|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            18. september 2006 J nr.             004-529 |
|
Energipolitiske Udvalg har i brev af 17. august 2006 stillet mig følgende spørgsmål 45 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Hvad finder ministeren til hinder for, at der opstilles store vindmøller i Danmarks skove?â€
Jeg har forelagt spørgsmålet for miljøministeren, hvorunder opstilling af vindmøller i Danmarks skove henhører. Miljøministeren har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.
â€NÃ¥r vi taler om â€Danmarks skoveâ€, kan der være tale om skov, der er fredskov, og skov, der ikke er fredskov:
I fredskov gælder skovloven. Efter skovloven er der forbud mod byggeri eller anlæg, der ikke er nødvendigt for skovdriften. Der kan dispenseres fra forbudet, når særlige grunde taler for det, men praksis er meget restriktiv. Der gives kun dispensation, hvis det pågældende byggeri eller anlæg ikke kan placeres uden for fredskov, og hvis de samfundsmæssige hensyn, der er forbundet med byggeriet eller anlægget, er vigtigere end hensynet til at bevare fredskoven.
Som udgangspunkt vil et nyt anlæg, fx opstilling af vindmøller, altid kunne ske uden for fredskov. Det antages således, at der allerede ved projekteringen kan tages højde for, at arealer med fredskov ikke kan indgå i projektet. Er der derimod tale om et eksisterende anlæg, vil det i et vist omfang være muligt at udvide ind i fredskov.
Ved samfundsmæssige hensyn tænkes bl.a. pÃ¥ etablering af vejanlæg og ledningsanlæg til forsyning med el, gas og vand. Praksis for opstilling af vindmøller adskiller sig ikke fra praksis for nyt byggeri i øvrigt. Naturklagenævnet har sÃ¥ledes i en afgørelse fra 12. januar 1998 stadfæstet et afslag pÃ¥ ansøgning om opstilling af tre til fire 600 kW vindmøller i fredskov. Nævnet lagde vægt pÃ¥, â€at der ikke er tungtvejende grunde, der taler for en placering indenfor det fredskovspligtige omrÃ¥de i strid med lovens hovedregel.â€
Ved den seneste ændring af skovloven i 2004 er der lagt op til at bevare den hidtidige restriktive praksis for dispensation til byggeri og anlæg mv., der ikke er nødvendigt for skovloven.
Skovloven gælder ikke for skov, der ikke er fredskov. Men det fremgÃ¥r af vejledningen om landzoneadministration fra 16. oktober 2002, at der ved administrationen af landzonebestemmelserne bør anlægges samme synspunkter for skovbrug med fredskovspligtige arealer og for skovbrug, der omfatter arealer uden fredskovspligtâ€.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen