Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. maj 2006

J nr.              004-439

Energipolitiske Udvalg har i brev af 31. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 22 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 22:

 

”Hvordan ser prognoser for den kommende indtjening ud beregnet med den nye oliepris plus de stigninger i de kommende år, der var forudsat i de tidligere prognoser? Beregningerne bedes lavet i to varianter: a) Med udgangspunkt i den nuværende produktion og dermed stort set uændret udgift til indvinding og b) Med udgangspunkt i de stigninger i produktionen, der må påregnes som følge af den højere oliepris. Indtjeningen skal fordeles på stat og olieselskaberne, herunder A.P. Møller – Mærsk m.fl.”

 

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren, der har svaret følgende. Dette svar indeholder ikke fortrolige oplysninger. Den fulde besvarelse af spørgsmålet er oversendt til Energipolitisk Udvalg i fortrolighed:

 

”I forbindelse med indgåelsen af aftalen om Nordsøen blev der sigtet mod en fordeling af overskuddet på ca. 40 pct. til bevillingshaverne og 60 pct. til staten. Dette er allerede blevet indfriet fra 2004.

 

Med en oliepris på 60 US dollar pr. tønde fra 2006 og frem samt efterfølgende stigninger i olieprisen svarende til det, der blev forudsat i forbindelse med udarbejdelsen af aftalen, forventes statens andel af overskuddet på sigt at nærme sig knap 73 pct. svarende til den marginale beskatning af DUC-selskabernes overskud.

 

Det skal understreges, at der er tale om beregningstekniske forudsætninger, som særligt pÃ¥ sigt afviger fra Finansministeriets skøn for olieprisen. I Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning fra december 2005 udgjorde olieprisen i 2010 sÃ¥ledes 41,4 USD pr. tønde. 

 

Besvarelse af spørgsmål 22a)

En oliepris på 60 US dollar pr. tønde fra 2006 og frem samt efterfølgende stigninger i olieprisen svarende til det, der blev forudsat i forbindelse med udarbejdelsen af aftalen, medfører, at olieprisen stiger til 74,4 USD pr. tønde i 2042 – opgjort i 2006 priser, jf. tabel 3.

 

Tabel 3.  Forudsætninger vedr. olieprisen fra 2006 ved besvarelse af spørgsmål 22a og 22b

 

Oliepris

 

(USD/td) 2006priser

2006

60,0

2007

60,0

2008

60,0

2009

60,0

2010

60,0

2011

60,4

2012

60,9

2013

61,3

2014

61,8

2015

62,2

2016

62,7

2017

63,1

2018

63,6

2019

64,0

2020

64,5

2021

64,9

2022

65,4

2023

65,8

2024

66,3

2025

66,7

2026

67,2

2027

67,6

2028

68,1

2029

68,5

2030

69,0

2031

69,4

2032

69,9

2033

70,3

2034

70,8

2035

71,2

2036

71,7

2037

72,1

2038

72,6

2039

73,0

2040

73,5

2041

73,9

2042

74,4

 

I tabel 4 er provenuet ved dette prisforløb angivet.

 

 


Tabel 4. Besvarelse af spørgsmål 22a

Ã…r

Alle DUCselskaber

 

 

Overskud før skat 1)

Statens samlede indtægter2)

Overskud efter skat

Gennemsnits skat

(Statens samlede indtægter/ overskud før skat)

 

 

 

2004

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mia. 2005 kr.

 

 

 

 

 

 

2005

 

 

 

