TALEPUNKTER TIL FOLKETINGETS ERHVERVSUDVALG Møde  i  Folketingets  E rhvervsudvalg  den 6.  oktober vedrø- rende rådsmøde (Konkurrenceevne) den11. oktober . [Implementering af Indre Markedsdirektiver] Jeg  vil  indlede  med  at  orientere  Udvalget  om  14 .  resul- tattavlefor DetIndre Marked . På   rådsmødet   (Konkurrenceevne)   den   11.   oktober   vil Kommissionen præsentere resultattavlen. 11  medlemsstater  opfylder  ifølge  14.  resultattavle  må l- sætningen  om,  at  mindst  98,5  pct.  af  indre  markedsdi- rektiverne   skal   være   implementeret,   heriblandt    Da n- mark. Det  samlede,  gennemsnitlige  gennemførelsesunderskud er  på  1,9  pct.  I  forhold  til  den  13.  udgave  af  resultattav- len  fra  sidste  år  er  det  en  markant  forbedring  for  EU -25. Forbedringen   skyldes   en   flot   indsats   fra   de   nye   m ed- lemslandes  side  med  at  få  omsat  indre  markedsdirekti- verne i national lovgivning.    Det  er  også  3  nye  medlemslande,  der  ligger  henholdsvis nr.  1  (Litauen),  nr.  2  (Ungarn)  og  nr.  3  (Slovenien)  på 5. oktober 2005 IS Eksp.nr. 216537 /kro-dep
2/6 resultattavlen   og   har   implementeret   flest   direktiver. Danmark ligger nr. 4 og  mangler at implementere 13 di- rektiver.  Det  svarer  til  en  implementeringsprocent  på 99,2 pct. Danmark har ingen direktiver, hvis gennemfø- relsesfrist er overskredet med 2 år. Der er beklageligvis også lande, som ikke har forbedret deres i forvejen alt for store implementeringsunderskud. Det drejer sig især om Italien, Portugal, Grækenland og Luxembourg.   I  den  14.  version  af  resultattavlen  har  kun  Danmark  og Østrig overholdt fristen for implementering af de dire  k- tiver, der hører under  den finansielle handlingsplan. Regeringen lægger stor vægt på, at indre markedsdire k- tiverne implementeres til tiden, idet det er en grundlæ  g- gende forudsætning for, at det indre marked kommer til at fungere bedre. Regeringen støtter derfor varmt Ko m- missionens  resultattavle  som  et  instrument  til  både  at rose  de  lande,  der  overholder  implementeringsmålsæ   t- ningerne  og  gør  fremskridt,  men  også  giver  ris  til  de lande, der ikke gør fremskridt. På   råds mødet  vil  regeringen  tage   Kommissionens  orien- tering til efterretning. [Bedre regulering]
3/6 Den næste sag jeg vil nævne er bedre regulering. På  rådsmødet  vil  formandskabet  fremlægge  en  fre m- skridtsrapport  for  arbejdet  med  bedre  regulering.  Frem- skridtsrapporten  forventes  bl.a.  at  indeholde  status  for arbejdet   med   regelforenkling,   konsekvensvurderinger, metoden til at måle administrative omkostninger. Under    dette    punkt    på    rådsmødet    forventes    EU   - Kommissionen endvidere, at informere om arbejdet med bedre regulering. Kommissionen har netop offentliggjort en ny meddelelse. Meddelelsen redegør for Kommissi o- nens  gennemgang  af  lovgivningsforslag,  som  afventer behandling i Rådet og i Europa -Parlamentet, dels for at sikre, at forslagene fortsat er relevante, dels for at sikre, at de ikke har negativ indflydelse på konkurrencee vnen. Af  meddelelsen  fremgår,  at  Kommissionen  planlægger at  trække  ca.  70  lovgivningsforslag  tilbage,  enten  fordi de  ikke  lever  op  til  principperne  bag  bedre  regulering  i EU,  eller  fordi  der  ikke  har  været  skabt  den  fornødne fremdrift i lovgivningsprocessen. Eller også fordi mål  e- ne med lovforslagene er eller søges opnået på anden vis.   Som  det  er  udvalget  bekendt,  er  bedre  regulering  en mærkesag  for  regeringen    –   både  i  Danmark  og  i  EU. Regeringen  støtter  derfor  den  fremskridtsrapport,  som det britiske formandskab har lagt frem. Regeringen stø t- ter  endvidere  Kommissionens  initiativ  med  at  få  ge n-
