Folketingets Uudvalg for Fødevarer, Landbrug og FiskeriLovsekretariatLovsekretariat

Ministeren

 

 

 

Den 281. oktober 2005

26. april 200626. april 2006

UDKAST

 

 

J.nr.: 7072005-20-26-00912

 


 

Folketingets uUdvalg for Fødevarer, Landbrug og FiskeriMF Per Clausen (EL) Per Clausen (EL) har i skrivelse af 7den 18. oktober 200517. aprilmarts28. marts 2006 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af stillet Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender følgende spørgsmål til skriftlig besvarelse302280:

 

 

 

Spørgsmål Spørgsmål 302280S 3929nr. S 376S 3351:

 

”Kan Vil ministeren kommentere artiklen fra Jyllandsposten af 6. april 2006 ”Forringet kontrol af import-kød” og herunder oplyse, hvad ministeren vil gøre for at rette op på den situation EU har bragt Danmark i med denne dombekræfte Morgenavisen Jyllands-Postens oplysninger den 6. april 2006 om, at lastbiler med tonsvis af importeret kød triller uhindret ind i landet uden, at fødevaremyndighederne aner, at kødet ankommer, hvor det kommer fra, hvor det skal hen og hvor gammelt det er?”” Vil ministeren redegøre for, hvorfor EU er blevet fejlinformeret i sagen om de polske hindbær, og hvem der har ansvaret for denne fejlinformation?Når stikprøvekontroller for salmonella viser, at en stor del af  skibsladningerne med foder har salmonella, og at over 30 pct. af det importerede kyllingekød, mod ca. 5 pct. af det danske, har salmonella, vil ministeren da redegøre for, hvad det præcist er, at ministeren mener med, at ”Dette system har siden 1992 vist sin robusthed.”, og at der derfor ikke behøves yderligere kontrol i forbindelse med fugleinfluenzaen, jævnfør svaret på spørgsmål nr. S 3018?Vil ministeren redegør for, hvorfor EU er blevet fejlinformeret i sagen om de polske hindbær, og hvem der har ansvaret for denne fejlinformation?”

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. marts 2006 fra Dansk Kvæg vedrørende Ny sundhedsrådgivning, jf. FLF alm. del – bilag 372.”

 

 

 

Svar:

 

 ./.      Jeg vedlægger til udvalgets orientering min besvarelse af henvendelsen fra Dansk Kvæg af 28. marts 2006.

 

 

 

 

Jeg har forelagt sagen for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil jeg kan og kan oplyse, atog skal henholde mig til styrelsens oplysninger :

 

” Grænsekontrollen med animalske fødevarer, som ankommer fra andre EU-lande, blev afskaffet ved iværksættelsen af det indre marked den 1. januar 1993.

 

Ansvaret for, at fødevarerne opfylder fællesskabslovgivningen, ligger hos oprindelsesvirksomheden.

 

 Animalske fødevarer, som er fremstillet i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen, og som er identifikationsmærkede eller sundhedsmærkede i henhold til fællesskabsreglerne, kan frit transporteres fra en samhandelsgodkendt virksomhed i et EU-land til en modtagevirksomhed i et andet EU-land.

 

Fødevaremyndighederne i modtagelandet skal ikke underrettes om, at animalske fødevarer indføres fra et andet samhandelsland, medmindre underretningen er nødvendig for tilrettelæggelsen af kontrollen.

 

 I Danmark kontrolleres indførte partier af svine-, okse- og fjerkrækød for salmonella. Indførte partier af toskallede bløddyr kontrolleres for algetoksiner og indførte partier tun og bonit m.v. kontrolleres for histamin.

 

 For at kunne foretage førnævnte kontrol har der været et krav om, at importører af de pågældende fødevarer skulle forhåndsanmelde til fødevarekontrollen om fødevarernes ankomst til fødevarekontrollen.

 

I henhold til en dom afsagt af EFU-domstolenretten må kravet om forhåndsanmeldelser ved samhandel ikke være systematisk.

 

Fødevarestyrelsen er derfor ved at tilrettelægge denne del af kontrollen således, at kontrollen gennemføres som en del af den almindelige kontrol, dvs. på baggrund af fødevarekontrollens almindelige kendskab til de virksomheder, der importerer pågældende fødevarer.

 

Selvom de virksomheder, der køber kød i andre lande, ikke længere skal forhåndsanmelde kødet, så vil det stadig være letmuligt for fødevarekontrollens medarbejdere at finde dette kød, når de er på kontrolbesøg i virksomhederne. Kødet skal nemlig være mærket med identifikationsmærke, som angiver hvilket EU-land og hvilken virksomhed, kødet stammer fra. Virksomhederne skal også føre et modtageregister med en række specificerede oplysninger om kødet.

 

Fødevarestyrelsen forventer, at ændringerne i kontrolsystemet, på dette område, vil være gennemført fra 1. juni 2006. Antallet af prøver, der tages for at holde øje med salmonella, vil være det samme efter 1. juni, som det har været tidligere. Fødevarestyrelsen forventer derfor, at ændringen ikke får betydning for fødevaresikkerhedenAnsvaret for at fødevarerne opfylder fællesskabslovgivningen ligger hos oprindelsesvirksomheden

 

”Spørgsmål S 3018 og svaret derpå drejer sig om spredning af fugleinfluenza. Strategierne for bekæmpelse af smitsomme husdyrsygdomme, hvortil fugleinfluenza hører, og zoonoser, hvortil salmonella hører, er ikke sammenlignelige. Med henvisning til begrundelsen for spørgsmål nr. S 3351 skal det oplyses, at bekæmpelse af udbrud eller forekomst af smitsomme husdyrsygdomme ikke er baseret på egenkontrol, men derimod på myndighedsovervågning og –kontrol med aldeles ensartede krav til tiltag og restriktioner. Når svaret på spørgsmål S 3018 nævner, at ”Dette system har siden 1992 vist sin robusthed.”,  er der tale om en henvisning til bekæmpelsen af smitsomme husdyrsygdomme. Systemet til bekæmpelse af smitsomme husdyrsygdomme har vist sig effektivt og robust i forbindelse med udbrud af fugleinfluenza i Italien i 1999, 2000 og 2004, fugleinfluenza i Holland i 2003 ,foruden klassisk og afrikansk svinepest, Newcastle disease, mund- og klovesyge og bluetongue for blot at nævne nogle eksempler.”

 

det er Fødevarestyrelsen opfattelse, at EU ikke er blevet fejlinformeret i denne sag.

 

Fødevarestyrelsen har i hindbærsagen haft kontakt med EU’s meldesystem for fødevarer og foder (Rapid Alert System for Food and Feed, RASFF). RASFF’s formål er at sikre en hurtig udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om produkter, der kan udgøre en alvorlig og akut risiko.

 

Fødevarestyrelsens har rollen som nationalt kontaktpunkt til EU´s meldesystem for fødevarer og foder (Rapid Alert System for Food and Feed, RASFF).

 

Fødevarestyrelsen har som kontaktpunkt to roller i systemet:

-at modtage de indkomne notifikationer

-at sende danske notifikationer ind i systemet

 

I RASFF - sager er følgende informationer vigtige: Oplysninger om risikoens karakter, oplysninger om oprindelse og videre distribution. Disse informationer skal de andre EU-lande bruge til at opspore kilder til en evt. forurening af fødevarer og foder og til at opspore rester af de involverede partier af foder eller fødevarer. Fødevarestyrelsen har i den forbindelse informeret RASFF om alle relevante informationer i sagen om de polske hindbær.

 

Den 3. juni 2005 sender Fødevarestyrelsen en Rapid Alert - notifikation med oplysninger om at analyser af afføringsprøver og case-control interview har givet begrundet mistanke om at hindbær fra Polen er skyld i udbrud af norovirus i Danmark. Det oplyses at yderligere undersøgelser er i gang, inklusiv virusundersøgelse af produktet. Importøren har frivilligt trukket produktet (hindbærsmuld) tilbage fra markedet. I notifikationen er der oplysninger om producent, eksportør, importør og forhandler samt oplysninger til identifikation af partiet herunder beskrivelse af produktet, billeder, lot nr., holdbarhedsdato. Notifikationen var vedlagt handelsdokumenter.

 

 

Fødevarestyrelsen udsendte den 3. juni 2005 en Rapid Alert notifikation vedrørende hindbærsagen. I notifikationen indgik de oplysninger, som Fødevarestyrelsen på daværende tidspunkt havde i sagen herunder oplysninger til identifikation af partiet: Beskrivelse af produktet, billeder af samme, lotnr. holdbarhedsdato, producent, eksportør og handelsdokumenter.