%

2006

43,8

28,9

14,9

66

2007

41,2

27,6

13,6

67

2008

38,7

26,1

12,7

67

2009

37,8

25,4

12,4

67

2010

36,1

24,2

11,9

67

2011

32,1

21,6

10,5

67

2012

28,6

19,5

9,2

68

2013

25,9

18,0

7,9

70

2014

23,2

16,2

7,0

70

2015

20,6

14,4

6,2

70

2016

18,3

12,8

5,5

70

2017

16,6

12,0

4,6

72

2018

14,9

10,7

4,1

72

2019

13,4

9,7

3,7

72

2020

8,9

6,3

2,6

71

2021

11,1

8,1

3,0

73

2022

10,2

7,4

2,8

73

2023

9,2

6,7

2,5

73

2024

8,4

6,1

2,3

73

2025

7,1

5,2

2,0

73

2026

6,6

4,8

1,8

72

2027

6,1

4,4

1,7

72

2028

5,6

4,1

1,5

72

2029

5,1

3,7

1,4

72

2030

4,8

3,5

1,3

72

2031

4,4

3,2

1,2

72

2032

4,1

3,0

1,1

72

2033

3,8

2,7

1,0

72

2034

3,5

2,5

1,0

72

2035

3,2

2,3

0,9

72

2036

3,0

2,1

0,8

72

2037

2,7

2,0

0,8

72

2038

2,5

1,8

0,7

72

2039

2,3

1,7

0,6

72

2040

2,2

1,6

0,6

72

2041

2,0

1,5

0,6

72

2042

1,9

1,3

0,5

72

Kilde: Egne beregninger foretaget på baggrund af oplysninger fra selskabernes selvangivelser samt antagelser og dollarkurser mv. Fra 2006 og frem svarer dollarkursen til dagskursen d. 24 april 2006 og olieprisen til 60 USD pr. tønde (2006 priser) inklusiv de stigninger i olieprisen, der blev forudsat ved udarbejdelsen af aftalen, jf. også tabel 3. Det fysiske produktions- og investeringsomfang svarer til Energistyrelsens nuværende prognose. Priserne i 2005 svarer til de forventede. I 2042 forudsættes det, at der produceres hele året.

Anm.:   

1)      Overskud før skatter og afgifter defineres her som den selskabsskattepligtige indkomst før afregning for overskudsandel  og statsdeltagelse.

2)      Inkl. statsdeltagelse og overskudsandel.


 

Provenuet er udregnet under forudsætning af, at prisstigningen ikke påvirker det fysiske produktions- og investeringsomfang. Beregningerne forudsætter således en produktionsprognose,  svarende til den aktuelt forventede. Dermed medregnes alene effekten af, at selskaberne – ved de beregningsteknisk forudsatte høje oliepriser – på engang sælger til en højere pris, men samtidig må afholde større drifts- og investeringsudgifter. Dette fordi olieprisstigningerne øger enhedsomkostningerne for drifts- og investeringsudgifterne. Effekten af, at en permanent olieprisstigning også påvirker aktivitetsniveauet, medregnes derimod ikke.

 

Det skal understreges, at forudsætningerne vedrørende olie- og dollarkurser alene udgør beregningstekniske forudsætninger, som afviger fra Finansministeriets mellemfristede skøn.

 

Besvarelse af spørgsmål 22b)

En permanent olieprisstigning må forventes at lede til et større produktions- og investeringsomfang. Dette vil særligt på sigt medføre et større statsligt provenu fra DUCselskabernes kulbrinteindvinding. Tabel 5 angiver provenuet fra DUCselskabernes kulbrinteindvinding såfremt effekten på investerings- og produktionsomfanget af den beregningsteknisk forudsatte højere oliepris medregnes. 

 


Tabel 5. Besvarelse af spørgsmål 22b

Ã…r

Alle DUCselskaber

 

Overskud før skat 1)

Statens samlede indtægter2)

Overskud efter skat

Gennemsnits skat

(Statens samlede indtægter/ overskud før skat)

 

 

 

2004

 

 

 

 

 

 

 

 

Mia. 2005 kr.

 

 

 

 

 

 

2005

 

 

 

