18. maj 2006

 

Eksp.nr. 270051

/aje-dep

 

 

 

 

 

 

 

 

Møde i Folketingets Erhvervsudvalg den 23. maj vedrørende rådsmø­de (Konkurrenceevne) den 29. maj.

 

 

·        Jeg vil gerne orientere udvalget om de vigtigste sager pÃ¥ rÃ¥dsmøde (Konkurrenceevne) den 29. maj. Jeg vil fokusere pÃ¥ servicedirektivet, forbrugerkreditdirektivet samt bedre regulering. Jeg vil dernæst orientere om de søfartssager, som er sat pÃ¥ den foreløbige dagsorden for rÃ¥dsmødet for Transport, Telekommunikation og Energi den 9. juni.

 

[Service]

·        Den første sag, jeg vil nævne, drejer sig om servicedirektivet. Forslaget er pÃ¥ dagsordenen for rÃ¥dsmødet til politisk enighed. Jeg skal derfor indhente forhandlingsoplæg i morgen i Folketingets Europaudvalg.

 

·        Det er regeringens grundlæggende holdning, at der er behov for et mere velfungerende indre marked for tjenesteydelser. I forhold til det indre marked for varer halter det indre marked for tjenesteydelser bagefter. 

 

·        Omsætningen af tjenesteydelser i EU bidrager betydeligt til økonomien i EU, og potentialet ved et velfungerende indre marked er stort.

 

·        Regeringen kunne dog ikke støtte Kommissionens oprindelige forslag, hvilket bl.a. skyldes det foreslÃ¥ede oprindelseslandsprincip og de konsekvenser, det kunne fÃ¥ for den danske arbejdsmarkedsmodel.

 

·        Vi noterede os derfor med tilfredshed, at Det Europæiske RÃ¥d i marts 2005 fremhævede, at det indre marked for tjenesteydelser skal være fuldt funktionsdygtigt, samtidig med at den europæiske sociale model bibeholdes. Det Europæiske RÃ¥d opfordrede desuden til, at der blev skabt en bred konsensus om et direktiv om serviceydelser.

 

·        PÃ¥ den baggrund fremsatte Kommissionen den 4. april i Ã¥r et revideret direktivforslag, hvori man lægger sig tæt op ad Europa-Parlamentets afstemningsresultat fra februar 2006. Et resultat, der fik støtte fra sÃ¥vel parlamentets konservative gruppe, socialistgruppen og den liberale gruppe.

 

[Indhold]

·        Jeg vil nu redegøre for det reviderede direktivforslags indhold.

 

·        For det første er det værd at bemærke, at direktivet blandt andet ikke berører følgende omrÃ¥der: Fællesskabs- og national lovgivning, der har til formÃ¥l at beskytte eller fremme kulturel eller sproglig mangfoldighed, medlemslandenes straffelovgivning, de arbejdsretlige regler, herunder aftale- og konfliktretten. Desuden sikres det, at anden fællesskabslovgivning har forrang for servicedirektivet.

 

·        En lang række tjenesteydelser er desuden undtaget helt eller delvist. Blandt undtagelserne til anvendelsesomrÃ¥det er sundhedsydelser, sociale tjenesteydelser, spilleaktiviteter, vikarbureauer, audiovisuelle tjenesteydelser, finansielle tjenesteydelser, transporttjenester og elektroniske kommunikationstjenester.

 

·        Forslaget er delt op i fire hovedafsnit:

·        Det første angÃ¥r administrativ forenkling og etablering,

·        Det andet drejer sig om grænseoverskridende levering af tjenesteydelser,

·        Det tredje vedrører blandt andet oplysningsforpligtelser, der skal være med til at sikre kvaliteten af tjenesteydelserne og

·        Det fjerde drejer sig om at fÃ¥ forbedret det administrative samarbejde mellem medlemslandene.

 

·        For sÃ¥ vidt angÃ¥r den del af direktivet, der vedrører administrativ forenkling og virksomheders muligheder for at etablere sig i en anden medlemsstat, indeholder forslaget bestemmelser om tilladelses- og autorisationsordninger. Myndighederne skal sikre en fair, hurtig og gennemsigtig administration, nÃ¥r der anmodes om en tilladelse fra en tjenesteyder, der ønsker at etablere sig i det pÃ¥gældende land.

 

·        Forslaget indeholder desuden en bestemmelse om, hvilke krav, der ikke mÃ¥ stilles til tjenesteydere, der ønsker at etablere sig i et andet medlemsland. F.eks. mÃ¥ der ikke stilles krav om, at tjenesteyderen skal have en bestemt nationalitet. 

 

·        Medlemsstaterne pÃ¥lægges ogsÃ¥ i relation til en række krav at evaluere deres lovgivning med henblik pÃ¥ at vurdere, om disse er ikke-diskriminerende, objektivt begrundet i tvingende almene hensyn samt proportionale. Evalueringen skal foretages efter direktivets vedtagelse.

 

·        For sÃ¥ vidt angÃ¥r den del af direktivet, der vedrører grænseoverskridende levering af tjenesteydelser indeholder forslaget et princip om fri udveksling af tjenesteydelser. Denne del angÃ¥r kun tjenesteydere, der midlertidigt udfører tjenesteydelser i et andet medlemsland end der, hvor de er etableret.

 

·        Princippet er baseret pÃ¥ samme model, som kendes fra gældende EU-ret. Det fremgÃ¥r sÃ¥ledes af princippet, at de krav, som en medlemsstat ønsker, at tjenesteydere fra andre medlemslande skal overholde, skal være ikke-diskriminerende, nødvendige og proportionale.

