Endeligt udkast af 10. januar 2006: Aftale mellem transport- og energiministeren og net- og distributionsselskaberne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie repræsenteret ved Dansk Energi - Net Dansk Fjernvarme HNG og Naturgas Midt-Nord, DONG, Naturgas Fyn Oliebranchens Fællesrepræsentation om selskabernes fremtidige energispareindsats Denne aftale er en opfølgning på den politiske aftale af 10. juni 2005 om den fremtidige ene  r- gispareindsats og regeringens Handlingsplan for en fornyet energispareindsats, september 2005. Sigtet med den politiske aftale af 10. juni 2005 er at skabe robuste rammer for en øget o m- kostningseffektiv og markedsorienteret besparelsesindsats, der sætter fokus på realisering af rentable besparelser til gavn for forbrugere, virksomheder og det danske samfund. Aftalen slår fast, at der er behov for en ambitiøs og dynamisk energispareindsats, og at målet er at det samlede energiforbrug (ekskl. transport) skal falde. Den politiske aftale af 10. juni 2005 fastlægger et samlet mål    for konkrete dokumenterbare energibesparelser på i gennemsnit 7,5 PJ (svarende til ca. 1,7 % af energiforbruget i forbrug s- leddet) pr. år over perioden 2006 -2013. De øgede besparelser  skal for en væsentlig dels ve  d- kommende opnås ved, at net - og distributionsselskaberne inden for el, naturgas, fjernvarme og olie leverer flere besparelser. Det fremgår af den politiske aftale af 10. juni 2005, at de overordnede rammer for selskabe r- nes øgede indsats, herunder målstyringen og den store grad af metodefrihed sam  t metoder for opgø , skal udmøntes i løbet af efteråret    2005 i en aftale med elnet-, naturgas-, fjernvarmeselskaberne og olieselskaberne. Oliebranchen har aldrig været omfattet af lovgivning, hvorefter energiselskaber kan opkr  æ  ve bidrag til energispareaktiviteter samt til administrationen heraf hos slutbrugeren. Oliebran- chens selskaber opererer i et frit marked, og de kan ikke under nugældende lovgivning pålæ g- ges energispareforpligtelser eller ekstraomkostninger i tilknytning hertil. Oliebranchen ønsker imidlertid inden for rammerne af branchens særlige forudsætninger at bidr age aktivt til den fremtidige energispareindsats. Branchen ser sig på baggrund af de særl   ige vilkår alene i stand til at påtage sig frivillige og ikke -bindende sparemål. På denne baggrund er parterne enige om følgende rammer for selskabernes energisparein  d- sats:
1. Overordnede rammer 1.1 Selskaberne fremmer omkostningseffektive besparelser til gavn for forbrugere, virksom- heder og samfundet. 1.2 Som led heri har selskaberne – inden    for de nedenfor aftalte rammer – mulighed for og incitamenter til at opnå de aftalte besparelser til lavest mulige omkostni nger. 1.3 På baggrund af de ovenfor nævnte særlige forhold, som gør sig gældende for olieselsk a- berne er flg. af aftalens bestemmelser ikke relevante for olieselskaberne: Afsnit 4.3, 4.4, 4.8 og 4.9 samt 5.7 pkt. 2, 3. punktum. 2. Tidsramme 2.1 Denne aftale gælder for perioden 2006  -13. Der må dog forventes en lavere effekt indtil lovændringernes ikrafttrædelse. 2.2 Ved udgangen af 2008 gennemføres  der en samlet vurdering af indsatsen. På baggrund heraf vurderes det, om der er behov for en justering af rammer og mål. 3. Omfattet forbrug og mål 3.1 Selskabernes indsats omfatter en indsats rettet mod slutforbrugerne af energi i Danmark. Alle forbrugssektorer bortset fra transport kan indgå. 3.2 Alle initiativer hos slutforbrugeren, som medfører en reduktion af behovet for tilførsel af energi kan medregnes. Udover traditionelle energispareinitiativer, som reducerer energi- forbruget hos slutforbrugeren, kan andre lokale teknologier, som f.eks. solfangere, sol- celler og varmepumper medregnes. Effekterne heraf for de forskellige opvarmningsfor- mer afspejles i standardværdierne, jf. pkt. 5.3. Herudover kan medregnes initiativer hos slutforbrugeren, som medfører en en ergibespa- relse i forsyningssystemet. Det kan f.eks. være øget afkøling af fjernvarmevandet og a n- dre initiativer hos slutforbrugeren, som betyder en besparelse i det kollektive forsynings- system. I forbindelse med fleksibelt elforbrug kan en evt. reduktion af elforbruget med- regnes, samt en evt. øget effektivitet i systemet som følge af et mere fleksibelt fo  rbrug. I forbindelse med konvertering mellem el og andre energiformer kan elforbruget multi- pliceres med 2,5 i henhold til nærmere regler, som fastlægges a f den tekniske arbejds- gruppe, jf. pkt. 5.7. 3.3 Som led i opnåelsen af de samlede besparelsesmål vil elnet  -, naturgas-, fjernvarme og olieselskaberne i perioden 2006-13 i gennemsnit opnå følgende årlige energibesparelser: PJ Elnetselskaber 1,4 Naturgasselskaber 0,5 Fjernvarmeselskaber 0,9 Olieselskaber 0,15 I alt 2,95
3.4 Ovenstående besparelsesmål for el  -, naturgas- og fjernvarmeselskaberne gælder som helhed for alle de selskaber i brancherne, der i henhold til ændringerne af forsyningsl  o- vene er omfattet af forpligtelsen. Det forudsættes, at alle disse selskaber bidrager til o  p- fyldelse af besparelsesmålene, og at el -, gas- og fjernvarmeselskaberne selv aftaler for- delingen af brancheforpligtelsen på selsk aber. For de el-, naturgas- og fjernvarmeselskaber, som ikke ønsker at indgå i brancheaftalen, fastsætter transport  - og energiministeren bindende energisparemål inden for branchens samlede mål. Desuden fastsætter ministeren for disse selskaber rammer for selskabernes opgaver, udlicitering samt regler for dokumentation, indberetning, verifikation og afhol- delse af fællesomkostninger, således at disse selskaber bidrager forholdsmæssigt til o p- fyldelse af besparelsesmålene. For olieselskaberne gælder, at besparelsesmålet fordeles mellem selskaberne efter ma   r- kedsandele på fyringsolieområdet. 3.5 Branchernes målopfyldelse jf. pkt. 3.3 vurderes alene i forhold til de indsatsområder, der er anført  under pkt. 4, og de opgørelsesmetoder, der er anført under pkt. 5 i denne aftale. 3.6 Besparelsesmålene jf. pkt. 3.3, udgør   et gennemsnit over aftaleperioden, og over- og underdækning   kan overfør es. Ved udgangen af 2008, hvor ordningen skal vurderes, skal der tilstræbes balance.   Efter 2008 kan der ved udgangen af et år maksimalt være en u   n- derdækning på 35 % af det gennemsnitlig   e årlige mål. 4. Metodefrihed og indsatsområder 4.1 Med henblik på at selskaberne kan opnå de aftalte besparelsesmål jf. pkt. 3.3 til de lavest mulige omkostninger har selskaberne metodefrihed - med de begrænsninger og rammer, der med udgangspunkt i den politiske aftale af 10. juni 2005 er fastlagt nedenfor, og som lovgivningen i øvrigt sætter. 4.2 Selskaber kan gennemføre besparelser uden for eget forsyningsområde og uden for egen energiart. Som led i at sikre en omkostningseffektiv indsats kan selskaberne gennemføre konkrete besparelsestiltag efter aftale med slutbrugere eller på anden vis medvirke til r e- aliseringen af besparelserne. Alle selskaber uanset ejerforhold har i overensstemmelse med ændringerne i forsyningslovene, som ikke berører oliebranchen, lige mu   ligheder og vilkår i forbindelse med realisering af energibespare lser. 4.3 Selskabernes aktiviteter, der er knyttet til konkret realisering af energibesparelser, samt alle aktiviteter uden for eget forsyningsområde og energiart, skal ske gennem virkso m- heder, som er selskabsmæssigt udskilt af net  - og distributionsvirksomheden i overens- stemmelse med bestemmelserne i forsyningslovene. 4.4 I forhold til erhvervsvirksomheder udliciteres en del af indsatsen. Udliciteringen sker, ved at elnet-, naturgas- og fjernvarmeselskaberne i fællesskab etablerer en udlicitering  s- pulje på 10 mio. kr. per år. Der er aftalt følgende fordeling af de årlige bidrag til puljen til og med 2008:
Mio. kr Elselskaberne 7,59 Naturgasselskaberne 0,72 Fjernvarmeselskaberne 1,69 I alt 10 Udliciteringen foregår som åbne udbud, inden for hvilke alle har mulighed for at komme med tilbud om en indsats rettet mod f.eks. særlige brancher, teknologier, regi  oner el.lign. Koordinationsudvalget udarbejder grundlaget for udliciteringen, som forelæg  ges for for- ligspartierne. Et forslag hertil er vedlagt som bilag 1. 4.5 Brancherne sikrer, at der sker en opprioritering af indsatsen for at fremme varmebespa- relser. Som led heri indgås rammeaftaler med byggebranchen om pakke - og standardlø s- ninger og sikrer, at forbrugerne har et sted, hvor de kan henvende sig for at få informat i- on, herunder oplysninger om finansieringsmuligheder. 4.6 Der gennemføres en rimeligt balanceret indsats i forhold til de forskellige forbruge r- grupper, energianvendelser og geografiske områder. Selskaberne skal således tilbyde en vis indsats i forhold til alle forbrugergrupper. 4.7 Selskaberne medvirker til at sikre en forenklet adgang til information om energibespa- relser og gennemføre oplysnings - og informationsaktiviteter med henblik på at  påvirke forbrugernes energiadfærd. 4.8 Selskaberne sikrer i overensstemmelse med bestemmelserne i forsyningslovene, at alle kunderne modtager informative energiregninger eller tilsvarende informationer om ud- vikling i energiforbruget. 4.9    Selskaberne arbejder inden for de rammer, der er fastlagt i Energispareloven, for en ef- fektivisering af indsatsen i de lokale energispareudvalg.   5. Opgørelses metoder 5.1 Hovedprincippet er, at selskaberne kan godskrives for de besparelser, der er knyttet til de aktiviteter, som selskaberne enten selv eller gennem aftaler med tredjepart medvirker til realisering af. Der skal således være en sammenhæng mellem aktivitet og besparelser. Selskaberne kan ikke godskrives for besparelser, som kommer, uden at selskaberne er involveret. 5.2 I forbindelse med gennemførelse af konkrete energibesparelser opgøres effekten som besparelsen det første år. Der sker som udgangspunkt ikke nogen vægtning i forhold til besparelsernes levetid, men der forudsættes en gennemsnitlig levetid, som sikrer en k  u- mulativ effekt over aftaleperioden.   I forbindelse med markedspåvirkning mv., jf. pkt. 5.3, som betyder stigende besparelser over tid, kan effekten heraf medregnes. Retningslinjerne for hvordan det opgøres og e f- tervises fastlægges i den vejledning/manual,   der er omtalt i pkt. 5.3
Besparelser inden for alle energiarter vægtes ens jf. dog pkt. 3.2 5.3 I det omfang der er tale om gennemførelse af en  standardiseret aktivitet , kan besparelsen opgøres ved hjælp af en standardværdi, som er fastlagt centralt, jf. pkt . 5.7. Opgørelsen sker ved en simpel multiplikation af standardværdien med antal gennemførte initiativer. I det omfang besparelsen har en kort levetid, f.eks. årlige eftersyn af kedler mv., kan det generelle udgangspunkt om, at der tages udgangspunkt i besparelsen det første år, frav  i- ges ved fastsættelsen af standardværdien. I det omfang der er tale om en realisering af en energibesparelse hos en konkret forbru- ger, kan der anvendes en specifik opgørelse  af energibesparelsen af de gennemførte in i- tiativer. Denne mulighed kan også anvendes på områder, hvor der foreligger en sta   n- dardværdi. Størrelsen af besparelsen opgøres i forhold til det konkrete hus, virksomhed, anlæg mv. Som led i dok  umentationen skal det anføres, hvordan besparelsen er opgjort. I forhold til aktiviteter som f.eks. markeds- og adfærdspåvirkning, information mv   ., hvor der ikke er direkte kontakt til den enkelte forbruger, kan effekten medregnes, hvis der kan opgøres en selvstændig effekt af en rimelig varighed, jf. pkt. 5.2. Metoder til opg   ø- relsen af effekten af forskellige typer af aktiviteter fastlægges i en vejledning/manual. I dokumentationen skal selskaberne redegøre for, hvordan effekten er opgjort.   