%

2006

43,8

28,9

14,9

66

2007

41,2

27,6

13,6

67

2008

38,5

25,9

12,6

67

2009

40,2

27,1

13,1

67

2010

40,5

27,3

13,2

67

2011

37,3

25,4

11,8

68

2012

39,9

27,3

12,6

68

2013

43,1

30,1

13,0

70

2014

44,0

30,8

13,1

70

2015

43,4

30,4

13,0

70

2016

41,1

28,7

12,4

70

2017

40,7

28,9

11,8

71

2018

39,9

28,3

11,6

71

2019

38,0

27,0

11,0

71

2020

35,7

25,3

10,4

71

2021

34,3

24,4

9,9

71

2022

34,5

24,6

9,9

71

2023

34,6

24,8

9,8

72

2024

31,9

22,9

9,0

72

2025

30,3

21,9

8,5

72

2026

29,2

21,1

8,1

72

2027

26,8

19,4

7,4

72

2028

25,1

18,1

6,9

72

2029

20,9

15,1

5,8

72

2030

18,5

13,4

5,1

72

2031

17,3

12,5

4,8

72

2032

14,5

10,5

4,0

72

2033

12,1

8,7

3,4

72

2034

11,4

8,3

3,1

73

2035

10,5

7,6

2,9

72

2036

9,7

7,1

2,7

72

2037

9,0

6,5

2,5

72

2038

8,3

6,0

2,3

72

2039

7,6

5,5

2,1

72

2040

7,0

5,1

1,9

72

2041

6,4

4,6

1,8

72

2042

5,8

4,2

1,6

72

Kilde: Egne beregninger foretaget på baggrund af oplysninger fra selskabernes selvangivelser samt antagelser og dollarkurser mv. Fra 2006 og frem svarer dollarkursen til dagskursen d. 24 april 2006 og olieprisen til 60 USD pr. tønde (2006 priser) inklusiv de stigninger i olieprisen, der blev forudsat ved udarbejdelsen af aftalen, jf. også tabel 3.  Det fysiske produktions- og investeringsomfang er tilpasset den beregningsteknisk forudsatte højere oliepris. Det er Energistyrelsen, der  har leveret produktionsprognosen. Priserne i 2005 svarer til de forventede.  I 2042 forudsættes det, at der produceres hele året.

Anm.:   

1)      Overskud før skatter og afgifter defineres her som den selskabsskattepligtige indkomst før afregning for overskudsandel og statsdeltagelse.

2)      Inkl. statsdeltagelse og overskudsandel.


 

Den forudsatte oliepris svarer til den, der er anvendt ved besvarelsen af 22a, jf. tabel 6. Af tabel 6 fremgår endvidere, hvorledes den forudsatte ekstraordinære stigning i aktivitetsniveauet - som følge af stigningen i olieprisen - påvirker driftsudgifterne, investeringerne og olieproduktionen.

 

Tabel 6. Beregningstekniske forudsætninger anvendt ved besvarelse af 22b

 

Oliepris

Ekstraordinær stigning i olieproduktion

 

Ekstraordinær stigning i driftsudgifter

Ekstraordinær stigning i investeringer og efterforskningsudgifter

 

(USD/td), 2006 priser

Mill. m3

2006 priser, Mia. kr.

2006 priser, Mia. kr.

2006

60,0

0,0

0,0

0,0

2007

60,0

0,0

0,0

0,0

2008

60,0

0,0

0,0

0,7

2009

60,0

1,4

0,2

1,1

2010

60,0

2,6

0,4

2,0

2011

60,4

3,5

0,6

4,9

2012

60,9

6,6

1,3

3,1

2013

61,3

9,4

1,9

2,4

2014

61,8

11,1

2,4

2,4

2015

62,2

12,3

2,7

3,9

2016

62,7

12,7

3,0

5,8

2017

63,1

13,5

3,3

5,3

2018

63,6

14,0

3,6

4,7

2019

64,0

13,9

3,7

4,7

2020

64,5

13,7

1,3

3,9

2021

64,9

13,0

3,8

3,4

2022

65,4

13,3

4,0

2,6

2023

65,8

13,4

4,2

1,2

2024

66,3

12,2

4,0

1,2

2025

66,7

11,8

3,9

0,4

2026

67,2

11,3

3,9

0,4

2027

67,6

10,2

3,6

0,4

2028

68,1

9,4

3,5

0,0

2029

68,5

7,5

2,8

0,0

2030

69,0

6,5

2,5

0,0

2031

69,4

6,0

2,4

0,0

2032

69,9

4,9

2,0

0,0

2033

70,3

3,9

1,9

0,0

2034

70,8

3,6

1,6

0,0

2035

71,2

3,4

1,5

0,0

2036

71,7

3,1

1,4

0,0

2037

72,1

2,8

1,3

0,0

2038

72,6

2,6

1,2

0,0

2039

73,0

2,4

1,2

0,0

2040

73,5

2,2

1,1

0,0

2041

73,9

1,9

1,0

0,0

2042

74,4

1,8

0,9

0,0

 Kilde: Fra 2006 og frem svarer olieprisen til 60 USD pr. tønde (2006 priser) inklusiv de stigninger i olieprisen, der blev forudsat ved udarbejdelsen af aftalen. De ekstraordinære stigninger angiver forskellen i forhold til den produktions, driftsudgifts- og investeringsprognose, der er anvendt ved besvarelsen af spørgsmål 22a. De anvendte produktions- og investeringsprognoser er udarbejdet af Energistyrelsen.

Det skal understreges, at der er tale om beregningstekniske forudsætninger.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen