Rapport om dyrevelfærdskontrol og dyretransporter4. oktober 2005
Denne side er til dokumentets kolofon.Den skrives af Kommunikationssekretariatet og du skal derfor blot efterlade siden som den er.
3Indhold1Executive summary.........................................................................................62Baggrund .........................................................................................................72.1Introduktion................................ .....................................................72.2Kommissorium for arbejdsgruppe om dyrevelfærdskontrol og dyretransporter ............ 72.2.1Indledning og baggrund..................................72.2.2Målsætning ................................ ......................................................72.2.3Arbejdsgruppens (styregruppens) medlemmer ...............................................................82.2.4Sekretariat ................................ .......................................................82.3Regeringsgrundlaget....................................... 83Organisering af kontrol...................................................................................93.1Involverede kontrolmyndigheder ....................................................93.2Terminologi i velfærdskontrollen...................................................93.3Fra fødsel til død...........................................104Besætninger..................................................................................................134.1Organisering af kontrol: hvem og hvordan ................................... 134.1.1Fødevarestyrelsen.........................................134.1.1.1 Vedr. kvæg ................................ ........................................154.1.1.2 Vedr. svin................................ ..........................................154.1.1.3 Vedr. heste ................................ ........................................154.1.1.4 Vedr. fjerkræ..................................... 154.1.1.4.1 Æglæggende høner..................................................154.1.1.4.2 Slagtekyllinger........................................................154.1.1.5 Anmeldelse til politi, indskærpelse m.v. ..........................................................164.1.1.6 Sanktioner ................................ .........................................174.1.2Plantedirektoratet..........................................184.1.3Privat-praktiserende dyrlæger.......................................................184.1.4Besætningsejeres og staldpersonales kvalifikationer ....................................................184.2Hvad kontrolleres i besætningerne og hvem betaler .....................................................194.2.1Fødevarestyrelsen.........................................194.2.1.1 5% velfærdsbesøg i kvæg-, svine-, heste- og fjerkræbesætninger.................... 194.2.1.1.1 Vedr. kvæg..............................................................204.2.1.1.2 Vedr. svin................................204.2.1.1.3 Vedr. heste ...............................................................214.2.1.1.4 Vedr. fjerkræ...........................................................214.2.1.2 Særligt om slagtekyllinger................................................214.2.2Plantedirektoratet..........................................224.2.3Privat-praktiserende dyrlæger.......................................................224.3Økonomi ................................ .......................................................235Transport........................................................................................................245.1Organisering af kontrol: Hvem og hvordan.................................. 245.1.1Fødevarestyrelsen.........................................245.1.1.1 Før transport...................................... 24
45.1.1.2 Under transport................................. 255.1.1.2.1 Samlesteder.............................................................255.1.1.2.2 Grænsekontrol.........................................................265.1.1.2.3 Assistance til politi ..................................................265.1.1.3 Efter transport................................... 265.1.1.3.1 Slagteri ................................ .................................... 265.1.1.3.2 Dyrskuer, markeder m.v. (andre samlinger end samlesteder)................. 265.1.1.3.3 Ankomst til ny besætning........................................265.1.1.3.4 Destruktionsanstalter ...............................................265.1.1.4 Anmeldelse til politi, indskærpelse m.v. ..........................................................275.1.1.5 Sanktioner ................................ .........................................275.1.2Politikontrol..................................................285.2Hvad kontrolleres ved transport og hvem betaler .........................................................295.2.1Generelt.........................................................295.2.2Før transport..................................................305.2.2.1 National transport.............................................................305.2.2.2 International transport .......................................................305.2.2.2.1 Eksport direkte fra besætning.................................. 315.2.3Under transport.............................................315.2.3.1 Politi (landevejskontrol)...................................................315.2.3.2 Samlesteder.......................................325.2.3.3 Grænsekontrol................................... 335.2.4Efter transport...............................................335.2.4.1 Slagteri................................ ..............................................335.2.4.1.1 Det levende syn.......................................................335.2.4.1.2 Særligt om slagtekyllinger...................................... 345.2.4.2 Dyrskuer, markeder m.v. (andre samlinger end samlesteder) .......................... 345.2.4.3 Ankomst til ny besætning.................................................345.3Økonomi ................................ .......................................................355.3.1Fødevarestyrelsen.........................................355.3.2Politikontrol..................................................356Initiativer i velfærdskontrollen .....................................................................366.1Besluttede initiativer..................................... 376.1.1Styrkelse i Fødevarestyrelsen.......................................................376.1.1.1 Skærpet t ilsyn................................... 376.1.1.2 Dyreværnsnøglepersoner (kvalitetssupervision)..............................................376.1.1.3 Opkvalificering af tilsynsførende dyrlæger ......................................................376.1.2Godkendelse af køretøjer til transport a f dyr................................376.1.3Initiativer i december 2004...........................................................386.1.3.1 Skærpet transportegnethedsvurdering af dyr på samlesteder og ved eksport ... 386.1.3.2 Afgrænsning af kategorier af dyr der ikke anses for egnede til længere transporter ................................ .........................................386.1.3.3 Forbedring af forholdene på samlesteder .........................................................396.1.3.4 Udleveringsrum og -vogne...............................................396.1.4Politi og anklagemyndighed.........................................................406.2Forslag til nye initiativer ...............................................................40
56.2.1Frekvens af velfærdsbesøg i besætninger..................................... 406.2.2Frekvens af opfølgende velfærdsbesøg.........................................416.2.3Dyrevelfærdsrejsehold.................................. 426.2.4Egenkontrol som element i dyrevelfærdskontrol ..........................................................426.2.4.1 Indførelse af egenkontrol i besætninger...........................................................426.2.4.2 Fødevarestyr elsens rolle i egenkontrolprogram for dyrevelfærd ...................... 436.2.5Privat-praktiserende dyrlæger, sundhedsrådgivning og inddragelse i egenkontrol ...... 446.2.6Kontrolrapport...............................................446.2.7Frekvens af stikprøvekontrol med køretøjer.................................446.2.8Certifikat i køretøjer...................................... 446.2.9Uddannelse af transportører og chauffører................................... 456.2.10 Egenkontrol i transportvirksomheder...........................................466.2.11 Destruktionsanstalter..................................... 466.2.12 Uddannelse af tilsynsførende dyrlæger.........................................466.2.13 Udvælgelse til kontrol................................... 476.2.13.1Risikoanalyse..........................................................476.2.13.2Risikoparametre......................................................476.2.14 Dyreværnsregister.........................................476.2.15 Sanktioner ................................ .....................................................486.2.15.1Mulighed for at give påbud..................................... 486.2.15.2Administrative bøder...............................................486.2.15.3Fratagelse af transportørs autorisation ....................................................496.2.16 Muligheder for øget brugerfinansiering........................................497Referencer......................................................................................................498Tabeller...........................................................................................................508.1Tabel 1. Beskrivelse af kontrol af dyrevelfærd i besætninger (kvæg, svin, hest, æglæggende høns og slagtekyllinger), ved eksport af dyr direkte fra besætning, på samlesteder, ved grænsekontrol, i forbindelse med landevejskørsel, ved ankomst til slagteri, ny besætning, dyrskue og marked m.v. samt på destruktionsanstalter tilligemed administrative kontrolopgaver i 2004. .........................................................508.2Tabel 2. Oversigt over minimumsstrafpositioner og Rigsadvokatens bemærkninger til strafniveauet (besætninger).......................................................548.3Tabel 3. Oversigt over minimums -strafpositioner samt Rigsadvokatens bemærkninger til strafniveauet (transport).................................... 56Bilag......................................................................................................................... 59Bilag 1: Produktionsfakta.........................................59Bilag 2: Lovgivning.................................................61
61Executive summaryDenne rapport beskriver den velfærdskontrol, der foretages af landbrugsdyr (kvæg, svin, æg-læggende høner, slagtekyllinger) og heste i besætninger og i forbindelse med transport. Væ-sentlige aktører i kontrollen er fødevareregionerne, og politiet. Der redegøres for organisering af kontrollen (hvem der foretager kontrol og hvordan den foregår), hvad der kontrolleres, samt hvem der betaler herfor. Der redegøres for allerede besluttede initiativer til forbedring af dyrevelfærd, i.e. skærpet til-syn med fødevareregionerne, udpegning af dyreværnsnøglepersoner i fødevareregionerne, opkvalificering af medarbejdere i Fødevarestyrelsen, drøftelse af behovet for pr æ cisering af reglerne for godkendelse af køretøjer til transport af dyr overfor synsvirksomhederne, skær-pelse af transportegnethedsvurderingen af dyr på samlesteder og ved eksport, kriterier til af-grænsning af kategorier af dyr uegnede til længere forsendelser, initiativer vedr. forbedring af forholdene og kontrolmulighederne på samlesteder, en anmodning til Dyreværnsrådet om at udtale sig om forholdene i forbindelse med brug af udleveringsrum og -vogne. Herudover diskuteres i kapitel 6 et katalog over mulige, nye såvel kort - som langsigtede initi-ativer til styrkelse af dyrevelfærden. For en række tiltag redegøres for fordele og ulemper ved de enkelte initiativer, samt, i det omfang det er muligt, overslag over økonom iske aspekter. Initiativerne omfatter diskussion af mulig etablering af et dyrevelfærdsrejsehold, eventuel øget stikprøvekontrol i besætninger, gennemførelse af flere opfølgende besøg i besætninger på foranledning af meddelte indskærpelser, fastlæggelse af yderligere faglige retningslinjer for fødevareregionernes anvendelse af indskærpelser og politianmelde lser i besætninger samt kriterier for udvælgelse af besætninger til opfølgende besøg (i.e. styrkelse af dokumentation af og ensartethed i fødevareregionernes kontrolarbejde), indførelse af påbud som en sankt i-onsmulighed i andet end slagtekyllingebesætninger, indførelse af brugerbetaling for velfærds-besøg og opfølgende besøg i besætninger, intensiveretstikprøvekontrol af dyretransporter udført af henholdsvis fødevareregionerne (rampekontrol) og politi (landevejskontrol), ne m-mere adgang til fratagelse af transportvirksomheders autorisation, en indledende sondering af de praktiske kontrolmuligheder i relation til destruktionsanstalterne, etablering af et dyr e-værnsregister i Fødevarestyrelsen over personer, der har overtrådt dyreværnslovgivningen, samt udbygning af det eksisterende dyrlægeregister med oplysninger om dyrlægers over-trædelser af dyreværnslovgivningen. På længere sigt arbejdes der videre med muligheden for at indføre krav om egenkontrolpro-grammer i besætninger og transportvirksomheder, inddragelse af privat -praktiserende dyrlæ-ger i overvågning af besætningsejers egenkontrolprogram i samm enhæng med sundhedsrå d-givningsaftale, tilsyn fra fødevareregionerne med pr ivat-praktiserende dyrlægers indsats vedr. besætningers egenkontrolprogram, etablering af velfærdskontrol på destruktionsanstalter, en forbedring af den risikobaserede udvælgelse til kontrol af såvel besætninger som d y-retransporter (i kraft af en evaluering af risikoparametre samt en overordnet opprioritering af
7risikoanalysens elementer), forbedret uddannelse af kontrolpersonale (i.e. tilsynsførende dy r-læger) samt udvidelse af sankti onsmulighederne ved overtrædelse af dyreværnslovgivningen. 2Baggrund2.1IntroduktionFamilie- og Forbrugerministeriets departement har med skrivelse af 14. juni 2005 nedsat en arbejdsgruppe, der skal foretage en analyse af dyrevelfærdskontrollen og af kontr ollen med dyretransporter. Arbejdsgruppen har nedennævnte kommissorium.2.2Kommissorium for arbejdsgruppe om dyrevelfærdskontrol og dyretransporter2.2.1Indledning og baggrundSagen med transport af smågrise fra en svinebesætning ved Præstø til Sydtyskland samt resul-taterne af velfærdskontrollen i svineb esætninger har aktualiseret spørgsmålet om kontrollen med dyrevelfærd. Lovgivningen om dyrevelfærd hører under Justitsministerens område. Kompetencen til at udøve kontrol er, når det drejer sig om landbrugets dyr , for størstedelens vedkommende pl a-ceret i Fødevarestyrelsen. Styrelsen gennemfører kontrol i besætninger, under transport og på slagteri. Herudover forestår politiet landevejskontrol af transportbestemmelserne. Endelig har de privat-praktiserende dyrlæge r i udøvelsen af deres gerning en grundlæggende pligt til at overvåge og gribe ind til sikring af dyrs ve lfærd. Regeringen og Dansk Folkeparti indgik d. 27. maj 2005 en aftale om Danmarks Fødevar e-forsknings økonomiske rammer, Fødevarestyrelsens strukt ur og FøAf aftalen fremgår, at der skal ge nnemføres: en undersøgelse af dyrevelfærdskontrollen, herunder frekvensen for kontrollen, antallet af opfølgende tilsyn samt mulighederne for at inddrage og ansvarliggøre de privat -praktiserende dyrlæger.Endvidere analyseres dyrlægernes kontrol, ansvar og rolle i forbindelse med dyretransporter.2.2.2MålsætningDer udarbejdes en analyse, hvori indgår:En beskrivelse af dyrevelfærdskontrollen sådan som den foregår i dag, herunder fre-kvensen for kontrollen, antallet af opfølgende tilsyn samt identifikation af evt. pr o-blemområderEn gennemgang af de tilsynsførende dyrlægers rolle og kontrolopgaver ved d y-retransporter og en belysning af deres ansvar i den forbindelse.
