København, den 15. august 2006
|
Med henvisning til mit svar på spørgsmål 344 af 23. maj 2006, fremsendes hermed, som lovet, redegørelse for procedurerne for udbetaling af tilskud under landdistriktsprogrammet, som omtalt under besvarelsen af samrådsspm. BF og BG den 17. maj 2006 om tilskud til virksomheden Skare.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt
/ Peter Lund Andersen
Notat |
Direktoratet for FødevareErhverv Landdistrikts- og Fiskerikontoret Udviklings- og Forskningskontoret
|
Generelt om strukturprojektordningen.
Strukturprojektordningen er en del af landdistriktsprogrammet for programperioden 2000-2006. Ordningen finansieres af Fødevareministeriets finanslovsbevillinger, og EU’s landbrugsfond, Garantisektionen, medfinansierer 50 pct. af tilskuddet. Ordningen administreres af Direktoratet for FødevareErhverv.
Det danske lovgrundlag er lov om støtte til udvikling i landdistrikterne (Landdistriktsstøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 728 af 29. juni 2004, som ændret senest ved lov nr. 405 af 1. juni 2005.
Det overordnede formål med strukturprojektordningen er i henhold til EU-forordningsgrundlaget at forbedre forarbejdningen og afsætningen af jordbrugsprodukter for at øge produkternes merværdi og konkurrencedygtighed.
Investeringsprojekterne skal ligge inden for en række prioriterede indsatsområder: Miljø, herunder arbejdsmiljø, hygiejne, fødevaresikkerhed, produktionsprocesser, sporbarhed, økologi og dyrevelfærd.
Ordningen er i den danske gennemførelse afgrænset til virksomheder, der forarbejder og afsætter jordbrugsprodukter inden for en række sektorer: svinekød, oksekød, mælk og mejeriprodukter, æg, fjerkræ, frisk frugt og grønt, forarbejdet frugt og grønt, blomster og planter, frø, kartofler, non food samt til møllerier, der forarbejder korn til mel. Sidstnævnte sektor blev dog først godkendt som støtteberettiget for 2006.
For at opnå tilskud skal ansøger blandt andet påvise økonomisk levedygtighed for virksomheden, kunne godtgøre, at projektet har positive økonomiske effekter for primærproducenterne og påvise normale afsætningsmuligheder for produkterne. Det skal fremgå af ansøgningen, at de gældende regler med hensyn til miljø, arbejdsmiljø, hygiejne og dyrevelfærd er overholdt. Den investering, hvortil der er ydet tilskud, skal opretholdes i mindst 5 år fra tidspunktet fra meddelelse af tilsagn om tilskud.
Ordningen omfatter i 2006 to delordninger: Strukturprojekter –Almindelig, som også var gældende i 2005 og Strukturprojekter – Innovation, som er et af regeringens særlige initiativer under landdistriktsprogrammet i 2006.
Ordningen er i 2006 udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1366 af 15. december 2005 om tilskud til forbedring af forarbejdningen og afsætningen af jordbrugsprodukter, som for så vidt angår den almindelige strukturprojektordning stort set svarer til den bekendtgørelse, der var gældende for 2005-runden.
Strukturprojekter – Almindelige.
Der kan opnås tilskud til opførelse og ombygning af bygninger, køb af nye maskiner og udstyr samt til udgifter til rådgivere i forbindelse med projektet. Tilskuddet udgør generelt 17 pct. af de tilskudsberettigede udgifter. Der ydes tilskud på 25 pct. til virksomheder beliggende i udkantsområder, som disse er defineret i Regeringens Regionale Vækststrategi. Der er desuden afsat en særlig pulje til projekter i Nordjylland. Der kan maksimalt for hver virksomhed ydes tilsagn om tilskud på grundlag af 20 millioner kr. i tilskudsberettigede udgifter. Ordningen er generelt kun åben for små og mellemstore virksomheder (SMV), men i 2006 er der som noget nyt givet mulighed for, uanset virksomhedernes størrelse, at yde op til 40 pct. i tilskud til virksomheder beliggende i udkantsområder eller Nordjylland. Det er en forudsætning, at projektet kan godtgøre helt særlige beskæftigelsesmæssige kvaliteter i forhold til det pågældende område.