 

Den 19. september 2005 sender Fødevarestyrelsen en follow-up – notifikation, som er en supplerende meddelelse i sagen. Det relevante afsnit er følgende: ” The reason why all parts of the consignment infected with Norovirus were not removed entirely was that even though the importer Ardo A/S did contact all wholesalers and retailers immediately after the Aalborg outbreak in May and the public warning and press release by the Danish Veterinary and Food Authorities, some of the wholesale transit traders failed their obligations to recall the raspberries from their retailers.”, som er en supplerende meddelelse i sagen. Follow-up notifikationen samt blev vedlagt pressemeddelelser af 01.06.05 og 24.08.05. er vedlagt som bilag.

 

I vedlagte follow-up - notifikation til RASFF vedlægges de to pressemeddelelser til orientering. I den ene pressemeddelelse gives en information om sagen og i den anden pressemeddelelse gives ud over information også en advarsel mod inficeret hindbærsmuld. Dette er anledning til, at der i follow-up’en skrives ”public warning and press realease”Det er dette forhold, som kan have givet anledning til uklarheden, og det havde antagelig været mere forståeligt, hvis der i follow-up notifikationen i reference til pressemeddelelsen af 1. juni var brugt formuleringen ”public information”. .

 

Det har været fremme i pressen, at Fødevarestyrelsen har meddelt EU, at der er foregået en offentlig tilbagetrækning. Der er ikke i sendt informationer til RASFF om, at der er sket offentlig tilbagetrækning. Men i vedlagte follow-up -– notifikation af 19. september 2005 skrives der i rubrikken for virksomhedernes frivillige tiltag (”Volentary measures”), at produktet tilbagekaldes.

 

Idet jeg kan henvise til mit svar af spørgsmål S 328, kan jeg herudover oplyse, at Fødevarekontroludvalget over for mig har bekræftet, at udvalget har bedt Revisionsenheden om at gennemgå og undersøge hele det omtalte sagsforløb. Undersøgelsen forventes afsluttet inden januar 2006.

Animalske fødevarer, som er fremstillet i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen og som er identifikationsmærkede eller sundhedsmærkede i henhold til fællesskabsreglerne kan frit transporteres fra en samhandelsgodkendt virksomhed i et EU-land til en modtagevirksomhed i et andet EU-land.

 

Fødevaremyndighederne i modtagelandet skal ikke underrettes om, at animalske fødevarer indføres fra et andet samhandelsland, medmindre underretningen er nødvendig for tilrettelæggelsen af kontrollen.

 

I Danmark kontrolleres indførte partier af svine-, okse- og fjerkrækød for salmonella. Indførte partier af toskallede bløddyr kontrolleres for algetoksiner og indførte partier tun og bonit m.v. kontrolleres for histamin.

 

For at kunne foretage førnævnte kontrol har der været et krav om, at importører af de pågældende fødevarer skulle forhåndsanmelde fødevarernes ankomst til fødevarekontrollen.

 

I henhold til en dom afsagt af EU-retten må kravet om forhåndsanmeldelser ved samhandel ikke være systematisk. Fødevarestyrelsen er derfor ved at tilrettelægge denne del af kontrollen således, at kontrollen gennemføres som en del af den almindelige kontrol, dvs. på baggrund af fødevarekontrollens almindelige kendskab til de virksomheder, der importerer pågældende fødevarer.

 

Det er ikke korrekt, at fødevaremyndighederne ikke ved, hvor indførte animalske fødevarer kommer fra, hvor det skal hen. Når fødevarekontrollen er på tilsyn i en virksomhed, som modtager animalske fødevarer fra et andet EU-land, skal virksomheden i henhold til reglerne om sporbarhed kunne fremvise oplysninger om samtlige modtagne partier, herunder fødevarernes oprindelse og til hvem fødevarerne er solgt videre til.

 

Den seneste tids sager, om forældede fødevarer, har derudover vist et behov for at styrke den del af myndighedernes kontrolindsats, der er rettet mod svindel og omgåelse af reglerne. Der er derfor vedtaget en nultolerance-plan på fødevareområdet, som skal sikre hurtige og skrappe reaktioner overfor de virksomheder, der gentagne gange bryder reglerne på fødevareområdet.”

Lars Barfoed

 

/Maria Krohn