Fødevarestyrelsen

29. august 2006

J. nr. 2006-20-261-00888

 

                                                                

 

Tale til samråd d. 30. august 2006 i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om spørgsmål BÆ

(”ulovlig lammeimport”)

 

 

Spørgsmål BÆ          ”Vil ministeren redegøre for sagen om transport af ulovligt kød til Bazar Vest, hvor kødet var købt hos et tysk slagteri, der ikke er godkendt, og hvor den århusianske chauffør heller ikke er registreret som forhandler eller importør af kød, som omtalt i vedlagte artikler fra Århus Stiftstidende, d. 16. og d. 18. august 2006.”

 

 

 

 

Indledning                                            Jeg vil gerne redegøre for sagen om ulovligt indført lammekød. Det er uforståeligt, at nogen kan behandle kød så uhygiejnisk, og det er godt, det blev opdaget og stoppet, inden kødet nåede forbrugerne.

Jeg vil også komme ind på hvor hyppigt vi finder sådanne tilfælde, og hvordan de kan forhindres?

 

Jeg har fået en redegørelse fra Fødevarestyrelsen om forløbet, som jeg vil gengive fra.

 

Den ulovlige import                  Den 2. august fortalte politiets baglands grænsekontrolgruppe i Fødevareregion Syd, at der formentlig var en ulovlig import af lammekød. En dyrlæge fra fødevareregionen kontrollerede lastbilen og fandt flere ulovlige forhold og beslaglagde over 100 lammekroppe, indmad og hoveder samt 4 kalvefjerdinger.

 

                                                    Der var flere grunde til beslaglæggelsen af kødet, og jeg vil nævne nogle af de vigtigste:

 

Der var tale om

§       uhygiejnisk transport af fersk kød, hvor kødet blev forurenet ved at ligge pÃ¥ snavset plastfolie og i kontakt med bilens indre vægge. Fersk kød skal selvfølgelig beskyttes mod forurening – enten emballeres eller transporteres hængende,

§       at kødet var ikke ordentligt adskilt fra grønsager, og

§       at temperaturen i lammehovederne og indmad var højere end det tilladte.

 

                                                    Hvad angår transportmidlet, var lastbilen

§       ikke autoriseret til transport af fersk kød,

§       den var uden køleinstallation, ikke isoleret og ikke tætsluttende, og

§       den havde heller ikke en ATP godkendelse, som er en særlig godkendelse, der kræves for transport af letfordærvelige fødevarer mellem lande, som har tiltrÃ¥dt ATP aftalen.

 

                                                    Ingen af personerne i bilen var registrerede som importør af fødevarer til Danmark. Det skal en transportør heller ikke nødvendigvis være, men der er indtil videre ikke konstateret nogen modtager, som er registreret som importør af kødet.

                                                    I modsætning til, hvad der står i avisartiklen, var kødet fra et godkendt slagteri, og kroppene var dyrlægekontrollerede og dermed stemplet med sundhedsmærke. Slagteriet var dog kun godkendt til at sælge på det tyske hjemmemarked.

 

Sundhedsmærkningen af kødet og især hoveder og indmad var mangelfuld.

                                                   

                                                    Der er uklart, hvem der skulle modtage kødet, og sagen er derfor sendt til politiet med anmodning om at efterforske sagen med henblik på tiltalerejsning eller tilkendegivelse af bødeforlæg.

                                                   

                                                    Jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt komme med flere detaljer i sagen.

 

 

Hyppigheden af sådanne             Jeg kan oplyse, at der i år har været 10-15

tilfælde                                        sager om ulovlig indførsel af fødevarer, hvor fødevareregionen tilkaldes af politiet i forbindelse med deres kontroller, fordi der er mistanke om ulovligheder i forbindelse med import af fødevarer.

Jeg kan endvidere oplyse, at der i år kun har været enkelte sager i samme størrelsesorden som denne.

 

                                                    Udover at medvirke efter tilkald i sager konstateret af politi eller toldere deltager Fødevareregion Syd ved et antal spotkontroller og 1 stor kontrol hver måned.

 

Sammenfatning                          Som tidligere nævnt er det godt, at kødet blev opdaget, inden det nåede ud til forbrugerne – politiets og fødevareregionens kontrol har virket.

 

Det er også min opfattelse, at de initiativer, som er igangsat med nultoleranceplanen, og som jeg nævnte i forrige tale, i et vist omfang vil kunne mindske antallet af sådanne sager.