8En analyse af omkostningerne ved dyrevelfærdskontrollen, herunder mulighederne for at anvende brugerfinansiering.En analyse af de privat-praktiserende dyrlægers besætningsaktiviteter og muligheder-ne for i højere grad at inddrage og ansvarliggøre de privat -praktiserende dyrlæger i d y-revelfæ rdskontrollen.Analysen gennemføres sideløbende med analysen af fødevare - og veterinæ rkontrollen.2.2.3Arbejdsgruppens (styregruppens) medlemmerArbejdsgruppen, der virker som styregruppe, består af repræsentanter fra Ministeriet for F a-milie- og Forbrugeranliggenders departement, Justitsministeriet og Fødevarestyrelsen. A r-bejdsgruppens sammensætning er som følger:Afdelingschef Esben Egede Rasmussen, Familie- og Forbrugerministeriets departe-mentKontorchef Anne Tønnes (afløst af Torben Jensen), Justitsministe rietVeterinærdirektør Preben Willeberg, FødevarestyrelsenKontorchef Mikkel Sune Smith, Familie- og Forbrugerministeriets departement Kontorchef Birte Broberg, Fødevarestyrelsen Formandskabet varetages af afdelingschef Esben Egede Rasmussen.Arbejdsgruppen (styregruppen) betjenes af et sekretariat nedsat i Fødevarest yrelsen.2.2.4SekretariatSekretariatet består af:Chefkonsulent Per Henriksen, FødevarestyrelsenFuldmægtig Birgit Gottlieb, Familie - og Forbrugerministeriets departementDyrlæge Søren Kent P edersen, FødevarestyrelsenDyrlæge Susanne K. Larsen, FødevarestyrelsenFuldmægtig, Christina Pontoppidan, Økonomikontoret, FødevarestyrelsenFuldmægtig Rikke Søgaard Berth, JustitsministerietArbejdsgruppen afleverer sin endelige analyse til Familie- ogForbrugerministeriets departe-ment primo oktober 2005.2.3RegeringsgrundlagetRegeringen prioriterer dyrevelfærd højt og har som klar politisk målsætning at forbedre for-holdene for dyrene. Dette er udtrykt som følgende i regeringsgrundlaget: I et rigt samfund som det danske har vi råd til at behandle vores dyr ordentligt. Regeringen vil fortsat arbejde for at forbedre EU-reglerne om transport af dyr. Indtil dette sker, ønsker regeringen, at Danmark på egen hånd -rettens rammer - skal gå foran o g sikre den bedst mulige beskyttelse af dyrene under transport. Regeringen vil fastsætte regler om
9otte timers maksimal transporttid af særligt sårbare dyr, og om indretningen af såkaldte sam-lesteder, hvor dyr omlæsses navnlig med henblik på eksport. Reger ingen vil søge at opnå fr i-villige brancheaftaler om transport af dyr.Allerede i regeringens handlingsplan for bedre dyrevelfærd Dyrs velfærd vores ansvar, april 2002 blev der redegjort for den brede fremadrettede indsats og kommende initiativer, som vil blive taget på såvel internationalt som nationalt plan.3Organisering af kontrol3.1Involverede kontrolmyndighederDyrevelfærdslovgivningen hører under Justitsministerens område, og det er således Justitsmi-nisteriet, der har ansvaret for lovgivningen på området. Hovedparten af kontrollen foretages af Fødevarestyrelsen og fødevareregionerne, der har den veterinærfaglige ekspertise på områ-det. Desuden foretages en del af kontrollen af transportreglerne af politiet.3.2Terminologi i velfærdskontrollenDer anvendes i beskrivelsen af kontrollen en terminologi, hvis overordnede elementer kan beskrives som følger:Velfærdskontrol anvendes meget bredt om offentlig kontrol af overholdelse af dyrevel-færdsmæssige bestemmelser, enten i form af besætningskontrol, eller i form af kontrol af for-holdene for dyr under transport eller dyr på slagterier.Besætningskontrollen består af en stikprøvekontrol, hvilket betyder, at der årligt skal ud-peges en vis procentdel (=stikprøve) af besætningerne, hvor der udføres kontrol med overhol-delse af alle de dyrevelfærdsbestemmelser, der er relevante for den pågældende dyreart. Det fremgår af Justitsministeriets bestemmelser, at stikprøven skal være på mindst 5% af alle be-sætninger med mere end 10 landbrugsdyr eller heste, og derfor omtales besætning skontrollen ofte som 5% -stikprøvekontrollen eller blot 5% -kontrollen.Når der udpeges besætninger til 5% -stikprøvekontrol, sker det for en del af besætningerne på baggrund af risikoparametre f.eks. besætningsstørrelse eller produktionsform og der er således tale om en risikobaseret stikprøvekontrol. Nogle af besætningerne udpeges dog helt tilfældigt, idet der er behov for at vurdere effekten af risikoparametrene.Kontrollen af besætningerne foregår ved, at fødevareregionerne foretager kontrol i den enkel-te besætning og gennemgår forholdene der, og dette omtales under et som fødevareregioner-nes velfærdsbesøg.Kontrol med bestemmelserne om beskyttelse af dyr under transport omfatter kontrol af dyrs transportegnethed fo rud for enhver eksport af dyr til andre EU-lande og tillige kontrolleres alle dyrs transportegnethed i forbindelse med ankomst til slagterier og samlesteder.
10Herudover udføres også i visse sammenhænge stikprøvekontrol med transportforholdene, hvorved forstås, at der hvert år skal u dføres et bestemt antal kontroller (=stikprøver), hvor der udover vurdering af dyrenes transportegnethed, foretages en gennemgang af transportmidlets indretning, ledsagedokumenter m.m. Udpegningen af de transporter, der underkastes stikprø-vekontrol, kan være risikobaseret f.eks. kan lange transporter af slagtedyr være en risik o-parameter.3.3Fra fødsel til dødNedenfor beskrives, hvem der udfører den velfærdskontrol, som dyr (kvæg, svin, heste, æg-læggende høner, slagtekyllinger ) eksponeres for på forskellige lokalit eter og tidspunkter i deres livsforløb, i.e. et flow -chart fra dyrets fødsel til død. Der anvendes følgende symboler i flow-chartsene: Kontrol: politiets landevejskontrol eller politimyndigheder i andre EU-lande (stikprøve)Kontrol: Fødevarestyrelsen eller veterinærmyndigheder i andre EU -landeFødevarestyrelsens stikprøvekontrol samt privatpraktiserende dyrlægers sundhedsrådgivnings - og ad hoc-besøg.Fødevarestyrelsens stikprøvekontrol, Plantedirektoratets øremærkekontrol samt privatpraktiserende dyrlægers sun dhedsrådgivnings - og ad hoc-besøg.Kontrol: ingenUdlandFor alle dyr gælder, at de kan blive leveret direkte til en destruktionsanstalt fra en besætning, hvor de er selvdøde eller aflivede.Æg læggende høner og slagtekyllinger opdrættes typisk i henholdsvis 3 og 2 besætninger, in-den de leveres til slagteri. Der er fuldstændig velfærdskontrol i slutningen af produktionsfor-løbet (på slagteri), mens kontrollen er mere variabel i størstedelen af dyr enes levetid og under landevejstransport: Æglæggende høner:Slagtekyllinger:RugeriOpdrætsbesætning(ca. 0-18 uger)SlagteriKonsumægsbesætning(ca. 18-70 uger)RugeriSlagtekyllingebesætning (ca. 6 uger)SlagteriSlagteri (EU-land)
11Af nedenstående scenarier for svin fremgår det, at svin typisk befinder sig i 1 -3 besætninger, inden de leveres til slagteri. Der er fuldstændig velfærdskontrol i slutningen af produktions-forløbet (på slagteri) og i forbindelse med omlæsning på samlested samt ved ek sport, mens kontrollen er mere variabel i størstedelen af grisens levetid i besætningen og under landevej s-transport. Det bemærkes, som supplement til nedenstående scenarier, at udover smågrise (scenario IV) transporteres også en del søer og slagtesvin over samlesteder, med henblik på slagtning i udlandet.For kvæg gør det sig tilsvarende gældende, at malkekvæg og slagtekvæg typisk befinder sig i henholdsvis 1 og 1-2 besætninger, inden de leveres til slagteri. Der er fuldstændig velfærds-kontrol i slutningen af produktionsforløbet (på slagteri) og i forbindelse med o mlæsning på samlested, ved eksport samt ved ophold på dyrskue m.v., mens kontrollen er mere variabel i Slagtesvin (scenario I):Slagtesvin (scenario II):Slagtesvin (scenario III): Slagtesvin (scenario IV):Slagtesvin (scenario V):Sobesætning (fødsel til 7 kg)Smågrisebesætning(7-25 kg)Slagtesvinebesætning (25-110 kg)SlagteriSobesætning (fødsel til 7 el. 25 kg)Samlested (7/25 kg)Besætning (udland)(7/25 til 110 kg)Slagteri (EU-land)Sobesætning (fødsel til 7 el. 25 kg)Besætning (udland)(7/25 til 110 kg)Slagteri (EU-land)Sobesætning (fødsel til 7 el. 25 kg)Slagtesvinebesætning(7/25 til 110 kg)SlagteriKombineret so- og slagtesvinebesætning (fø dsel til 110 kg)Slagteri
