24. marts 2006 

IS

Eksp.nr. 257370

/kwe-dep

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samråd i Folketingets Erhvervsudvalg alm. del den 6. april 2006

 

Spørgsmål N:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan Økonomi- og Erhvervsministeriet og institutioner under ministeriet er involveret i dialog eller samarbejdsaktiviteter med arabiske/muslimske lande – og gerne fremlægge en liste over disse.

 

 

Jeg er af udvalget blevet bedt om at redegøre for Økonomi- og Erhvervsministeriets samarbejdsrelationer med arabiske og muslimske lande.

 

Jeg vil indlede med at sige, at regeringen arbejder intenst for at normalisere forholdet mellem Danmark og landene i den muslimske verden. Der er dog ingen tvivl om, at der vil blive tale om en langvarig proces.

 

Der er nok desværre ingen tvivl om, at Muhammed-tegningerne har efterladt et negativt indtryk af Danmark mange steder. Derfor ligger der helt sikkert en stor udfordring i at få tegnet et mere positivt billede af Danmark i den kommende tid.

 

Økonomi- og Erhvervsministeriet har en række kontakter til muslimske lande i Mellemøsten og i Sydøstasien. Typisk er der dog tale om kontakter gennem multilaterale organisationer.

 

Der er fx en række muslimske lande, der er medlemmer af verdenshandelsorganisationen, WTO. Desuden er en række muslimske lande medlemmer af den internationale maritime organisation, IMO, og den internationale organisation for intellektuel ejendomsret, WIPO.

 

Tilsvarende er Økonomi- og Erhvervsministeriet er repræsenteret i Den Europæiske Investeringsbank, EIB, og Den Nordiske Investeringsbank, NIB, der begge også yder lån til vanskelige markeder. Lånene går bl.a. til medfinansiering af infrastrukturprojekter. Såvel EIB som NIB har aktiviteter i lande med overvejende muslimske befolkningsgrupper.

 

På det handelspolitiske område forhandles der i øjeblikket også om bilaterale aftaler med bl.a. Golf-landene og en række af de sydlige middelhavslande, heriblandt Egypten, Syrien og de palæstinensiske områder. Dette foregår inden for rammerne af det såkaldte EuroMed-samarbejdet. Når der er tale om bilaterale handelsaftaler som i dette tilfælde, er der dog ingen direkte kontakt, da forhandlingerne varetages af Kommissionen på EU’s vegne.

 

Danmark har imidlertid selv en række handels-, venskabs- og søfartsaftaler af ældre dato. Danmark har bilaterale aftaler med Indonesien, Tyrkiet og Iran.

 

 

Disse aftaler, der er mere end halvtreds år gamle, er for en stor dels vedkommende under afvikling, fordi Danmark omfattes af fælles EU-aftaler. Men aftalerne vidner dog om, at Danmark som handelsnation har gamle og tætte kontakter til muslimske lande.

 

Jeg kan også nævne, at Økonomi- og Erhvervsministeriet har en række bilaterale kontakter af mere teknisk karakter til flere muslimske lande.

 

Fx har Danmarks Statistik kontakter til Dubai og Tyrkiet. Danmarks Statistik leder også et EU-projekt med indsamling af forbrugerpriser i ca. 80 lande, herunder arabiske lande.

 

Desuden har Patent- og Varemærkestyrelsen kontakter til Tyrkiet. Der er fx tale om, at Patent- og Varemærkestyrelsen er involveret i uddannelse af personale hos sin tyrkiske søsterorganisation.

 

Endelig stiller Eksport Kredit Fonden diverse garantiprodukter til rådighed for danske virksomheder, der ønsker at eksportere til vanskelige markeder. Det omfatter også handel med lande med overvejende muslimske befolkningsgrupper.

 

Eksport Kredit Fondens samlede engagement i lande med overvejende muslimske befolkningsgrupper beløber sig aktuelt til ca. 5,7 mia. kr.

 

Eksport Kredit Fonden havde ved udgangen af 2005 stillet garantier eller givet tilsagn om garantier for i alt 21,4 mia. kr. Således går ca. 25 pct. til lande med overvejende muslimske befolkningsgrupper.