Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 22. februar 2006 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 213:
Spørgsmål 213
â€Vil ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af FLF alm. del – samrÃ¥dsspm. Ã… og AA den 22. februar 2006 om embedsdyrlægers forvaltning af dyreværnslovens § 20 oplyse, om der er noget juridisk til hinder for at indføre en regel om, at en chefembedsdyrlæge ikke kan stoppe en embedsdyrlæges anmeldelse af en dyreværnssag til myndighederne?â€
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Der er ikke noget juridisk til hinder for at indføre en sÃ¥dan regel, men det bemærkes, at det ville være vanskeligt pÃ¥ forhÃ¥nd at overskue konsekvenserne af en afvigelse fra den almindelige personaleretlige grundsætning om ledelsesretten/-pligten, og det er derfor Fødevarestyrelsens opfattelse, at der forinden burde gennemføres en dybdegÃ¥ende analyse.
En regel om, at en chefembedsdyrlæge ikke kan stoppe en embedsdyrlæges anmeldelse af en dyreværnssag, eller for den sags skyld en regel om, at en chefembedsdyrlæge ikke kan anmelde en dyreværnssag, som en konkret embedsdyrlæge har besluttet ikke at anmelde, ville under alle omstændigheder vanskeliggøre Fødevarestyrelsen mulighed for at varetage sin myndighedsforpligtelse til at sikre ensartethed og retssikkerhed i betydelig grad.â€
                                                                                                                   /Thomas Elvensø