12størstedelen af kvægs levetid i bes ætningen og under landevejstransport. I andre ti lfælde, f.eks. i forbindelse med græsning, er der ingen velfærdsmæssig kontrol:Slagtekalv (scenario I):Slagtekalv (scenario II):Slagtekalv (scenario III):Malkeko (scenario I):Malkeko (scenario II):Kobesætning (fødsel)Slagteri (EU-land)Kobesætning (fødsel)SlagteriSamlestedBesætning (udland)Dyrskue GræsningKobesætning (fødsel)SlagtekalvebesætningSlagteriBesætning (fødsel)SlagteriKobesætning (fødsel)SamlestedSlagteri
13For heste kan følgende typiske scenarier opstilles:Heste transporteres hovedsageligt til periodiske lokaliteter, såsom dyrskuer, konkurrencer, udstillinger, kåringer, ridestævner, rin gridning, træning, bedækning, græsning m.v. Generelt gælder det, at velfærdskontrollen er variabel i størstedelen af hestes levetid i besætningen og under landevejstransport. For heste, som ikke leveres til destruktionsanstalt, men bliver slag-tet, er der fuldstændig velfærdskontrol i slutningen af livsforløbet (på slagteri), ligesom det er tilfældet ved omlæsning på samlested og ved eksport. I de følgende afsnit vil de involverede myndigheders og parters kontrol blive gennemgået særskilt.4Besætninger4.1Organisering af kontrol: hvem og hvordan4.1.1FødevarestyrelsenFødevarestyrelsen og fødevareregionerne har til opgave at planlægge og udføre velfærdskon-trol i mindst 5% af alle besætninger med flere end 10 landbrugsdyr (kvæg, svin, får, geder, pelsdyr, æglæggende hømed heste omfatter både landbrugsmæssigt opdræt (stutterier, slagteheste), træningsstalde, Hest (scenario I):Hest (scenario II):Besætning (fødsel)GræsningKonkurrence (DK el. EU)SlagteriBesætning (fødsel)SamlestedSlagteri (EU-land)GræsningKonkurrence(DK el. EU)
14rideskoler og hobbyprægede hestehold. Kontrollen foretages uanmeldt. Besætninger udpeget til velfærd skontrol skal kontrolleres, med mindre de er ophørte. Efter 2 forgæves besøg kan der dog varsles kontrolbesøg med højst 48 timers frist. Kontrollen skal i videst muligt omfang integreres med anden eksisterende kontrol.Udvælgelse af besætninger til kontrol sker dels ved tilfældig udpegning i CHR-registeret, dels ved risikobaseret udpegning på baggrund af relevante risikoparametre. Formålet med risik o-baseret udpegning er at målr ette og effektivisere kontrollen. Elementer indeholdende relevan-te risikoparametre, som er umiddelbart tilgængelige for Fødevarestyrelsen, er: CHR Besætningskontroldatabasen (BEKO) med info om overtrædelse af mærkningsreglerne VetStat indeholdende oplysninger om de enkelte besætningers medicinforbrug I 2005 vil der blive udarbejdet en skriftlig og konkluderende vurdering af de oprindelige pa-rametre fra 2004 m.h.t. deres fremtidige anvendelighed. Oplysninger om risikoparametre hen-tet fra samlesteder, destruktionsanstalter, Plantedirektoratets kontrol, den veterinære kødkon t-rol og privat-praktiserende dyrlægers sundhedsrådgivningsaftaler f orventes ligeledes at kunne være nyttige på sigt, men er ikke på nuværende tidspunkt anvendelige til risikobaseret udpeg-ning i Fødevarestyrelsen. Under kontrolbesøget udfyldes en tjekliste, der består af en skematisk oplistning af de regler, som skal kontrolleres. Måling af ly sforhold eller opmåling af huse, stier, bokse m.m. kan også blive foretaget, hvor det vurderes nødvendigt. Kontrolbesøget afsluttes med udarbejdelse af en kontrolrapport, som afleveres til den besætningsansvarlige. Af ko ntrolrapporten fremgår eventuelle bemær kninger, herunder om hvorvidt der er behov for senere fremsendelse af et brev til besætningsejeren med en indskærpelse af forhold, der ikke er i overensstemmelse med gældende regler på området, og som af praktiske grunde ikke kan skrives i kontrolrapporten i tilslutning til kontrollen. Fødevarestyrelsen har ansvaret for, at fødevareregionernes gennemførelse af kontrollen koo r-dineres med henblik på at opnå den størst mulige ensartethed i kontrollen. Koordineringen af fødevareregio nernes kontrol foregår på flere fo rskellige måder: på veterinærchefmøder, hvor der drøftes aktuelle emner og problemstillinger i forbindelse med fødevareregionernes kontrol, på ERFA -gruppemøder med deltagelse af de tilsynsførende dyrlæger fra fødevareregioner-ne og sagsbehandlere fra Fødevarestyre lsen. Grupperne udveksler praktiske erfaringer og drøfter herunder generelle problemer og proble mløsninger i relation til kontrollen, på temadage for de tilsynsførende dyrlæger i fødevareregionerne, som fører kontrol med de pågældende velfærdsbestemmelser.På tema -dagene gives der rum for en bred faglig drøfte l-se, herunder med indlæg af sagkyndige personer,
15i forbindelse med Fødevarestyrelsens årlige supervision af alle fødevareregioner, bl.a. på dyreværnsområdet, i forbindelse med kvalitetssupervision, der er indført i 2005, og som indebærer, at den ti l-synsførende dyrlæges kontrolindsats s uperviseres af den nærmeste chef i forbindelse med konkret udførelse af ko ntrol, ved årlig opdatering af kontrolvejledninger, som er redskaber for udførelse af kontrollen med henblik på en ensartet håndtering af de forhold, der konstateres i forbindelse med ve l-færdskontrollen. 4.1.1.1Vedr. kvægI 2004 var den risikobaserede udpegning af kvægbesætninger baseret på store kalvebesætnin-ger, besætninger der i 2003 havde f ået foretaget såkaldt bilag 2 -besøg (jf. kap. 4.1.2) samt besætninger udtrukket til med icinkontrol.4.1.1.2Vedr. svinI 2004 var den risikobaserede udpegning af svinebesætninger baseret på store sobesætninger og besætninger udtrukket til medicinko ntrol.4.1.1.3Vedr. hesteI 2004 blev halvdelen af de besætninger, der skulle kontrolleres, udpeget centralt af Fødev a-restyrelsen, mens fødevareregionerne selv skulle udpege den anden halvdel, herunder alle kendte hestehandlere.4.1.1.4Vedr. fjerkræ4.1.1.4.1 Æglæggende hønerAlle buranlæg med æglæggende høner kontrolleres årligt. Derudover kontrolleres en 5% stik-prøve af alternative besætninger, dog mindst 50 besætninger, årligt. Ved udvælgelse af alter-native besætninger kan der også fremover ske udvælgelse af besætninger med under 350 æg-læggende høner, der ikke er omfattet af bestemmelserne i bekendtgørelse om beskyttelse af æglæggende høner, men som kontrolleres for overholdelse af de almindelige bestemmelser i dyreværnsloven og mindstekravsbekendtgørelsen.4.1.1.4.2 SlagtekyllingerDer udføres å rligt 5% stikprøvekontrol af slagtekyllingebesætninger, dog skal mindst 50 b e-sætninger kontrolleres. Konstat ering af et stort antal trædepudesvidninger kan, udover at være et velfærdsproblem i sig selv, betragtes som en risikoparameter for andre utilstrækkelige for-hold i besætningen af betydning for kyllingernes velfærd. Kontrol af trædepudesvidninger er allerede et krav i lovgivningen, og alle hold, der indleveres til slagtning, skal kontrolleres for forekomsten af trædepudesvidninger, ligesom der skal ske opfølgning i besætninger, der ove r-skrider nogle nærmere definerede grænser.
164.1.1.5Anmeldelse til politi, indskærpelse m.v.I vurderingen af alvoren af overtrædelser af dyreværnsmæssige bestemmelser sondres der i overensstemmelse med dyreværnslovens terminolog i mellem væsentlig ulempe, uforsvar-lig behandling, groft uforsvarlig behandling og mi shandling.Væsentlig ulempe er forhold, der ikke kan betegnes som uforsvarlige, men som er til gene for dyrenes velfærd. F.eks. stilles der i lovgivningen krav om, at udstyr til fodring og vanding skal være udformet og anbragt på en sådan måde, at der er mindst mulig risiko for forurening af foder og vand. I situationer, hvor denne bestemmelse ikke er opfyldt, f.eks. fordi fodertru-get er anbragt, sådan at der nem t sker forurening med jord eller gødning, vil der normalt være tale om, at forholdet vurderes som væsentlig ulempe.Uforsvarlig behandling af dyr er forhold, hvor dyrlægen i henhold til dyreværnslovens § 20 - i modsætning til ved groft uforsvarlig be handling - ikke har en forpligtigelse til at anmelde forholdet til politiet, hvis det rettes straks. Som eksempel kan nævnes fo rvoksede klove hos kvæg, hvor en klovbeskæring er nødvendig for at undgå, at klovene bliver så lange, at dyret lider i en grad, hvor forholdet betragtes som groft uforsvarlig behandling.Groft uforsvarlig behandling af dyr er forhold, som dyrlægen i henhold til dyreværnslovens § 20 altid skal anmelde til politiet. Et eksempel kan være afhorning af kalve uden at en dyrl æ-ge forud for afhorningen har foretaget bedøvelse. Mishandling er endnu alvorligere end groft uforsvarlig behandling og kan f.eks. være vanrøgtssager, hvor dyr er døde af sult og tørst pga. manglende pasning.Hvis en besætningsejer ikke efterlever lovgivnin gen på dyreværnsområdet, har fødevareregi-onen mulighed for at give en indskærpe lse eller at anmelde besætningsejeren til politiet, jf. § 20 i dyreværnsloven. En indskærpelse er en præcisering af de gældende regler og kan om-handle forhold af meget forskellig karakter. Hvis der er tale om uforsvarlige forhold, hvor forholdet ikke er groft, kan det indskærpes overfor besætningsejeren, at det skal rettes. Afhængig af forholdets karakter kan det i nogle tilfælde rettes i forbindelse med kontrolbesøget, mens de r i andre tilfælde foretages opfølge n-de kontrol for at konstatere, om forholdet er blevet rettet. Hvis det i forbindelse med den op-følgende kontrol viser sig, at forholdet ikke er rettet, skal fødevareregionen anmelde besæt-ningsejeren til politiet. I besæt ninger med slagtekyllinger kan fødevareregionen i visse tilfæ l-de give påbud, som der skal følges op på, og hvor der indgives politianmeldelse, hvis påbudet ikke følges.Groft uforsvarlige forhold skal, som ovenfor anført, altid anmeldes til politiet. Hvisd-over det groft uforsvarlige forhold, også er andre ikke -grove overtrædelser, vil disse normalt blive inkluderet i politianmeldelsen, selvom de isoleret set kun ville have givet anledning til en indskærpelse.Der er ikke faste kriterier for hvilke indskærpelser, der efterfølgende giver anledning til et opfølge nde besøg, og hvilke der ikke gør. Der vil dog ofte være tale om at indskærpelse af
17forhold angående selve dyrene følges op af et opfølgende besøg, mens forhold vedr. tekniske installationer, hvor f.eks. en kvittering for installation af alarmanlæg anses for tilstrækkelig dokumentation, eller forhold, der rettes op under velfærdsbesøget, ikke medfører et opfølgen-de kontrolbesøg. I den sammenhæng indgår tillige et ressourcemæssigt aspekt i fødevareregi-onernes overvejelser. 4.1.1.6SanktionerDet følger af dyreværnslovens § 28, stk. 1, at s traffen for vanrøgt og uforsvarlig behandling af dyr er bøde eller fæn gsel i op til 1 år, mens straffen for mishandling af dyr er fængsel i op til 1 år og i gentage lsestilfælde op til 2 års fængsel. Overtrædelse af regler udstedt i medfør af dyreværnsloven kan straffes med bøde eller op til 4 måneders fængsel. Med henblik på gen e-relt at skærpe bødeniveauet i sager om overtrædelse af dyreværnslovgivningen blev dyre-værI forbindelse med lovændringen blev der endvidere indsat en bestemmelse i § 28 om, at det ved udmåling af straf efter dyreværn s-loven eller bekendtgørelser udstedt med hjemmel i loven skal anses som en skærp ende om-stændighed, hvis overtrædelsen er begået i forbindelse med udøvelse af erhverv.I tabel 2 (side 52) ses en oversigt over de minimums -strafpositioner, der ifølge forarbejde r-ne til lovændringen i 2003 kan tjene som et udgangspunkt for retsanvendels en, samt de be-mærkninger til strafniveauet, som Rigsadvokaten afgav i forbindelse med sin red egørelse fra januar 2005 om effekten af lovændringen i 2003. Rigsadvokaten konkluderede i sin indbere t-ning, at de forhøjelser af b ød ændringen af dyreværnsloven, har haft virkning i praksis, og at reglerne anvendes i overensstemmelse med tilkendegivelser-ne i forarbejderne til loven. Ud over dyreværnslovens § 28 om bøde - og frihedsstraf giver dyreværnslovens § 29 domst o-lene mulighed for at frakende den, der ved dom findes skyldig i mishandling eller grovere uforsvarlig behandling af dyr, retten til at beskæftige sig med dyr. Frakendelsen kan idømmes for en periode eller indtil videre, og den kan omfatte enkelte dyrearter eller alle dyr.Med henblik på i øvrigt at styrke politiets og anklagemyndighedens arbejde i dyreværnssager blev der i 2004 udarbejdet en manual for politikredsenes behandling af dyreværnssager. He r-udover er der afholdt kursus om dyreværnslovgivningen for de medarbejd ere i politikredsene, som beskæftiger sig med dyreværnssager. Endvidere har Justitsministeriet udsendt cirkulæreskrivelse af 14. april 2005 om styrkelse af samarbejdet mellem fødevareregionerne og politikredsene i dyreværnssager. Det følger bl.a. heraf, at politikredsene i hver fødevareregion mindst én gang årligt skal afholde et møde med fødevareregionen, samt at der søges etableret en kontaktpersonordning med deltagelse af l o-kale eller landsdækkende dyreværnsorganisationer.Ifølge EU -bestemmelser om landbrugsstøtte skal overtrædelse af dyreværnsbestemmelser fra d. 1. januar 2007 indgå i den såkaldte cross -compliance -kontrol. Det vil sige, at der ved overtrædelse af visse dyreværnsbestemmelser kan ske reduktion eller fratagelse af f.eks. hek-
