SAMRÅDSNOTITS TIL FOLKETINGETS ERHVERVSUDVALG Møde  i  Folketingets  Er hvervsudvalg  den2.  marts vedrøren- de rådsmøde (Konkurrenceevnerådet) den13. marts . Før  jeg  orienterer  Udvalget  om  sagerne  på  dagsordenen for  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  1 3. marts, vil jeg kort redegøre for det østrigske formandskabs hovedpri  o- riteter  inden  for  mit  området ,  idet  Udvalget  har  udtrykt ønske herom . Jeg  skal  i  den  forbindelse  henvise  til  Økonomi  -  og  Er- hvervsministeriets EU-nyhedsrapport for 1. halvår 2006, som Udvalget fik tilsendt den 2. februar. Inden  for  erhvervspolitikken  har det  østrigske  forman d- skab valgt at sætte  fokus på udviklingen af  en  moderne SMV-politik  også  populært  kaldet  "Think  Smal  First". På rådsmødet (Konkurrenceevne) den 13. marts har fo   r- mandskabet lagt op til, at der vedtages rådskonklusi oner, som  indeholder  en  række  opfordringer  til  medlemsla  n- dene og Kommissionen med henblik på at forbedre ra m- mevilkårene for SMV'er og iværksættere i EU. Det  østrigske  formandskab  vil  endvidere  arbejde  for   at sikre  størst  mulig  fremdrift   i  arbejdet  med  rammepro- 26. februar 2006 Eksp.nr. 251310 /kro-dep
2/10 grammet for konkurrenceevne og innovation - også kal dt CIP. Jeg vil redegøre nærmere for CIP under min orie   n- tering om rådsmødet den 13. marts. Formandskabet prioriterer også det fortsatte arbejde med bedre regulering højt. Det gælder ikke mindst øget fokus på konsekvensvurdering  af EU-lovgivning samt en styr- ket regelforenklingsindsats. Formandskabet ønsker også at sætte fokus på et effektivt og  moderne  regime  for  intellektuelle  ejendomsrettighe- der i EU. Formandskabet har i den forbindelse tilkende- givet,  at  man  ønsker  at  undersøge  mulighederne    for  at finde  en  løsning  på  de  udestående  spørgsmål  om  EF - patentet. Inden for det finansielle område prioritere r det østrigske formandskab  et  indre  marked  for  betalinger  højt.  Et  i n- dre marked for betalinger drejer sig især om   at opbygge en ny infrastruktur for betalinger, der bl.a. skal reducere omkostningerne  ved  transaktioner  over  landegrænserne  . Kommissionen har i december sidste år fremsat et dire k- tivforslag om betalinger i det indre marked. På  søtransportområdet  er  Kommissionens  3.  søsikke r- hedspakke fra november sidste år den store sag under det østrigske  formandskab.  Der  er  påbegyndt  forhandlinger om 2 af forslagene i pakken. Det drejer sig om ændri  n-
3/10 gen  af  direktiverne  om  hhv. overvågning og  om  havn e- statskontrol.  Disse  to  forslag  forventes  at  blive  sat  på dagsordenen  for  transportrådsmødet  i  juni.  De  øvrige  5 forslag i pakken vil blive taget op afhængig af de ko  m- mende formandskabers prioriteringer. Jeg  vil  nu  orientere   om   sagerne  på  dagso rdenen   for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 13. marts. [Servicedirektivet] Jeg  vil  indlede  med  at  orientere  om  forslaget  til  et servicedirektiv. Sagen  er  sat  på  dagsordenen  for  rådsmødet  den  13. marts  til  statusrapportering  og orientering   fra   fo r- mandskabet om deres planer for det videre arbejde. Statusrapporteringen forventes især at handle om E  u- ropa-Parlamentets afstemning og de ændringsforslag, som de er kommet med. Jeg  finder  det  positivt,  at  det  er  lykkedes  Europa- Parlamentet  at  samle  bred  opbakning  til  et  kompro- mis om servicedirektivet. Afstemningsresultatet er et vigtigt  skridt  i  den  rigtige  retning.  Der  synes  over- ordnet  set  at  være  fundet  en  balanceret  løsning  på nogle af de væsentligste el  ementer i forslaget.
