J.nr. 2006-20-26-01178
til spørgsmål AS og AT den 29. marts 2006
i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Spørgsmål AS: Vil ministeren redegøre for samarbejdet mellem Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender og Skatteministeriet, når Fødevarekontrollen giver en smiley, der indicerer, at der også er told og afgiftsproblemer i kiosker og restauranter?
Spørgsmål AT: Vil ministeren redegøre for, i hvor mange tilfælde Fødevarestyrelsens kontrolbesøg i restauranter og kiosker har resulteret i indberetninger til Skatteministeriet, og i hvor mange tilfælde disse indberetninger har medført bøder eller konfiskationer?
Overordnet om samarbejdet mellem Fødevarestyrelsen og SKAT
Der er gennemført 3 vellykkede aktioner på baggrund af det tværgående myndighedssam-arbejde i 2004 og 2005. Under de 3 aktioner er der gennemført kontrol i mere end 3.000 virksomheder, hvoraf de knap 1.200 har været pizzeriaer og restauranter. Der er i den forbindelse afsløret dagpengesnyd, socialt bedrageri, regnskabsrod, anvendelse af illegal arbejdskraft og andre uregelmæssigheder.
Det er et langt sejt træk at foretage en holdningsbearbejdelse, men med nye værktøjer og det udvidede myndigheds-samarbejde er vi godt på vej til at begrænse svindel og andre ulovligheder mest muligt.
Udover â€Fair Play†kampagnen samarbejder fødevaremyndighederne og SKAT ogsÃ¥ pÃ¥ mange andre omrÃ¥der. Det er bl.a. tilfældet pÃ¥ medicinomrÃ¥det, hvor der er et formaliseret samarbejde mellem Medicinrejseholdet og det lokale skattecenter. Fra dette omrÃ¥de kan jeg som eksempel nævne, at Medicinrejseholdet i forbindelse med en sag om ulovlig import af lægemidler har underrettet SKAT og at der efterfølgende er indledt et samarbejde mellem Medicinrejseholdet og SKAT vedrørende sagen.
Fødevarekontrollen har i forbindelse med kontroller udført i samarbejde med Arbejdsdirektoratet og til dels SKAT bl.a. afsløret fødevarer uden dansk mærkning, manglende egenkontrol, indretningsmæssige mangler, hygiejnemæssige mangler, herunder manglende rengøring og skadedyr, samt manglende anmeldelse af ejerskifter.
På lokalt plan er der tale om et mere uformelt samarbejde mellem fødevarekontrollen og SKAT.
I forbindelse med fødevarekontrollens tilsyn i detailvirksomheder, får virksomhederne en Smiley. Som udgangspunkt siger Smiley´en ikke noget om, hvorvidt der i forbindelse med kontrollen er konstateret forhold, som kunne udgøre en overtrædelse af skatte- og afgiftsregler.
Men i de situationer, hvor medarbejderne i fødevarekontrollen bliver opmærksom på forhold, som kunne udgøre en overtrædelse af skattelovgivningen, skal de overveje, om SKAT skal underrettes.
Der sker underretning fra fødevarekontrollen til SKAT, men der er ikke ført statistik over, hvor mange tilfælde der er tale om eller hvor mange af disse underretninger, som har resulteret i bøder eller konfiskation.
Det fremadrettede samarbejde
- overordnet
Det tætte myndighedssamarbejde skal fortsætte og videreudvikles i takt med de erfaringer, der høstes på området.
- lokalt                               Â
Også på lokalt plan skal samarbejdet mellem fødevarekontrollen og SKAT styrkes og udvikles.
Fødevarestyrelsen har siden 2003 haft retningslinjer for underretning af andre relevante myndigheder. Disse retningslinjer er blevet præciseret i en instruks til medarbejderne i fødevarekontrollen om samarbejdet med andre myndigheder – bl.a. SKAT.
Instruksen beskriver mere detaljeret end det hidtil har været tilfældet, hvilke forhold medarbejderne skal være opmærksomme på, og i hvilke tilfælde det vil være relevant at orientere SKAT.
Der er opstillet en række vejledende eksempler i instruksen, som medarbejderne kan bruge som redskab i det daglige arbejde.
Samarbejdet går naturligvis begge veje, og SKAT er i øjeblikket ved at udarbejde lignende retningslinier til sine kontrolmedarbejdere. Der vil også heri blive opregnet eksempler på områder, hvor det kan være relevant at underrette fødevaremyndighederne.
I øjeblikket arbejdes endvidere på at udforme en praktisk løsning, så fødevarekontrollen på en nem og hurtig måde kan underrette SKAT, hvis de i forbindelse med en kontrol får mistanke om ulovligheder indenfor skatte- og afgiftsområdet.
Jeg vil endnu engang understrege, at der hidtil har været et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen og SKAT – både på det mere overordnende plan og på lokalt plan.
Der er imidlertid ingen tvivl om, at samarbejdet kan blive bedre. Derfor har både Fødevarestyrelsen og SKAT gjort tiltag for at forbedre samarbejdet, bl.a. ved at udarbejde instrukser med vejledende eksempler til medarbejderne i kontrolenhederne.
Jeg vil også gerne slå fast, at jeg ikke vil acceptere, at virksomheder, der bevidst omgår reglerne, kan forblive ustraffet. Derfor sætter jeg nu hårdt ind over for de brodne kar, og derfor lancerer jeg nu nul-tolerance planen på fødevareområdet.
Som et led i planen skal der bl.a. oprettes et særligt â€bagmandspoliti†med speciale i at kontrollere virksomhedernes regnskaber og dokumenter for bl.a. at modvirke salg af for gammelt kød og overtrædelse af sporbarhedsreglerne.
Derudover undersøger vi mulighederne for at samkøre relevante registre. F.eks. vil samkøring af fødevare- og skattemyndighedernes registre give mulighed for at finde de virksomheder, som både snyder i skat og overtræder fødevarelovgivningen. Det vil gøre det sværere for lovovertrædere at gemme sig.
I øvrigt kan jeg henvise til samråd AU til AØ, hvor jeg kommer nærmere ind på min nul-tolerance plan.
Â