18tarstøtte, afhængigt af visse nærmere fastsatte kriterier for vurderingen af overtrædelsens al-vor.4.1.2PlantedirektoratetI besætninger med produktionsdyr udfører Plantedirektoratet kontrol med mærkningspræmie-bestemmelserne (øremærkekontrol) for Fødevarestyrelsen. Alle udpegede besætninger (kvæg, får, ged) skal som udgangspunkt besøges uanmeldt, heraf dog mindst 50%. Hvis et kontrolb e-søg er varslet, skal det aflægges indenfor 48 timer. Øremærkekontrollen foretages på bag-grund af risikobaseret udvælgelse, som udføres af F ødevarestyrelsen. Hvis flere end 20% af dyrene i en besætning ikke opfylder mærkningslovgivningen, idet der eksempelvis står dyr i besætningen, som aldrig er mærket, har tabt et øremærke eller ikke er opført på besætningsli-sten, har Plantedirektoratet pligt til at kontakte den lokale fødevareregion, som herefter aflæ g-ger et såkaldt bilag 2 -besøg, der i 2004 var en af risikoparametrene ved udpegning af kvæg-besætninger.4.1.3Privat-praktiserende dyrlægerUd fra data i Fødevarestyrelsens dyrlægeregister skønnes det, at der er 1.200 privat-praktiserende dyrlæger i Danmark, hvoraf ca. 500 er fuldtidsbeskæftigede med produktions-dyr, og ca. 700 overvejende er beskæftiget med behandling af familiedyr som hunde, katte og heste. Det må antages, at der i langt hovedparte n af de erhvervsmæssige besætninger bliver aflagt dyrlægebesøg mere end én gang årligt, typisk i forbindelse med sygdom og et behov for udlevering/ordination af receptpligtige lægemidler eller i forbindelse med en sundhedsrådgi v-ningsaftale.4.1.4Besætningsejer es og staldpersonales kvalifikationerDer undervises i dyrs adfærd og velfærd på landmandsuddannelsen, jf. bekendtgørelse om uddannelse til faglært landmand (landbrugets grunduddannelse). Der afsættes 3½ uger til f a-get Biologi og natur på skolemodul 1b o g 2, hvor emnerne genetik, bioteknologi, anatomi, fysiologi, adfærd og velfærd samt økologi og naturpleje indgår. I alt udgør skoleundervisnin-gen 1 år, mens uddannelsen er normeret til ca. 3½ år. Der er allerede nu visse uddannelse s-mæssige krav i form af d riftslederkursus (modul 3) til personer, der ønsker at overtage en landbrugsejendom i.e. det såkaldte grø nne bevis. Dette medfører, at besætningsejeren i de fleste tilfælde må antages at have modtaget nogen uddannelse i dyrevelfærd.For så vidt angår st aldpersonale følger det af bekendtgørelsen om beskyttelse af landbrugsdyr, at dyrene skal passes af personer, der har de relevante faglige færdigheder og kvalifikation og den relevante faglige viden, således at dyrene kan passes forsvarligt. Det fremgår en dvidere af bekendtgørelsen om beskyttelse af svin, at svineproducenter skal sikre sig, at de personer, de ansætter eller beskæftiger til at passe svin, har modtaget instruktion og vejledning om lovgiv-ningen om beskyttelse af svin. Der stilles således ikke krav om at staldpersonalet skal have modtaget egentlig uddannelse.
194.2Hvad kontrolleres i besætningerne og hvem betaler4.2.1Fødevarestyrelsen4.2.1.15% velfærdsbesøg i kvæg-, svine-, heste- og fjerkræbesætningerDer findes såvel generel dyreværnsmæssig regulering af besætninger med landbrugsdyr som regulering, der retter sig mod den enkelte dyreart. Den generelle regulering findes særligt i dyreværnsloven og bekendtgørelse om mindstekrav til beskyttelse af landbrug sdyr.Dyreværnsbestemmelser, der angår flere dyrearte r, findes i lov om forbud mod slagtning og aflivning af produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, samt i bekendtgørelserne om henholdsvis afhorning, om slagtning og aflivning af dyr samt om hal e-kupering og kastration af dyr. Den artsspecifikke regulering for svin findes i bekendtgørelse om beskyttelse af svin, lov om indendørs hold af smågrise, avls - og slagtesvin, lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte, samt lov om udendørs hold af svin. Specifikke velfærdsb estemmelser for kalve op til 6 måneder er fastsat i bekendtgørelse om beskyttelse af kalve. For fjerkræ findes såvel en lov og en bekendtgørelse om hold af slagtekyllinger, samt en bekendtgørelse om beskyttelse af æg-læggende høner. Det er karakteristisk for områ det, at en ganske betydelig del, særligt af den artsspecifikke r e-gulering, er indført siden begyndelsen af 1990erne.Reguleringen er i et vist omfang gennemførelse af EU -regler, særligt direktiverne om min d-stekrav til beskyttelse af henholdsvis landbrugsdyr, svin, kalve og æglæggende høner. Det bemærkes, at der for tiden forhan dles et direktivforslag om slagtekyllinger. For så vidt angår kontrol af overholdelsen af velfærdsreglerne for hold af landbrugsdyr og heste, har der siden 1. januar 2004 været kr av om, at Fødevarestyrelsen skal udføre stikprøv e-kontrol (den såkaldte velfærdskontrol) i mindst 5% af alle besætninger med mindst 10 landbrugsdyr eller heste, der ikke holdes til landbrugsmæssigt formål, jf. § 1, stk. 1, i stikpr ø-vebekendtgørelsen. Just itsministeriet har den 6. januar 2004 udsendt en cirkulæreskrivelse til fødevareregionerne om bekendtgørelsen. Før 2004 omfattede kravet om stikprøvekontrol 2% af besætninger med svin og kalve, alle buranlæg med æglæggende høner, samt 5% af alterna-tive besætninger (dog mindst 50 stk.) med æglæggende høner, og ligeledes 5% (mindst 50 stk.) af besætninger med slagtekyllinger. Bortset fra slagt ekyllinger (hvor hele lovgivningen er national), var kontrollen rettet mod EU-baserede regler.Stikprøvekontrollen om fatter ifølge bekendtgørelsens §§ 4 -6 bl.a. dyreværnsloven, regler, der udfærdiges med hjemmel heri (f.eks. bekendtgørelsen om halekupering og kastration), samt love og forskrifter, der beskytter enkelte dyrearter (f.eks. lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte). Kontrollen finansieres over finansloven, se dog nedenfor angående slagteky l-linger.Stikprøvekontrollen omfatter de fysiske forhold i besætningen, f.eks. areal, belægningsgrad, adgang til vand, fodring, ventilation og lys, samt en række for hold angående den daglige
20driftsledelse (management), eksempelvis strøelse, aflivningsmetode, sygdomsforhold og he l-hedsvurdering af dyrenes tilstand. Fødevareregionerne indberetter årligt resultatet af den gennemførte velfærdskontrol til Føde-varestyrelsen. Fødevarestyrelsen udarbejder på baggrund af indberetningerne fra fødevarer e-gionerne en gang årligt en samlet rapport over 5% -kontrollen, som sendes til Justitsministeri-et. Hvert andet år indsender Justitsministeriet oplysningerne om resultaterne af stik prøveko n-trollen af svin, kalve og æglæggende høner til EU-kommissionen som et led i opfyldelsen af Danmarks EU-retlige forpligtelser.Velfærdskontrollen i besætningerne har undergået store forandringer fra 2003 til 2004. Såle-des er den tidligere, anmeldte 2%-stikprøvekontrol af kalve, svin og æglæggende høner i medfør af EU -regler, blevet ændret til uanmeldt 5% stikprøvekontrol af alle landbrugsdyr og heste for overholdelse af både nationale og EU -regler, hvilket vanskeliggør sammenli gning af resultaterne af de to typer kontrol. Derfor præsenteres i det følgende alene kontrolr esultater fra 2004.Det bemærkes, at der i én og samme besætning kan være indskærpet og politianmeldt flere samtidige forhold. Der findes ikke opgørelser over, hvor mange besøg som ik ke har givet an-ledning til bemærkninger eller blot én enkelt indskærpelse. Der findes ikke ti lgængelig viden om, hvor mange indskærpede forhold der er opføl gningsværdige, og hvor stor en andel af disse der giver anledning til et opfølgende besøg.4.2.1.1.1 Vedr. kvægI kvægbesætninger er der gennemført 1182 velfærdskontrolbesøg i 2004. Der er indskærpet 625 forhold, mens 13 besætninger er blevet politianmeldt for 56 forhold. Der er udført opføl-gende kontrolbesøg i 18 besætninger i forlængelse af indskærpede forhold.For kvæg under 6 mdr. omfatter velfærdsproblemer bl.a. manglende adgang til drikkevand, isolation af kalve i enkeltbokse, uopfyldte arealkrav, permanent opbinding af kalve, dårlig staldhygiejne, ufo r-svarlig pasning af syge og tilskadekomne dyr, manglende afblødning efter brug af boltpistol, afhorning af for gamle dyr og/eller uden forudgående bedøvelse, mangelfulde optegnelser vedr. døde dyr og medicinfo rbrug m.v. For kvæg over 6 mdr. omfatter velfærdsproblemer bl.a. forsyningsbrist vedr. vand og foder, då rlig staldhygiejne, uforsvarlig pasning af dyr her-under syge/tilskadekomne, manglende afblødning efter brug af boltpistol, manglende eller mangelfulde optegnelser vedr. døde dyr og medici nforbrug m.v.4.2.1.1.2 Vedr. svinI svinebesætninger er der gennemført 824 ve lfærdskontrolbesøg i 2004. Der er indskærpet 1.833 forhold, mens 47 besætninger er blevet politianmeldt for 84 forhold. Der er udført o p-følgende kontrolbesøg i 158 besætninger i forlængelse af indskærpede forhold. For svin om-fatter velfærdsproblemer bl.a. manglende rode-, beskæftigelses - og redebygningsmaterialer, uopfyldte arealkrav, manglende dagligt tilsyn, unødvendig halekupering, manglende opfylde l-se af mætheds - og tyggebehov, dårlig staldhygiejne, mangelfuld pasning af syge og tilskad e-komne dyr, manglende afblødning efter brug af boltpistol, manglende eller mangelfulde o p-tegnelser vedr. døde dyr og m edicin m.v.
214.2.1.1.3 Vedr. hesteI hestebesætninger er der gennemført 197 velfærdskontrolbesøg i 2004. Der er indskærpet 29 forhold, mens 1 besætning er blevet po litianmeldt for 1 forhold. Der er ikke udført opfølgende kontrolbesøg i hestebesætninger i forlængelse af indskærpede forhold. For heste omfatter vel-færdsproblemer manglende bevægelsesfrihed, utilstrækkelig fodring og vanding, mangelfuld pasning af syge og tilskadekomne dyr, mangelfulde optegnelser vedr. døde dyr og medici n-forbrug m.v.4.2.1.1.4 Vedr. fjerkræI besætninger med æglæggende høner er der i 2004 gennemført 121 velfærdskontrolbesøg, herunder i alle buranlæg. Der er indskærpet 85 forhold, mens 1 besætning blev anmeldt til politiet for overtrædelse af 2 forhold. Der er blevet udført opfølgende velfærdsbesøg i 3 be-sætninger. De hyppigste overtrædelser var bl.a. manglende kloslidningsanordninger, util-strækkelig belysning, samt manglende alarmsystem til mekanis k ventilationssystem. I besætninger med slagtekyllinger er der gennemført 59 velfærdskontrolbesøg. Der er ind-skærpet 67 forhold, mens 4 besætninger er blevet meldt til politiet for overtrædelse af 4 for-hold. Desuden er der givet 7 påbud i slagtekyllingeb esætninger, heraf 6 vedrørende han d-lingsplaner. Der er udført opfølgende velfærdsbesøg i 12 besætninger. De hyppigste overtræ-delser angik bl.a. lysprogrammets sammensætning, lav lysintensitet, manglende skumringsp e-riode, overskridelse af maksimal belægning sgrad, trædepudesvidninger, manglende udarbe j-delse af handlingsplan m.v. 4.2.1.2Særligt om slagteky llinger Fødevareregionerne skal ifølge § 10 i lov om hold af slagtekyllinger, som præciseret i § 11 i bekendtgørelse om hold af slagtekyllinger og rugeægsproduk tion, hvert år foretage en sti k-prøvekontrol, der omfatter mindst 5% af de besætninger (dog mindst 50 besætninger), der har slagtekyllingeproduktion. I medfør af § 18 i lov om hold af slagtekyllinger afholdes omkos t-ningerne til stikprøvekontrollen af slagte kyllingeproducenterne eller en sammenslutning her-af, hvilket i praksis udmøntes således, at udgifterne til sti kprøvekontrollen betales solidarisk af Fjerkræafgiftsfonden. Betalingen for eventuelle opfølgende besøg, samt for fødevareregio-nernes godkendelse af en redegørelse (handlingsplan) i forlængelse af konstaterede vel-færdsproblemer i en besætning, påhviler imidlertid den enkelte besætningsejer, jf. § 18, stk. 2, i lov om hold af slagtekyllinger. For slagtekyllinger gør det sig gældende, at såfremt det samlede pointtal vedr. trædepudesvi d-ninger overstiger nærmere fastsatte grænser, skal den tilsynsførende dyrlæge henstille til eje-ren om at rette op på utilstrækkelige forhold eller i grovere tilfælde in dberette forholdet til vedkommende fødevarereg ion, der følger op overfor besætningen. Opfølgningen kan bl.a. indebære påbud om udarbejdelse af en handlingsplan, eller påbud om at nedsætte belæg-ningsgraden til under det i lovgivningen tilladte maksimum.
