|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. maj 2006 J nr.             004-439 |
|
Energipolitiske Udvalg har i brev af 31. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 22 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
â€Hvordan ser prognoser for den kommende indtjening ud beregnet med den nye oliepris plus de stigninger i de kommende Ã¥r, der var forudsat i de tidligere prognoser? Beregningerne bedes lavet i to varianter: a) Med udgangspunkt i den nuværende produktion og dermed stort set uændret udgift til indvinding og b) Med udgangspunkt i de stigninger i produktionen, der mÃ¥ pÃ¥regnes som følge af den højere oliepris. Indtjeningen skal fordeles pÃ¥ stat og olieselskaberne, herunder A.P. Møller – Mærsk m.fl.â€
Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren, der har svaret følgende. Dette svar indeholder ikke fortrolige oplysninger. Den fulde besvarelse af spørgsmålet er oversendt til Energipolitisk Udvalg i fortrolighed:
â€I forbindelse med indgÃ¥elsen af aftalen om Nordsøen blev der sigtet mod en fordeling af overskuddet pÃ¥ ca. 40 pct. til bevillingshaverne og 60 pct. til staten. Dette er allerede blevet indfriet fra 2004.
Med en oliepris på 60 US dollar pr. tønde fra 2006 og frem samt efterfølgende stigninger i olieprisen svarende til det, der blev forudsat i forbindelse med udarbejdelsen af aftalen, forventes statens andel af overskuddet på sigt at nærme sig knap 73 pct. svarende til den marginale beskatning af DUC-selskabernes overskud.
Det skal understreges, at der er tale om beregningstekniske forudsætninger, som særligt pÃ¥ sigt afviger fra Finansministeriets skøn for olieprisen. I Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning fra december 2005 udgjorde olieprisen i 2010 sÃ¥ledes 41,4 USD pr. tønde.Â
Besvarelse af spørgsmål 22a)
En oliepris på 60 US dollar pr. tønde fra 2006 og frem samt efterfølgende stigninger i olieprisen svarende til det, der blev forudsat i forbindelse med udarbejdelsen af aftalen, medfører, at olieprisen stiger til 74,4 USD pr. tønde i 2042 – opgjort i 2006 priser, jf. tabel 3.
Tabel 3. Forudsætninger vedr. olieprisen fra 2006 ved besvarelse af spørgsmål 22a og 22b
|
Oliepris |
|
(USD/td) 2006priser |
2006 |
60,0 |
2007 |
60,0 |
2008 |
60,0 |
2009 |
60,0 |
2010 |
60,0 |
2011 |
60,4 |
2012 |
60,9 |
2013 |
61,3 |
2014 |
61,8 |
2015 |
62,2 |
2016 |
62,7 |
2017 |
63,1 |
2018 |
63,6 |
2019 |
64,0 |
2020 |
64,5 |
2021 |
64,9 |
2022 |
65,4 |
2023 |
65,8 |
2024 |
66,3 |
2025 |
66,7 |
2026 |
67,2 |
2027 |
67,6 |
2028 |
68,1 |
2029 |
68,5 |
2030 |
69,0 |
2031 |
69,4 |
2032 |
69,9 |
2033 |
70,3 |
2034 |
70,8 |
2035 |
71,2 |
2036 |
71,7 |
2037 |
72,1 |
2038 |
72,6 |
2039 |
73,0 |
2040 |
73,5 |
2041 |
73,9 |
2042 |
74,4 |
Â
I tabel 4 er provenuet ved dette prisforløb angivet.
