Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

 

 

 

 

 

J.nr.



 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har med skrivelse af 22. marts 2006 ( FLF alm. del spørgsmål 273-277) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 276: 

 

 

 

Spørgsmål 276:

Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af FLF alm. del samrådsspm. AY om status for udbruddet af fugleinfluenza i Danmark den 22. marts 2006 oversende en redegørelse for retsstillingen i forbindelse med erstatningsordninger og generelle støtteordninger mv. til erhvervet i forbindelse med udbrud af fugleinfluenza i erhvervsbesætninger og følger heraf?

 

 

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.

 

”Hvis der skulle forekomme udbrud af fugleinfluenza i hobby- og erhvervsfjerkræbesætninger, gælder de almindelige erstatningsregler jf. lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr. Det betyder, at ejeren modtager erstatning for påbudt aflivede dyr samt for påbudt destruerede produkter og foder. Endvidere kan ved aflivning af hele besætninger ydes en driftstabserstatning på 20 % af det opgjorte driftstab i perioden, indtil det tillades at retablere besætningen. Stalde og andre faciliteter, hvor de smittede dyr har opholdt sig, rengøres og desinficeres på det offentliges regning. Hvis inventar eller andet skades under rengøringen, erstattes skaden. Ifølge lov om hold af dyr kan der påbydes  aflivning af ikke-smittede dyr, hvis det skønnes nødvendigt for at inddæmme smitten. I givet fald vil ejeren erstatningsmæssigt være ligestillet med en ejer af en smittet besætning.

 

Omkring fund af smittede, vilde fugle og smittede besætninger oprettes en beskyttelseszone med en radius på mindst 3 km samt en overvågningszone med en radius på mindst 10 km. Ikke-smittet tamfjerkræ og opdrættet fjervildt i zonerne pålægges restriktioner af forskellig karakter herunder restriktioner på transport af fjerkræ og fjerkræprodukter, uden at der kan ydes kompensation eller erstatning. Ejeren skal også tåle, at der i nødvendigt omfang gennemføres overvågning og undersøgelser af sundhedstilstanden i besætninger i zonerne. Hvis det af dyreværnsmæssige grunde bliver nødvendigt at aflive ikke-smittede dyr, skal ejeren selv dække tabet. Efter gældende regler kan der således ikke ydes kompensation eller erstatning for de ulemper og evt. tab, zonerestriktionerne påfører ejerne.

 

I forbindelse med udbruddet af Newcastle Disease i 2002 blev der vedtaget et aktstykke 19 af 11. oktober 2002. I aktstykket blev Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemyndiget til at yde et tilskud på 15 mio. kr. til Fjerkræafgiftsfonden, som også afsatte 15 mio. kr., så der kunne ydes en ekstraordinær erstatning til erhvervsbesætninger i beskyttelseszoner, hvis besætningerne havde lidt tab i forbindelse med eksportrestriktioner for levende fjerkræ og rugeæg eller havde lidt tab som følge af zonerestriktionerne. Fødevareministeriets forudsætning for ydelse af det ekstraordinære tilskud var ifølge aktstykket, at erhvervet etablerede ordninger til sikring mod fremtidige tab, der ikke dækkes af Lov om hold af dyr. Af forskellige grunde er det endnu ikke sket. Det skal understreges, at beslutning om evt. ekstraordinær erstatning er en politisk afgørelse.

 

Der kan også opstå følgevirkninger i andre produktionsled. Det kan f. eks. gælde for leverancer af daggamle dyr og slagtedyr, hvor der kan opstå problemer med at opfylde trufne aftaler. Evt. ulemper og tab i den forbindelse kan ikke godtgøres.

   

Der har i marts 2006 været overvejelser i EU’s landbrugsministerråd om evt. at yde tilskud til foranstaltninger i fjerkræerhvervet på grund af alvorlige tab som følge af forbrugsnedgang for fjerkrækød på EU-markedet forårsaget af forbrugernes frygt for Aviær influenza-smitte. Der foreligger endnu ikke et konkret forslag.”

 

 

 

 

 

Lars Barfoed

 

 

 

 

/Birgit Gottlieb