Folketingets U |
|
|
J.nr.:
707 |
Folketingets uUdvalg for
Fødevarer, Landbrug og FiskeriMF Per Clausen (EL) Per Clausen
(EL) har
i skrivelse
af 7den 18.
oktober 200517. aprilmarts28. marts 2006
(Ad FLF
alm. del) udbedt sig min besvarelse af stillet
Ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender følgende spørgsmål
til
skriftlig besvarelse302280:
Spørgsmål Spørgsmål 302280S 3929nr. S 376S 3351:
â€Kan Vil ministeren kommentere
artiklen fra Jyllandsposten af 6. april 2006 â€Forringet kontrol af import-kødâ€
og herunder oplyse, hvad ministeren vil gøre for at rette op på den situation
EU har bragt Danmark i med denne dombekræfte Morgenavisen
Jyllands-Postens oplysninger den 6. april 2006 om, at lastbiler med tonsvis af
importeret kød triller uhindret ind i landet uden, at fødevaremyndighederne
aner, at kødet ankommer, hvor det kommer fra, hvor det skal hen og hvor gammelt
det er?â€â€ Vil
ministeren redegøre for, hvorfor EU er blevet fejlinformeret i sagen om de
polske hindbær, og hvem der har ansvaret for denne fejlinformation?Når
stikprøvekontroller for salmonella viser, at en stor del af skibsladningerne med foder har
salmonella, og at over 30 pct. af det importerede kyllingekød, mod ca. 5 pct.
af det danske, har salmonella, vil ministeren da
redegøre for, hvad det præcist er, at ministeren mener med, at â€Dette system
har siden 1992 vist sin robusthed.â€, og at der derfor ikke behøves yderligere
kontrol i forbindelse med fugleinfluenzaen, jævnfør svaret på spørgsmål nr. S
3018?Vil ministeren redegør for, hvorfor
EU er blevet fejlinformeret i sagen om de polske hindbær, og hvem der har
ansvaret for denne fejlinformation?â€
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. marts 2006 fra Dansk Kvæg vedrørende Ny sundhedsrÃ¥dgivning, jf. FLF alm. del – bilag 372.â€
Svar:
 ./.     Jeg vedlægger til udvalgets orientering min besvarelse af henvendelsen fra Dansk Kvæg af 28. marts 2006.
Jeg har
forelagt sagen for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil jeg kan og
kan oplyse, atog skal henholde mig til styrelsens
oplysninger :
†Grænsekontrollen
med animalske fødevarer, som ankommer fra andre EU-lande, blev afskaffet
ved iværksættelsen af det indre marked den 1. januar 1993.
Ansvaret for, at fødevarerne
opfylder fællesskabslovgivningen, ligger hos
oprindelsesvirksomheden.
 Animalske fødevarer,
som er fremstillet i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen, og som er
identifikationsmærkede eller sundhedsmærkede i henhold til fællesskabsreglerne, kan frit
transporteres fra en samhandelsgodkendt virksomhed i et EU-land til en
modtagevirksomhed i et andet EU-land.
Fødevaremyndighederne i
modtagelandet skal ikke underrettes om, at animalske fødevarer indføres fra et
andet samhandelsland, medmindre underretningen er nødvendig for tilrettelæggelsen
af kontrollen.
 I Danmark
kontrolleres indførte partier af svine-, okse- og fjerkrækød for salmonella.
Indførte partier af toskallede bløddyr kontrolleres for algetoksiner og
indførte partier tun og bonit m.v. kontrolleres for histamin.
 For at kunne
foretage førnævnte kontrol har der været et krav om, at importører af de
pågældende fødevarer skulle forhåndsanmelde til fødevarekontrollen
om fødevarernes ankomst til
fødevarekontrollen.
I henhold til en dom afsagt af EFU-domstolenretten må kravet om
forhåndsanmeldelser ved samhandel ikke være systematisk.
Fødevarestyrelsen er derfor ved
at tilrettelægge denne del af kontrollen således, at kontrollen gennemføres som
en del af den almindelige kontrol, dvs. på baggrund af fødevarekontrollens
almindelige kendskab til de virksomheder, der importerer pågældende fødevarer.
