ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 13. oktober 2005 Besvarelse af spørgsmål   6 - ERU alm. del, stillet af Folketingets Er- hvervsudvalg den 7. oktober 2005. Spørgsmål : ” Ministeren   bedes   give   en   status   over   indfør elsen   af   det   nye   chip- Dankort,  herunder  oplyse,  hvor  mange  fejl  der  er  registreret  på  de  nye chip-Dankort,  f.eks.  fordi  chippen  er  faldet  ud  eller  gået  i  stykker,  og hvor mange genudsendelser der er sket af Dankort på grund af fejl. En d- videre  bedes  ministeren  redegøre ,  for  hvilke  sikkerhedsmæssige  probl  e- mer der efter ministerens opfattelse er for kunderne som følge af de ma n- ge fejl.” Svar: Jeg har fået oplyst, at PBS i løbet af de første 6 måneder af 2005 i alt har udskiftet 2,5 % af de 3,4 mio. chipdankort, der er i omløb. Udskiftning af kort sker af mange årsager, fx ved skift af bank  eller kon- to,  navneændring,  overgang  til  Visa  Dankort  og  bortkomst.    Det  er  ikke muligt  for  PBS  at  oplyse,  hvor  mange  af  de  samlede  udskiftninger,  der skyldes  fejlbehæftede  kort.    Finansrådet  og  PBS   har  imidlertid  oplyst,  at de vurderer, at udskiftningen kun i begrænset omfang    har været forårs   a- get af fejl i chippen. I sommer omtalte pressen, at der var udstedt 17.000 fejlbehæftede    chip- kort.  I  den  forbindelse  har  PBS  oplyst,  at  fejlen  ikke  havde  noget  med chippen at gøre, men  skyldtes at PBS i en periode havde fejl i de krypte- ringsdata,  som  PBS  danner  til  betalingskort.  Alle  kortholdere  fik  omgå- ende et nyt kort. Pressen har også skrevet , at bankernes pengeautomater ikke aflæse  r chip- pen. Finansrådet har opl yst, at hovedparten af transaktionerne i pengeautoma- terne gennemføres ved  aflæs  ning af chippen. Automaterne har dog en så- kaldt  fall-back  funktion,  der  gør,  at   magnetstriben  automatisk  bliver  af- læst,    hvis  chippen  ikke  kan  læses  .  I  august  2005  var  fall-back-raten  5,9 %. Det kan på nuværende tidspunkt ikke entydigt    siges, i hvilket omfang afvisningen skyldes fejl i chippen, på kortet i øvrigt eller i a  utomaten. Parterne forventer, at fall-back-raten vil falde i takt med, at de planlagte ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/1 aktiviteter til forbedring af chiplæsning ge  nnemføres. Finansrådet  har overfor mig indvilliget i at påtage sig en større koordin  e- rende rolle i forhold til at løse de tekniske problemer , der er opstået ved introduktion  af  chipdankortet.  Finansrådet  offentliggjorde  den  13.  se p- tember i år  et oplæg he  rom. Jeg synes, at det er meget glædeligt, at Finansrådet og de handlendes o   r- ganisationer  nu  går  sammen  om  at  løse  de  tekniske  problemer  omkring implementeringen af chipdankortet. Finansrådet vil samtidig  supplere de interne undersøge lser med en analyse fra et eksternt konsulentbureau for at  sikre  et  uafhængigt  informationsgrundlag    om  de  tekniske  problemer ved overgangen til chip. På den baggrund  er der udsigt til, at problemerne vil blive løst til alles ti l- fredshed. ERU har endelig spurgt om, hvilke sikkerhedsmæssige problemer   der er for kunderne som følge af de mange fejl. Det er bankerne og PBS, der bærer ansvaret for eventuelle tab på falske kort og for fejl og mangler ved kort og det software og hardware, de står som  udvikler  af.  Derfor  vurderes  det,  at  der  ikke  er  nogen  sikkerheds- mæssige problem  er for kunderne.