4/6 nemgået  de  forskellige  lovgivningsforslag  med  henblik for at sikre den bedst mulige regulering i EU.    Indsatsen  for  bedre  regulering  i  EU  er  en  naturlig  for- længelse   af det nationale arbejde for regelforenkling og administrative  lettelser.  Samtidig  er  bedre  regulering  et vigtigt middel til at realisere de ambitiøse mål, som li  g- ger i Lissabon-strategien. Det er regeringens mål, at indsatsen for bedre regulering resulterer  i  bedre  lovkvalitet  og  administrative  lettelser. Regeringen   støtter   derfor,   at   regelforenklingsarbejdet styrkes, og at der fokuseres på at opnå konkrete result  a- ter. Det kan bl.a. opnås ved at fastsætte kvantitative må l- sætninger for reduktion af de a  dministrative byrder i EU. Regeringen vil på rådsmødet tage formandskabets fre   m- skridtsrapport samt  Kommissionens præsentation af den nye meddelelse til efterretning. [REACH] Den sidste sag, jeg vil nævne  , er forslaget om EU’s nye kemikaliepolitik, REACH. Forslaget har været b  ehandlet på  mange  møder  både  i  Rådet  ( Konkurrenceevne)  og  i Rådet  ( Miljø)  gennem  de  sidste  to  år.    Miljøministeren har deltaget i Konkurrenceevnerådsmøderne, når forsl   a- get har været drøftet dér. Hun deltager også i drøftelse    r-
5/6 ne  af  REACH  på  Konkurrenceevnerådsmødet  den  11. oktober. Det britiske formandskab har som mål , at der opnås pol i- tisk  enighed  om  REACH  forslaget  på   rådsmødet  (  Kon- kurrenceevne) i slutningen af november. Forhandlinger- ne om  forslaget  er derfor  inde i  en  meget  intensiv  fase, og det kan godt komme til at gå stærkt i de kommende mån eder. Udgangspunktet  for  Rådets  forhandlinger  på  de  ko  m- mende  møder  vil  være  et  kompromisforslag   ,  som  det britiske formandskab præsenterede   i begyndelsen af sep- tember. Mange af de danske ø nsker er imødekommet i dette fo r- slag, og vi har fra dansk side arbejdet tæt sammen med formandskabet   om   at   bringe   forhandlingerne   fremad med henblik på at kunne opnå politisk enighed i dette e  f- terår. På  rådsmødet     den  11.  oktober  vil  formandskabet  lægge op til en drøftelse af datakrav  for kemiske stoffer. Her er det regeringens holdning,  at det er industriens ansvar at sikre en forsvarlig håndtering af kemikalier  og herunder vurdere,  hvilke  data,  der  er  nødvendige .  For  kemiske stoffer, der produceres eller importeres i større mængder
6/6 bør  der  efter  vores  opfattelse  altid  være  et  nødvendigt minimum af information. På rådsmødet vil man desuden drøfte ,  om det skal være obligatorisk  for  virksomheder,  der  producerer  eller  im- porterer  kemiske  stoffer  at  dele  test  data,  og  indlevere disse samlet til Kemikalieagenturet, således som det br i- tiske formandskab har lagt op til.  Regeringen kan støtte dette, men vi vil ikke være afvisende over for andre lø   s- ninger, hvor det er mest praktisk. Afslutningsvis kan jeg nævne, a  t forslaget var genstand for  en  intensiv  drøftelse  i  Folketingets  Miljø  -  og  Plan- lægningsudvalg   i  går,   hvor   miljøministeren   forelagde sagen.