Selvom de
virksomheder, der køber kød i andre lande, ikke længere skal forhåndsanmelde
kødet, så vil det stadig være letmuligt for
fødevarekontrollens medarbejdere at finde dette kød, når de er på
kontrolbesøg i virksomhederne. Kødet skal nemlig
være mærket med identifikationsmærke, som angiver
hvilket EU-land og hvilken virksomhed, kødet stammer fra. Virksomhederne
skal også føre et modtageregister med en række specificerede
oplysninger om kødet.
Fødevarestyrelsen forventer, at ændringerne
i kontrolsystemet, på dette område, vil være gennemført
fra 1. juni 2006. Antallet af prøver, der tages for
at holde øje med salmonella, vil være det
samme efter 1. juni, som det har været tidligere. Fødevarestyrelsen
forventer derfor, at ændringen ikke får betydning for fødevaresikkerhedenAnsvaret for at
fødevarerne opfylder fællesskabslovgivningen ligger hos oprindelsesvirksomheden
â€SpørgsmÃ¥l S
3018 og svaret derpå drejer sig om
spredning af fugleinfluenza. Strategierne for bekæmpelse af smitsomme
husdyrsygdomme, hvortil fugleinfluenza hører, og zoonoser, hvortil salmonella
hører, er ikke sammenlignelige. Med henvisning til begrundelsen
for spørgsmål nr. S 3351 skal det oplyses, at bekæmpelse af udbrud eller
forekomst af smitsomme husdyrsygdomme ikke er baseret på egenkontrol, men
derimod på myndighedsovervågning og –kontrol med aldeles
ensartede krav til tiltag og restriktioner. Når svaret på
spørgsmÃ¥l S 3018 nævner, at â€Dette
system har siden 1992 vist sin robusthed.â€, er der tale om en
henvisning til bekæmpelsen af smitsomme
husdyrsygdomme. Systemet til bekæmpelse
af smitsomme husdyrsygdomme har vist sig effektivt og robust i forbindelse
med udbrud af fugleinfluenza i Italien i
1999, 2000 og 2004, fugleinfluenza i Holland i 2003 ,foruden klassisk og
afrikansk svinepest, Newcastle disease,
mund- og klovesyge og bluetongue for blot at
nævne nogle eksempler.â€
det
er Fødevarestyrelsen opfattelse, at EU ikke er blevet fejlinformeret i denne
sag.
Fødevarestyrelsen
har i hindbærsagen haft kontakt med EU’s meldesystem for fødevarer og foder
(Rapid Alert System for Food and Feed, RASFF). RASFF’s formål er at sikre en
hurtig udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om produkter, der kan
udgøre en alvorlig og akut risiko.
Fødevarestyrelsens har
rollen som nationalt kontaktpunkt til EU´s meldesystem for fødevarer og
foder (Rapid Alert System for Food and Feed, RASFF).
Fødevarestyrelsen
har som kontaktpunkt to roller i systemet:
-at
modtage de indkomne notifikationer
-at
sende danske notifikationer ind i systemet
I
RASFF - sager er følgende informationer vigtige: Oplysninger om risikoens
karakter, oplysninger om oprindelse og videre distribution. Disse informationer
skal de andre EU-lande bruge til at opspore kilder til en evt. forurening af
fødevarer og foder og til at opspore rester af de involverede partier af foder
eller fødevarer. Fødevarestyrelsen har i den forbindelse informeret RASFF om
alle relevante informationer i sagen om de polske hindbær.
Den 3. juni 2005
sender Fødevarestyrelsen en Rapid Alert - notifikation med oplysninger om at
analyser af afføringsprøver og case-control interview har givet begrundet
mistanke om at hindbær fra Polen er skyld i udbrud af norovirus i Danmark. Det
oplyses at yderligere undersøgelser er i gang, inklusiv virusundersøgelse af
produktet. Importøren har frivilligt trukket produktet (hindbærsmuld) tilbage
fra markedet. I notifikationen er der oplysninger om producent, eksportør,
importør og forhandler samt oplysninger til identifikation af partiet herunder
beskrivelse af produktet, billeder, lot nr., holdbarhedsdato. Notifikationen
var vedlagt handelsdokumenter.
Fødevarestyrelsen
udsendte den 3. juni 2005 en Rapid Alert notifikation vedrørende hindbærsagen.
I notifikationen indgik de oplysninger, som Fødevarestyrelsen på daværende
tidspunkt havde i sagen herunder oplysninger til identifikation af partiet: Beskrivelse af
produktet, billeder af samme, lotnr. holdbarhedsdato, producent, eksportør og
handelsdokumenter.