Ã…r |
Alle DUCselskaber |
|
||
|
Overskud før skat 1) |
Statens samlede indtægter2) |
Overskud efter skat |
Gennemsnits skat (Statens samlede indtægter/ overskud før skat) |
|
|
|
||
2004 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
Mia. 2005 kr. |
|
||
|
|
|
|
|
2005 |
|
|
|
% |
2006 |
43,8 |
28,9 |
14,9 |
66 |
2007 |
41,2 |
27,6 |
13,6 |
67 |
2008 |
38,7 |
26,1 |
12,7 |
67 |
2009 |
37,8 |
25,4 |
12,4 |
67 |
2010 |
36,1 |
24,2 |
11,9 |
67 |
2011 |
32,1 |
21,6 |
10,5 |
67 |
2012 |
28,6 |
19,5 |
9,2 |
68 |
2013 |
25,9 |
18,0 |
7,9 |
70 |
2014 |
23,2 |
16,2 |
7,0 |
70 |
2015 |
20,6 |
14,4 |
6,2 |
70 |
2016 |
18,3 |
12,8 |
5,5 |
70 |
2017 |
16,6 |
12,0 |
4,6 |
72 |
2018 |
14,9 |
10,7 |
4,1 |
72 |
2019 |
13,4 |
9,7 |
3,7 |
72 |
2020 |
8,9 |
6,3 |
2,6 |
71 |
2021 |
11,1 |
8,1 |
3,0 |
73 |
2022 |
10,2 |
7,4 |
2,8 |
73 |
2023 |
9,2 |
6,7 |
2,5 |
73 |
2024 |
8,4 |
6,1 |
2,3 |
73 |
2025 |
7,1 |
5,2 |
2,0 |
73 |
2026 |
6,6 |
4,8 |
1,8 |
72 |
2027 |
6,1 |
4,4 |
1,7 |
72 |
2028 |
5,6 |
4,1 |
1,5 |
72 |
2029 |
5,1 |
3,7 |
1,4 |
72 |
2030 |
4,8 |
3,5 |
1,3 |
72 |
2031 |
4,4 |
3,2 |
1,2 |
72 |
2032 |
4,1 |
3,0 |
1,1 |
72 |
2033 |
3,8 |
2,7 |
1,0 |
72 |
2034 |
3,5 |
2,5 |
1,0 |
72 |
2035 |
3,2 |
2,3 |
0,9 |
72 |
2036 |
3,0 |
2,1 |
0,8 |
72 |
2037 |
2,7 |
2,0 |
0,8 |
72 |
2038 |
2,5 |
1,8 |
0,7 |
72 |
2039 |
2,3 |
1,7 |
0,6 |
72 |
2040 |
2,2 |
1,6 |
0,6 |
72 |
2041 |
2,0 |
1,5 |
0,6 |
72 |
2042 |
1,9 |
1,3 |
0,5 |
72 |
Kilde: Egne beregninger foretaget på baggrund af oplysninger fra selskabernes selvangivelser samt antagelser og dollarkurser mv. Fra 2006 og frem svarer dollarkursen til dagskursen d. 24 april 2006 og olieprisen til 60 USD pr. tønde (2006 priser) inklusiv de stigninger i olieprisen, der blev forudsat ved udarbejdelsen af aftalen, jf. også tabel 3. Det fysiske produktions- og investeringsomfang svarer til Energistyrelsens nuværende prognose. Priserne i 2005 svarer til de forventede. I 2042 forudsættes det, at der produceres hele året.
Anm.:Â Â Â
1) Overskud før skatter og afgifter defineres her som den selskabsskattepligtige indkomst før afregning for overskudsandel og statsdeltagelse.
2) Inkl. statsdeltagelse og overskudsandel.
Provenuet er udregnet under forudsætning af, at prisstigningen ikke påvirker det fysiske produktions- og investeringsomfang. Beregningerne forudsætter således en produktionsprognose, svarende til den aktuelt forventede. Dermed medregnes alene effekten af, at selskaberne – ved de beregningsteknisk forudsatte høje oliepriser – på engang sælger til en højere pris, men samtidig må afholde større drifts- og investeringsudgifter. Dette fordi olieprisstigningerne øger enhedsomkostningerne for drifts- og investeringsudgifterne. Effekten af, at en permanent olieprisstigning også påvirker aktivitetsniveauet, medregnes derimod ikke.
Det skal understreges, at forudsætningerne vedrørende olie- og dollarkurser alene udgør beregningstekniske forudsætninger, som afviger fra Finansministeriets mellemfristede skøn.
