Navn på ordning |
Startguiden |
Ordningens formål/mål |
Det overordnede formål med Startguiden.dk er at fremme start og vækst af nye virksomheder. Formålet indfries ved at stille information, rådgivning og services til rådighed om start og drift af virksomhed.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Der kan ikke ansøges om midler.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Bag Startguiden står
Erhvervs- og Byggestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Indhold på
Startguiden leveres af offentlige instanser og private virksomheder,
erhvervsorganisationer og brancheforeninger, som der indgås partnerskaber
med. · Overblik over offentlige krav og lovgivning
|
Effekter på ordningsniveau
|
Ca. 40.000 unikke besøgende pr. måned. Ca. 8.000 brugere har gemt en forretningsplan online, over 4.000 har foretaget en "Kom godt i gang" test og ca. 2.000 har gemt en tjekliste online.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Skal bidrage til at skabe flere iværksættere samt øge iværksætternes muligheder for at overleve og skabe vækst gennem adgang til relevant information, vejledning, online værktøjer m.v.
|
Generelt |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at fremme iværksætteri og vækst i Danmark.
|
Bilag 1 til spørgsmål 39: Oversigt over effekter af de statslige erhvervsfremmeordninger
Økonomi- og Erhvervsministeriet
Navn på ordning |
Erhvervsservicecentre |
Ordningens formål/mål |
At skabe en enstrenget erhvervsservice med færre aktører, større kritisk masse og større grad af koordinering og arbejdsdeling mellem den offentlige erhvervsservice og den private rådgivning.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Der ydes 50 % finansiering til 15 erhvervsservicecentre.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Der indgås årlige resultatkontrakter, hvor opgaverne er fastsat. |
Effekter på ordningsniveau
|
4378 brugere har i 2004 modtaget vejledning fra erhvervsservicecentrene. Hertil kommer kortere henvendelser og deltagere i centrenes informationsmøder, kurser m.v. Derudover har nogle centre etableret mentorordninger, således at den enkelte iværksætter/virksomhed kobles til en erfaren sparringspartner.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
En undersøgelse af Danmarks Statistik fra maj 2003 viser, at 75 % af iværksættere, som har modtaget rådgivning har overlevet efter 3 år mod 62 %, som ikke har modtaget rådgivning.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at skabe flere iværksættere og forbedre muligheden for overlevelse.
Fra 2007 vil ansvaret for erhvervsservice overgå til kommunerne.
|
Navn på ordning |
Selvstændighedsfonden |
Ordningens formål/mål |
At understøtte initiativer inden for iværksætter- og selvstændighedskulturen.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Selvstændighedsfonden.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Det er målsætningen, at ingen forlader uddannelsessystemet uden at have fået en grundlæggende viden om muligheden for en tilværelse som selvstændig.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Selvstændighedsfonden medfinansierer Young Enterprise, hvor aktiviteterne er inde i en betydelig vækst. Et ambassadørkorps, etableret af Selvstændighedsfonden, har på et halvt år holdt 200 foredrag for ca. 10.000 deltagere. Selvstændighedsfonden medfinansierer herudover projekter, som gennemføres af andre aktører med henblik på at fremme iværksætterkultur og iværksætterkompetencer.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Det langsigtede mål er at få flere til at etablere selvstændig virksomhed, herunder innovative virksomheder med vækstpotentiale.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at skabe en større selvstændighedskultur i Danmark
Ordningen er led i udmøntningen af regeringens Handlingsplan for iværksættere, jan. 2003.
|
Navn på ordning |
Væksthuse |
Ordningens formål/mål |
At give studerende, forskere m.v. mulighed for at udvikle og afprøve nye produkt- og forretningsidéer, bl.a. ved at studerende, forskere m.v. får mulighed for at udvikle kompetencer til at starte egen virksomhed.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Videregående uddannelsesinstitutioner.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Ansøgere skal oplyse om påtænkt organisering af initiativet samt målsætningen for gennemførte studenterforløb til vurdering af opfyldelsen af ordningens målsætning.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Der blev i 2004 etableret to væksthuse ved henholdsvis Danmarks Tekniske Universitet og Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning. I 2005 blev der etableret yderligere et væksthus ved Ålborg Universitet. Ca. 50 teams med 200 studerende har hidtil benyttet ordningen på de to først etablerede væksthuse.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Skabe flere iværksættere, baseret på viden og kompetencer fra de videregående uddannelser.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at skabe flere innovative iværksættere med vækstpotentiale
|
Navn på ordning |
Vækstkaution |
Ordningens formål/mål |
Formålet med Vækstkaution er at hjælpe mindre og udviklingsorienterede virksomheder med at skaffe finansiering i pengeinstitutter til et af følgende formål: start af ny virksomhed, visse typer af investeringer, generationsskifte samt fornyelse og udvikling af virksomheden.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Ordningen er målrettet mindre virksomheder.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Målet i 2006 er et samlet udlån på 225 mio. kr. med vækstkaution. Låntagerne skal ikke melde ind om ordningens effekter.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Siden august 2000 er der ydet 1500 lån med Vækstkaution med en samlet lånevolumen på i alt 1,9 mia. kr.
Vækstfonden har i 2005 udarbejdet et analyse af ordningen: Hvad skaber en succes? - En profil af succesfulde entreprenører. Analysen søger at identificerer nogle af de kriterier, som er fælles for de virksomheder, der overlever og bliver succes'er.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Ved etableringen af lånet havde virksomhederne i gennemsnit 7 ansatte og forventede i år 5 at have 18 ansatte.
|
Generelle effekter: |
|
Vækstkaution skal bidrage til at forbedre adgangen til lånekapital for mindre virksomheder.  |
Navn på ordning |
Kom-i-gang-lån |
Ordningens formål/mål |
Kom-i-gang-lån er et pilotprojekt. Formålet med ordningen er at forbedre adgangen til lånekapital for iværksættere og gennem vejledning og rådgivning af iværksætterne at skabe flere levedygtige iværksættervirksomheder. Der er afsat midler til ordningen frem til 2008.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Iværksættervirksomheder, som er under ét år gammel.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
For årene 2005 og 2006 er målet at nå et samlet udlån på 175 mio. kr. Vækstfonden får kvartalsvis indrapportering fra pengeinstitutterne om udlånet, antal virksomheder, rente mv.  |
Effekter på ordningsniveau
|
I 2005 er ydet 200 lån på i alt 52 mio. kr. til 147 virksomheder. Der vil i 2007 blive foretaget en evaluering af ordningen, bl.a. af den rådgivning virksomhederne har modtaget.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Ved etableringen af lånet havde virksomhederne i gennemsnit 1 ansat og forventede i år 5 at have 4 ansatte.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som et led i regeringens indsat for at forbedre adgangen til lånekapital for iværksættere.  |
Navn på ordning |
Reserve til iværksætter- og innovationsinitiativer |
Ordningens formål/mål |
Reservationsbevillingen vil blive udmøntet som led i arbejdet med at gøre Danmark til et af verdens førende iværksættersamfund. Midlerne kan anvendes til at fremme innovation og vækst i nye og mindre virksomheder, blandt andet med henblik på at styrke iværksætterinfrastrukturen og adgangen til kapital og kompetencer.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Vil afhænge af beslutningen om udmøntningen af reservationsbevillingen.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Vil afhænge af beslutningen om udmøntningen af reservationsbevillingen. |
Effekter på ordningsniveau
|
Vil afhænge af beslutningen om udmøntningen af reservationsbevillingen.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Vil afhænge af beslutningen om udmøntningen af reservationsbevillingen.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at gøre Danmark til et af verdens førende iværksættersamfund.
|
Navn på ordning |
Tilskud til Dansk Design Center mv. |
Ordningens formål/mål |
Centret skal bidrage til at styrke designbrugernes adgang til viden og værktøjer på designområdet, bidrage til bro- og netværksopbygning mellem designere og erhvervsliv og til national og international branding af design m.v..
