Folketingets Økontaktudvalg Folketinget Christiansborg 1240 København K Dato: 8. november 2005 Kontor: 2. økonomiske kontor J. nr.: 2005-2415-41 Sagsbeh.: SGR ./. Hermed fremsendes i 70 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr.  2-5 (alm. del), som Folketingets Økontaktudvalget  har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 11. oktober 2005. Lars Løkke  Rasmussen / Søren Gregersen
INDENRIGS- OG SUNDHEDSMINISTERIET Dato: 8. november 2005 Kontor:    2. økonomiske kontor J. nr.: 2005-2415-41 Besvarelse af spørgsmål nr. 2   -5 (alm. del), som Folketin- gets Økontaktudvalg har stillet til indenr  igs- og sund- hedsministeren den 11. oktober 2005. Spørgsmål    nr. 2: ”Hvad er regeringens fremtidige planer for statsstøtte til investeringer i ny fæ  r- ger til de mindre øer, og vil staten overtage amternes hidtidige andel af fina n- sieringen?” Svar: Staten, amter og kommuner yder i dag tilskud til drift og investering i færgeb e- tjeningen af 27 af landets mindre øer efter lov om trafikstøtte til de mindre øer   . Det fremgår af strukturaftalen, at der i forbindelse med kommunalreformen skal tages stilling til den fremtidige udformning af færgestøtteordningen.   For- ligspartierne har således aftalt, at det skal vurderes, om de statstilskud og amtstilskud, der i dag gives til lokal færgetransport, kan gives som generelle tilskud til ø -kommunerne. I den forbindelse omlægges færge  støtten til mindre øer fra den nuværende statslige refusionsordning til et generelt tilskud, hvor de amtslige tilskud ligeledes vil indgå i omlægningen.  Jeg forventer, at frem- sætte forslag  med henblik på ændring af lov om trafikstøtte   i den nuværende folketingssamling. Spørgsmål nr. 3: ”Er ministeren enig i, at en kommune som Fåborg Kommune vil være forpligtet til at medtage udgifter til nyanskaffelse af en færge til Lyø på budgettet for 2006, hvis der dokumenteres et behov herfor?” Svar: Landets kommuner har efter lov om færgefart mulighed for at  varetage færg e- drift. I den udstrækning en kommune er involveret i færgedrift, så er det op til
- 2 - den enkelte kommune at vurdere, hvorvidt der er behov for investering i ny færge. Spørgs  mål nr. 4 : "Hvad er mulighederne for at etablere medicindepoter på de danske småøer eventuelt ved en dispensation fra embedslægen til en etablering he raf?” Svar: Til brug for besvarelsen er indhentet en udtalelse fra Lægemiddelstyre lsen. På baggrund af Lægemiddelstyrelsens  udtalelse kan jeg oplyse følgende: ”Medicindepoter” er i henhold til bekendtgørelse om indretning og drift af m e- dicindepoter defineret som centralt beliggende lagre af lægemidler på sygehu- se eller andre behandlende institutioner. Bekendtgørelsen og den bagvedliggende  lovbestemmelse i lægemiddelloven giver mulighed for, at sygehuse og andre behandlende institutioner kan opbe- vare og håndtere de lægemidler, som skal bruges i behandlingen, uden først at have indhentet Lægemiddelstyrelsens tilladelse he rtil. Det ligger uden for rammerne af lovgivningen at åbne mulighed for, at andre end sygehuse og behandlende institutioner kan oprette medicindepoter, og at der fra sådanne depoter udleveres lægemidler til andre end de afdelinger, som er tilknyttet sygehuset eller institutionen. En læge har  imidlertid mulighed for at ordinere medicin til brug i praksis og opbevare denne medicin et andet sted. Herom henvises til svar på spørgsmål 5. Spørgsmål nr. 5: "Vil ministeren kommentere henvendelsen af 21. september 2005 fra Bjarne Hansen, jf. ØKU alm. del  - bilag 15 for så vidt angår korrespondance m.m. om etablering af medicindepoter på Lyø og Avernakø og oplyse, hvilke muligh  e- der der er for, at en hjemmesygeplejerske kan medvirke til medicinudlevering fra et medicindepot?”
- 3 - Svar: Af det oplæg til projekt om oprettelse af medicindepoter på Lyø og Ave  rnakø, som er vedlagt henvendelsen fra Bjarne Hansen, fremgår at ”medicindepoter- ne kan organiseres i en lægetaske”, ”Lægetasketilsyn/eftersyn gennemføres af en navngiven praktiserende læge ” og at ”Medicinen udleveres fra medicin- depotet af ”læ gens forlængede arm”.” Til brug for besvarelsen er indhentet udtalelser fra Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen. På baggrund heraf kan jeg oplyse følgende:   Efter lægemiddelloven  er det tilladt læger at opbevare og udlev ere lægemidler til brug i praksis. Der er ikke nærmere  bestemmelser om, på hvilken måde en læge opbevarer sin medicin til brug i praksis, udover at lægen er ansvarlig for, at medicinen opbevares forsvarligt. Juridisk er der derfor ifølge Sundhedsstyrelsen  ikke no- get til hinder for, at en læge kan ordinere medicin til brug i praksis og opbev a- re denne medicin et andet sted. Receptpligtig medicin må kun anvendes efter lægeordination. Ved ordination af et lægemiddel er lægen i medfør    af lægelovens b estemmelser om at udvise omhu og samvittighedsfuldhed ansvarlig for vurdering af indikationer, bivirk- ninger mv. En læge kan delegere administration af receptpligtig medicin til en medhjælp  , f.eks. en hjemmesygeplejerske. Lægen er ansvarlig f or instruktion af med- hjælpen og skal sikre sig, at me dhjælpen er kvalificeret til at udføre   opgaven. Når det drejer sig om en patient med en tilbagevendende kendt sygdomstil- stand, kan det ifølge Sundhedsstyrelsen  være hensigtsmæssigt, at patientens praktiserende læge ordinerer medicin til opbevaring i hjemmet, således at be- handling kan iværksættes umiddelbart efter telefonisk lægeko   ntakt. Lovgivningsmæssigt  er der således ikke noget til hinder for at lægen opbev a- rer ordineret medicin et andet ”fysisk” sted, og at medicinen - under lægens instruktion og ansvar - administreres af en medhjælp  - f.eks. en hjemmesyge- plejerske. Hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at etablere en ordning med en læges medicindepot som beskrevet i det tilsendte materiale, må afhæng e af lægens vurdering af de lokale forhold.