Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

 

 

J. nr.: 768

5. maj 2006

 

 


 

 

 

 

 

Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 6. april 2006 (ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 289:

 

 

 

Spørgsmål 299:                 

Vil ministeren redegøre for, hvad fødevareregionerne foretager sig, når der kommer en henvendelse om manglende hegning af minkfarme fra henholdsvis borgere og en kommune.

 

 

 

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har svaret følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”Fødevarestyrelsen har forhørt sig hos de enkelte fødevareregioner om, hvad de foretager sig ved en henvendelse fra enten borger eller kommune vedrørende manglende hegning af minkfarme.

 

Alle fødevareregionernes kontrolafdelinger har svaret, at der på baggrund af henvendelser fra enten en borger eller kommuner, som udgangspunkt vil blive foretaget et tilsynsbesøg på den anmeldte minkfarm.

 

Enkelte af fødevareregionernes kontrolafdelinger har dog svaret, at de ved enkelte anmeldelser ikke foretager tilsyn. Dette kan f.eks. forekomme, hvis der kort tid forinden har været foretaget tilsynsbesøg, og det her er konstateret, at reglerne i bekendtgørelse om husning af mink og hegning af minkfarme[1] på daværende tidspunkt var overholdt.

 

Kontrolafdeling Herning har dog siden 2005 og frem til dags dato fraveget udgangspunktet om, at anmeldelser skal følges op med tilsyn. Baggrunden er bl.a., at kontrolafdelingen tidligere har modtaget en række anmeldelser, som efter tilsyn har vist sig ubegrundede.

 

Kontrolafdeling Herning har tillige anført, at det hænder at en anmeldelse er af så ukonkret karakter, at det ikke er muligt at identificere hvilken minkfarm/minkfarme der henvises til. I disse tilfælde har kontrolafdelingen ikke foretaget yderligere kontrolbesøg end de allerede planlagte.

 

Fødevareregionerne skal som udgangspunkt varsle tilsynsbesøgene på minkfarmene, jf. retssikkerhedslovens[2] § 5 stk. 2. Dog kan dette undlades hvis formålet med kontrollen forspildes, jf. retssikkerhedslovens § 5 stk. 4, nr. 1.

 

På baggrund af gennemgangen af, hvad fødevareregionerne foretager sig, når der kommer en henvendelse fra borgere eller kommune, har Fødevarestyrelsen valgt, overfor fødevareregionerne at præcisere fremgangsmåden for, hvad fødevareregionerne skal foretage sig ved en anmeldelse fra en borger eller kommune om manglende hegning af minkfarme.

 

Fødevarestyrelsen vil således præcisere, at anmeldelser fra borgere og kommuner vedrørende overtrædelse af reglerne om husning af mink og hegning af minkfarme som udgangspunkt skal følges op af et tilsynsbesøg på den anmeldte minkfarm snarest muligt. Der vil dog være enkelte tilfælde, hvor det kan accepteres, at Fødevareregionen på baggrund af en vurdering af sagens konkrete omstændigheder, vælger ikke at følge en anmeldelse op med et tilsynsbesøg. Det vil f.eks. kunne være i tilfælde, hvor der kort tid før en modtaget anmeldelse er foretaget tilsynsbesøg på den anmeldte minkfarm, og hvor tilsynsbesøget ikke gav anledning til anmærkninger.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lars Barfoed

 

 

 

 

                                                                                                                        / Birgit Gottlieb

 



[1] Bekendtgørelse nr. 610 af 19. juli 2002 om husning af mink og hegning af minkfarme, som i dag er afløst af bekendtgørelse nr. 265 af 28. marts 2006 om husning af mink og hegning af minkfarme.

 

[2] Lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter.