København, den 28. marts 2006 Sag: 1874/193343
|
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 3. marts 2006 (FLF alm. Del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål 247:
â€Vil ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af FLF alm. Del – samrÃ¥dsspm. AC og AJ den 1. marts 2006 om â€sorte fisk†oplyse om reglerne for satellitovervÃ¥gning af fiskefartøjer, og om hvornÃ¥r en overtrædelse af reglerne om satellitovervÃ¥gning er sÃ¥ graverende, at den mødes af sanktioner?â€
Svar:
På fællesskabsniveau er de nærmere regler om satellitovervågning af fiskerfartøjer fastsat i Kommissionens forordning (EF) nr. 2244/2003 af 18. december 2003 om gennemførelses-bestemmelser vedrørende satellitbaserede fartøjsovervågningssystemer[1].
Fiskerfartøjer på 15 m længde overalt og derover er omfattet af satellitpligten. Fartøjer, der udelukkende anvendes inden for akvakultur og samtidig kun opererer inden for basislinierne, er dog undtaget.
Et EU-fiskerfartøj omfattet af ovennævnte pligt må ikke forlade en havn, medmindre der er en fungerende satellitsporingsanordning om bord.
For det enkelte fartøj skal satellitsporingsanordningen sende følgende oplysninger: fartøjets identitet, position, kurs og fart med givne frekvenser til flagmedlemsstatens fiskeri-overvågningscenter.
Medlemsstaten skal sikre, at det ikke er muligt at indlægge eller udtrække urigtige oplysninger om et fartøjs position i en satellitsporingsanordning, og at der ikke kan ske manuel indkodning.
Fartøjsføreren skal sikre, at fartøjets satellitsporingsanordning til enhver tid er fuldt operationel, og at de ovennævnte data sendes. Fartøjsføreren skal navnlig sikre, at data ikke ændres, at der ikke sker ydre påvirkninger som fx tildækning af antenne eller afbrydelse af strømforsyning.
I tilfælde af tekniske fejl på satellitsporingsanordningen skal fartøjsføreren fra det øjeblik defekten konstateres, eller fra det tidspunkt fartøjsføreren underrettes herom, sende manuelle positionsmeldinger til såvel kyststatens som flagstatens fiskeriovervågningscenter.
Et EU-fiskerfartøj må ikke forlade en havn igen efter tekniske fejl, før satellitsporings-anordningen igen fungerer til kontrolmyndighedernes tilfredshed.
Hvis flagmedlemsstaten konstaterer, at et fartøjs satellitsporingsanordning inden for ét år har haft mere end 3 udfald, der overstiger 12 timers varighed, skal fartøjets satellitsporings-anordning efterses.
Tilsvarende regler finder anvendelse for tredjelandsfartøjer, der befinder sig i EU-farvande.
For så vidt angår overtrædelser af reglerne om satellitovervågning, er Fiskeridirektoratet i færd med at udvikle en praksis for sanktionering af overtrædelser.
Som udgangspunkt betragtes følgende forseelser som så alvorlige, at der skal ske en opfølgning i form af sanktionering:
I visse sager, f.eks. ved manglende modtagelse af positionsoplysninger med den fastsatte hyppighed, kan det være vanskeligt at bevise, at fartøjsføreren kan tillægges ansvar. For at afhjælpe dette anvender Fiskeridirektoratet påbud om afsendelse af manuelle positions-meldinger, hvis det konstateres, at et fartøjs satellitsporingsanordning er ustabil.
Hans Chr. Schmidt
                                                                                             Â
/Mogens Schou
[1] Der er fastsat nationale gennemførelsesbestemmelser i bekendtgørelse nr. 636 af 1. august 2002 om overvågning af fiskefartøjer via satellit