5.4 Selskaberne sikrer, at der foreligger en dokumentation af de realiserede energibesparel- ser, som indgår i selskabernes målopfyldelse. Dokumentationen skal indeholde en sa  m- menhæng mellem aktivitet og den opgjorte besparelse, og i det omfang der er tale om besparelser, som er gennemført hos en konkret forbruger, skal denne kunne identificere s, således at det er muligt at checke, om besparelsen er gennemført. Kravene til dokume  n- tation fremgår af bilag 2. Selskaberne etablerer procedurer, som sikrer, at dokumentationen er retvisende og op- fylder de fastsatte krav. Som led heri skal der udføres  årlige stikprøver for et eftervise, at de opgjorte aktiviteter svarer til de faktisk gennemførte. P rocedurerne i forbindelse med dokumentationen, herunder de gennemførte stikprøver  , skal med mellemrum verificeres af en uafhængig auditor  . Energistyrelsen kan som supplement hertil gennemføre en tværgående kontrol, herunder stikprøver, bl.a. med henblik på at kontrollere for dobbelttælling, jf. pkt. 5.6. 5.5 Med udgangspunkt i dokumentationen indberetter aftalens parter halvårligt, første gang ved udgangen af 2006, de realiserede energibesparelser til Energistyrelsen jf. bilag 3. Hver branche (eller hver part med eget besparelsesmål, jf. pkt. 3.3 og 3.4) indberet ter de realiserede energibesparelser fordelt på hovedsektorer, aktivitetstype (jf. pkt. 5.3) og energiart. Herudover fremsendes årligt en supplerende indberetning, hvor der redegøres for de opnåede besparelsers fordeling på hovedområder (f.eks. klimaskærm, kedler, b e- lysning, trykluft, osv.) Rammerne for indberetningen fremgår af bilag 3. Med henblik på  udarbejdelsen af en fælles indberetning etableres branchevis   - eller i fæ  l- lesskab - et samarbejdsorgan, der modtager indberetning fra alle selskaber, der er omfat- tet af aftalte besparelsesmål. jf. pkt. 3.3 og 3.4. Selskaber, der af ministeren er pålagt i  n- dividuelle sparemål, indberetter direkte til Energistyre lsen.
5.6 Med henblik på at  dobbelttællingen   af besparelser minimeres, gælder følgende regler: Mellem selskaberne: I forbindelse med realisering af energibesparelser hos en kon- kret kunde i henhold til standardværdier og specifik opgørelse, jf. pkt. 5.3, sikrer se   l- skaberne gennem f.eks. aftaler, kontrakter, procedurer og stikprøver, at besparelserne kun medtages af ét selskab. I tilfælde af tvivl udpeger selskaberne en opmand til a f- gørelse af ejersk abet/fordelingen. Opmanden kan i sin afgørelse lægge vægt på, hvordan realiseringen af besparelserne er iværksat, hvem der har foranlediget en gennemførelse, en vægtning i forhold til anvendte ressourcer, tidspunkt for dok   u- mentation af realiseringen mv. I forbindelse med længere varende rådgivnings   - og implementeringsforløb kan et selskab indgå en tidsbegrænset aftale med en forbruger om, at de realiserede besp   a- relser ”tilhører” selskabet. I forbindelse med markeds- og adfærdspåvirkning, information mv, som gen   nemfø- res i fællesskab mellem flere selskaber, aftales på forhånd retningslinjer og forde- lingsnøgler  for fordelingen af besparelserne. Ved udlicitering: I udbudsbetingelserne og kontrakterne fastsættes der regler, der svarer til de regler, der gælder mell  em selskaberne. I forhold til myndighedskrav: I det omfang selskaberne gennemfører