Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Christiansborg 1240 København K. København, den  13. januar 2006 Sag/dok.: 1874, 5488 / 170776 Folketingets  Udvalg  for  Fødevarer,  Landbrug  og  Fiskeri  har  i  brev  af   12.  december 2005 (Alm. del ) bedt mig svare på følgende spørgsmål: Spørgsmål nr. 134  : ”Vil ministeren oplyse, hvorfor sagsbehandlingstiden for ansøgninger om muslinge  - og østersopdræt  i  Limfjorden  i  flere  tilfælde  har  ligget  hos  myndighederne  siden  si dste sommer?” Svar: På baggrund af  udvalgets spørgsmål har jeg bedt Fiskeridirektoratet om at udarbejde et notat, som forklarer gangen i sagsbehandlingen vedrørende  ansøgninger om tilladelse til etablering af muslinge- og østersopdræt i Limfjorden. ./. Som svar på spørgsmål   et henviser jeg til Fiskeridirektoratets notat, som vedlægges. Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg har taget initiativ til et planlægningsarbejde, der skal ge   n- nemføres sammen med  miljømyndighederne med henblik på, at der kan ske udpegning af produktionsområder for muslinger og øs  ters. Dette vil lette ansøgning sprocedurerne. Med venlig hilsen Hans Chr. Schmidt / Knud Larsen
2 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Fiskeridirektoratet Den 16 . januar 2006 J.nr.: 2005 - 02345 LSM NOTAT Om status på sager om opdræt af muslinger og østers i Limfjorden Sagsbehandlingen af ansøgninger om opdræt: Udgangspunktet for behandling af ansøgninger om tilladelse til etablering af anlæg til opdræt af muslinger er, at ansøgningerne skal sendes ud i høring blandt de myndigheder, som må forventes at have lovgivning, der vil kunne influere på en tilladelse til opdræt.   Høringsrunden gennemføres bl.a. med henvisning til fiskeriloven, idet der gælder: § 66. Opdræt af fisk på dansk fiskeriterritorium må kun find    e sted efter tilladelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Stk. 2. En ansøgning om tilladelse efter loven gælder samtidig som ansøgning om tilladelse efter anden lovgivning. Ministeren fastsætter vilkår, herunder eventuelle krav om tidsbeg   rænsning, som skal gælde for tilladelsen, samt meddeler vilkår i henhold til anden lovgivning fastlagt af vedko   m- mende myndighed. Begrundelsen for at udforme fiskeriloven på denne måde, var et ønske om, at borgeren skal vide, at når han/hun får en tilladelse til opdræt, så er alle berørte myndigheder hørt – og alle krav og regler, som måtte gælde på området, vil fremgå af en samlet tilladelse. Det betyder omvendt, at tilladelsen ikke kan udstedes, hvis der mangler svar fra en myn- dighed, eller hvis en mynd ighed ikke har grundlag for at give tilsagn. Enkelte gange har Fødevarestyrelsens regelsæt betydet, at der ikke umiddelbart kan gives tilsagn. Der har så- ledes været ansøgt i områder, hvor der ikke tidligere har været en muslingeproduktion, og hvor der af denne årsag ikke har været udpeget produktionsområder (til overvågning af fødevaresikkerheden og sporbarhed af muslinger m.m.), iht. Fødevarestyrelsens regelsæt. I visse tilfælde har der manglet svar fra Farvandsvæsenet vedrørende sikkerheden til søs. Farvandsvæsenet gjorde i forbindelse med den seneste høringsrunde opmærksom på, at Farvandsvæsenet ikke inden for den fastsatte frist ville kunne nå at behandle alle de mod- tagne ansøgninger, henset til at der ikke i alle ansøgninger er angivet alle relevante oplys- ninger.
3 Ansøgningsrunderne: Den aktuelle ansøgningsrunde er den anden runde, direktoratet har gennemført vedrø- rende opdræt af muslinger og østers. I marts og april måned 2004 udstedte Fiskeridirektoratet 20 tilladelser til etablering af op- dræt af muslinger. Det var herefter den generelle forventning – rvet og de implicerede myndigheder – umiddelbare interesse, og derved skabt grundlag for, at erhvervet kunne komme i gang og få etableret sig. Der viste sig imidlertid i løbet af sensommeren og efteråret 2004 et stigende antal ansøg- ninger, som var af varierende karakter. For at sikre en ens, rimelig og erfaringsmæssig ba- seret behandling af de modtagne ansøgninger, søgte direktoratet rådgivning hos en mid- lertidig rådgivende ERFA-gruppe med repræsentanter for opdrættere, erhvervsfiskere, muslingeindustri, myndigheder og andre interesseorganisationer. ERFA-gruppen er nu afløst af et permanent rådgivende udvalg med samme sammensætning og nedsat iht. fi- skerilovens § 6a.. ERFA-gruppen nedsatte en arbejdsgruppe, som skulle se på konkrete forhold i håndterin- gen af de modtagne og de forventede ansøgninger. Arbejdsgruppen gav i løbet af januar og februar 2005 en række anbefalinger, herunder fastlæggelse af en ansøgningsfrist , 18. februar 2005. Ved ansøgningsfristens udløb var der modtaget 45 nye ansøgninger om tilladelse til o    p- dræt af muslinger og østers i Limfjorden.De   45 ansøgninger var langt flere end fo    rventet - også af opdrætterforeningen. Samtlige ansøgninger blev gennemgået i overensstemmelse med anbefalingerne fra den nedsatte arbejdsgruppe, hvilket i flere tilfælde betød, at direktoratet måtte indhente yder- ligere nødvendigt materiale. Nogle ansøgere måtte direktoratet rette henve else til flere gange, og de ansøgere, som aldrig reagerede på direktoratets henvendelser, fik til sidst at vide, at deres ansøgninger blev betragtet som bortfaldet. Efter ansøgningsfristen var der desuden ansøgere, som revurderede deres oprindelige an- søgning, idet de enten prioriterede blandt deres     oprindeligt ansøgte anlæg eller valgte at se bort fra ansøgte anlæg.
4 ERFA-gruppen anbefalede, at ansøgningerne skulle sendes i høring samlet, idet de ønske- de anlæg måtte ses i sammenhæng. Det fandtes nødvendigt at kunne afveje anlæggenes indbyrdes beliggenhed og den samlede påvirkning af fx miljø, badestrande, sejlrender og ikke mindst risikoen for, at anlæggene ’udsulter’ hinanden (med hensyn til den næring og yngel, som vand og strøm forudsættes naturligt at kunne give), før der meddeles tilladel- se. På dette grundlag blev der sendt 36 ansøgninger om anlæg i Limfjorden i høring. Status netop nu for sagerne i anden ansøgningsrunde i Limfjorden er, at ca. halvdelen af ansøgerne har fået meddelelse om, at der kan træffes afgørelse med positivt resultat. En del ansøgere er orienteret om, at der må drøftes visse forhold omkring ændringer i projek- tet. Endelig har Fiskeridirektoratet afsluttet forhandlinger om placeringen med et antal an- søgere, som forventes at følge op med en skriftlig bekræftelse i den nærmeste tid. Ingen af de 36 ansøgninger har medført afslag.