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Dansk Design Center.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Effektmål fastsættes årligt i resultatkontrakt. |
Effekter på ordningsniveau
|
Der indgås én resultatkontrakt årligt. For 2006 forventes det, at DDC afholder kursusarrangementer og workshops for minimum 600 virksomheder. Virksomheder kan fra 2006 modtage rådgivning indenfor ophavsret og håndhævelse af designrettigheder.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Andelen af virksomheder, der anvender design som proces eller innovation skal stige fra 45 % i 2005 til 52 % i 2009. Virksomheder, der kender designs indflydelse på konkurrenceevnen skal stige fra 85 % i 2005 til 88 % i 2009.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for designfremme, herunder en professionalisering og internationalisering af designbranchen samt at øge udbredelse af design til det øvrige erhvervsliv mhp. øget innovation og vækst. |
Navn på ordning |
Reserve til fremme af dansk design |
Ordningens formål/mål |
At fremme kendskabet, udbredelsen og anvendelsen af dansk design i erhvervslivet.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
For at fremme kendskabet, udbredelsen og anvendelsen af dansk design i erhvervslivet er der afsat 10 mio. kr. årligt i perioden 2006-2009 til Dansk Designcenter og til øvrige designaktiviteter. Midlerne vil blive udmøntet på baggrund af det nedsatte Designudvalgs anbefalinger.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Der er endnu ikke fastsat effektmål. |
Effekter på ordningsniveau
|
Der er endnu ikke afgivet tilsagn på området. |
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Øget professionalisering af designbranchen. Branding af dansk design internationalt. Bedre og billigere offentlige serviceydelser.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for designfremme
Ordningen er en udmøntning af anbefalinger fra â€Udvalget om styrkelse af dansk design 06â€. Midlerne forventes udmøntet gennem aktiviteter, der sigter pÃ¥ at professionalisere designere og udbrede den strategiske anvendelse af design i erhvervslivet og i den offentlige sektor.Â
|
Navn på ordning |
Medfinansieringspulje til iværksættelse af kommunale og amtslige offentlig-private samarbejdsprojekter på byggeområdet. |
Ordningens formål/mål |
Ordningen skal bidrage til, at kommuner og amter iværksætter offentlig-private samarbejder (OPS) på byggeområdet med den målsætning at fremme markedsgørelsen af offentlige opgaver.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Kommuner og amter.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Modtagere af medfinansiering skal give en konkret og erfaringsbaseret tilbagemelding på brugen af OPS-værktøjer, overdrage indhold og resultater af OPS-forundersøgelser, overdrage eventuelt udbudsmateriale samt overdrage kontrakter, der indgås med den private part og bidrage til vidensspredning. OPS-forundersøgelser indeholder en vurdering af den forventede effekt af et offentlig-privat samarbejde.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Siden puljens etablering i 2004 er der reserveret omkring 4,5 mio. kr. til 12 kommunale projekter. På baggrund af støtte under ordningen er det første danske OPP-projekt i Trehøje Kommune nu en realitet og danner skole for nye OPP- og andre partnerskabsprojekter, der er undervejs.
Erhvervs- og Byggestyrelsen har desuden udarbejdet vejledninger og markedsundersøgelser, som sammen med erfaringerne fra de støttede projekter er blevet formidlet en bred kreds af offentlige og private interessenter, dels på 2 -3 årlige netværksmøder, dels på styrelsens hjemmeside og Udbudsportalen.dk og dels på møder med interesserede kommuner, statslige myndigheder og rådgivere.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Udvikling af private leverandørmarkeder, der kan øge konkurrencen om de offentlige opgaver. Initiativerne i regeringens handlingsplan for OPP er løbende blevet implementeret. Den fulde effekt af indsatsen kan først vurderes på et senere tidspunkt.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at fremme offentlig-privat samarbejde med henblik på at sikre innovation, øget kvalitet og effektiv udnyttelse af samfundets ressourcer.
Ordningen er et af 10 initiativer i regeringens handlingsplan for offentlig-private partnerskaber (OPP) fra januar 2004. Handlingsplanen er et led i regeringens vækststrategi.
|
Navn på ordning |
VisitDenmark |
Ordningens formål/mål |
VisitDenmark har til formål at fremme vækst og fornyelse i dansk turisme. |
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Alle turismerelaterede erhverv kan indgå samarbejde med VisitDenmark. |
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
VisitDenmark løser fire centrale opgaver med deraf følgende effekter. Det drejer sig om: (1) Branding Danmark som turistmÃ¥l gennem de internationale markedskontorer. Fx i form kampagner, medieomtale samt bearbejdning af udenlandske rejsearrangører og presse, der kan styrke dansk turismes attraktion, tilgængelighed, profil og synlighed over for specifikke mÃ¥lgrupper. (2) Understøtte innovationen i det danske turisterhverv ved at igangsætte og deltage i konkrete innovative projekter. Fx â€Aktiv-Damark†projektet, hvor der er etableret et offentligt-privat samarbejde, der styrker grundlaget for investeringer i udvikling og markedsføring af produkter, der relaterer sig til â€aktiv-ferieâ€, herunder golf, wellness, cykling, lystfiskeri, sejlads og gastronomi mv. (3) Opbygning af en viden, som turismeerhvervet kan trække pÃ¥. Dels viden om de enkelte markeder gennem markedskontorerne, dels viden om udviklingen i turismen generelt, fx gennem den økonomiske turismemodel TØBBE. (4) At varetage driften af den officielle danske turismeportal â€VisitDenmark.comâ€, hvor det danske turismeprodukt præsenteres pÃ¥ 11 forskellige sprog. |
Effekter på ordningsniveau
|
VisitDenmark bidrager i samarbejde med dansk turismeerhverv, organisationer, regioner og lokale aktører til: - ca. 42 mio. overnatninger årligt, heraf 22,3 mio. udenlandske hos danske overnatningsvirksomheder, - at ca. 4 mio. udenlandske turister overnatter i Danmark hvert år. Heraf vurderer 93 pct., at de er tilfredse eller meget tilfredse med deres ophold i Danmark, - den turisme genereret omsætning i dansk erhvervsliv hvert år ligger på ca. 67 mia. kr. Heraf er ca. 27,0 mia. kr. eksportindtægter  VisitDenmark indgår årligt konkrete samarbejder med og yder rådgivning til over 2000 danske turismerelaterede virksomheder både gennem kontoret i København og VisitDenmarks markedskontorer i hhv. Norge, Sverige, Holland, England, Japan, USA, Tyskland, Finland og Italien. Desuden stiller VisitDenmark en lang række værktøjer og viden til rådighed for alle turismerelaterede erhverv, herunder bl.a. brandingplatform, grafisk platform, digitalplatform (portal), analyser, kompetenceudvikling- og uddannelsesværktøjer, film, billeder samt presse og PR værktøjer. |
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
VisitDenmark bidrager i samarbejde med dansk turismeerhverv, regionale og lokale aktører med: - at turismens andel af værditilvæksten i Danmark ligger på ca. 3 pct. årligt - at der årligt er knapt 100.000 beskæftiget (fuldtidsstillinger) som følge af turisme - at turisme andel af BNP udgør knap 5 pct. årligt |
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for turismefremme.