Besvarelse af spørgsmål 22b)
En permanent olieprisstigning mÃ¥ forventes at lede til et større produktions- og investeringsomfang. Dette vil særligt pÃ¥ sigt medføre et større statsligt provenu fra DUCselskabernes kulbrinteindvinding. Tabel 5 angiver provenuet fra DUCselskabernes kulbrinteindvinding sÃ¥fremt effekten pÃ¥ investerings- og produktionsomfanget af den beregningsteknisk forudsatte højere oliepris medregnes.Â
Ã…r |
Alle DUCselskaber |
|||
|
Overskud før skat 1) |
Statens samlede indtægter2) |
Overskud efter skat |
Gennemsnits skat (Statens samlede indtægter/ overskud før skat) |
|
|
|
||
2004 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
Mia. 2005 kr. |
|
||
|
|
|
|
|
2005 |
|
|
|
% |
2006 |
43,8 |
28,9 |
14,9 |
66 |
2007 |
41,2 |
27,6 |
13,6 |
67 |
2008 |
38,5 |
25,9 |
12,6 |
67 |
2009 |
40,2 |
27,1 |
13,1 |
67 |
2010 |
40,5 |
27,3 |
13,2 |
67 |
2011 |
37,3 |
25,4 |
11,8 |
68 |
2012 |
39,9 |
27,3 |
12,6 |
68 |
2013 |
43,1 |
30,1 |
13,0 |
70 |
2014 |
44,0 |
30,8 |
13,1 |
70 |
2015 |
43,4 |
30,4 |
13,0 |
70 |
2016 |
41,1 |
28,7 |
12,4 |
70 |
2017 |
40,7 |
28,9 |
11,8 |
71 |
2018 |
39,9 |
28,3 |
11,6 |
71 |
2019 |
38,0 |
27,0 |
11,0 |
71 |
2020 |
35,7 |
25,3 |
10,4 |
71 |
2021 |
34,3 |
24,4 |
9,9 |
71 |
2022 |
34,5 |
24,6 |
9,9 |
71 |
2023 |
34,6 |
24,8 |
9,8 |
72 |
2024 |
31,9 |
22,9 |
9,0 |
72 |
2025 |
30,3 |
21,9 |
8,5 |
72 |
2026 |
29,2 |
21,1 |
8,1 |
72 |
2027 |
26,8 |
19,4 |
7,4 |
72 |
2028 |
25,1 |
18,1 |
6,9 |
72 |
2029 |
20,9 |
15,1 |
5,8 |
72 |
2030 |
18,5 |
13,4 |
5,1 |
72 |
2031 |
17,3 |
12,5 |
4,8 |
72 |
2032 |
14,5 |
10,5 |
4,0 |
72 |
2033 |
12,1 |
8,7 |
3,4 |
72 |
2034 |
11,4 |
8,3 |
3,1 |
73 |
2035 |
10,5 |
7,6 |
2,9 |
72 |
2036 |
9,7 |
7,1 |
2,7 |
72 |
2037 |
9,0 |
6,5 |
2,5 |
72 |
2038 |
8,3 |
6,0 |
2,3 |
72 |
2039 |
7,6 |
5,5 |
2,1 |
72 |
2040 |
7,0 |
5,1 |
1,9 |
72 |
2041 |
6,4 |
4,6 |
1,8 |
72 |
2042 |
5,8 |
4,2 |
1,6 |
72 |
Kilde: Egne beregninger foretaget på baggrund af oplysninger fra selskabernes selvangivelser samt antagelser og dollarkurser mv. Fra 2006 og frem svarer dollarkursen til dagskursen d. 24 april 2006 og olieprisen til 60 USD pr. tønde (2006 priser) inklusiv de stigninger i olieprisen, der blev forudsat ved udarbejdelsen af aftalen, jf. også tabel 3. Det fysiske produktions- og investeringsomfang er tilpasset den beregningsteknisk forudsatte højere oliepris. Det er Energistyrelsen, der har leveret produktionsprognosen. Priserne i 2005 svarer til de forventede. I 2042 forudsættes det, at der produceres hele året.