224.2.2PlantedirektoratetPlantedirektoratets mærkning skontrol i besætninger er hjemlet i bekendtgørelse om mærk-ning, registrering og flytning af kvæg, svin, får og geder. Det skønnes, at der gennemfø1.400 årlige besøg vedr. mærkningskontrol. Mærkningskontrollen finansieres ved brugerbeta-ling. Plantedirektoratet er ansvarlig for kontrol med overholdelse af økologibestemmelserne, der retter sig mod dyrehold. Fødevarestyre lsen og Plantedirektoratet koordinerer deres kontrol på den måde, at der foretages samtidig kontrol af økologibestemmelser i de økol ogiske besæ t-ninger, der er blevet udpeget til velfærdskontrol. Plantedirektoratets regler vedrørende økolo-gikontrol omtales ikke nærmere i denne analyserapport, da der er tale om frivillige tiltag med henblik på markedsføring af økologiske landbrugspr odukter.4.2.3Privat-praktiserende dyrlægerI forbindelse med udøvelse af sin gerning er dyrlægen forpligtet til at vise omhu og samvitti g-hedsfuldhed som beskrevet i § 8, stk. 1, i dyrlægeloven. Denne bestemmelse er også gældende i forbindelse med dyrlægers besøg i besætninger. Dyrlæger har en særlig forpligtigelse i rela-tion til dyrevelfærd, idet en dyrlæge, der bliver bekendt med, at et dyr behandles uforsvarligt, skal anmelde forholdet til politiet, hvis forholdet er groft eller hvis et uforsvarligt forhold, der ikke er groft, ikke straks rettes (jf. § 20, stk. 1, i dyreværnsl oven). Herudover skal en dyrlæge, der tilser et tilskadekommet eller sygt dyr, opfordre besætningsejeren til at lade dyret aflive, hvis det ikke kan helbredes, og det vil medføre unødig lidel se at lade det leve. Afliver besæ t-ningsejeren ikke dyret, skal dyrlægen indberette forholdet til politiet (jf. § 20, stk. 2, i dyr e-værnsloven). Nægter besætningsejeren at aflive dyret, og skønner dyrlægen, at fremgangsmå-den med indberetning til politiet vil medføre unødig alvorlig lidelse, kan dyrlægen aflive dyret straks (§ 20, stk. 3, i dyreværnsloven). Ud over dyreværnslovens bestemmelser om dyrlægers ansvar ved syge eller tilskadekomne dyr forpligter § 9 i dyrlægeloven privat -praktiserende dyrlæger ti l efter anmodning af yde den første fornødne hjælp til alvorligt tilskadekomne dyr eller dyr med smertevoldende sygdom-me eller fødselshindringer, når hurtig hjælp efter de foreliggende oplysninger må anses for nøDyrlæger er i øvrigt jf. § 32, stk . 1, i dyrlægeloven undergivet tilsyn af Ministeren for Fam i-lie- og Forbrugeranliggender, der har uddelegeret tilsynsaktiviteterne til Fødevarestyre lsen.Alle besætninger, der erhvervsmæssigt holder dyr, skal mindst én gang årligt tilses af en dy r-læge (jf . § 3, stk. 4, i dyreværnsloven). Ejere af besætninger med bl.a. kvæg, svin, får, geder og fjerkræ skal indberette navn og adresse på den dyrlæge, der er tilknyttet besætningen, til CHR, jf. bekendtgørelse om registrering af husdyrbrug i CHR. Der er ikke k rav om indberet-ning af hestehold til CHR, men som led i gennemførelse af EU -bestemmelser arbejdes der for tiden med at fastsætte krav om identifikation, mærkning og registrering af heste.I langt hovedparten af besætningerne vil en dyrlæge aflægge besøg mere end én gang årligt, på grund af sygdom i besætningerne eller fordi enhver udlevering eller ordination af recep t-
23pligtige lægemidler kræver, at dyrlægen selv har stillet en diagnose for sygdommen, jf. dyr-lægeloven. Dette betyder, at dy rlægen selv ved bes ætningsbesøg skal undersøge de(t) syge dyr og stille en diagnose, inden medicinsk behandling med antibiotika kan iværksættes.I kvæg - og svinebesætninger, der har indgået en sundhedsrådgivningsaftale, er der krav om, at der skal aflægges et bestemt antal rådgivningsbesøg årligt. Det anslås, at ca. 50% af malke-kvægsbesætningerne og over 90% af svinebesætningerne har indgået en sundhedsrådgiv-ningsaftale.Privat-praktiserende dyrlæger afregner, uafhængigt af det offentlige, direkte med rekvirenten af ydelsen.Ud fra data i Fødevarestyrelsens dyrlægeregister skønnes det, at 500 privat-praktiserende dyr-læger er beskæftigede med produktionsdyr. Den Danske Dyrlægeforening anslår, at disse dyr-læger udfører gennemsnitligt 4 besætningsbesøg dagligt svarende til ca.2.000 besøg per dag. Nogle af disse besøg er obligatoriske, mens andre er ad hoc-besøg.4.3ØkonomiTabel 3. Økonomiske aspekter ved Fødevarestyrelsens kontrol i besætningerBesætningerneFinansieringAntal år s-værkResultat (mio. kr.) 20045% stikprøve - kontrolFinanslov6,23,2Opfølg kontrol af kyllinger ved sla gtefundBrugerfinans.0,80,5Æglæggende hønerFinanslov0,60,3Slagtekyllinger, stikprøveko ntrol 5%Brugerfinans.0,20,1Bistand til politi, indladningskontrol m.v.1)Finanslov3,01,8Opdræt af visse dyr earterFinanslov0,60,4Administration dyrevelfærdFinanslov6,03,5Besætninger total17,49,81) Bistand til politi angår i denne sammenhæng typisk dyreværnssager, og størstedelen af ressourceforbruget må forventes at være blevet anvendt til dette. På samme aktivitetsnummer registreres imidlertid den risikobaserede indladningskontrol, der foretages i forbindelse med kontrol af transportbestemmelserne, og ressourcerne til denne kontrol kan ikke udskilles selvstændigt.Velfærd skontrollen på besætningerne er i Fødevarestyrelsen hovedsageligt finansieret over finansloven. I 2004 har 14,5 årsværk v aretaget kontrolopgaven, hvilket har kostet 8,0 mio. kr.Heraf har fødevareregionerne anvendt 6,2 årsværk og 3,2 mio. kr. til at udføre 5% stikprøv e-kontrollen. Kontrollen med de æglæggende høner og med opdrættet af fjervildt, ræve, hjorte-dyr og andre dyrehold har kostet knap en million.
24Den opfølgende kontrol af kyllinger ved slagtefund samt 5% kontrollen af slagtekyllinger er brugerfinansierede ordninger, og der anvendes i alt omtrent et årsværk til disse opgaver. I Fødevarestyrelsens centrale administration er 6 årsværk ansat til at varetage opgaverne på dyrevelfærdsområdet. 5Transport5.1Organisering af kontrol: Hvem og hvordan5.1.1Fødevarestyrelsen5.1.1.1Før transportVed eksport direkte fra besætninger skal kvæg, får, geder og svin undersøges indenfor 24 ti-mer forud for eksport. Øvrige dyr skal, i det omfang undersøgelse er et krav i henhold til transportbestemmelserne, undersøges indenfor 48 timer forud for eksport. Alle dyr kontroll e-Væsentlige fund i kapitel 4 om kontrol i besætninger:Besætningsejeren er ansvarlig for dyrevel færd i besætningerAlle besætninger med e rhvervsmæssigt dyrehold skal have dyrlægebesøg mindst en gang årligtPrivat-praktiserende dyrlæger har indgået sundhedsrådgivningsaftaler med mange malkekvægs - og svinebesætningerPrivat-praktiserende dyrlæger s aflægger et meget stort antal besætningsbesøg omfattende ad hoc- og sundhedsrådgivningsbesøgPrivat-praktiserende dyrlæger har ofte et godt kendskab til velfærdsstatus i mange besætningerDer er ikke faglige retningslinjer for, hvornår fødevareregion ernes indskærpe l-ser medfører opfølgende besøg i besætningerDet er kun i besætninger med slagtekyllinger, at fødevareregionerne har muli g-hed for at give på bud I slagtekyllingebesætninger betales stikprøvekontrol solidarisk af fjerkræer-hvervet, mens opfølgende besøg og godkendelse af handlingsplaner betales af den enkelte producent. I andre besætninger er der ikke brugerbetaling.Stikprøvekontrollen af besætninger før 2004 var ikke risikobaseret, og ikke uanmeldt, og omfattede ikke 5% af besætninger. Der er således ikke sammenli g-nelig dokumentation over årene.