|
Navn på ordning |
Den Digitale Danmarksfilm |
Ordningens formål/mål |
Den Digitale Danmarksfilm skal præsentere Danmark som et attraktivt land inden for bl.a. områder som turisme, kultur og erhverv.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Der gennemføres et udbud med henblik på, at finde den bedst mulige leverandør til løsning af opgaven.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Udbudsmateriale er under udarbejdelse. |
Effekter på ordningsniveau
|
Det er et mål, at Den Digitale Danmarksfilm skal være et opdateret koordineret værktøj i den nationale brand platform. Den Digitale Danmarksfilm skal være rettet mod en bred målgruppe, være tidssvarende i markedsføringssammenhænge og kunne anvendes på nutidige kommunikationsplatforme af alle danske virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder, der brander Danmark i eksport-, investerings-, kultur- og turismehenseende.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Den Digitale Danmarksfilm er et produkt med levende koordinerede billeder fra Danmark, der formidles digitalt. Den Digitale Danmarksfilm er en samling af små film, der hver især fortæller om en bid af Danmark. De små film kan benyttes selvstændigt eller sammensættes ligesom legetøjstogskinner alt afhængig af målgruppe og formål, samt hvilken vinkel man vil vise af Danmark i forbindelse med kultur-, investerings-, eksport- og turismefremmende arbejde. Danmarksfilmen vil være et teknisk fremtidssikret værktøj og koordineret brandingredskab, der løbende opdateres frem til 2012. Den Digitale Danmarksfilm stilles gratis til rådighed for målgruppen.
|
Generelle effekter: |
|
Den Digitale Danmarksfilm skal bidrage til den nationale branding af Danmark som eksport-, investerings-, kultur- og turismeland. |
Navn på ordning |
National medfinansiering af EU’s regionalprogrammer |
Ordningens formål/mål |
Fra 2000-2006 støtter det danske mål 2-program vækst og udvikling i en række yderområder i Danmark, som står overfor særlige strukturelle problemer. Programmet råder over ca. 189 mio. euro fra EU’s Regional- og Socialfond. Denne ordnings formål er medfinansiering af EU’s regionalfondsprogrammer.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Modtagerne af støtte er private fremstillings- og service-virksomheder. Der er fortrinsvis tale om små og mellemstore virksomheder. Det vil sige virksomheder med færre end 250 ansatte og med en årsomsætning på maksimalt 280 mio. kr. eller en samlet status på maksimalt 190 mio. kr. Inden for rammerne af de godkendte notifikationer for direkte virksomhedsstøtte samt Mål 2-programmets prioritet 2 kan forskellige støtteformer for virksomheders investeringer anvendes. Der kan fx være tale om tilskud inden for produktudvikling (F&U), konsulentbistand til smv’ere, miljøstøtte, teknologioverførsler og om støtte til anlægsinvesteringer. Projektet skal være additionelt, dvs. ikke kunne gennemføres i samme omfang, på samme tidspunkt eller inden for samme tidsramme uden støtten. Projekterne indstilles i perioden 2000-2006 af de regionale Mål 2-udvalg.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Antal bevarede/skabte jobs: 5.000 i perioden 2000-medio 2005 for hele mål 2-programmets indsats.
|
Effekter på ordningsniveau
|
115 tilsagn i 2005 |
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
På baggrund af hele mål 2-programmets indsats er der i perioden 2000 til medio 2005 skabt eller bevaret ca. 5.000 job i de støtteberettigede områder. Hertil kommer at de allerede gennemførte aktiviteter må forventes at have yderligere positive effekter på beskæftigelsen i de kommende år.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at styrke vækst, beskæftigelse og bosætning i yderområderne med henblik på at fremme en balanceret regional udvikling, hvor alle egne af landet kan bidrage til væksten.
|
Navn på ordning |
Regional erhvervsudvikling |
Ordningens formål/mål |
Midlerne kan bl.a. anvendes til udarbejdelse af og opfølgning på regionale erhvervsudviklingsstrategier samt medfinansiering af regionale udviklingsaktiviteter, analyser m.v., jf. L602 24/6 2005 om erhvervsfremme. Endvidere kan midlerne anvendes som tilskud til udarbejdelse og gennemførelse af programsatte regionalpolitiske tiltag, herunder evalueringer, foranalyser, information, seminarer eller netværkssamarbejder, der følger direkte af formålet med at styrke regionernes rammebetingelser m.v.
Endelig kan der ydes tilskud til midlertidige initiativer til fremme af den erhvervsmæssige udvikling i egne af landet, hvor særlig indsats er påkrævet. |
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Regionale og lokale offentlige myndigheder |
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
En forbedring af de regionale og/eller lokale rammebetingelser.
Ved ansøgning skal projektets nytteværdi beskrives, herunder hvordan projektet relaterer sig til erhvervsudviklingsstrategien |
Effekter på ordningsniveau
|
I 2005 blev der bevilget 6 tilsagn, som alle havde til formål at skabe bro mellem yderområder og vækstcentre, så viden fra vækstområderne kommer til gavn også i yderområderne. Midlerne gik til initiativer i de vækstsamarbejder, som blev etableret i forbindelse med den regionale vækststrategi fra 2003.
Som følge af vækstpakken til Nordjylland er fem mio. kr. i hvert af årene 2005-2007 øremærket nordjyske initiativer. |
Langsigtede effekter i erhvervslivet |
I 2003 blev der i forbindelse med regeringens regionale vækststrategi etableret 9 vækstsamarbejder dækkende Danmarks yderområder. Regeringen afsatte i perioden 2003-2005 60 mio. kr. til yderområderne fra Konkurrenceevnepakken. Alle vækstsamarbejder udarbejdede i løbet af 2004 en erhvervsudviklingsstrategi, og har bl.a. vha. denne erhvervsfremmeordning gennemført en række initiativer til understøtning af strategien. Ansvaret for yderområdernes udvikling er efter kommunalreformen overgået til de regionale vækstfora, der som led i den samlede erhvervsudviklingsstrategi skal lægge en strategi for yderområderne, og udvikle konkrete initiativer til udvikling af områdernes vækstvilkår. |
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at styrke vækst, udvikling og beskæftigelse i hele Danmark.
|
Navn på ordning |
Akkreditering og metrologi |
Ordningens formål/mål |
At yde tilskud til varetagelse af nationale og internationale opgaver indenfor metrologi- og akkrediteringsområdet m.v.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond (DANAK)
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Der indgås årligt en resultatkontrakt mellem Sikkerhedsstyrelsen og DANAK, som specificerer en række resultatmål på henholdsvis metrologi- og akkrediteringsområdet.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Bevillingerne til de to områder sikrer, at: o Den danske lovgivning om måleenheder (legal metrologi) er baseret på de internationalt fastsatte krav o De danske regler for akkreditering af laboratorier, certificerings- og inspektionsorganer er i overensstemmelse med de relevante internationale standarder.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Ordningen sikrer, at erhvervslivet har adgang til og kan dokumentere, at måleteknikken i Danmark er på internationalt niveau og at samhandelsparter dermed kan have tillid til det danske metrologiske system.
