Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 92 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Dato: 9. jan. 2006 J.nr.: 030-2 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 14. december 2005 (Ad FLF alm. del) anmodet om min besvarelse af følge nde spørg smål 139: Spørgsmål 139: ”Vil ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af FLF alm. del    - samrådsspm. X, den 13. december 2005 redegøre for, hvilke initiativer ministeren agter at iværksætte for at sikre en hensigtsmæssig og tilstrækkelig dialog mellem ledelse, medarbejdere og ministeren med henblik på at undgå, at der fremkommer så divergerende udlægninger af situationen i Fødev a- restyrelsen, som tilfældet er?” Svar: Anledningen til samrådet den 13. december 2005 var en henvendelse fra Den Danske  Dyrlæ- geforening (FLF alm. del bilag 151) om Fødevarestyrelsens kontrolopgaver og bevillingsu d- vikling. Jeg redegjorde ved samrådet den 13. december bl.a. for Fødevarestyrelsens kontrol og bevi  l- ling. Jeg har desuden ved besvarelsen af Udvalgets spørgsmål   103 redegjort for Fødevarest y- relsens bevillingsudvikling, og jeg har ved besvarelsen af spørgsmål 119, 137 og 138 red  e- gjort for status for og initiativer mod sygefraværet i Fødevarest   yrelsen. Generelt vurderer jeg, at der er en god dialog mellem minister og Fødevarestyrelsen, og fra Fødevarestyrelsens ledelse har jeg fået oplyst, at det samme er tilfældet mellem ledelse og medarbejdere i Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen peger i den forbindelse på det velfung   e- rende system af faste udvalg i Fødevarestyre lsen, som sikrer, at der er et forum for sager af enhver art: Samarbejdsudvalg og hovedsamarbejdsudvalg (medarbejdere og ledelse) Fødevarestyrelsens koncernledelse (direktion og regionschefer) Kontrolchefgruppen (regionale kontrolchefer og repræsentanter   fra Mørkhøj) Beredskabschefgruppen (regionale beredskabschefer og repræsentanter fra Mørkhøj) Sekretariatsledergruppen (regionale sekretariatsledere og repræsentanter fra Mørkhøj) Laboratoriechefgruppen (regionale laboratoriechefer og repræsentanter fra M  ørkhøj) Chefembedsdyrlægegruppen (regionale chefembedsdyrlæger og repræsentanter fra Mørkhøj)
Side 2/2 Sektionsledergruppen (regionale sektionsledere og repræsentanter fra Mørkhøj) ERFA-grupper  (regionale medarbejdere, dækker en bred vifte af faglige områder) Lokale møder (regionale medarbejdere og regional ledelse) Fødevarestyrelsen har tilkendegivet, at de faste udvalg har klare kompetencer og mødes hy  p- pigt. Sagsgangen mellem udvalgene skulle også være klar. De fleste sager kan derfor behan   d- les hurtigt og på ret te niveau. De faste udvalg stiller kun få formelle krav til fremlæggelsen af sager. Referaterne fra de faste udvalg ligger fremme på intranettet og er tilgængelige for alle chefer og medarbejdere i Fødevarest yrelsen. Der er på Fødevarestyrelsens intranet   oprettet et dialogforum, hvor enhver medarbejder kan stille spørgsmål til direktøren    – og få svar. Der er således en direkte linie mellem medarbejd e- re og Fødevarestyrelsens topledelse. Direktør og direktion kommer desuden jævnligt på besøg i regionale afdelinger og mødes med me darbejdere og ledelse. Jeg har desuden fået oplyst, at der i Fødevarestyrelsen er praksis for, at enheder og medarbe  j- dere er i dialog i forbindelse med analyser og udviklingsprojekter. Dialogen mellem l e delse og medarbejdere, mellem regioner og den centrale styrelse og mellem forskellige faglige ret- ninger bliver derved målrettet konkrete problemsti llinger og løsningen af disse. Fødevarestyrelsen gennemførte eksempelvis i 2005 en analyse af de regionale fødevareafd   e- linger. Analysen mundede ud i en række forslag til yderligere forbedringer af arbejdet regi  o- nalt og centralt. Forslagene vedrø IT-løsninger i Fødevarestyrelsen Koordination og kommunikation mellem Mørkhøj og fødevareregionerne Forenklede arbejdsgange og bedre arbejdsredskaber i kontrolarbejdet Kvalitet, styring og ledelse i et politisk styret system Eksperimenterende organisering og arbejdsformer i kontrolarbejdet. Fødevarestyrelsen har fulgt op på analysen ved at nedsætte fem arbejdsgrupper, der skal u n- dersøge forslag ene nærmere. Arbejd  sgrupperne skal bl.a. undersøge om forslagene bidrager til en forbedret udnyttelse af tid, bedre opgaveløsning og trivsel. De fem arbejdsgru pper er bredt sammensat af såvel regionale og centrale medarbejdere og ledelse, hvilket bekræfter    mit posi- tive indtryk af dialog-kulturen i Fødevarestyrelsen. Jeg kan desuden oplyse, at jeg er i tæt, løbende kontakt med Fødevarestyrelsens ledelse i både generelle og specifikke spørgsmål. Dial  ogen er også her åben og god. På baggrund af det oplyste  finder jeg ikke grundlag for at iværksætte nye initiativer. Lars Barfoed /Lars Jensen