aktiviteter i ti l- knytning til områder, hvor der er myndighedskrav (f.eks. bygningsreglement, loven om energibesparelser i bygninger, krav om energieffektivisering i den offentlige sek- tor og aftaleordningen) fastholdes princippet fra pkt. 5.1, og selskaberne godskrives for den fulde effekt af de besparelser, som de er involveret i realiseringen af. Energi- styrelsen opgør den effekt af myndighedskrav og  -initiativer, som kommer, uden at selskaberne har været involveret. I forhold til Elsparefonden: I relation til konkrete virkemidler og initiativer, hvor bå- de selskaberne og Elsparefonden er involveret, herunder markeds- og adfærdsp  å- virkning, information mv. aftales der retnin gslinjerog fordelingsnøgler for fordelin- gen af besparelserne. Den tekniske arbejdsgruppe, jf. pkt. 5.7, og koordinationsud- valget kan involveres heri.    5.7 I relation til opgørelse af besparelseseffekterne og dokumentation af besparelserne eta b- leres en teknisk arbejdsgruppe med repræsentanter fra alle aftalens parter samt Elspar  e- fonden. Energistyrelsen varetager formandskabet.  Arbejdsgruppen varetager bl.a. fø l- gende opgaver: Eventuelle justeringer af retningslinjerne for opgørelse af effekterne, herunder e vt. opdateringer af vejledningen/manualen om opgørelsen af effekten af markeds - og ad- færdspåvir   kning, information mv. jf. pkt. 5.3 Udarbejdelse og opdatering af standardværdier  , som anvendes i forbindelse med op- gørelsen af effekten, jf. pkt. 5.3. Som led  i løsningen af denne opgave kan der ne d- sættes et underudvalg og tilknyttes faglige eksperter.   Selskaberne varetager sekret a- riatsfunktioner og afholder udgifterne i forbindelse med udarbejdelse af standard- værdier.   Energistyrelsen godkender standardværdierne  . Med henblik på at sikre
retvisende og troværdige standardværdier skal der være åbenhed om standardværd i- erne og underudvalgets arbejde. Der skal foreligge dokumentation for standardvæ  r- dierne. Udvalget skal årligt vurdere, om der er grundlag for at justere  de forskellige standardværdier, bl.a. i lyset af den teknologiske udvikling. Evt. ændringer har kun virkning for den fremtidige indsats. Eventuelle præciseringer af retningslinjerne for dokumentation af besparelserne, jf. pkt. 5.4 Eventuelle revisioner af reglerne for minimering af dobbelttællingen, jf. pkt. 5.6 6. Løbende opfølgning og e  valuering 6.1 Det er en forudsætning for aftalen, at der vedtages ændringer af forsyningslovene og fastsættes regler for udlicitering med et hovedindhold, der svarer til de   rammer, som er fastlagt i denne aftale med tilhøre nde bilag. 6.2 Parterne kan kræve denne aftale eller dele heraf, herunder de fastsatte besparelsesmål, genforhandlet, hvis der sker væsentlige ændringer i rammerne for indsatsen. Det kan f.eks. væ  re nye EU-krav og nye myndighedskrav. 6.3 Koordinationsudvalget følger løbende udviklingen i indsatsen herunder opfyldelsen af de kvalitative mål jf. pkt. 4.5  – m- adrettede anbefalinger om justeringer af indsatsen på baggru nd af de opnåede erfari nger. 6.4 Med henblik på at vurdere konceptet i aftalen, herunder opgørelsesmetoderne, virkning af metodefriheden, energiforbrugernes tilfredshed, organiseringen af indsatsen, sam- menhæng til øvrige virkemidler mv., igangsættes der i 20 07 en uafhængig evalu  ering af aftalen. Evalueringen afsluttes ved udgangen af 2008. Evalueringen igangsættes og f  i- nansieres af Energistyrelsen.  Koordinationsudvalget inddrages i forbindelse med fast- læggelse af indholdet i evalu  eringen. København, den  ……………………………. Transport- og energiministeren:……………………………………….. For ELFOR/elnetselskaberne…………………………………………. For Dansk Fjernvarme/fjernvarmeselskaberne……………………………………. For HNG og Naturgas Midt-Nord…………………………………….
