Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

Den 22. maj 2006

 

 

 

 

 

Sagsnr.: 1139


 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 11. maj 2006 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 326:

 

Spørgsmål 326

”Vil ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af FLF alm. del – samrådsspm. BD den 10. maj om fødevaresikkerheden på Danish Crown oplyse, hvilke merudgifter der vil være forbundet med at indføre samme regler for tilsyn med slagterier i Danmark som i USA?”

 

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”Med auditfrekvensvejledning 2006 fastsættes kontrolfrekvenser for fødevarevirksomheder på baggrund af en risikovurdering af virksomhederne på brancheniveau. I medfør heraf og med bortfaldet af EU’s ferskkødsdirektiv ved udgangen af 2005 reduceres kontrolomfanget for en række slagterier og kødvirksomheder, som er autoriseret til at afsætte på EU-markedet, fra dagligt tilsyn i 2005 til 4-6 audits i 2006.

 

Kontrolfrekvenserne er fastlagt ud fra de kriterier, som er fastlagt i kontrolforordningen på baggrund af blandt andet de fødevaresikkerhedsmæssige risici, der er i produktionen. Såfremt vi i Danmark ville genindføre en daglig kontrol af slagterier, ville dette derfor være en forskelsbehandling i forhold til brancher, der har en tilsvarende eller større fødevaresikkerhedsmæssig risiko i produktionen, som det er tilfældet med kødproduktvirksomheder uden USA-godkendelse, der siden frekvensvejledningen 2001 har haft 6-8 årlige audits.

 

Fødevarestyrelsen vurderer, at en sådan forskelsbehandling vil kunne rejse berettiget tvivl, om omfanget af offentlig kontrol på slagterier er fastlagt på baggrund af en risikovurdering og hermed lever op til de EU-retlige krav, der stilles i forordningen. Den nævnte forskelsbehandling vil følgende ikke kunne forklares ud fra faglige kriterier.

 

I forbindelse med udarbejdelsen af auditfrekvensvejledningen for 2006 skønnede Fødevarestyrelsen, at der vil blive tale om cirka 60 slagterier og kødvirksomheder, som skulle overgå fra dagligt tilsyn i 2005 til risikobaseret kontrolfrekvens i 2006. Endvidere skønnede Fødevarestyrelsen, at det ville betyde en reduktion på op til cirka 20 årsværk i kødkontrollen. Det svarer til en forventet reduktion af Fødevarestyrelsens kontrolomkostninger på op til cirka 8 millioner kroner årligt.

 

Forudsat, at der vil være tale om det samme antal virksomheder, som skulle have forhøjet kontrolfrekvensen til dagligt tilsyn, og idet det forudsættes, at kontrollen ville blive tilrettelagt på samme grundlag som i 2005 med hensyn til omfang af opgaver, vil merudgiften umiddelbart kunne anslås til cirka 8 mio. kr. Der er naturligvis tale om et groft overslag, hvor der må tages generelle forbehold, herunder at Fødevarestyrelsens skøn for reduktionspotentialet i praksis vil kunne endeligt udmøntes inden for den skønnede ramme. Hertil kommer eventuelle initialudgifter ved f.eks. nyansættelse af kontrolpersonale blandt andet i form af den nødvendige kompetenceudvikling og lignende. Der vil endvidere skulle bruges midler til udvikling og implementering af retningslinier, værktøjer osv. til en sådan ordning.

 

En sådan ændring ville medføre en øget omkostning for erhvervet, da dagligt tilsyn i henhold til den gældende betalingsbekendtgørelse betales direkte af virksomhederne i form af kontrollens faktiske omkostninger.”

 

Som nævnt i svaret på spørgsmål 323 vil kødkontrollen være omfattet af den uafhængige undersøgelse af fødevarekontrollen, som skal være afsluttet inden udgangen af 2006. På baggrund af denne vil det være naturligt at overveje tilsynsfrekvensen på slagterierne.

 

 

 

Lars Barfoed

                                                                                                                     /Thomas Elvensø