Til Folketingets Erhvervsudvalg

Ministeren

 

 

 

 

 

 

26. april 2006

 

 

 

 



Folketingets Erhvervsudvalg har med skrivelse af 14. marts 2006 anmodet om min besvarelse af ERU alm. del - spørgsmål 34.

 

 

ERU alm. del - spørgsmål 34:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Konservative Jurister vedrørende ændringer i den danske købelovgivning, jf. ERU alm. del – bilag 274.”

 

Svar:

Da købeloven hører under justitsministerens ressort, har jeg indhentet følgende udtalelse fra justitsministeren, som jeg i det hele kan henholde mig til:

 

”Studenterforeningen Konservative Jurister, Juridisk Institut, Århus, foreslår i sit brev, at man nærmere overvejer nødvendigheden af en ny køberetlig lovgivning i Danmark, idet det er foreningens overbevisning, at tiden er moden til, at den køberetlige lovgivning ændres. Foreningen henviser i den forbindelse til artiklen En ny dansk indenlandsk købelov: KBL III? af professor, dr. jur. Joseph Lookofsky, Københavns Universitet, og professor Peter Møgelvang-Hansen, Handelshøjskolen i København. Artiklen, der er fra 1999, er optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 1999 B, s. 240.

 

I den pågældende artikel forklarer forfatterne, hvorfor de mener, at tiden er inde til en revision af købeloven, og de skitserer deres bud på, hvorledes en ny dansk købelov bør se ud. Forfatterne foreslår ikke et radikalt brud med den gældende købelov. Derimod foreslår de moderniseringer på en række konkrete punkter. De foreslår bl.a. en afskaffelse af købelovens sondringer mellem genus og species og mellem civilkøb og handelskøb samt en modernisering af mangelsreglerne, herunder en udvidelse af sælgers afhjælpningspligt og –ret og en forlængelse af den absolutte reklamationsfrist fra 1 år til 2 år.         

 

Ved lov nr. 213 af 22. april 2002 om ændring af lov om køb (Revision af regler om forbrugerkøb m.v.) blev der foretaget en omfattende revision af købelovens regler om forbrugerkøb. Bl.a. blev beskrivelsen af mangelsbegrebet ved forbrugerkøb udbygget, og sælgerens afhjælpningspligt og –ret ved forbrugerkøb blev nærmere fastlagt. Desuden blev den absolutte reklamationsfrist ved alle former for køb forlænget til 2 år. Lovændringen, der navnlig havde til formål at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF af 25. maj 1999 om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i forbindelse hermed (forbrugerkøbsdirektivet), er baseret på betænkning nr. 1403/2001 om gennemførelse af forbrugerkøbsdirektivet. Professor Peter Møgelvang-Hansen var formand for arbejdsgruppen, der afgav betænkningen.

 

Lovændringen fra 2002 indebar en modernisering af reglerne om forbrugerkøb, der i stort omfang er på linje med de forslag, som professor, dr. jur Joseph Lookofsky og professor Peter Møgelvang-Hansen fremsatte i deres artikel fra 1999.

 

For så vidt angår andre køb, herunder særligt handelskøb, synes anvendelsen af den gældende købelovs regler ikke i det praktiske liv at give anledning til væsentlige problemer.

 

EU-Kommissionen har iværksat en række initiativer vedrørende europæisk aftaleret. Kommissionen fremlagde i juli 2001 en meddelelse om europæisk aftaleret (KOM(2001) 398 endelig). Meddelelsen dannede grundlag for en handlingsplan om en mere sammenhængende europæisk aftaleret (KOM(2003) 68 endelig), som blev fremlagt i februar 2003. Justitsministeriet har sendt grundnotater til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg om Kommissionens meddelelse og handlingsplan henholdsvis den 13. september 2001 og den 3. april 2003. Den 1. og 5. maj 2003 sendte Justitsministeriet et revideret grundnotat om handlingsplanen til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.

 

Kommissionen har i den sammenhæng bl.a. iværksat udarbejdelsen af en fælles referenceramme for europæisk aftaleret. Referencerammen skal indeholde en beskrivelse af aftaleretlige principper og begreber, således at der bl.a. kan skabes øget klarhed over, hvorledes principper og begreber forstås på tværs af de 25 medlemsstaters grænser. Det må forventes, at referencerammen også i et vist omfang vil komme til at indeholde beskrivelser af køberetlige principper og begreber.

 

Justitsministeriet finder på den anførte baggrund ikke, at der for indeværende er behov for en generel revision af købeloven, idet overvejelser herom under alle omstændigheder bør afvente udarbejdelsen af den fælles referenceramme for europæisk aftaleret.”

 




Lars Barfoed             

 

 

 /Malene Linderoth