ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

 

 

 

24. maj 2006

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr.   10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk

 

 

Folketingets Erhvervsudvalg

 

 

Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af spørgsmål 45 (alm. del) stillet af Folketingets Erhvervsudvalg den 17. maj 2006.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Bendt Bendtsen

 

 

 

 


 

ØKONOMI- OG

ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

 

 

 

24. maj 2006

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.  33 92 33 50

Fax 33 12 37 78

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 


 

 

 


Besvarelse af spørgsmål  45 alm. del stillet af  Erhvervsudvalget den 17. maj 2006

 

 

 

Spørgsmål  45:

Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel ”Staten køber ind hos tordensskjolds soldater” fra ErhvervsBladet den 16. maj 2006”

 

 

Svar:

Det offentlige indkøber ydelser til en værdi af ca. 240 mia. kr. årligt, hvoraf SKI’s omsætning, som det fremgår af artiklen i Erhvervsbladet, tegner sig for ca. 7 mia. kr. Hensigten med at organisere en del af de offentlige indkøb gennem en central indkøbsorganisation som SKI er bl.a. at sikre, at staten og kommunerne kan foretage billige og fleksible indkøb.

 

Adgangen for centrale indkøbsorganisationer til at indgå landsdækkende eller lokale rammeaftaler på vegne af ordregivende myndigheder er udtrykkeligt omtalt i de nye udbudsdirektiver.

 

Udbudsreglerne giver mulighed for at indgå rammeaftaler om den samme type ydelser med flere leverandører. Herved kan man undgå, at en landsdækkende rammeaftale forbeholdes en enkelt leverandør i kontraktperioden. Samtidig giver reglerne mulighed for at genåbne konkurrencen, når man skal til at trække på en rammeaftale. Det kan ske ved at arrangere et såkaldt miniudbud, hvor der konkurreres på pris og/eller kvalitet.

 

Jeg finder det derfor ikke betænkeligt, at en rammeaftale på IT-området ikke altid er bygget op omkring tilbud på faste priser eller fikserede produktversioner i hele kontraktperioden. Tværtimod vil et miniudbud netop være med at sikre, at konkurrencen åbnes, hver gang der indgås kontrakt. Dette er særlig relevant, hvis et marked er under hastig udvikling, som tilfældet er på fx it-markedet.

 

Artiklen beskæftiger sig imidlertid også med spørgsmålet om, hvorvidt små leverandører kan gøre sig gældende.

 

Som økonomi- og erhvervsminister og ansvarlig for både små, mellemstore og store virksomheders erhvervsvilkår noterer jeg mig med tilfredshed, at Konkurrencestyrelsen vejleder ordregivere om mulighederne for at dele større kontrakter op i delkontrakter, således at mindre virksomheder får bedre mulighed for at deltage.

 

Men også når en større opgave udbydes samlet, vil mindre virksomheder kunne deltage. I et udbud vil der være mulighed for konsortiedannelser, så flere små leverandører kan gå sammen om at byde ind på opgaverne. Hertil kommer, at små forhandlere kan indgå i rammeaftalen som forhåndsaftalte underleverandører til de producenter eller hoveddistributører, som måtte blive direkte parter i rammeaftalerne.