For DONG………………………………………. For Naturgas Fyn………………………………………. For Oliebanchens Fællesrepræsentation/olieselskaberne…………………………
Bilag 1: Forslag til grundlag for udlicitering Baggrund Som led i udmøntningen af energispareforliget af 10. juni 2005, skal en del af forsyningsse l- skabernes energispareaktiviteter i forhold til erhvervsvirksomhederne udliciteres. Forliget dækker peri  oden 2006 – 2013. Udliciteringen skal bidrage til at sikre en høj kvalitet og økonomisk effektivitet af besparelsesindsatsen i forhold til erhvervslivet. Udliciteringen skal tilrettelægges på en måde, der sikrer en fagligt velkvalificeret indsats i forhold til de enkelte branchers særlige behov. I henhold til aftalen af 10. juni 2005 skal Koordinationsudvalget udarbejde grundlaget for en model for udlicitering, som forelægges forligspartierne. Nærværende notat er et bidrag til Koordinationsudvalget til dets udarbejdelse af en model for udlicitering. Udliciteringens omfang og finansiering Der udliciteres opgaver vedrørende realiserede energibesparelser for 10 mio.  kr. pr. år i peri o- den 2006 – 2013. Net- og distributionsselskaberne vil efter eget valg kunne udlicitere energispareopgaver i stø r- re omfang i forhold til såvel erhvervslivet som andre interessen tgrupper med henblik på at fremme en økonomisk effektiv in dsats. Net- og distributionsvirksomhederne varetager udliciteringen i fæ  llesskab. Net- og distributionsselskaberne etablerer en fælles pulje, som sikrer det økonomiske grun   d- lag for udliciteringen. Transaktionsomkostninger i forbindelse med afholdelse af udbud dæ  k- kes af den fæ  lles pulje. Brancherne aftaler indbyrdes en fordelingsnøgle for bidragene til puljen. Oliebranchen har ikke haft en tilsvarende rådgivning af erhvervslivet. På denne baggrund de  l- tager oliebranchen ikke i de fælles udbud.    Udliciteringens mål Udliciteringen retter sig mod energibesparelser i erhvervslivet i Danmark. Udbudene vil fokusere bredt på ”realiserede energibesparelser”. Det forudsættes, at udbudene formuleres på en sådan måde, at der vil kunne afgives tilbud på mindre d ele af opgaven, her- under eksempelvis tilbud som er branchespecifikke, teknologispecifikke, koncern- eller virk- somhedsspecifikke eller geografisk afgræ  nsede.   Der forventes gennemført relativt få store udbud i aftaleperioden, idet de enkelte ti    bud vil kunne omfatte opgaver, der strækker sig over flere år. Ud fra opgavernes karakter vil der i   n- den for et udbud kunne komme tilbud på delopgaver, der strækker sig over forskellige peri   o- der. Brancherettede tiltag vil eksempelvis typisk være flerår   ige, mens særli være af kortere varighed.
