Notat
vedrørende brændstofforbrug for forskellige fartøjsgrupper
Følgende notat redegør for ressourceforbruget i form af brændstof ved brugen af bomtrawl og bundtrawl, jf. spørgsmål 404 af 15. juni 2006, fra Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Der var den 31. december 2005 registreret i alt 35 bomtrawlsfartøjer i dansk fiskeri[1], hvoraf de 34 var kommercielt aktive[2]. Af disse 35 fartøjer deltog 26 i fiskeriet efter hesterejer, mens en enkelt fiskede muslinger. De resterende 8 fartøjer, hvoraf en var inaktiv, var alle over 24 meter med fangst af fladfisk, primært i form af rødspætter.
I tabel 1 er brændstofomkostningerne i forhold til bruttoomsætningen angivet for forskellige redskabstyper og længdegrupper i den danske fiskerflåde. Det ses heraf, at brændstofomkostningerne udgør en væsentlig del af omsætningen for bomtrawlere over 24 meter. Således udgjorde disse i 2001 godt 23% stigende til 33% i 2004. Baggrunden for denne udvikling er ikke stigende brændstofpriser, men derimod et stigende brændstofforbrug, jf. tabel 2. Andelen ventes ikke mindsket i løbet 2005 og 2006 grundet de stærkt stigende brændstofpriser og deraf følgende omkostninger, jf. Fiskeriets Økonomi 2006 fra Fødevareøkonomisk Institut.
Der var den 31. december 2005 registreret 346 bundtrawlere under 24 meter[3], hvoraf de 321 kan betragtes som kommercielt aktive. For bundtrawlerne er brændstofomkostningerne af mindre betydning i deres samlede omkostningsstruktur. Således udgør de omkring 15% for disse fartøjer, og er kun steget lidt fra 2001 til 2004. Modsat bomtrawlerne over 24 meter skyldes denne udvikling stigende priser, idet forbruget i gennemsnit er faldet over perioden fra 2001 til 2004, jf. tabel 3. Udviklingen i 2005 og 2006 ventes at være i svagt stigende retning, jf. Fiskeriets Økonomi 2006 fra Fødevareøkonomisk Institut.
Tabel 1 Brændstofomkostninger i forhold til bruttoomsætning, danske fartøjer (%)
Hovedredskab |
Længdegruppe |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Jolle/ruse |
<12m |
4,1 |
2,9 |
2,3 |
2,7 |
Garn/krog |
<12m |
4,7 |
4,8 |
5,3 |
6,0 |
|
³12m - <15m |
4,6 |
5,0 |
5,3 |
6,3 |
|
³15m - <18m |
5,5 |
4,7 |
6,8 |
4,4 |
|
³18m - <24m |
6,3 |
4,7 |
4,9 |
6,0 |
Snurrevod |
³12m - <15m |
7,0 |
6,2 |
4,3 |
5,8 |
|
³15m - <18m |
3,6 |
3,7 |
4,4 |
6,3 |
|
³18m - <24m |
4,8 |
5,0 |
5,1 |
7,2 |
Bomtrawl |
³24m - <40m |
22,7 |
23,0 |
25,4 |
32,7 |
Trawl |
<12m |
12,3 |
8,5 |
9,3 |
12,9 |
|
³12m - <15m |
12,1 |
10,8 |
13,5 |
15,2 |
|
³15m - <18m |
10,9 |
10,7 |
12,4 |
14,0 |
|
³18m - <24m |
12,9 |
10,7 |
14,5 |
16,7 |
|
³24m - <40m industri |
14,2 |
10,0 |
15,4 |
23,2 |
|
³24m - <40m andre |
15,3 |
14,5 |
18,5 |
20,5 |
|
³40m industri |
15,1 |
10,2 |
15,9 |
23,1 |
|
³40m andre + not |
9,5 |
6,9 |
11,8 |
13,0 |
Snur/garn/trawl |
<12m |
8,3 |
7,5 |
7,2 |
11,2 |
|
³12m - <15m |
11,8 |
8,7 |
9,5 |
8,6 |
|
³15m - <18m |
12,1 |
10,8 |
12,9 |
16,9 |
|
³18m - <24m |
13,4 |
13,3 |
15,9 |
24,4 |
|
³24m - <40m |
8,8 |
7,7 |
10,2 |
14,0 |
Specialfiskerier |
Hesterejer |
9,8 |
6,4 |
10,3 |
11,1 |
|
Blåmuslinger |
2,2 |
2,2 |
3,4 |
3,5 |
Kilde:  Fiskeriregnskabsstatistik, Fødevareøkonomisk Institut.