 

·        At forslaget er baseret pÃ¥ gældende EU-ret betyder ogsÃ¥, at det som udgangspunkt er lovgivningen i det land, hvor tjenesteydelsen udføres, som skal anvendes, medmindre tjenesteyderen allerede er omfattet af ”tilsvarende” regler i deres hjemland.

 

·        I det nye princip er tillige beskrevet nogle krav, som medlemslandene ikke kan hÃ¥ndhæve i forbindelse med midlertidig levering af tjenesteydelser. Der er f.eks. tale om krav om fast forretningssted og krav om indhentelse af en tilladelse. FormÃ¥let med denne regel er at gøre det lettere for virksomhederne at fÃ¥ adgang til andre landes markeder, hvilket danske virksomheder vil fÃ¥ gavn af.

 

·        Dog følger det ogsÃ¥ af princippet, at medlemslandene alligevel har mulighed for at hÃ¥ndhæve sÃ¥danne krav, sÃ¥fremt det kan begrundes i hensynet til den offentlige orden, den offentlige sikkerhed, den offentlige sundhed eller beskyttelsen af miljøet.

 

·        Som nævnt er princippet i udgangspunkt bygget over samme princip, som kendes fra gældende EU-ret. Der er dog en forskel, idet princippet indeholder en begrænsning i forhold til de beskyttelsesværdige hensyn, som medlemslandene kan lægge til grund i forhold til tjenesteydere, der midlertidigt leverer en tjenesteydelse pÃ¥ tværs af grænserne. Antallet af nævnte hensyn er færre, end dem, som EF-domstolen hidtidig har anerkendt. Rækkevidden af princippet og de hensyn, der kan gøres gældende skal dog sammenholdes med de undtagelser, der i øvrigt er fra direktivets og princippets anvendelsesomrÃ¥de.

 

·        For sÃ¥ vidt angÃ¥r den del af forslaget, der angÃ¥r kvalitet af tjenesteydelser, indeholder forslaget blandt andet bestemmelser om, hvilke oplysninger tjenesteyderen skal stille til rÃ¥dighed for forbrugerne. Denne del gælder bÃ¥de for tjenesteydelser, der udbydes over grænserne, og tjenesteydelser, der alene udbydes inden for et medlemslands grænser.

 

·        For sÃ¥ vidt angÃ¥r den del af forslaget, der vedrører det administrative samarbejde, indeholder forslaget en række forpligtelser, der skal sikre, at myndighederne i medlemsstaterne yder hinanden bistand. Dette skal være med til at sikre en effektiv kontrol med de tjenesteydere, der bevæger sig over grænserne. Medlemslandene skal desuden udpege sÃ¥kaldte kontaktpunkter eller kvikskranker, som kan sikre tjenesteyderen og tjenestemodtageren enkel og hurtig adgang til relevant information.

 

[Direktiv om forbrugerkredit]

·        Den næste sag, som jeg vil nævne, er direktiv om forbrugerkredit. Det østrigske formandskab har ønsket en politisk drøftelse af nogle fÃ¥ udvalgte emner vedrørende Kommissionens forslag til et nyt direktiv om forbrugerkredit. Det drejer sig om harmoniseringsgraden, om betaling før forfaldstidspunktet, og om begrebet Ã¥rlige omkostninger i procent. Jeg kan i det hele henvise til det oversendte notat.

 

·        Regeringen støtter umiddelbart Kommissionens bestræbelser pÃ¥ at gennemføre totalharmonisering, hvis der samtidig kan sikres et tilstrækkeligt højt forbrugerbeskyttelsesniveau. Efter vores opfattelse vil totalharmonisering bl.a. kunne skabe større konkurrence pÃ¥ markedet for grænseoverskridende kreditaftaler.

 

·        Vi kan som udgangspunkt støtte reglen om, at forbrugeren ikke skal kunne afkræves en godtgørelse ved førtidig indfrielse, medmindre forbrugeren har mulighed for at spekulere mod kreditgiveren.

 

·        Vi kan ogsÃ¥ støtte, at der fastsættes helt klare regler for opgørelsen af de Ã¥rlige omkostninger i procent. Det er vigtigt parameter, der pÃ¥ en nem og overskuelig mÃ¥de udtrykker den samlede pris for et lÃ¥n. De Ã¥rlige omkostninger i procent mÃ¥ derfor omfatte alle omkostninger, som forbrugeren skal betale for at optage lÃ¥net. 

 

·        Regeringen vil pÃ¥ rÃ¥dsmødet tage den politiske drøftelse til efterretning.

 

[Bedre regulering]

·        Som det er udvalget bekendt, støtter regeringen arbejdet med bedre regulering i EU. PÃ¥ rÃ¥dsmødet vil det østrigske formandskab fremlægge en  fremskridtsrapport, der beskriver status for arbejdet med bedre regulering i EU. Regeringen vil tage rapporten til efterretning.

 

·        Arbejdet med bedre regulering i EU ligger i naturlig forlængelse af den danske indsats for regelforenkling og administrative lettelser.

 

·        Regeringen hilser det velkommen, at Kommissionen vil forsætte arbejdet med at forenkle EU-lovgivningen, herunder gennemføre de forenklingsforslag, som blev videregivet til Kommissionen fra den danske regering.

 

·        Som jeg tidligere har nævnt for dette udvalg handler bedre regulering ikke om deregulering. Det handler om at se pÃ¥, hvordan vi kan fÃ¥ en bedre og mindre byrdefuld lovgivning uden det naturligvis gÃ¥r ud over miljøbeskyttelsen, forbrugersikkerheden og sundhedsstandarden.

 

 

 

 

Baggrundstekst skrives med 12 pt og enkel linje afstand (Typografien Baggrund). Selve taleteksten skrives med punkt 14 pt og 1½ linje afstand (Typografien Brødtekst)