Besvarelse  af  spørgsmål  26  alm.  del  stillet  af  Erhvervsudvalget  de  n 16. januar 2006 Spørgsmål 26: Ministeren bedes til udvalget oversende de kapacitetsopgørelser for hele søfartens udda nnelsesområde, der var grundlaget for at ændre på antallet af maritime uddannelsespladser i 2005 samt gennem opgørelsen over den samlede  søgning  til  søfartsuddannelserne  i  henholdsvis  2003,  2004  og 2005  redegøre  for,  om  der  er  sket  ændringer  i  forven   tningerne  til  den fremtidige uddannelseskapacitet. Svar: Ændring i antallet af uddannelsespladser var et led i reformen af de mar   i- time uddannelser, som blev besluttet den 4. juni 2004 ved indgåelse af en politisk aftale med alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten. Aftalen blev udmøntet på Finansloven 2005. Forud for aftalen lå et forløb, hvor   ”Søfartspolitisk Vækststrategi m- petencer og vækst”    havde været   sendt i høring i efteråret 2003 og   herun- der sendt til Folketinget. Høring ssvarene viste, at der fra flere sider var en erkendelse af behovet for færre institutioner med flere elever blandt andet for at styrke økonomien og det fagli ge miljø. De  politiske  drøftelser  af  reformen  tog  udgangspunkt  i  et  fagligt  oplæg fra Søfartsstyrelsen, som blev udarbejdet i januar 2004, efter at styrelsen havde  modtaget  høringssvarene  på  Søfartspolitisk  Vækststrategi.  I  o p- lægget indgik en lukning af   MUV. Som  led  i  de  politiske  forhandlinger  blev  der  drøftet  forskellige  lø  s- ningsmodeller vedrørende en fremtidig skolestruktur. Det var et vigtigt formål med den politiske aftale at sikre et kvalitetsløft af uddannelserne. Hertil var det nødvendigt at sk abe mere robuste uddan- nelsesmiljøer for at styrke økonomien og det faglige miljø. Dette var lig   e- ledes en forudsætning for at kunne opkvalificere uddannelserne til profe  s- sionsbachelorniveau.  Herudover  tilpassede  aftalen  optaget  af  studerende på de maritime  uddannelser til søfartserhvervets og den landbaserede i n- dustris  behov.  Jeg  henviser  til  aftalen,  der  er  vedlagt,  og  som  Erhvervs- udvalget fik oversendt i juni 2004. ØKONOMI- OG   ERHVERVSMINISTEREN 31. januar 2006 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
2 Af bilag 1 til den politiske aftale fremgår oplysninger om  antallet af år s- studerende på de  maritime skoler i 2003 og de forventede tal efter refor- mens gennemførelse. Der er ingen central opgørelse af søgningen til de maritime uddannelser, men  det  er  Søfartsstyrelsens  vurdering,  at  alle  kv alificerede  ansøgere, bortset fra skibsassistentuddannelsen, som alt overvejende hovedregel er blevet optaget i 2005. Ifølge de skoler, der uddanner maskinmestre, er alle kvalificerede blevet optaget  på  maskinmesteru ddannelsen.  For  så  vidt  angår  skibsofficererne har Danmarks Rederiforening oplyst, at der er indgået uddannelsesaftaler med  alle,  som  rederierne  har  fundet  kvalificerede,  svarende  til  ca.  200 personer  i  2005.  Dog  er  kun  172  påbegyndt  uddannelsen,  idet  nogle  er sprunget fra inden uddannelsens start. Med hensyn til skibsassistentuddannelsen er optaget reduceret, så det ti l- nærmedes erhvervets behov. For så vidt angår den nye skibsførerudda n- nelse har Marstal Navigationsskole haft en lidt større søgning, end der var pladser til, hvorfor der blev oprettet en venteliste. For tiden drejer det sig konkret om 6 personer, som efter aftale med de pågældende er overført til studiestart i august 2006. Med reformen er der skabt en fornuftig balance mellem erhvervets behov og uddannelseskapaciteten. Der er fortsat behov for en særlig indsats for rekruttering af skibsofficerer, og jeg er bekendt med, at erhvervet på dette område vil gøre en ekstra indsats. Det indgår i den politiske aftale, at s   å- fremt  søfartserhvervets  eller  ind ustriens  behov  over  de  kommende  år ændrer sig, er aftaleparterne indstillede på at foret   age de nødvendige ti l- pasninger. Erhvervets parter har dog ikke tilkendegivet et ændret behov. Skulle  dette  ske,  er  der  -  selv  efter  lukning  af  uddannelsesinstitutioner  - stadig kapacitet i det maritime uddannelsessystem. Nedenstående  tabel  viser  optaget  t il  de  maritime  uddannelser  i  2003  til 2005. Tallene for optag er ikke umiddelbart sammenlignelige med antal- let  af  årsstuderende,  som  er  angivet  i  det  førnævnte  bilag  1.  Antallet  af årsstuderende  betegner  således  det  samlede  antal  studerende,  hvorimod tallene nedenfor kun viser optaget for de enkelte år.  
2 Optag til søfartsuddannelserne 2003   - 2005: Antal elever Skibsassistenter og –mekanikere Svende Skibsofficersaspiranter (2. teorisemester) Navigatører (Seniorofficerer) Skibsfører Single til dual Maskinmestre HF-Søfart Skibsassistenter og -mekanikere Frederikshavn Skibsofficer 1. teorisemester Skoleskibet DANMARK Skipperuddannelse Værkstedsskole Maritim forberedelse Skibsmaskinist Skoleskibet Georg Stage Svendborg Søfartsskole I alt År total