4/10 Der foreslås en række ændringer og indskrænkninger i  forhold  til  Kommissionen  oprindelige  forslag.  Par- lamentet ønsker således ikke, at direktivet skal bygge på oprindelseslandsprincippet i den form, Kommiss i- onen har foreslået. Det ser jeg som en imødekomme  l- se  af  de  bekymringer,  der  har  været  rejst  fra  fleres side. Parlamentet har foreslået en alternativ model, hvore f- ter oprindelseslandsprincippet erstattes af et nyt prin- cip om frihed til at levere tjenesteydelser. Med prin- cippet fastslås blandt andet, at tjen esteydere skal have ret til at udøve tjenesteydelser i andre medlem sstater, og at denne udøvelse kun må begrænses, hvis krav e- ne  er  nødvendige,  ikke -diskriminerende  og  proporti- onale. De  nærmere  konsekvenser  af  dette  princip  er  ved  at blive analyseret nærm  ere. Parlamentet  foreslår  desuden,  at  arbejdsmarkedsfo r- hold helt udelades af direktivet. Det er meget positivt, og det er også noget, som regeringen har arbejdet for. Derudover  har  Parlamentet  foreslået  at  undtage  en række  områder  fra  forslaget.  Af  de  v   æsentligste  kan nævnes sundhedsydelser, sociale ydelser, ydelser, der forfølger velfærdsmæssige formål, samt spil.
5/10 Kommissionen  har  tilkendegivet,  at  den  inden  ud- gangen af april vil fremsætte et revideret forslag.   Det er mit håb, at  Kommissionen vælger at    lægge sig tæt op ad Europa-Parlamentets ændringsforslag  . [CIP] Den næste sag jeg vil    orientere om er forslaget til et rammeprogram  for  konkurrenceevne  og  innovation for 2007-2013 (CIP). Det østrigske formandskab har fremlagt et kompromi s- forslag om et nyt rammeprogram for konkurrenceevne og innovation også kaldet "CIP". Kompromisforslaget vil  blive  forelagt  Rådet  med  henblik  på  delvis  fælles indstilling.  På  nuværende  tidspunkt  forventes  det,  at Rådet kan nå til enighed på råd    smødet. Den  endelige  vedtagelse  af  forslaget  vil  først  kunne ske,  når  der  foreligger  en  endelig  afgørelse  om  EU’s budget  for  2007  –   2013  og  dermed  også  et  endeligt budget for CIP. Kommissionen  har  imidlertid  udarbejdet  et  forslag  til budget  for  CIP  baseret  på  det  budgetforslag,  som   det Europæiske Råd blev enige om i d   ecember 2005. Dette forslag indebærer, at CIP vil få et samlet budget over
6/10 perioden  på  2.884  mio.  Euro.  Der  er  tale  om  et  20% større budget  i forhold til de tidligere progra mmer. Ifølge  Kommissionen  var  det  oprindelige   budgetfor- slag på 4.212,6 mio. Euro lagt meget højt, og det nye tal er derfor mere realistisk. Kommissionen har frem- ført, at man med det nye budgettal fortsat vil kunne b i- beholde strukturen og holde programmet intakt. Ved mødet den 28.  –  29. november 2005 drøftede R å- det en fremskridtsrapport. Ved dette møde havde vi fra dansk side tre ønsker til forslaget. For det første ønskede vi, at øko   -innovation og miljø- teknologi  skulle  være  mere  synligt  i  rammeprogra  m- met. Det er nu imød ekommet, blandt andet ved at ø ko- innovation er nævnt i en sel  vstændig artikel. For det andet ønskede vi en klar sammenhæng mellem det  7.  rammeprogram  for  forskning,  teknologisk  ud- vikling og demonstration og CIP. Det fremgår nu kl a- rere,  at  forskningsrammeprogrammet  og  strukturfon- dene  er  komplementære  til  CIP  og  at  der  ikke  er  tale om overlap. Mens  forskning og  teknologisk udvikling hører  under det 7. rammeprogram vil teknologisk innovation under CIP  programmet  fokusere  på  den  anvendelsesorient e-
7/10 rede  del  af  forsknings-  og  innovationsprocessen,  det vil  sige  den  "næste"  fase,  hvor  pr  oduktet  og/eller  en service skal orienteres mod markedet. Strukturfondsmidlerne  kan  bruges  som  supplement  til finansiering af CIP- projekter, hvor strukturfondene og CIP kan finansiere hver deres del af et projekt så læ   n- ge,  der  ikke  sker  dobbeltfinansiering.  På  denne  måde støtter  strukturfondene  også  i  højere  grad  end  før  op om Lissabon målsætningen. For  det  tredje  savnede  vi  en  organisering  af  ramme- programmet,  som  ville  sikre  synergimulighederne  og de fordele, der følger af at samle en række hidtil sel   v- stændige programmer under et fæ lles rammeprogram. Det fremgår nu af forslaget, at Kommissi onen vil sikre koordinering og samarbejde for det samlede program i samråd med medlemsland ene. Det er regeringens opfattelse, at formandskabets kom- promisforslag  er  tilfredsstillende.  Rammeprogrammet vil  kunne  bidrage til mere  innovation og  en  forbedret konkurrenceevne i Europa. Desuden er miljødelen bl e- vet mere synlig og styrket i forhold til det oprindelige udkast.     Endelig     fokuserer     forslaget     specielt     på SMV’ernes behov herunder, at det skal være lettere for SMV’er at deltage i projekter under CIP.
