Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

 

j.nr.: 820

 

 


 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 28. april 2006 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 312:

 

 

Spørgsmål 312

”Vil Danmark kunne fastholde den daglige kontrol på kødforarbejdningsvirksomheder uden at det vil stride mod de EU-regler, der trådte i kraft den 1. januar 2006?”

 

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende, hvortil jeg henholder mig:

 

”I EU’s kontrolforordning, som trådte i kraft pr. 1. januar 2006, fastslås det i artikel 3, at offentlig kontrol skal foretages regelmæssigt, på grundlag af en risikovurdering og med passende hyppighed. Ved fastlæggelse af omfanget af den offentlige kontrol skal identificerede risici tages i betragtning, ligesom tidligere overtrædelser, pålidelighed af egenkontrollen samt oplysninger om manglende overholdelse af reglerne skal inddrages.

 

Fødevarestyrelsen har implementeret bestemmelsen således, at auditfrekvenser for fødevarevirksomheder på brancheniveau fastlægges på baggrund af et risikovurderingssystem, hvor brancherne vurderes i forhold til et fælles sæt risikokriterier. Denne risikovurdering har medført, at kontrollen på ferskkødvirksomheder fastsættes til 4-6 årlige audits på lige fod med en række andre animalske engros-virksomheder med behandling, som har en produktion, som indebærer tilsvarende risici for fødevaresikkerheden. Det skal bemærkes, at slagterier ud over de 4-6 årlige audits, har tilsyn hver dag hvor der slagtes, i forbindelse med kontrol med slagtedyrene før og efter slagtning.

 

Kødproduktvirksomheder, som producerer spiseklare produkter, har derimod siden den første tilsynsfrekvensvejledning fra 2001 været sat til at skulle have 6-8 årlige audits. Dette skyldes, at det vurderes, at produktion af spiseklare kødprodukter indebærer en større fødevaresikkerhedsmæssig risiko end fersk kød, som kræver tilberedning.

 

Kontrolfrekvenserne er som nævnt fastlagt ud fra de kriterier, som fremgår af kontrolforordningen på baggrund af bl.a. de fødevaresikkerhedsmæssige risici, der er i produktionen. Såfremt vi i Danmark ville fastholde en daglig kontrol af kødforarbejdningsvirksomheder ville dette derfor være en forskelsbehandling i forhold til brancher, der har en tilsvarende eller – som det er tilfældet med kødproduktvirksomheder – større fødevaresikkerhedsmæssig risiko i produktionen.

 

Det vurderes, at en sådan forskelsbehandling vil kunne rejse berettiget tvivl, om omfanget af offentlig kontrol på kødforarbejdningsvirksomheder er fastlagt på baggrund af en risikovurdering og dermed lever op til de EU-retlige krav, der stilles i forordningen. Den nævnte forskelsbehandling vil efter Fødevarestyrelsens vurdering ikke kunne forklares ud fra faglige kriterier.”

 

 

 

 

Lars Barfoed

 

 

/Maria Krohn