Bilag 1 Møde i Folketingets E rhvervsudvalg den 24. november 2005 vedrørende rådsmø   de (Konkurrenceevne) den 25. november 2005 Jeg  vil  gerne  orientere  udvalget  om  de  vigtigste  sager  på rådsmødet (Konkurre  nceevne) den 28.-29. november 2005. Jeg  vil  fokusere  på   Kommissionens  meddelelse  om  indu- stripolitik,  bedre  regulering,  direktivforslaget  om  tjeneste- ydelser og forslaget til ny kemikalieregulering (REACH). Resten af punkterne vil jeg ikke komme ind på, med mindre udvalget ø nsker det. [Kommissionens meddelelse om industripolitik] Jeg vil starte med at nævne Kommissionens meddelelse om industripolitik. Kommissionens meddelelse er på rådsm  ø det til udveksling af synspunkter. Regeringen  forholder  sig  positivt  til  Kommissionens  med- delelse. Det er vigtigt at have fokus på industriens konku r- renceevne, hvis der skal skabes øget vækst og beskæftigelse i Europa. Kommissionen  understreger  i  meddelelsen,  at  dens  tilgang til  industripolitik  fortsat  er  overvejende  horisontal.  Det  vil 21. november 2005 Eksp.nr. 227333 /sbc-dep
2/6 sige der sættes   fokus på generelle rammevilkår for industr  i- en. Denne tilgang støtter regeringen. Regeringen  støtter  også  sektorspecifikke  aktiviteter,  hvis der  er  tale  om  analyser  af  de  konkurrencemæssige  udfo  r- dringer  inden  for  forskellige  industrisektorer.  Sektorspeci- fikke  aktiviteter  må  under  ingen  omstændigheder  dreje  sig om beskyttelse af særlige virksomheder eller brancher mod konkurrence og derved hindre naturlige strukturudviklinger på ma rkedet. Beskyttelse af den sydeuropæiske tekst  ilindustri med kvoter på  import  af  tekstiler  fra  Kina  er  et  eksempel  på  en  ind  u- stripolitik, som regeringen er modstander af. En moderne industripolitik har i regeringens øjne fokus på rammevilkår for industrien, herunder ikke mindst velfung e- rende markeder. [Bedre regulering] Det næste punkt, jeg vil nævne, er bedre regulering. Sagen er på dagsordenen til  vedtagelse af rådskonklusioner  og po- litisk drøftelse . Konklusionerne  omhandler  bedre  regulering  generelt,  det vil   sige   bl.a.   konsekvensvurderinger,   regelforenkling   og måling af de administr ative byrder.
3/6 Rådskonklusionerne vedrører særligt Kommissionens sen e- ste  meddelelse  om  regelforenkling.  Meddelelsen  beskriver Kommissionens planer med at forenkle de eksisterende reg- ler  i  EU.  Derudover  indeholder  meddelelsen  godt  100  for- slag til forenkling af en række EU  -regler over de næste tre år. Forslagene skal vurderes nærmere, og der er endnu ikke truffet  afgørelse  om,  hvilke  forslag  Kommissionen  skal  gå videre med. Rådskonklusionerne omhandler også Kommissionen  s med- delelse om screening og tilbagetrækning af afventende fo  r- slag.  Meddelelsen  med  de  68  forslag  blev  præ  senteret  på sidste rådsmøde.   Det viser sig dog nu, at en stor del af de 68 forslag  er  blevet  forældede  som  følge  af  EU   -udvidelsen. Dertil kommer flere forslag, som er kørt fast i lovgivning s- processen. I rådskonklusionerne hilses screeningen velkommen , og re- sultatet tages til efterretning. Der bliver ikke taget stilling til de enkelte forslag. Regeringen  støtter  vedtagelsen  af  konklusionerne  på  råd   s- mø det.  Indsatsen  for  bedre  regulering  i  EU  er  en  naturlig forlængelse  af  det  nationale  arbejde  for  regelforenkling  og administrative lettelser. Samtidig er bedre regulering et vig- tigt  middel  til  at  realisere  de  ambitiøse  mål,  som  ligger  i Lissabon-strategien.