8/10 [Lissabon-processen  og  Konkurrenceevnerådets  bidrag  til  forårstopm  ø- det] På  rådsmødet den  13.  marts  har  formandskabet  lagt op til en udveksling af synspunkter om den revidere- de Lissabon-strategi og Kommissionens første statu s- rapport om strategien. Debatten ventes at munde ud i vedtagelsen af et bidrag fra Konkurrenceevnerådet til forårstopmødet   den 23.-24. marts - et såkaldt Key I s- sues Papir (KIP). Formandskabets   udkast   til   KIP  indeholder   for  det første en liste over nøgletiltag, hvor Konkurrencee  v- nerådet   skal   søge   størst   mulig   fremskridt   inden forårstopmådet  2007.  Listen  indeholder  bl.a.  en  o  p- fordring om at søge at sikre  en aftale om et servicedi- rektiv  og  en  aftale  om  REACH  samt  en  opfordring om  at  få  vedtaget  programmet  for  konkurrenceevne og innovation (CIP). KIP  indeholder  endvidere  en  længere  række  anbef a- linger  inden  for  konkrete  politikområder.  Anbefali n- gerne vedrører bl.a. ø  get forsknings- og innovations- indsats,  fremme  spredning  og  styrket  udnyttelse  af IKT,  forbedring  og  uddybning  af  Det  indre  Marked, bedre rammevilkår for SMV - og iværksætteri, heru n- der  bl.a.  i  form  af  bedre  regulering  og  lettelse  af  de administrative  byrder.  KIP  indeholder  endvidere  an- befalinger om styrket fokus på ekstern åbenhed, b  æ-
9/10 redygtig udnyttelse af ressourcer og af synergier mel- lem miljø og  økonomisk  vækst samt opprioritering af en fælles indsats på energ   iområdet. Regeringen kan støtte vedtagelsen a f KIP på rådsm  ø- det. [Forslag til moderniseret toldkodeks] Den  sidste  sag  jeg  vil  orientere  om  er  Kommissionens forslag til ny moderniseret Toldkodeks. På rådsmødet vil    Kommissionen præsentere sit fo  rslag. Forslaget  –   der  skal  ses  som  led  i  Lissabon-strategiens gennemførelse på toldområdet    - lægger op   til reelle for- enklinger  og  modernisering  af  toldreglerne  og  toldpro- cedurerne i EU. Sigtet er, at få en ny Toldkodeks, der afspejler de behov , som erhvervslivet og myndighederne har i dag for hurti- gere  og  smidigere  fortoldning  af  varer.  Samtidig  søger forslaget at tilgodese kravene om større sikkerhed i   for- bindelse med ind- og udførsel af varer til/fra EU   –  f.eks. ved  øget   brug  af  risikoanalyser  i  forbindelse  med  told- kontrollen.
10/10 I  forlængelse  af den tidli  gere vedtagne  eGoverment be- slutning  skal  moderniseringen  af  Toldekodeks  desuden skabe det juridiske fundament for indførelsen af e -told i EU.  Dette  skal  indenfor  de  næste  3  -10 år eksempelvis gøre det  muligt - over alt i EU - at foretage elektroniske angivelser - i visse tilfælde o  gså til toldmyndighederne i et andet land end dér, hvor virksomheden er etableret. Al kommunikation  mellem  toldmyndighederne  i  EU  -  og mellem  andre  myndigheder,  der  er  involveret  i  varefø- relsen - skal ligeledes foregå elektronisk.