Udkast til tale

<DOCUMENT_START>

til ministeren til brug ved samråd i Folketingets

Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

den 27. oktober 2005

 

Samrådsspørgsmål H:

”Overvejer ministeren i forlængelse af blandt andet sagen om dispensation til Danish Crown’s slagteri i Ringsted til omlæsning og overnatning for slagtesøer, at indføre et forbud mod overnatning for slagtesøer på samlesteder og et forbud mod omlæsning af slagtesøer?”

 

1. Jeg vil gerne starte med at takke udvalget for, at vi i dag får lejlighed til at drøfte forholdene for udsættersøerne.

Det ligger mig meget på sinde at forbedre forholdene for netop udsætterdyr under transport. Udsætterdyrene har ofte haft et langt og opslidende produktionsforløb, og de er derfor mere sårbare end andre dyr.

 

Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen ønsker at gå foran de andre EU-lande og sikre dyr under transport den bedst mulige beskyttelse. Jeg skal senere komme nærmere ind på de konkrete initiativer, som jeg har iværksat og vil iværksætte på området.

 

2. Samrådsspørgsmål H omhandler de transporter af udsættersøer, der går via samlesteder.

 

Et samlested er et sted, hvor avls-, brugs- og slagtedyr samles og sendes videre til en ny bedrift eller til slagtning.

 

 

Transport via et samlested sker for at omlæsse dyrene til de transportmidler, der skal bringe dem til det endelige ankomststed. Dyrene er typisk hentet i besætningerne i mindre vogne – først og fremmest for at beskytte bedriften mod smitte fra udenlandske biler eller for at mindske transportomkostningerne.

 

4. Udvalget har i spørgsmål H spurgt, om jeg overvejer at forbyde, at udsættersøer overnatter på samlesteder, og at de omlæsses på samlesteder.

 

Jeg kan i den forbindelse henvise til, at det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af Fødevareudvalgets spørgsmål nr. 75 fra december sidste år, at Justitsministeriet er mest tilbøjelig til at mene, at det ikke vil være i overensstemmelse med EU-retten at fastsætte regler, der generelt forbyder omlæsning af svin, der skal slagtes i udlandet.

Det er i forlængelse heraf Justitsministeriets vurdering, at det samme gælder et forbud mod overnatning på samlesteder, da dette vil være det samme som at begrænse det tidsrum, dyrene må opholde sig på et samlested.

 

Denne vurdering gælder alene ved omlæsning af svin til eksport. Derimod er EU-retten ikke til hinder for et forbud mod omlæsning af svin, der skal slagtes i Danmark.

 

Hvis man måtte vælge at fastsætte et forbud mod omlæsning og overnatning for alle svin, der skal slagtes i Danmark, vil det imidlertid gøre det mere attraktivt at sende dyr til slagtning i udlandet. Og det er i hvert fald ikke ønskeligt at fastsætte regler, der medfører længere transport af dyr!

 

5. Som jeg imidlertid sagde tidligere, er udsætterdyr særligt sårbare, og det har fået Justitsministeriet til at se nærmere på muligheden for at fastsætte særlige regler for netop udsætterdyrene.

 

I forlængelse af besvarelsen af Fødevareudvalgets spørgsmål 75 har Justitsministeriet derfor anmodet Fødevarestyrelsen om bidrag på to områder:

 

For det første blev Fødevarestyrelsen bedt om at afgrænse kategorien af udsættersøer og eventuelt andre udsætterdyr, der kan anses som tilskadekomne eller særligt svage dyr. Formålet var at definere, hvilke dyr der ikke kan anses som egnede til transport over otte timer.

 

For det andet blev Fødevarestyrelsen anmodet om at overveje, hvorvidt det samlet set kunne anbefales at forbyde omlæsning af udsætterdyr.

 

Baggrunden for anmodningerne var, at transportforordningen giver medlemslandene nye muligheder for at definere, hvilke kategorier af dyr der ikke kan anses som egnede til transport.

 

For så vidt angår definitionen af særligt svage dyr, anførte Fødevarestyrelsen i et notat af 21. februar 2005, at blandt andet udsættersøer kan anses som særligt svage dyr i transportforordningens forstand. Fødevarestyrelsens notat er sendt til Fødevareudvalget den 26. maj 2005.

 

Jeg har tidligere oplyst – og vil gerne gentage –, at jeg på baggrund af Fødevarestyrelsens vurdering agter at forbyde transport over otte timer af udsættersøer fra januar 2007, når forordningen finder anvendelse.

 

For så vidt angår et forbud mod omlæsning af udsætterdyr, anførte Fødevarestyrelsen i samme notat, at omlæsning bør undgås ud fra et dyrevelfærdsmæssigt synspunkt. Det var imidlertid også styrelsens opfattelse, at omlæsning af dyr til eksport har stor betydning for at bryde en eventuel smittekæde mellem udenlandske og danske besætninger. På baggrund af en samlet afvejning af hensynet til dyrevelfærd og hensynet til dyresundhed kunne det efter Fødevarestyrelsens opfattelse derfor ikke anbefales at forbyde omlæsning af udsættersøer.

 

På den baggrund agter jeg ikke at forbyde omlæsning af udsættersøer. Jeg mener ikke, at et sådant forbud vil være forsvarligt, når Fødevarestyrelsen ud fra en dyresundhedsmæssig vurdering ikke kan anbefale det.

 

 

Fødevarestyrelsens vurdering retter sig mod omlæsning af udsættersøer til eksport, men det er min opfattelse, at det også her vil skabe et uheldigt incitament til at sende udsættersøer til slagtning i udlandet og ikke i Danmark, hvis vi fastsætter meget strengere regler for rent nationale transporter, end der gælder for transporter til udlandet. Vi kan – som tidligere nævnt – på den måde komme til at fastsætte regler, der i virkelighedens verden virker stik imod hensigten!