4/6 [Servicedirektivet] Det næste punkt  , jeg vil nævne,   er servicedirektivet. Sagen er    sat    på    dagsordenen    til    fremskridtsrapportering    og udveksling af synspunkter. I formandskabets fremskridtrapport gives en kort beskrivel- se af status for drøftelserne i r ådsarbejdsgruppen  under det britiske  formandskab.  Jeg  forventer,  at  ministrene  på  råd  s- mødet vil tage rapporten til efterre tning. Derudover vil der på rådsmødet    være mulighed for, at min  i- strene kan komme med en overordnet tilkendegivelse af de- res holdning til direktivforslaget. Jeg  har  forud  for  samrådet   her  i  dag  været  over  i  Folk  e- tingssalen og redegjort for regeringens holdning til direktiv- forslaget.  Denne  holdning  vil  jeg  også  give  tilkende  på råd smødet. Regeringen  ønsker  at   få  skabt   et  velfungerende  indre  mar- ked for tjenesteydelser. Der er behov for at forbedre mulig- hederne for servicevirksomhederne til at få adgang til andre EU-landes markeder. Kommissionens nuværende direktivforslag er imidlertid i  k- ke  den  rigtige  måde  at  gøre  det  på.  Det  skyldes     først  og fremmest  den  foreslåede  anvendelse  af  oprindelsesland s-
5/6 princippet og de konsekvenser, forslaget kan få for den da n- ske arbejdsmarkedsmodel. [Kemikaliedirektivet –   REACH] Jeg vil afslutningsvis give udvalget en kort redegørelse   for status  i  forhandlingerne  om  EU's  nye  kemikalieregulering, REACH. Europa-Parlamentet  afsluttede  sidste  torsdag  deres  først e- læsning af forslaget. Der blev vedtaget ca. 470 ændringsfo r- slag til Kommissionens oprindelige forslag. Nu  er  det  Konkurrenceevnerådets  opgave  at  br inge  sagen videre.  Formandskabet  har  hele  efteråret  arbejdet  hårdt  for at bringe sagen til afslutning i Rådet. Tyskland har  modsat sig, at sagen bringes til politisk enig- hed  på  rådsmødet     (Konkurrenceevne)  den  29.  november. Den nye tyske regering mener ikke, at den på så kort tid e  f- ter indsættelsen kan tilslutte sig en polit  isk enighed. Regeringen  har  over  for  Formandskabet  tilkendegivet,  at Danmark    fortsat    støtter    bestræbelserne    på    at    bringe forhandlingerne om REACH til afslutning i indeværende år. Vi  forventer,  at  formandskabet  afholder  et  ekstraordinært rådsmøde den 19. december  med henblik på at nå til eni g- hed om REACH.
6/6 Formandskabet  har  efter  drøftelserne  på    konkurrenceevne- rådsmødet  den  11.  oktober  og  på     miljø rådsmødet  den  17. oktober præsenteret et   nyt kompromisforslag i slutningen af oktober. Regeringen forventer, at der på rådsmødet bliver en disku   s- sion af dette nye kompromisforslag. I  relation  til  registrering af såkaldte lav volumen  stoffer er formandskabets  nyeste  kompromisforslag  stort  set  identisk med Parlamentets ændringsforslag. På visse punkter,     navn- lig  i  relation   til   godkendelsesordningen,   er   Parlamentets forslag  mere  vidtgående  og  ligger  på  linie  med  de  syn  s- punkter,  Danmark  har  arbejdet  for  under  forhandlingerne. På andre  punkter er formandskabets forslag dog miljømæ   s- sigt bedre end Parlamentets, og ligger tættere på danske ø n- sker. Det gælder f.eks. i relation til anvendelsesomr  å det. Miljøministeren har i går i Miljø   - og Planlægningsu  dvalget redegjort  nærmere  for  indholdet  af  formandska  bets  nyeste kompromisforslag   og   hovedtrækkene  i     Parlamentets   æ  n- dringsforslag. Miljøministeren vil også redegøre for s   agen i Europaudvalget i morgen.