Â
Den
19. september 2005 sender Fødevarestyrelsen en follow-up – notifikation, som er en
supplerende meddelelse i sagen. Det relevante afsnit er følgende:
†The reason why all parts of the consignment infected
with Norovirus were not removed entirely was that even though the importer Ardo
A/S did contact all wholesalers and retailers immediately after the Aalborg outbreak
in May and the public warning and press release by the Danish Veterinary and
Food Authorities, some of the wholesale transit traders failed their
obligations to recall the raspberries from their retailers.â€, som er en
supplerende meddelelse i sagen. Follow-up notifikationen
samt
blev
vedlagt pressemeddelelser af
01.06.05 og 24.08.05. er vedlagt som bilag.
I vedlagte
follow-up - notifikation til RASFF vedlægges de to pressemeddelelser til orientering.
I den ene pressemeddelelse gives en information om
sagen og i den anden pressemeddelelse gives ud over information også en
advarsel mod inficeret hindbærsmuld. Dette er anledning til, at der i
follow-up’en skrives â€public warning and press realeaseâ€Det er
dette forhold, som kan have
givet anledning til uklarheden, og
det havde antagelig været mere forståeligt, hvis der i
follow-up notifikationen i reference
til pressemeddelelsen af 1. juni var brugt
formuleringen â€public informationâ€. .
Det
har været fremme i pressen, at Fødevarestyrelsen har meddelt EU, at der er
foregået en offentlig tilbagetrækning. Der er ikke i sendt informationer til
RASFF om, at der er sket offentlig tilbagetrækning. Men i vedlagte follow-up
-–
notifikation
af 19. september 2005 skrives der i rubrikken for virksomhedernes
frivillige tiltag (â€Volentary measuresâ€), at produktet tilbagekaldes.
Idet jeg kan henvise
til mit svar af spørgsmål S 328, kan jeg herudover oplyse, at Fødevarekontroludvalget
over for mig har bekræftet, at udvalget har bedt Revisionsenheden om at
gennemgå og undersøge hele det omtalte sagsforløb. Undersøgelsen forventes
afsluttet inden januar 2006.
Animalske fødevarer, som er
fremstillet i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen og som er
identifikationsmærkede eller sundhedsmærkede i henhold til fællesskabsreglerne kan frit
transporteres fra en
samhandelsgodkendt virksomhed i et EU-land til en
modtagevirksomhed i et andet EU-land.
Fødevaremyndighederne i
modtagelandet skal ikke underrettes om, at animalske fødevarer indføres fra et
andet samhandelsland, medmindre underretningen er nødvendig for
tilrettelæggelsen af kontrollen.
I Danmark kontrolleres indførte partier
af svine-, okse- og fjerkrækød for salmonella.
Indførte partier af toskallede bløddyr kontrolleres for algetoksiner og indførte
partier tun og bonit m.v. kontrolleres for histamin.
For at kunne foretage førnævnte
kontrol har der været et krav om, at
importører af de pågældende fødevarer skulle forhåndsanmelde fødevarernes ankomst til
fødevarekontrollen.
I henhold til en dom afsagt af
EU-retten må kravet om forhåndsanmeldelser ved samhandel ikke være systematisk.
Fødevarestyrelsen er derfor ved at tilrettelægge denne del af kontrollen
således, at kontrollen gennemføres som en del af den almindelige
kontrol, dvs. på baggrund af fødevarekontrollens
almindelige kendskab til de virksomheder, der importerer pågældende
fødevarer.
Det er ikke korrekt, at fødevaremyndighederne
ikke ved, hvor indførte animalske
fødevarer kommer fra, hvor det skal hen. Når fødevarekontrollen er på tilsyn i en virksomhed,
som modtager animalske fødevarer fra et andet EU-land, skal virksomheden i
henhold til reglerne om sporbarhed kunne fremvise oplysninger om samtlige
modtagne partier, herunder fødevarernes oprindelse og til hvem fødevarerne er
solgt videre til.
Den seneste tids sager, om forældede fødevarer, har derudover vist et behov
for at styrke den del af myndighedernes kontrolindsats, der er rettet mod
svindel og omgåelse af reglerne. Der er derfor vedtaget
en nultolerance-plan på
fødevareområdet, som skal sikre hurtige og skrappe reaktioner overfor de
virksomheder, der gentagne gange bryder reglerne pÃ¥ fødevareomrÃ¥det.â€
Lars Barfoed
/Maria Krohn