Anm.:Â Â Â
1) Overskud før skatter og afgifter defineres her som den selskabsskattepligtige indkomst før afregning for overskudsandel og statsdeltagelse.
2) Inkl. statsdeltagelse og overskudsandel.
Den forudsatte oliepris svarer til den, der er anvendt ved besvarelsen af 22a, jf. tabel 6. Af tabel 6 fremgår endvidere, hvorledes den forudsatte ekstraordinære stigning i aktivitetsniveauet - som følge af stigningen i olieprisen - påvirker driftsudgifterne, investeringerne og olieproduktionen.
|
Oliepris |
Ekstraordinær stigning i olieproduktion
|
Ekstraordinær stigning i driftsudgifter |
Ekstraordinær stigning i investeringer og efterforskningsudgifter |
|
(USD/td), 2006 priser |
Mill. m3 |
2006 priser, Mia. kr. |
2006 priser, Mia. kr. |
2006 |
60,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
2007 |
60,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
2008 |
60,0 |
0,0 |
0,0 |
0,7 |
2009 |
60,0 |
1,4 |
0,2 |
1,1 |
2010 |
60,0 |
2,6 |
0,4 |
2,0 |
2011 |
60,4 |
3,5 |
0,6 |
4,9 |
2012 |
60,9 |
6,6 |
1,3 |
3,1 |
2013 |
61,3 |
9,4 |
1,9 |
2,4 |
2014 |
61,8 |
11,1 |
2,4 |
2,4 |
2015 |
62,2 |
12,3 |
2,7 |
3,9 |
2016 |
62,7 |
12,7 |
3,0 |
5,8 |
2017 |
63,1 |
13,5 |
3,3 |
5,3 |
2018 |
63,6 |
14,0 |
3,6 |
4,7 |
2019 |
64,0 |
13,9 |
3,7 |
4,7 |
2020 |
64,5 |
13,7 |
1,3 |
3,9 |
2021 |
64,9 |
13,0 |
3,8 |
3,4 |
2022 |
65,4 |
13,3 |
4,0 |
2,6 |
2023 |
65,8 |
13,4 |
4,2 |
1,2 |
2024 |
66,3 |
12,2 |
4,0 |
1,2 |
2025 |
66,7 |
11,8 |
3,9 |
0,4 |
2026 |
67,2 |
11,3 |
3,9 |
0,4 |
2027 |
67,6 |
10,2 |
3,6 |
0,4 |
2028 |
68,1 |
9,4 |
3,5 |
0,0 |
2029 |
68,5 |
7,5 |
2,8 |
0,0 |
2030 |
69,0 |
6,5 |
2,5 |
0,0 |
2031 |
69,4 |
6,0 |
2,4 |
0,0 |
2032 |
69,9 |
4,9 |
2,0 |
0,0 |
2033 |
70,3 |
3,9 |
1,9 |
0,0 |
2034 |
70,8 |
3,6 |
1,6 |
0,0 |
2035 |
71,2 |
3,4 |
1,5 |
0,0 |
2036 |
71,7 |
3,1 |
1,4 |
0,0 |
2037 |
72,1 |
2,8 |
1,3 |
0,0 |
2038 |
72,6 |
2,6 |
1,2 |
0,0 |
2039 |
73,0 |
2,4 |
1,2 |
0,0 |
2040 |
73,5 |
2,2 |
1,1 |
0,0 |
2041 |
73,9 |
1,9 |
1,0 |
0,0 |
2042 |
74,4 |
1,8 |
0,9 |
0,0 |
 Kilde: Fra 2006 og frem svarer olieprisen til 60 USD pr. tønde (2006 priser) inklusiv de stigninger i olieprisen, der blev forudsat ved udarbejdelsen af aftalen. De ekstraordinære stigninger angiver forskellen i forhold til den produktions, driftsudgifts- og investeringsprognose, der er anvendt ved besvarelsen af spørgsmål 22a. De anvendte produktions- og investeringsprognoser er udarbejdet af Energistyrelsen.
Det skal understreges, at der er tale om beregningstekniske forudsætninger.â€
Med venlig hilsen
Flemming Hansen