På denne måde skabes grundlaget for, at samhandel kan baseres på anerkendte prøverapporter og øvrig dokumentation, der giver sporbarhed til internationale standarder og internationale aftaler.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at forbedre og udbygge rammerne for virksomhedens vækst, internationalt samarbejde og samhandel.
|
Navn på ordning |
Turismepolitisk Vækstplan |
Ordningens formål/mål |
Ordningen har til formål at forbedre rammerne for offentligt-privat samspil om vækstprojekter, herunder produktudvikling, innovation og synliggørelse inden for turismeerhvervet.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
VisitDenmark i samarbejde med virksomheder og regionale og turismepartnere.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
De ansøgte projekter skal sandsynliggøre, at de kan forbedre rammerne for innovation, produktudvikling og synliggørelse af turismeerhvervet.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Ordningen er først trådt i kraft primo 2006, hvorfor der endnu ikke er målt nogen effekter.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Regeringen ønsker med ordningen at skabe grobund for vækst i turismeerhvervet.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for dansk turisme
Ordningen er et led i den strategi for regeringens turismepolitisk, der blev præsenteret i â€Redegørelse af 25. januar 2006 om dansk turismeâ€, jf. initiativet â€Vækst gennem innovationâ€.
Regeringen har følgende målsætninger for dansk turisme i perioden 2006-2010: (1) Styrket vækst. Væksten i dansk turisme skal ved udgangen af 2010 være på niveau med væksten i turismen i Nordeuropa. Det kræver fortsat vækst i storby- og erhvervsturismen, og at udviklingen i kystturismen bliver mere positiv. (2) Øget innovation. Innovationsaktiviteten i turismeerhvervet skal øges gennem strategiske udviklingsprojekter og specielt inden for kystferieturismen skal øget innovation bidrage til at vende de senere års tilbagegang. (3) Styrket offentlig-privat samspil. Det offentlig-private samarbejde om udvikling og markedsføring af dansk turisme skal styrkes. Inden udgangen af 2010 skal den private medfinansiering af den nationale turismeindsats op på 50 pct. |
Navn på ordning |
Hjemmeservice
|
Ordningens formål/mål |
Hjemmeserviceordningens oprindelige formål var, at:
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Virksomheder skal, for at kunne udføre rengøring med hjemmeservicetilskud, ansøge og optages under ordningen. Ordningen gælder for alle momsregistrerede virksomheder (også udenlandske), der udfører arbejde i Danmark, og som opfylder visse krav som f.eks. ingen gæld til offentlige myndigheder over 50.000 kr. og straffeattest. Der er ingen uddannelseskrav, ledighedskrav eller lign.
Tilskuddet ydes til private forbrugeres køb af hjemmeservice, men udbetales af administrative årsager direkte til virksomheden. Det er kun husstande, hvori der indgår en person som er +65 år eller førtidspensionist, som er berettiget til hjemmeservicetilskud. En tilskudsberettiget husstand kan maks. få et tilskud på 6000 kr. pr. hjemmeservicevirksomhed pr. kvartal.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
- |
Effekter på ordningsniveau
|
Antal virksomheder optaget i ordningen 2005: 2.374 kr. Antal nye virksomheder 2005: 120 Antal husstande modtaget tilskud i 2005: 28.485 Gennemsnits tilskud pr. husstand: 2.757 kr. Tilskud udbetalt i alt 2005: 78,5 mio. kr.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Ordningen har bidraget til at skabe et egentligt hjemmeserviceerhverv. Det skønnes med usikkerhed, at der er ca. 1400 fuldtidsstillinger i hjemmeserviceerhvervet i dag. Ca. 28.500 husstande med ældre over 65 år eller førtidspensionister gjorde i 2005 brug af ordningen.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen er løbende blevet tilpasset konjunkturer, ledighedstal og den økonomiske politik generelt. Den seneste ændring af hjemmeserviceloven fra 2003, hvor ordningen blev målrettet ældre og førtidspensionister, blev vedtaget af et flertal bestående af V, DF, KF, RV, KD.
|
Navn på ordning |
Tilskud til konsulentvirksomhed i skovbruget |
Ordningens formål/mål |
Fremme kvalificeret rådgivning af skovejere med henblik på god og flersidig skovdrift og rådgivning i forbindelse med udarbejdelse af tilskudsprojekter under Skovloven.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Godkendte konsulentorganisationers rådgivning af private skovejere med skove under 250 ha.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Antal rådgivningsrapporter. |
Effekter på ordningsniveau
|
I 2005 er der udarbejdet 5177 rapporter af 98 konsulenter fordelt på 2 konsulentorganisationer.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Skovdriften på de berørte ejendomme bliver mere bæredygtig.
Evaluering af ordningens effekt er planlagt til 2007
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for bæredygtig skovdrift.
Ordningen er led i Danmarks Nationale Skovprogram 2002. Â |
Miljøministeriet
Navn på ordning |
Produktudviklingsordningen for Skovbruget og Træindustrien |
||||||||||||||||||||||||||||
Ordningens formål/mål |
Formålet med ordningen er at styrke konkurrenceevnen og mindske konjunkturfølsomheden for skovbruget og træindustrien med henblik på en god ressourceudnyttelse af det miljøvenlige råstof træ.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Tilskud kan søges af ejere eller forpagtere af skovbrugsejendomme, leverandør- og servicevirksomheder for skovbruget samt institutioner, hvis resultatet af udviklingsarbejdet umiddelbart kan anvendes i skovbruget. Inden for træindustrien ydes tilskud til private erhvervsvirksomheder og forsknings- og forsøgsinstitutioner.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Ved forskningsprojekter skal der foretages afrapportering, og rapporterne er offentligt tilgængelige på Internettet. Desuden udsendes årsrapporter med kort orientering om de støttede projekter. Der lægges særlig vægt på:
Tilskuddet er normalt på 40 pct. af udviklingsomkostningerne, men forsknings- og forsøgsinstitutioner kan få højere tilskud. Hvis projektet er vellykket, så projektets resultat giver virksomheden øget omsætning, skal tilskuddet efter nærmere regler tilbagebetales helt eller delvist indenfor 5 år fra projektets afslutning. |
||||||||||||||||||||||||||||
Effekter på ordningsniveau
|
Aktivitetsoversigt
Kilde: FL 2006; 23.55.05
|
||||||||||||||||||||||||||||
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Ordningen skal bidrage til at opfylde udviklingen mod mere økonomisk bæredygtige rammebetingelser for skovbruget. Målet søges opfyldt bl.a. ved at fortsætte indsatsen for produktudvikling og anvendelse af træ.