Delordningen viderefører stort set den strukturprojektordning, der var gældende i 2005. Ansøgningsperioden udløb 1. juli 2006.
Strukturprojekter – Innovation.
Det er en betingelse for at komme ind under denne delordning, at projekterne skal have særlig nyhedsværdi. Dvs. nyhedsværdi mht. fremstilling af et nyt produkt og/eller markedsmæssig nyhedsværdi mht. anvendelse af nye produktionsprocesser eller nye kombinationer af produktionsprocesser. Til SMV ydes 40 pct. i tilskud til nye maskiner, nyt udstyr og installering heraf, rådgivere mv. Virksomheder med mere end 250 ansatte og op til 750 ansatte kan få 20 pct. i tilskud. Der kan maksimalt ydes tilsagn om tilskud på grundlag af 10 millioner kr. i tilskudsberettigede investeringer, og der ydes ikke tilskud til bygningsinvesteringer.
Der er også under denne delordning mulighed for – uanset virksomhedens størrelse – at yde op til 40 pct. i tilskud til virksomheder beliggende i udkantsområder eller Nordjylland. Det er en forudsætning, at projektet kan godtgøre helt særlige beskæftigelsesmæssige kvaliteter i forhold til det pågældende område.
Definition af SMV
Små og mellemstore virksomheder (SMV) er således et kriterium i begge delordninger under strukturprojektordningen. I henhold til bekendtgørelsen defineres SMV i overensstemmelse med EU’s rammebestemmelser for statsstøtte. SMV er ifølge disse regler en virksomhed
Definition af SMV er nærmere beskrevet i Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af små og mellemstore virksomheder (2003/361/EF), hvorunder konsekvenserne for de ovenstående tærskelværdier i relation til mulige og forskellige forbindelser mellem den betragtede virksomhed og andre virksomheder, f.eks. i koncernsammenhæng, er beskrevet.
Sagsbehandling
Den ansvarlige ledelse i virksomheden underskriver ansøgningsskemaet. Det omfatter bl.a. bekræftelse på, at virksomheden tilhører den anførte virksomhedskategori (SMV for så vidt angår strukturprojekter – alm. og SMV, ikke SMV op til 750 ansatte eller store virksomheder over 750 ansatte for så vidt angår strukturprojekter – innovation.) samt, at virksomhederne overholder de gældende regler med hensyn til miljø, arbejdsmiljø, hygiejne og dyrevelfærd.
Til belysning af projektet og virksomheden er ansøgningerne bl.a. vedlagt detaljeret beskrivelse af ansøger og projektet, kopi af selskabets vedtægter og de seneste 3 års regnskaber såvel for ansøgers samlede virksomhed som for den/de af projektet omfattende virksomheder.
I tilsagnet anfører direktoratet bl.a., at tilsagn
om tilskud bortfalder helt eller delvist, hvis betingelserne for tilskud ikke
længere er opfyldt, eller hvis tilskudsmodtager har givet urigtige eller
vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af betydning for sagens afgørelse.
Status for ansøgningsrunden 2005,
strukturprojekter – alm.
Direktoratet for FødevareErhverv modtog i 2005 i alt 81 ansøgninger om tilskud.
Heraf har 41 af ansøgningerne fået tilsagn om tilskud inden for bevillingen på
50 mio. kr., hvoraf 12 ansøgninger kommer fra virksomheder, der er beliggende i
udkantsområder (og dermed en forhøjet tilskudsprocent på 25). 7 ansøgninger fik
afslag på grund af manglende opfyldelse af betingelserne og en ansøgning er
blevet annulleret.
De resterende 32 ansøgninger blev ikke prioriteret inden for den givne bevilling, og de fik derfor ikke tilsagn om tilskud. Ved prioritering af ansøgningerne lægger Direktoratet for FødevareErhverv på grundlag af oplysningerne i ansøgningerne dels vægt på projekternes effekter på de prioriterede indsatsområder (miljø, herunder arbejdsmiljø, hygiejne, fødevaresikkerhed, produktionsprocesser, sporbarhed, økologi og dyrevelfærd), dels på projekternes effekter på jobskabelse og omsætningsvækst i virksomhederne.