Tabel 2 Årlig gennemsnitlig brændstofpris og forbrug for danske bomtrawlere over 24 meter
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Brændstofpris1 (kr./ L) |
2,051 |
1,94 |
1,68 |
2,06 |
Brændstofforbrug (1.000 L) |
1.145 |
1.486 |
1.423 |
1.372 |
Noter: 1) Den gennemsnitlige brændstofpris er beregnet på grundlag af regnskaberne i FOI’s Fiskeriregnskabsstatistik.
Kilde:  Fiskeriregnskabsstatistik, Fødevareøkonomisk Institut.
Tabel 3 Årlig gennemsnitlig brændstofpris og forbrug for danske bundtrawlere
|
Længdegruppe |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Brændstofpris1 (kr./ L) |
<12m |
2,26 |
2,16 |
1,93 |
2,16 |
|
³12m - <15m |
2,11 |
2,04 |
2,08 |
2,62 |
|
³15m - <18m |
1,98 |
2,05 |
2,03 |
2,36 |
|
³18m - <24m |
1,97 |
1,90 |
1,89 |
2,33 |
Brændstofforbrug (1.000 L) |
<12m |
29,5 |
21,9 |
38,4 |
26,7 |
|
³12m - <15m |
68,1 |
61,3 |
70,0 |
57,8 |
|
³15m - <18m |
105,6 |
100,9 |
97,6 |
100,6 |
|
³18m - <24m |
201,6 |
191,0 |
230,2 |
191,2 |
Noter:Â Se tabel 2
Kilde:  Fiskeriregnskabsstatistik, Fødevareøkonomisk Institut.
Sammenlignes brændstofomkostningernes andel af bruttoomsætningen for de danske bomtrawlere over 24 meter med gennemsnittet blandt EU-fartøjer, primært hollandske, ses andelene at være på samme niveau, jf. tabel 4. Tilsvarende ses den også for de danske bundtrawlere at være på niveau med det observerede for den europæiske bundtrawlsflåde.
Tabel 4 Brændstofomkostninger i forhold til bruttoomsætning, EU-fartøjer (%)
Hovedredskab |
Længdegruppe |
2002 |
Bomtrawl |
<12m |
27 |
|
³12m - <24m |
13 |
|
³24m - <40m |
26 |
|
>40m |
27 |
Demersale og pelagiske |
<12m |
14 |
trawlere og snurrevodsfartøjer |
³12m - <24m |
15 |
|
³24m - <40m |
16 |
|
>40m |
17 |
Passive redskaber |
<12m |
10 |
|
³12m - <24m |
11 |
|
³24m - <40m |
14 |
|
>40m |
14 |
Kilde: Data fra EU-Concerted Action vedr. Economic Performance
For EU-fartøjer over 24 meter anvendes i gennemsnit ca. 10% ekstra af omsætningen til brændstof for bomtrawlere i forhold til de øvrige trawlere, jf. tabel 4.
De danske bomtrawlsfartøjer har i en årrække haft en vanskelig økonomisk situation. Således har den gennemsnitlige rentabilitet været negativ på -2% siden 2000, jf. Fiskeriets Økonomi 2006 fra Fødevareøkonomisk Institut. Denne udvikling ventes ikke at være holdbar over en længere årrække, hvorfor en yderligere reduktion i antallet af danske bomtrawlsfartøjer over 24 meter må forventes. Udviklingen må forventes at følge forløbet i den hollandske bomtrawlsflåde, som i disse år undergår en betydelig omstrukturering og reduktion i antallet af fartøjer.
Generelt forventes der en betydelig tilpasning i anvendelsen af bomtrawlsredskabet i ikke-specialfiskerier, såvel i dansk som europæisk fiskeri, baseret på de nuværende oplysninger om disse fartøjers økonomiske situation og afhængighed af brændstof.
Den økonomiske situation for bundtrawlerne er for nuværende ikke meget lysere end for bomtrawlerne. En årrække med svage økonomiske resultater, især for fartøjerne under 15 meter, har presset fartøjerne betydeligt. Modsat bomtrawlerne er situationen ikke alene skabt af forøgede brændstofomkostninger, men også af et svigtende indtjeningsgrundlag blandt andet som følge af et vigende fangstgrundlag. Der må derfor ligeledes forventes at ske en omstrukturering i de kommende år for denne del af flåden.
Ovennævnte konklusioner er under forudsætning af, at der ikke indføres støtteordninger til eksempelvis mindskelse af brændstofomkostningerne i fiskeriet.
[1] Et bomtrawlsfartøj er her defineret som dem med fartøjstypekode 15, 17 eller 18 i Fiskeridirektoratets Fartøjsregister. Disse koder dækker over fartøjer, der henholdsvis er bomtrawlere, bom/hæktrawlere eller bom/sidetrawlere.
[2] Et kommercielt fartøj er et fartøj med en bruttoomsætning over FOI-grænsen, som i 2005 var på 216.731 kr.
[3] En bundtrawler defineres her som trawlere med fiskeri efter primært demersale arter. Disse fartøjer er overvejende under 24 meter.