Der er blevet gennemført en lang række konkrete projekter, der set under et bidrager til at forbedre økonomien indenfor skovbruget og træindustrien. Der henvises til årsrapporterne på ordningens hjemmeside: http://www.skovognatur.dk/Service/Tilskud/Produktudvikling/
|
||||||||||||||||||||||||||||
Generelle effekter: |
|||||||||||||||||||||||||||||
Ordningen er integreret i Danmarks Nationale Skovprogram. Skovprogrammet er bl.a. udmøntet ved den seneste Skovlov (2004). Danmarks Nationale Skovprogram er udsendt af regeringen i juni 2002.
|
Navn på ordning |
Produktionsafgiftsfonden for Juletræer og Pyntegrønt |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ordningens formål/mål |
Formålet med ordningen er at tilskynde skovbrugserhvervets omstilling til en mere miljøvenlig produktion af juletræer og pyntegrønt. Desuden støttes markedsføring afsætningen af juletræer og pyntegrønt, forskning, forsøg, produktudvikling, rådgivning og uddannelse. Der er tale om en fond, hvor finansieringen hovedsagelig stammer fra opkrævning af afgifter hos producenterne. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Der foretages en individuel vurdering af effekterne af de enkelte projekter ved udvælgelsen. Desuden foretages en løbende effektvurdering på baggrund af delrapporter og årsrapporter.
Tilskuddet kan normalt udgøre mellem 15 og 75 % af projektets samlede omkostninger. Medfinansieringsandelen afhænger blandt andet af hvilken type projekt der er tale om. Det samlede støttebeløb pr. støttemodtager må over en 3-års periode ikke overstige 100.000 EUR. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Effekter på ordningsniveau (fx. antal tilsagn, antal henvendelser, antal virksomheder der har modtaget rådgivning, tilfredshed med rådgivning/ordning mv.). |
Aktivitetsoversigt
Kilde: Årsberetninger fra Produktionsafgiftsfonden for Juletræer og pyntegrønt *) Årsberetning 2005 foreligger ikke endnu
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langsigtede effekter i erhvervslivet (fx vækst, antal skabte jobs, antal patenter taget mv.) |
Der er blevet gennemført en lang række konkrete projekter der sigter mod en omstilling til en mere miljøvenlig produktion af juletræer og pyntegrønt, og til fremme af afsætningen af juletræer og pyntegrønt gennem markedsføringstiltag
Der henvises til årsrapporterne på ordningens hjemmeside: http://www.skovognatur.dk/Service/Tilskud/Produktionsafgiftsfonden/
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Generelle effekter: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ordningen skal bidrage til at opfylde udviklingen mod mere miljøvenlig produktion og økonomisk bæredygtige rammebetingelser for skovbruget. Målet søges opfyldt bl.a. ved at fortsætte indsatsen for produktudvikling og anvendelse af juletræer og klippegrønt.
Ordningen er integreret i Danmarks Nationale Skovprogram og skal bidrage til at opfylde et af hovedformålene - at skabe en sund økonomi i skovene. Skovprogrammet er bl.a. udmøntet ved den seneste Skovlov (2004). Danmarks Nationale Skovprogram er udsendt af regeringen i juni 2002.
|
Videnskabsministeriet:
Navn på ordning |
Fonden for Højteknologisk Udvikling(Højteknologifonden) |
Ordningens formål/mål |
Fonden skal fremme højteknologisk forskning og innovation til gavn for vækst og beskæftigelse i Danmark.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Fondsbestyrelsen formulerer de enkelte opslag, men der uddeles midler til samspil mellem virksomheder og offentlige forskningsinstitutioner – begge parter kan modtage støtte fra fonden.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Projekternes formål afgør, hvad de skal måles på. Til gengæld indgår sekretariatet for Højteknologifonden i styregrupper for de enkelte projekter og platforme – fondens bestyrelsesformand og direktør indgår i styregrupperne for de større satsninger.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Fonden har uddelt næsten 200 mio. kr. i 2005. Ud af 158 ansøgere har 12 fået tilsagn
I 2006 har man indtil videre modtaget 95 interessetilkendegivelser på fondens første opslag (marts 2006)
Fondens kapital opbygges gradvist gennem en årlig tilførsel fra staten i årene 2005-2012. Tilførslen vil være i størrelsesordenen 2 mia. kr. årligt finansieret af engangsindtægter, salg af statslige aktiver mv., således at fonden i 2012 tilstræbes at have en grundkapital på mindst 16 mia. kr. Den årlige tilførsel bekræftes på de årlige finanslove.
Som udgangspunkt vil fondens udbetalingsmuligheder være bestemt af størrelsen af afkastet af kapitalen. Der åbnes dog også mulighed for ekstraordinære udlodninger af grundkapitalen. |
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Højteknologifonden skal bidrage til vækst i virksomheder, der arbejder inden for nanoteknologi, bioteknologi eller informations- og kommunikationsteknologi. Fonden medvirker gennem støtte til projekter til at skabe og bevare danske højteknologiske arbejdspladser.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at udvikle Danmark til at blive et af verdens førende højteknologiske samfund.  |
Navn på ordning |
Mobil e-læring (tilskudsordning) |
Ordningens formål/mål |
Formålet med ordningen er at understøtte pilotprojekter, som viser potentialet ved mobil e-læring i forbindelse med uddannelse af medarbejdere i både den offentlige og den private sektor.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Private virksomheder, offentlige institutioner, uddannelsesinstitutioner, sammenslutninger.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Projekterne skal have til formål at sprede uddannelsesrelateret information til medarbejdere via mobile platforme.
Resultatet af pilotprojektet skal gøres offentlige tilgængeligt, herunder også kildekoder og indhold.
Resultater kan både handle om den tekniske løsning såvel som det formidlede indhold.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Der er den 24. marts 2006 tildelt støtte til 7 projekter om mobil e-læring. Der er givet tilskud til:
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Ansøgerne skal vise, at deres projekt sandsynligvis vil være til gavn for større grupper af fremtidige brugere af mobil e-læring.
IKT er en del af hverdagen for borgere, virksomheder og det offentlige. Regeringens samlede indsats på området er med til at sikre udbredelsen af kompetencer, sikre en øget anvendelse og dermed bl.a. en øget produktivitet.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at styrke samfundet IKT-kompetencer for at understøtte IKT-anvendelsen.
Ordningen er en udløber af handlingsplanen â€It med omtanke†fra 2003.
|
Navn på ordning |
Innovationsmiljøer |
Ordningens formål/mål |
Formålet med ordninger er at:
· skabe en højteknologisk iværksætterkultur, især i forskningsmiljøer
|
Hvem kan ansøge/modtage midler |
Videnskabsministeriet har efter udbud udpeget 7 innovationsmiljøer, som modtager årlige bevillinger. På baggrund af forundersøgelser giver miljøerne tilsagn om finansiering til innovative iværksættere.
|
Opstillede effektmål for ordningen/hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Innovationsmiljøerne skal bidrage til, at videnintensive iværksættere/forskere kan udvikle og kommercialisere deres projekter. De primære effektmål på innovationsmiljøerne er:
· Tilførsel af privatkapital til porteføljevirksomheder
|
Effekter på ordningsniveau. |
I perioden 2001 til 2004 igangsatte innovationsmiljøerne 1296 forundersøgelser, hvoraf 22 procent blev videreført som forprojekter.
I perioden 2001-2004 udgjorde de private investeringer i gennemsnit 2,53 krone for hvert offentligt investerede forprojekt krone.
Den seneste evaluering viser, at mere end 80% af iværksætterne har været tilfredse med innovationsmiljøernes rådgivning.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet |
Innovationsmiljøerne fungerer som kuvøser for fremtidens forsknings- og vidensbaserede vækstvirksomheder.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at kommercialisere forskning og højteknologisk viden.
|
Navn på ordning |
ErhvervsPhD- initiativet |
Ordningens formål/mål |
· at fremme dansk erhvervslivs udviklingsmuligheder.
|
Hvem kan ansøge/modtage midler |
Private virksomheder i Danmark. Der ydes tilskud til virksomhedens udgifter til den ErhvervsPhD-studerendes løn, universitetsafgift samt til længerevarende studieophold i udlandet m.v.
|
Opstillede effektmål for ordningen/hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
I ansøgningen skal kommercielle perspektiver ved projektet for virksomheden angives. Projektet følges løbende i projektperioden med halvårsrapporter, hvor fagligt forløb, formidlingsaktiviteter, udtagelsen af patenter og artikler m.v. angives. Når ErhvervsPhD-projektet afsluttes, skal et særligt evalueringsskema om effekten for virksomheden udfyldes af virksomhedsvejlederen. Ordningen effektevalueres derudover periodisk med eksterne konsulentundersøgelser. Senest blev der gennemført en effektanalyse i 2006.
Der er politisk fastsat tre mål for ordningens udbredelse: · ErhvervsPhD-initiativet udbredes til et bredt spektrum af faglige discipliner og brancher. Der arbejdes på at etablere ErhvervsPhD-projekter inden for tekniske, naturvidenskabelige, sundhedsvidenskabelige, samfundsvidenskabelige, merkantile og humanistiske hovedområder, · Mindst 40% af de ErhvervsPhD-studerende er ansat på mindre og mellemstore virksomheder (under 250 ansatte). · 30-40% af projekterne er lokaliseret uden for hovedstadsområdet.
Og der er tre effektmål: · Gennemførelsesprocenten mindst er på højde med almindelige ph.d.-uddannelser, · Mindst 75% af de deltagende virksomheder er meget tilfredse med udbyttet af initiativet, herunder at projektet har bidraget væsentligt til udviklingen af viden på det konkrete område. · Uddannelsens fortsat høje faglige kvalitet er det vigtigste og afspejles bl.a. i, at der stilles objektive krav til ansøgerens karakterer og eventuelle videnskabelige produktion, til virksomhedens og virksomhedsvejlederens faglige niveau og til universitetets fagkompetencer på det konkrete området.
Disse mål moniteres løbende. Ordningens administration og svartider er fastlagt i en ydelsesbeskrivelse og skal overholdes.
|
Effekter på ordningsniveau |
I 2005 blev 115 ansøgninger behandlet og 83 godkendt. Virksomhederne bidrager med omkring 70 pct. af de samlede udgifter. Alle spredningsmål blev nået. Fx var 48 pct. af de virksomheder, der deltog i ordningen SMVer. 32 pct. af alle virksomheder havde under 50 ansatte. I effektundersøgelsen giver 98 pct. af kandidaterne og 92 pct. af vejlederne udtryk for, at de er tilfredse eller meget tilfredse med ordningens administration.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet |
Øget vækst, innovation og konkurrenceevne. 48 pct. af projekterne har udmøntet sig i et eller flere patenter. Den samlede arbejdsløshed for alle, der har afsluttet ErhvervsPhD-projekter siden 1990 er på 1 pct. Mange virksomheder angiver, at deltagelsen i et ErhvervsPhD-projekt har ført til øget vækst og omsætning, flere ansatte, bedre netværk med universiteter og øget opmærksomhed på nytten af systematiserede FoU-aktiviteter.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for forskning, innovation og mobilitet mellem universiteter og erhvervsliv.
ErhvervsPhD-initiativet blev igangsat i 1970. De politiske fastsatte mål, blev først godkendt af RTI i 2002, efter at Videnskabsministeriet havde overtaget administrationen. ErhvervsPhD-initiativet er et højt prioriteret mål i regeringens innovationsstrategi, og den lever op til Barcelonamålenes krav om offentlig/privat samspil om forskning og mobilitet.
|
Navn på ordning |
Regionale videnpiloter |
Ordningens formål/mål |
Det overordnede formål med de regionale videnpiloter er at styrke videnbaseret vækst og udvikling i alle landets regioner. Mere konkret skal ordningen medvirke til at styrke små og mellemstore virksomheders vækst- og innovationskapacitet. Tilbuddet sigter særligt på at få flere højtuddannede ud i områderne uden for landets storbyer. Samtidig skal tilbuddet styrke samarbejdet mellem små og mellemstore virksomheder og videninstitutioner som f.eks. universiteter, forskningsinstitutioner og GTS-institutter.
|
Hvem kan ansøge/modtage midler |
Målgruppen for ordningen er private virksomheder i alle regioner af landet på mellem 3 og 100 ansatte.
|
Opstillede effektmål for ordningen/hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Der arbejdes med en målsætning om størst mulig effekt af tilskuddet, således at alle deltagende virksomheder som følge af tilskuddet - fastansætter videnpiloten, - ansætter i gennemsnit 3 nye medarbejdere, - øger omsætningen med 5-10 procent, - udvikler mindst ét nyt produkt eller produktionsproces, - ekspanderer markedsområde som nyt salg i anden region eller segment, - og/eller indleder samarbejde med mindst én offentlig videninstitution. Der arbejdes desuden hen imod en jævn fordeling af videnpiloterne, således at - hvert amt har en andel af videnpiloterne svarende til amtets andel af den samlede målgruppe - virksomheder med en videnpilot fordeler sig på brancherne svarende til den samlede målgruppes fordeling i dansk erhvervsliv - videnpiloterne fordeler sig mellem de naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelsesområder svarende til fordelingen blandt alle højtuddannede.
|
Effekter på ordningsniveau |
Ordningen blev igangsat i april 2005. Der er givet tilsagn til ca. 180 projekter. De først igangsatte projekter er først nu under afslutning. Ordningen er derfor endnu ikke blevet evalueret. VTU har dog gennemført en mini-evaluering ved at kontakte ca. 30 af de igangsatte projekter. Resultaterne af denne stikprøven viste følgende: ·   Knap 60% af virksomhederne har eller forventer at fastansætte videnpiloten efter projektperioden er udløbet. ·   Knap 50% af virksomhederne forventer eller mener, at videnpiloten giver flere jobs i virksomheden. ·   Omkring 60% af virksomhederne forventer eller mener, at videnpiloten har ført til øget omsætning. ·   Over 60% af virksomhederne forventer eller mener, at videnpiloten har ført til nye produkter eller processer. ·   Knap 60% af virksomhederne forventer eller mener, at videnpiloten har ført til ekspansion af deres markedsområde. ·   Knap 30% af virksomhederne forventer eller mener, at videnpiloten har ført til øget samarbejde med offentlige videninstitutioner. Flere af virksomhederne som svarede nej til dette havde dog samarbejde med videninstitutioner i forvejen eller begrunder det manglede samarbejde med, at der ikke kan findes en relevant videninstitution inden for det pågældende område. |
Langsigtede effekter i erhvervslivet |
Ordningen er endnu ikke blevet evalueret. |
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens regionale indsats inden for teknologi og innovation. Formålet er at give alle landets regioner bedre forudsætninger for at skabe videnbaseret vækst.
