|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. juni 2006 J nr.             004-494 |
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg har i brev af 31. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål 34 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
â€Der ønskes en redegørelse for, hvorfor ministeren med sÃ¥ stor sikkerhed kan fastslÃ¥, at de â€manglende skatteindtægter†ikke skyldes transfer pricing eller anden form for skattespekulation. Herunder bedes det oplyst, om det kontrolleres, at terminskontrakter indgÃ¥s til markedspris.â€
Der er ikke tale om, at der mangler skatteindtægter. Som det fremgår af svaret på alm. del spørgsmål 31 er der produceret mindre olie i 2004 og 2005 end der var forudset i de scenarier, der blev anvendt i forbindelse med indgåelse af Nordsøaftalen i efteråret 2003. Der er derfor tale om, at der er mindre olie at sælge, og dermed et mindre overskud at beskatte. Desuden har der været tab på terminskontrakter og valutakurstab.
På baggrund af stigende oliepriser forventes statskassen at opnå knap 17 mia. kr. mere i 2004 og 2005 end forventet i forbindelse med indgåelse af Nordsøaftalen.
Jeg har endvidere spurgt skatteministeren, der har svaret følgende: †Parterne i DUC (Dansk Undergrunds Consortium, der bestÃ¥r af Shell Olie- og Gasudvinding, A.P. Møller – Mærsk A/S og Chevron Denmark Inc.) er skattepligtige efter reglerne i kulbrinteskatteloven. Selskaberne indsender hvert Ã¥r selvangivelser til skattemyndighederne. Disse selvangivelser gennemgÃ¥s og vurderes af skattemyndighederne i forbindelse med ligningen. Denne vurdering omfatter ogsÃ¥ de forhold, der nævnes i spørgsmÃ¥let. Det vurderes sÃ¥ledes om der er foretaget transaktioner mellem virksomheder i samme koncern (transfer pricing), og at disse i sÃ¥ fald er gennemført pÃ¥ markedsvilkÃ¥r. Det gælder bÃ¥de for salg af rÃ¥olie og ved terminskontrakter, hvis sÃ¥danne findes.â€
Flemming Hansen