Besvarelse af spørgsmål nr. <DOCUMENT_START>281 af 30. marts 2006 (alm. del) fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

 

Spørgsmål:

 

                   ”Vil ministeren oplyse, hvorfor det tager så lang tid at udarbejde et forslag til bekendtgørelse for uddannelse af transportører af svin, søer og kreaturer i henhold til Rådets forordning 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport, og vil ministeren oplyse, hvornår forslaget til bekendtgørelse kan ventes fremlagt og trådt i kraft?”

 

Svar:

 

1. Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter m.v. indeholder bl.a. skærpede krav til uddannelse af det personale, der håndterer dyr i forbindelse med transport.

 

Når forordningen finder anvendelse fra 5. januar 2007, må transportvirksomhederne således kun betro håndteringen af dyr til personale, som er blevet undervist i forordningens tekniske forskrifter om bl.a. transportegnethed og håndtering af dyr samt i reglerne om logbogen. Endvidere må de ansvarlige for samlesteder, der er godkendt i medfør af EF-veterinær-forskrifterne, udelukkende betro håndteringen af dyrene til personale, som har gennemgået uddannelseskurser i de relevante tekniske forskrifter i forordningen. Begge personalegrupper skal med henblik på at sikre en gennemførelse af ovennævnte krav tilbydes uddannelseskurser.

 

Fra 5. januar 2008 stilles der herudover krav om, at personer kun må føre eller fungere som ledsager på vejkøretøjer, som transporterer tamdyr af hestefamilien eller tamkvæg, -får,          -geder, -svin eller fjerkræ, hvis de er i besiddelse af et særligt kompetencebevis, der skal kunne forevises for den kompetente myndighed – i Danmark Fødevarestyrelsen eller politiet – under transporten af dyrene.

 

For at opnå dette bevis skal de pågældende personer gennemføre et uddannelseskursus, der som minimum skal omfatte de tekniske og administrative aspekter af fællesskabsbestemmelserne vedrørende beskyttelse af dyr. Det vil – ud over reglerne om de tekniske forskrifter og logbogen – navnlig sige viden om dyrenes fysiologi, herunder især deres vandings- og fodringsbehov, dyrenes adfærd og stresspåvirkninger, de praktiske aspekter af arbejdet med at håndtere dyr, betydningen af førerens køreadfærd for bl.a. de transporterede dyrs velfærd, nødhjælp til dyr og de sikkerhedsmæssige hensyn for de personer, der håndterer dyrene. Uddannelseskurset skal afsluttes med, at de pågældende personer skal bestå en eksamen, som er godkendt af myndighederne.

 

Det bemærkes, at i modsætning til kravet om et særligt kompetencebevis, der er begrænset til landevejstransporter af en række bestemte dyrearter, gælder det grundlæggende krav om uddannelse af personalet i en transportvirksomhed både i forhold til landevejs-, jernbane-, sø- og lufttransport. Kravet er endvidere ikke begrænset til bestemte dyrearter. Da forordningens anvendelsesområde ifølge artikel 1 er transport af levende hvirveldyr, indebærer dette, at også transportvirksomheder, som transporterer f.eks. hunde, katte, eksotiske dyr og fisk, er forpligtet til alene at betro håndteringen af dyrene til personale, som er blevet undervist i forordningens tekniske forskrifter om bl.a. transportegnethed og håndtering af dyr samt i reglerne om logbogen.

 

2. Justitsministeriet har ved brev af 28. juni 2005 fra Kødbranchens Fællesråd modtaget undervisningsmateriale til et kursus for vognmænd, der transporterer kreaturer og kalve. Kødbranchens Fællesråd anmoder i brevet Justitsministeriet om at vurdere undervisningsmaterialet. Slagteriernes Forskningsinstitut, der har udarbejdet materialet, har ved brev af 24. juni 2005 ligeledes skrevet til Justitsministeriet om sagen.

 

Det bemærkes, at Slagteriernes Forskningsinstitut igennem flere år – i samarbejde med Dansk Transport og Logistik (DTL) og SamMark – har gennemført lignende kurser for transportører af grise. Endvidere bemærkes, at undervisningsmaterialet alene består af en række udskrifter fra en PowerPoint-præsentation. Materialet indeholder således ikke oplysninger om, hvordan det pågældende kursus, herunder undervisningen, i øvrigt er tænkt tilrettelagt (f.eks. længden af kurset, vægtning af emner, praktiske øvelser m.v.).

 

Justitsministeriet har den 11. juli 2005 afholdt et møde med Kødbranchens Fællesråd og Danske Slagterier, hvor ministeriet bl.a. havde en første og indledende drøftelse med de to organisationer om forordningens krav til uddannelse.

 

 

3. Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet igennem længere tid har arbejdet med at foretage de nødvendige ændringer i dansk ret som følge af forordningens ikrafttræden. Der er imidlertid tale om en ganske omfattende opgave, hvori bl.a. indgår en meget grundig gennemgang af de gældende danske regler om beskyttelse af dyr under transport med henblik på at sikre, at der fra det tidspunkt, hvor forordningen finder anvendelse, ikke findes regler, der strider imod forordningen. Det skal endvidere nærmere overvejes, hvorvidt der er behov for at supplere forordningens regler på nogle områder – og i bekræftende fald i hvilken form.

 

Forordningens krav om uddannelse er – bl.a. som følge af erhvervets meget store interesse for disse bestemmelser – et af de områder, som Justitsministeriet har prioriteret højest og derfor vil søge afklaret først. En gennemførelse af disse krav forudsætter imidlertid bl.a. en stillingtagen til det nærmere indhold af uddannelsen, hvordan eksaminatorernes uafhængighed sikres, og hvem der skal kunne udbyde uddannelsen. Justitsministeriet har i den forbindelse afholdt en række møder med bl.a. Transporterhvervets UddannelsesRåd (TUR), ligesom også Undervisningsministeriet, Fødevarestyrelsen og Søfartsstyrelsen er involveret i arbejdet.

 

Justitsministeriet forventer at kunne sende et udkast til bekendtgørelse om uddannelse i forbindelse med transport af dyr i høring inden sommerferien.