Ordningen indgår i aftale om udmøntning af forskningsreserven 2005 og som led i aftalen om udmøntning af UMTS-provenuet. , hvor der er afsat 15,0 mio. kr. årligt i perioden 2006-2008. |
Navn på ordning |
Forprojekter til EU's 6. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling |
Ordningens formål/mål |
Ordningen har til formål at øge antallet af små og mellemstore virksomheder, der ansøger EU's 6. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling. Via ordningen kan små og mellemstore virksomheder få dækket op til 50% af de udgifter de har inden de sender en ansøgning til rammeprogrammet. Det kan være udgifter til at udvikle projektideen yderligere, finde de rette samarbejdspartnere og skrive ansøgningen. Der dækkes omkostninger til løn, rejser og ekstern hjælp. Tilskuddet udgør normalt op til 100.000 kr. – i særlige tilfælde op til 200.000 kr.
|
Hvem kan ansøge/modtage midler |
Ordningen kan søges af små og mellemstore virksomheder (jf EU's SMV-definition) der har til hensigt at ansøge EU's 6. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling. Hver virksomhed kan kun få medfinansiering af ét forprojekt til EU's 6. rammeprogram.
|
Opstillede effektmål for ordningen/hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Overordnede samfundsmæssige mål: Initiativet skal styrke det internationale samspil mellem virksomheder og videninstitutioner. Hensigten er at sikre at danske virksomheder får adgang til den bedst kvalificerede internationale forskning og viden, at de skaber nye internationale netværk og øger deres konkurrenceevne.
Initiativet skal ligeledes bidrage til at Danmark opfylder målsætningen om at mindst 15% af midlerne under 6. rammeprogram skal bevilliges til SMV’er.
Initiativets målsætning: Initiativet skal: · Opmuntre danske SMV’er til at ansøge EU's 6. rammeprogram · Sikre danske SMV’er et større internationalt netværk omkring forskning og udvikling · Øge den danske SMV-deltagelse i EU's 6. rammeprogram · Stimulere innovation og forretningsudvikling i danske SMV’er
Målbare effekter/operationelle målsætninger: Effekter hos virksomhederne: · Flere samarbejdsrelationer med andre virksomheder og videninstitutioner – både nationalt og internationalt – om forskning, udvikling og innovation · Øget kompetence hos virksomheden mht. forskning, udvikling og innovation (Større fokus fra ledelsens side, indgår i virksomhedens strategi, bedre intern styring af udviklingsprocesser) · Øgede investeringer i produkt- eller procesudvikling/flere produkt- og procesudviklingsprojekter, øgede investeringer i FoU, øgede investeringer i ny teknologi, nye organisationsformer mv.
Effekterne på Danmarks deltagelse i EU's 6. rammeprogram: · Flere SMV’er ansøger EU's 6. rammeprogram · Flere SMV’er deltager i projekter finansieret under EU's 6. rammeprogram
|
Effekter på ordningsniveau |
Ordningen er igangsat i april 2004. Der er til dato modtaget 175 ansøgninger – givet 82 tilsagn og 93 afslag. Initiativet er under evaluering. Evalueringen forventes offentliggjort i juni 2006. Evalueringen vil afdække tilfredshed med ordningen mv.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet |
Initiativet er under evaluering. Evalueringen forventes offentliggjort i juni 2006. Evalueringen vil afdække de foreløbige effekter i erhvervslivet.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at styrke samspillet mellem virksomheder og videninstitutioner om forskning og teknologi – herunder det internationale samspil.
Initiativet udspringer af regeringens handlingsplan â€Nye veje mellem forskning og erhverv – fra tanke til faktura†(samspilshandlingsplanen) fra september 2003.
Som resultat af UMTS-forliget i 2005 mellem regeringen, S, SF og R, blev bevillingen til forprojekter forhøjet med 3 mio. kr. i årene 2006-08.
|
Navn på ordning |
150%-fradrag for forskning |
Ordningens formål/mål |
Ordningen skal styrke virksomheders finansiering af offentlig forskning og styrke små og mellemstore virksomheders samspil med offentlige forskningsinstitutioner.
|
Hvem kan ansøge/modtage midler |
Virksomheder kan få et fradrag for de penge (eller arbejdstimer (hvis virksomheden er en lille eller mellemstore virksomhed jf. EU's SMV-definition)) virksomheden giver offentlige forskningsinstitutioner i forbindelse med et samfinansieret forskningsprojekt.
|
Opstillede effektmål for ordningen/hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Flere virksomheder – ikke mindst de små og mellemstore – øger deres samspil med offentlige videninstitutioner. |
Effekter på ordningsniveau. |
Ud af en samlet tilsagnsramme på 166,67 mio. kr. er der givet tilsagn for nedenstående beløb i årene:
*) Med en lovændring med virkning fra maj 2004 blev det muligt for små og mellemstore virksomheder at fratrække egne lønudgifter i forbindelse med samfinansierede forskningsprojekter jf. ovenfor.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet |
Det er ikke muligt at opgøre endnu. |
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at styrke samspillet mellem virksomheder og videninstitutioner.
Initiativet indgik i regeringens handlingsplan â€Nye veje mellem forskning og erhverv – fra tanke til faktura†(samspilshandlingsplanen) fra september 2003.
|
Udenrigsministeriet
Navn på ordning |
Fælles eksportfremstød |
Ordningens formål/mål |
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Alle danske virksomheder med CVR-nummer.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Mindst 50% af de deltagende virksomheder skal være SMV’er. Mindst 90% af de deltagende virksomheder skal efter eksportfremstødene erklære sig tilfredse eller meget tilfredse med deltagelsen.
|
Effekter på ordningsniveau
|
I 2005 blev modtaget i alt 151 ansøgninger, hvoraf 134 fik tilsagn om tilskud. I 2005 deltog ca. 700 virksomheder (heraf ca. 60% SMV’er) i 67 forskellige eksportfremstød fordelt på 33 lande. Tilfredsheden med deltagelsen blandt de deltagende virksomheder var høj (88%).
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Mereksport af ukendt størrelse (vanskeligt at måle) hvilket bidrager til øget vækst og skabelse af jobs i Danmark.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for at fremme af dansk erhvervslivs internationalisering og globalisering.
Ordningen er en del af Danmarks Eksportråds samlede indsats for fremme af eksport- og internationalisering. Danmarks Eksportråd blev etableret 1.1 2000 ud fra et ønske om at strømline og effektivisere den statslige eksport- og investeringsfremme indsats ved at samle indsatserne, der hidtil havde været spredt på flere ministerier, i en enstrenget organisation.
|
Navn på ordning |
Eksportfremmeindsats for små og mellemstore virksomheder, innovative vækstvirksomheder og iværksættere. |
Ordningens formål/mål |
Fremme internationaliseringen af små og mellemstore virksomheder (SMV’er), innovative vækstvirksomheder og iværksættere gennem en række delprogrammer: Eksportforberedelse (herunder BornGlobal (eksportforberedelse for højteknologiske vækstvirksomheder) og BornCreative (eksportforberedelse for kreative virksomheder) samt eksportstart og portalen eksportstart.dk.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Små og mellemstore virksomheder (under 50 millioner i omsætning og mindre end 50 ansatte)
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Antal gennemførte eksportforberedelses- og eksportstartsforløb samt evaluering af forløbene |
Effekter på ordningsniveau
|
I 2005 betjente Danmarks Eksportråd 2.024 små og mellemstore virksomheder gennem ordningerne. I 2006 er målet 2500-3000 løste opgaver for små og mellemstore virksomheder.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Øget vækst, innovation, eksport og skabelse af jobs i Danmark.
