Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 5.december 2005 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 103:
Spørgsmål 103:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. december 2005 fra Den Danske Dyrlægeforening vedrørende besparelser i Fødevarestyrelsen og pÃ¥ Danmarks Fødevareforskning (Finanslovsforslag 2006), jf. alm.del – bilag 151.â€
Svar:
Indledningsvis bemærkes, at dyrlægeforeningens tal for bevillingsudviklingen hos Fødevarestyrelsen og Danmarks Fødevareforskning er baseret på finanslovsforslagets virksomhedsoversigter. Metodisk er dette et problem idet der hermed sker en sammenblanding af regnskabstal og budgettal. Op til og med 2004 er der således tale om regnskabstal, mens der fra 2005 og frem er tale om budgettal (bevillinger).
For at etablere et fælles grundlag gengives i tabel 1 og 2 bevillingsudviklingen i henhold til bevillingslovene. I tabellerne er der af hensyn til sammenligneligheden foretaget korrektioner for større ressortændringer mv.
For Fødevarestyrelsens vedkommende er korrektionerne: Bortfald af bevillinger til initialomkostninger ved etablering af den statslige regionsstruktur samt særindretning af laboratorier, udskillelsen af Institut for Fødevaresikkerhed og ernæring ved etablering af Danmarks Fødevareforskning, og samlokalisering i Odense og Viborg af Fødevarestyrelsens regionskontorer med Plantedirektoratets distriktskontorer. Endelig blev der i 2003 foretaget intern reservering af bevilling i styrelsen til forbrug i 2004.Â
Tabel 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Løbende priser |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettotal på FL |
698,6 |
626,2 |
634,7 |
498,2 |
534,9 |
510,0 |
499,4 |
489,3 |
479,6 |
Ã…rets TB |
7,4 |
16,1 |
8,2 |
3,6 |
|
|
|
|
|
FL+TB |
706,0 |
642,3 |
642,9 |
501,8 |
534,9 |
510,0 |
499,4 |
489,3 |
479,6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Korrigeret af hensyn til sammenligneligheden over år: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Korr. for udskillelsen af Institut for Institut for Fødevaresikkerhed og Ernæring |
-105,4 |
-105,4 |
-105,8 |
|
|
|
|
|
|
Bortfald af bevilling til initialomkostninger og særindretning af laboratorier |
-54,3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Reserveret til forbrug i 2004 |
|
|
-11,0 |
11,0 |
|
|
|
|
|
Korrigeret for samlokalisering med Plantedirektoratet |
|
|
|
|
-19,4 |
-19,4 |
-19,4 |
-19,4 |
-19,4 |
Betaling for kontrol engrosvirksomheder |
|
|
|
|
|
5,9 |
5,9 |
5,9 |
5,9 |
I alt efter korrektioner |
546,3 |
536,9 |
526,1 |
512,8 |
515,5 |
496,5 |
485,9 |
475,8 |
466,1 |
Med i forståelsen af bevillingsudviklingen for Fødevarestyrelsen i perioden 2001 til 2004 hører udløb af en række særbevillinger til aktiviteter, som på tidligere regeringers finanslove var bevilliget til midlertidige 3-årige perioder. Desuden var der i 2003 og 2004 ekstraordinært afsat 19 mio. kr. årligt til dækning af forventet ubalance i styrelsens økonomi.
Om udviklingen fra 2005 til 2006 er det vigtigt at huske på, at Fødevarestyrelsens struktur ændres pr. 1. januar 2006 således, at der ved slankning af administrationen og afvikling af overflødig laboratoriekapacitet effektiviseres for ca. 30 mio. kr. uden, at det faglige opgaveniveau sænkes, herunder indsatsen vedrørende dyrevelfærdsbesøg i besætningerne. I forbindelse med finanslovsaftalerne er det tværtimod besluttet at styrke indsatsen vedrørende dyrevelfærd bl.a. ved oprettelsen af et dyrevelfærdsrejsehold.
I 2006 er styrelsen undtaget statens almindelige produktivitetskrav pÃ¥ 2 procent Ã¥rligt. Fra 2007 skal Fødevarestyrelsen som alle andre statslige institutioner realisere produktivitetsÂgevinsten pÃ¥ 2 procent, som det har været praksis bÃ¥de under den nuværende og tidligere regeringer.
Med regeringens forslag om på finansloven for 2006 at tilføre mellem 28 og 32 mio. kr. årligt frem til 2009 vil Fødevarestyrelsen også i de kommende år kunne løse sine opgaver og levere det nødvendige bidrag til opretholdelsen af en høj fødevare- og veterinærsikkerhed.
For Danmarks Fødevareforskning er korrektionerne sammenlægningen mellem Statens Veterinære Serum Laboratorium (SVS) og Statens Veterinære Institut for Virusforskning (SVIV) til Danmarks Veterinærinstitut og sammenlægningen mellem Danmarks VeterinærÂinstitut og Institut for Fødevaresikkerhed og Ernæring ved etablering af Danmarks Fødevareforskning.
Tabel 2: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Løbende priser |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettotal på FL |
78,6 |
108,1 |
114,4 |
206,1 |
207,3 |
|
|
|
|
Ã…rets TB |
9,6 |
5,5 |
1,2 |
-0,7 |
|
|
|
|
|
FL+TB |
88,2 |
113,6 |
115,6 |
205,4 |
207,3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Korrigeret af hensyn til sammenligneligheden over år: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Korrektion sammenlægning med SVIV |
32,0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Korr. sammenlægningen med Institut for Institut for Fødevaresikkerhed og Ernæring |
105,4 |
105,4 |
105,8 |
|
|
|
|
|
|
I alt efter korrektioner |
225,6 |
219,0 |
221,4 |
205,4 |
207,3 |
210,0 |
204,0 |
198,0 |
196,1 |
Som hos Fødevarestyrelsen hører udløb af en række særbevillinger til aktiviteter, som pÃ¥ tidligere regeringers finanslove var bevilliget til midlertidige 3-Ã¥rige perioder med til forstÃ¥elsen af bevillingsudviklingen fra 2001 til 2004. Desuden er der til Danmarks FødevareÂforskning tilført 39,4 mio. kr. ved Akt 155 8/6 2005 med henblik pÃ¥ finansiering af underskud i 2004 og forventet underskud i 2005.
Der er gjort en stor indsats for at løse Danmarks Fødevareforsknings økonomiske situation med et stort underskud i 2004 og et forventet underskud i 2005. Ud over det nævnte aktstykke foreslår regeringen på finansloven for 2006 afsat mellem 11 og 17 mio. kr. årligt frem til 2009. Genopretningen er gennemført således, at myndighedsberedskabet er genoprettet fuldt ud. Samtidigt gennemføres fortsat analyser af, hvordan driftsomkostningerne kan nedbringes således, at midler kan frigøres til faglige aktiviteter.
Â