Ved behandlingen af ansøgningen fra Skare Food A/S kunne man på grundlag af regnskaberne se, at virksomhedens aktiekapital delvis var ejet af Skare Holding A/S. Direktoratet for FødevareErhverv har imidlertid fået dokumentation for, at aktierne er afhændet til tre personer. Det fremgår af ansøgningen, og det er dokumenteret ved regnskaber for Skare Food A/S, at virksomheden ligger under tærskelværdierne i definitionen af SMV’er.
På dette grundlag har direktoratet ikke stillet supplerende spørgsmål til Skare Food A/S, og Skare Food A/S har medio november 2005 fået tilsagn om tilskud.
Efter meddelelsen af tilsagn fremkom der imidlertid nye oplysninger i sagen, som betød, at der kunne være tvivl om, hvorvidt Skare Food A/S opfylder betingelsen om at være en SMV’er. Direktoratet har derfor henvendt sig til Skare Food A/S med anmodning om nærmere oplysninger om Skare Food A/S og navnlig øvrige Skare–virksomheder.
Virksomhedens advokat har i uge 21 sendt yderligere oplysninger om virksomheden og redegjort for opfyldelsen af betingeler om SMV, således som disse fremgår af EU-reglerne om partnervirksomheder og tilknyttede virksomheder. Direktoratet for FødevareErhverv har taget kontakt til kammeradvokaten med henblik på en afklaring af spørgsmålet.
Status for ansøgningsrunden 2006, strukturprojekter – innovation
Ansøgningsperioden var 2. januar til 15. februar 2006. Alle projekter skal være gennemført og anmodning om udbetaling af tilskud ske senest 15. sept. 2006. Direktoratet for FødevareErhverv modtog 32 ansøgninger. På baggrund af direktoratets behandling og kontrol af ansøgningerne blev disse forelagt Innovationsudvalget den 8. marts 2006 til rådgivende udtalelse f.s.v. angår nyhedsværdien i projekterne. Syv ansøgninger fik afslag, fordi nyhedsværdien i projekterne vurderedes at være for lille. Direktoratet afgav på baggrund af behandlingen i Innovationsudvalget tilsagn ultimo marts måned.
Direktoratet for FødevareErhvervs sagsbehandling af det samlede
ansøgningsmateriale har ikke givet anledning til yderlige eksterne undersøgelse
af den i ansøgningen angivne virksomhedskategori.
Det komprimerede forløb omkring projektgennemførelsen og behandling af sagerne med forelæggelse for innovationsudvalget har medvirket til, at Fødevarestyrelsen og Plantedirektoratet er hørt vedrørende virksomhedernes oplysninger i ansøgningen om overholdelse af hygiejne-, dyrevelfærds- og miljøregler efter, at tilsagn med betingelser er givet. Denne høring har ikke givet anledning til ændring af de afgivne tilsagn, jf. nedenstående afsnit om resultatet af kontrollen.
De 25 godkendte projekter har fået tilsagn på i alt 39,05 mio. kr. 19 projekter gennemføres i SMV’er med 40 pct. tilskud. 4 projekter i store virksomheder (under 750 ansatte) med 20 pct. tilskud og 2 projekter i en stor virksomhed med 40 pct. tilskud, jf. nedenfor.
Projekter med helt særlige beskæftigelsesmæssige kvaliteter
To store virksomheder ansøgte om forhøjet tilskud (40 pct. i stedet for 20 pct.) med henvisning til, at projekterne havde helt særlige beskæftigelsesmæssige kvaliteter i forhold til det pågældende geografiske område.
På baggrund af Direktoratet for FødevareErhvervs behandling og vurdering af disse særlige ansøgninger har to projekter modtaget tilsagn med 40 pct. tilskud. Ved vurderingen er der især lagt vægt på at bibeholde arbejdspladser i området i stedet for udflytning af arbejdspladser til udlandet, på skabelse af nye og mere videntunge arbejdspladser som følge af de støttede projekter, og også betydningen for beskæftigelsen af personer med anden etnisk baggrund.
Et projekt fik ikke godkendt ansøgningen om forhøjet tilskud. På baggrund af ansøgningen og ansøgers supplerende oplysninger om de beskæftigelsesmæssige kvaliteter af projektet, blev det vurderet, at projektets beskæftigelsesmæssige kvaliteter ikke var af et sådant omfang og karakter, at der kunne gives forhøjet tilskud.
Beskrivelse og administration af kravet om overholdelse af regler om miljø, arbejdsmiljø, hygiejne og dyrevelfærd.
Som beskrevet ovenfor skal ansøgerne på ansøgningstidspunktet overholde gældende regler med hensyn til miljø, arbejdsmiljø, hygiejne og dyrevelfærd.
I almindelighed er det ikke et princip inden for dansk tilskudslovgivning, at ansøgeren om tilskud skal overholde anden lovgivning. Inden for Fødevareministeriets område gælder der imidlertid nogle EU-regler, hvorefter det er en betingelse for at få tilskud, at ansøgeren opfylder regler i anden lovgivning. Et eksempel herpå er cross compliance under enkeltbetalingsordningen. Strukturprojektordningen er et andet eksempel herpå.
I henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1257 af 17. maj 1999 om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistriktsforordningen) med senere ændringer er det en betingelse for tilskud efter ordningen med tilskud til forbedring af forarbejdningen og afsætningen af landbrugsprodukter (strukturprojektordningen), at ansøgeren opfylder krav med hensyn til miljø, hygiejne og dyrevelfærd. Medlemslandene fastsætter på baggrund af den nationale lovgivning, hvilke nærmere regler, som skal overholdes.
De regler vedrørende miljø, hygiejne og dyrevelfærd, som Danmark har valgt, at virksomhederne skal opfylde, er regelsæt, hvor institutioner under Fødevareministeriet ved programperiodens start var kontrolmyndighed, dvs. Plantedirektoratet og Fødevaredirektoratet (nu Fødevarestyrelsen under Forbrugerministeriet). De specifikke regler vedrørende hygiejne, dyrevelfærd og miljø fremgår af bilag 1.
Tilskud og kontrol
I forbindelse med indgivelse af ansøgningen om tilskud, giver ansøger en række oplysninger til belysning af, om tilskudsbetingelserne er opfyldt, og den ansvarlige ledelse afgiver som nævnt erklæring om bl.a., at virksomheden overholder de gældende regler med hensyn til miljø, arbejdsmiljø, hygiejne og dyrevelfærd.
I forbindelse med Direktoratet for FødevareErhvervs administrative kontrol af ansøgningerne under ordningen fremsender direktoratet til Fødevarestyrelsen og Plantedirektoratet en liste over virksomheder (CVR-nr.), der har ansøgt om tilskud under ordningen det pågældende år. Fødevarestyrelsen og Plantedirektoratet oplyser, om virksomhederne har overtrådt minimumsreglerne om henholdsvis dyrevelfærd og miljø. Direktoratet for FødevareErhverv vurderer, om overtrædelse er af sådan karakter, at det bør få konsekvenser for direktoratets tilsagn og udbetaling af tilskud.
Direktoratet for FødevareErhverv undersøger på www.smiley.dk Fødevarestyrelsens virksomhedskontrol vedrørende hygiejnereglerne. I kontrolrapporten er angivet 1) Ingen anmærkninger, 2) Indskærpelse, 3) Påbud eller forbud og 4) Bødeforlæg, politianmeldelse eller godkendelse inddraget. Hvis der ingen anmærkninger er givet, eller der alene er givet indskærpelser, får dette ikke betydning for ansøgningen.
Når projektet er gennemført, indsender ansøger dokumentation for projektgennemførelsen til direktoratet, herunder en revisorerklæring. I den forbindelse anmoder direktoratet en kongelig bygningsinspektør om at besigtige projektet og kontrollerer, om projektet er gennemført i overensstemmelsen med det godkendte projekt.
Ansøgninger, der har fået tilsagn i et ansøgningsår, indgår i den såkaldte 5 pct.`s fysiske kontrol, der gennemføres året efter. Herved kontrolleres både de fysiske investeringer og fakturaer og andre regnskabsbilag. Direktoratet for FødevareErhverv undersøger i forbindelse med 5 pct.`s-kontrollen endvidere på www.smiley.dk, om der er givet påbud, forbud eller administrative bødeforlæg i henhold til hygiejnereglerne, eller om der eventuelt er konstateret andre overtrædelser af reglerne siden tilsagnet blev ydet.
Resultatet af kontrollen for 2005 ansøgningsrunden. Strukturprojekter - almindelig
Ved gennemgang af virksomhederne på www.smiley.dk har Direktoratet for FødevareErhverv registreret, at 35 virksomheder ingen anmærkninger havde. 6 virksomheder havde indskærpelser fra fødevarekontrollen, jf. vedlagte oversigt. Da der alene er givet indskærpelser, fik dette ikke betydning for ansøgningerne.
Fødevarestyrelsen havde ingen bemærkninger vedrørende bestemmelserne for dyrevelfærd for de virksomheder, der har fået tilsagn om tilskud.
Plantedirektoratet har for så vidt angår miljøreglerne meddelt, at ingen af virksomhederne har overtrådt bestemmelserne vedrørende miljø.
Resultatet af kontrollen i forbindelse med 2006 ansøgningsrunden Strukturprojekter - innovation
Ved gennemgang af virksomhederne på www.smiley.dk har Direktoratet for FødevareErhverv registreret, at 21 virksomheder ingen anmærkninger havde. 3 virksomheder har indskærpelser fra fødevarekontrollen, jf. vedlagte oversigt. Da der alene er givet indskærpelser, fik disse ikke konsekvenser for tilsagn om tilskud.
Fødevarestyrelsen havde ingen bemærkninger vedrørende bestemmelserne for dyrevelfærd for de virksomheder, der har fået tilsagn om tilskud, idet de anførte virksomheder ikke har nogen form for dyrehold.
Plantedirektoratet har ligeledes gennemgået virksomhederne og meddelt, at der ikke er fundet overtrædelser af de regler, som Plantedirektoratet har kontrolleret vedrørende planperioden 2004/05.
Bilag 1
Oversigt over minimumsbestemmelser under strukturprojektordningen.
Hygiejne:
Fødevareministeriets bekendtgørelse om fødevarehygiejne for mælk, æg og produkter heraf m.v.
Fødevareministeriets bekendtgørelse om kød af vildt, opdrættet vildt og kaniner.
Fødevareministeriets bekendtgørelse om mælkeprodukter.
Fødevareministeriets bekendtgørelse om mælkekonserves.
Fødevareministeriets bekendtgørelse om fersk fjerkrækød.
Fødevareministeriets bekendtgørelse om fersk kød m.v.
Fødevareministeriets bekendtgørelse om fødevarehygiejne
Fødevareministeriets bekendtgørelse om autorisation m.v. ved behandling og salg af fødevarer.
Fødevareministeriets bekendtgørelse om hakket kød og tilberedt kød
Dyrevelfærd:
Justitsministeriets bekendtgørelse om beskyttelse af kalve
Justitsministeriets bekendtgørelse om beskyttelse af svin
Justitsministeriets bekendtgørelse om beskyttelse af æglæggende høner
Miljø:
Lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plandække.
Plantedirektoratets bekendtgørelse om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække.
Plantedirektoratets bekendtgørelse om kvælstofprognosen for 2005.
Miljøministeriets bekendtgørelse om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage m.v. (husdyrgødningsbekendtgørelsen).
 Lov om miljøbeskyttelseÂ
Miljøministeriets bekendtgørelse om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål (Slambekendtgørelsen).
Lov om journal over brug af plantebeskyttelsesmidler og eftersyn af udstyr til udbringning af plantebeskyttelsesmidler i jordbruget.
Bekendtgørelse om sprøjtejournaler og eftersyn af sprøjteudstyr i jordbruget.