Der skal skabes grundlag for at realisere iværksætternes og de små, mellemstore og innovative vækstvirksomheders eksportpotentiale, samt styrke deres muligheder for internationalisering. Eksporteffekten indgår i den samlede måling af Danmarks Eksportråds indsats, jf. nedenfor. |
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for fremme internationaliseringen af små og mellemstore virksomheder, innovative vækstvirksomheder og iværksættere.
Ordningen blev etableret af den daværende SR-regering og videreført som led i VK-regeringens konkurrenceevnepakke.
En stor andel af eksportfremmeindsatsen for små- og mellemstore virksomheder indgår i den samlede effekt af eksport- og internationaliseringsfremmeindsatsen i Danmarks Eksportråd, som har resulteret i en mereksport på gennemsnitligt 2,8 mia. kr. per år over de sidste 4 år svarende til ca. 2000 jobs årligt i Danmark. |
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Navn på ordning |
Innovation, forskning og udvikling (Innovationsloven) |
Ordningens formål/mål |
At fremme innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Virksomheder, organisationer og forskningsinstitutioner til projekter inden for fødevaresektoren.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Under innovationsloven er projekter med nyhedsværdi inden for følgende områder prioriteret: - arbejdsmiljø - fødevaredokumentation - fødevare- og ernæringssikkerhed - eksport - økologi - non-food - anvendelsesorienteret forskning - uddannelse af kvalificeret arbejdskraft - dyrevelfærd - nye produktionsprocesser - spisekvalitet, sporbarhed og kvalitetssikring - sikring af miljø, natur og ressourcegrundlag.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Der ydes årligt tilsagn til 100-125 projekter. Ved evalueringen af ordningen i 2005 blev det konkluderet, at ordningen bl.a. har ført til mange nye arbejdspladser, især i områder af landet, som har svært ved at fastholde virksomheder og arbejdspladser. Det blev ligeledes konkluderes, at innovationsindsatsen har vist sig at være betydelig højere i de berørte virksomheder, end hvis man ikke havde modtaget tilskud under ordningen. Der er udviklet en række nye produkter og produktionsmetoder, hvor hvert 3. projekt har så høj nyhedsværdi, at der vil kunne udtages patent.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Ordningen medvirker dels til at forbedre afsætningen af fødevarer, dels til forbedring af virksomhedernes konkurrenceevne, herunder forbedrede eksportmuligheder. Dermed er ordningen indirekte medvirkende til at oprette nye og sikre eksisterende arbejdspladser i fødevare- og fiskerierhvervet, især i områder af landet, som har svært ved at fastholde virksomheder og arbejdspladser.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i regeringens indsats for udvikling og innovation.
|
Navn på ordning |
Fiskeristrukturudviklingsprogrammet (FIUF) 2000-2006 |
Ordningens formål/mål |
Erhvervsfremmeordninger indenfor fiskerisektoren; Investeringer i fiskefartøjer, forarbejdningsvirksomheder og akvakulturanlæg, udviklingsprojekter, tilpasning af fiskerkapacitet og fiskeriindsats.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Fiskere, forarbejdningsvirksomheder og forskningsinstitutioner mv.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Der er redegjort for mål og indikatorer i programmet og programmeringstillægget for gennemførelsen i Danmark. Programmet omfatter 20 konkrete mål vedr. områder som modernisering af akvakulturanlæg og forøget produktionskapacitet i disse, modernisering og renovering af kajanlæg og forarbejdningsvirksomheder og modernisering af fiskeflåden.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Vurdering af effekterne findes i midtvejsevaluering (2004) og opfølgende evaluering (2005).
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Hovedparten af mÃ¥lene for programmet vedrører effekter i fiskerisektoren.Â
I den opfølgende evaluering vurderes det (vedr. 4 udvalgte foranstaltninger: Havneinvesteringer, akvakultur, kollektive projekter samt pilot- og demonstrationsprojekter) at der er skabt op mod 400 job og at ca. 250 arbejdspladser er bevaret.
|
Generelle effekter: |
|
Et økonomisk og miljømæssigt bæredygtigt fiskeri- og akvakulturerhverv.
FIUF-programmet skal understøtte en proces med kapacitetstilpasning af flåde og udvikling af fangstteknologi med henblik på at sikre et både bæredygtigt og lønsomt fiskeri. Det skal bidrage til at øge kvaliteten af fiskeri, landingsforhold og forarbejdning for at omstille sektoren mhp. værditilvækst. Programmet skal desuden bidrage til at udvikle den danske akvakultursektor som et alternativ til fiskeri efter vildtlevende fisk.
|
Navn på ordning |
Strukturprojektordningen |
Ordningens formål/mål |
At forbedre forarbejdningen og afsætningen af jordbrugsprodukter med henblik på at øge produkternes merværdi og konkurrencedygtighed. (I 2006 tillige fremme udviklingen af nye produkter, produktionsmetoder, emballering m.v.)
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Små og mellemstore virksomheder, der forarbejder jordbrugsprodukter. (I 2006 tillige store virksomheder, der opfylder særlige vilkår.)
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
Tilskuddet gives til investeringer inden for prioriterede områder, og projekterne skal dreje sig om et eller flere af følgende indsatsområder: Miljø, herunder arbejdsmiljø, hygiejne, fødevaresikkerhed, dokumentation af produktionsprocesser, sporbarhed, økologi og dyrevelfærd.
|
Effekter på ordningsniveau
|
Jf. Midtvejsevaluering af det danske landdistriktsprogram, dec. 2003, har ordningen haft følgende effekt: - Forbedring af forarbejdningen gør virksomhederne mere konkurrencedygtige og øger deres afsætningsmuligheder. - Virksomhederne bliver mere omkostningseffektive, og dermed mere konkurrencedygtige. - Ordningen har i høj grad medvirket til at forbedre arbejdsmiljøet for de ansatte, men effekterne i forhold til miljø og dyrevelfærd er begrænsede.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Idet ordningen medvirker til at forbedre konkurrencedygtigheden i fødevaresektoren, forventes ordningen at kunne medvirke til at skabe nye og bevare eksisterende arbejdspladser i Danmark inden for fødevaresektoren, som primært er geografisk placeret i landdistriktsområder.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i landdistriktsprogrammet 2000-2006
Ordningen blev genindført med FL04 efter aftale med DF. Udvidelsen i 2006 er en del af aftale med DF om særlige initiativer i landdistriktsprogrammet i 2006.
|
Navn på ordning |
Kvalitetsmærkningsordningen |
Ordningens formål/mål |
At fremme produktionen og salget af kvalitetsfødevarer, herunder økologiske produkter, gennem støtte til jordbrugernes deltagelse i særligt godkendte kvalitetsmærkningsordninger og producentgruppers informations- og markedsføringsaktiviteter i relation hertil.
|
Hvem kan ansøge/ modtager midler |
Jordbrugere og sammenslutninger heraf.
|
Opstillede effektmål for ordningen/ hvilke forhold skal ansøger melde mht. effekt |
- |
Effekter på ordningsniveau
|
Ordningen er igangsat i 2006, hvorfor der endnu ikke er foretaget en effektmåling af ordningen.
|
Langsigtede effekter i erhvervslivet
|
Fremme produktionen og salget af kvalitetsfødevarer, herunder økologiske produkter.
|
Generelle effekter: |
|
Ordningen indgår som led i landdistriktsprogrammet 2000-2006.
Ordningen er en del af en aftale med DF om særlige initiativer i landdistriktsprogrammet i 2006.
|