Organisering af udbud Udbyderne kan beslutte selv at varetage den praktiske gennemførelse af udbudene eller at lægge opgaven ud til en ekstern aktør.   I forbindelse med udbudsprocessen etableres en udbudskomité, som godkender udbudsbetin- gelserne og sikrer fairness i processen. Udbudskomitéen er ligeledes ansvarlig for udvælge l- sen af de vindende tilbud. ELFOR varetager formandskabet for udbudskomitéen som repræsentant for udbyderne. K o- mitéen bør tillige omfatte repræsentanter for modtagerne og de udførende. Såfremt et medlem af udbudskomitéen er tilknyttet en virksomhed, kan denne virksomhed ikke byde på opgaven. Begrænsningen gælder ligeledes eventuelt koncernbundne virksomh e- der. Udliciteringen gennemføres  som åbne udbud, hvor alle kan afgive tilbud. Udbuddene ge n- nemføres i henhold til gældende udbudsregler. De indkomne tilbud vurderes ud fra objektive kriterier. De væsentligste kriterier forventes at være omkostningerne pr. realiseret kWh  -besparelse samt tilbudsgivers dokumenterede faglige kvalifikationer af relevans for realiseringen af besparelserne i de enkelte tilbud. Herudover kan der fastlæ I udbudsbetingelserne fastlægges specifikke krav om indberet  ning og dokumentation af resul- taterne. Konsekvenser af manglende målopfyldelse vil fremgå af såvel udbudsmateriale som kontra   k- ter. De opnåede resultater godskrives net - og distributionsvirksomhedernes målopfyldelse i fo r- hold til deres bidrag til den fæ  lles pulje. Evaluering Ved udgangen af 2008 foretages en samlet vurdering af opfyldelsen af aftalens mål. I den forbindelse vil erfaringerne med udlicitering blive taget op til selvstændig vurdering, herunder om udlicitering i praksis viser sig at være e  t egnet og omkostningseffektivt instrument til at sikre konkrete energibesparelser.
Bilag 2: Krav til dokumentation af forskellige typer af aktiviteter Hovedprincippet  er,  at  selskaberne  skal  have  en  entydig  dokumentation  af  alle  realiserede energibesparelser,  som  indgår  i  selskabernes  målopfyldelse.  Det  betyder,  at  selskaberne  skal kunne dokumentere alle  de forskellige aktiviteter og de besparelser, som  aktiviteterne i hen- hold til opgørelsesmetoderne har givet anle dning til. I det omfang der er tale om besparelser, som er gennemført hos en konkret ku nde/forbruger, skal  denne  kunne  identificeres  således  at  det  er  muligt  at  checke  om  b esparelsen  faktisk  er gennemført. I  forbindelse  med  en  specifik  opgørelse   af  de  realiserede  besparelser  hos  en  konkret  kunde skal dokumentationen omfatte: -   Identifikation af kunden (navn, adresse, BBR, CVR/P-nummer o.lign.) -   De gennemførte råd/tiltag med angivelse af realiseret energibesp  arelse -   Hvordan besparelserne er opgjort -   Operatør (hvem har forestået gennemførelsen) Standardværdierne   kan anvendes i forskellige sammenhænge. Når de anvendes til o   pgørelsen af besparelserne i forbindelse med installationer/salg hos konkrete forbrugere skal dokumenta- tionen omfatte: -   Hvilken standard/aktivitet, der er tale om -   Antal gennemført e installationer/salg -   Identifikation af kunderne (liste med navn, adresse, BBR) -   Operatør (hvem har forestået aktiviteten) Hvis  standardværdierne  anvendes  i  forbindelse  med  en  specifik  opgørelse  er  kravene  til  d   o- kumentationen beskrevet her. Hvis standardvæ  rdierne anvendes i forbindelse med aktiviteter, der medfører en  specifik markedspåvirkning i forhold til et givet produkt  skal dokumentatio- nen omfatte -   Beskrivelse af aktiviteten -   Beskrivelse af baseline (jf. de fastlagte opgørelsesmetoder) -   Opgørelsen af ef fekten som antal standarder, der er gennemført I forbindelse med initiativer/virkemidler som f.eks. markeds- og adfærdspåvirkning, inform   a- tion mv., hvor der ikke er direkte kontakt til den  enkelte forbruger, kan effekten medregnes, fastlægges  kravene  til    dokumentation  i  den  vejledning/manual,  der  udarbejdes  om  opgørelse af effekten af så danne initiativer. Dokumentationen skal opbevares i 5 år.
Bilag 3: Indhold i indberetning til Energistyrelsen Indhold i halvårlig indberetning : Skema 1 TJ Fjernvarme Naturgas Olie El Husholdninger Specifik opgørelse Standardværdier Markedspåvirkning mv. Offentlig sektor Specifik opgørelse Standardværdier Markedspåvirkning mv. Erhverv Specifik opgørelse Standardværdier Markedspåvirkning mv. I alt Minimumskrav til supplerende indberetning: Besparelser som er opgjort i henhold til ”specifik opgørelse” eller med brug af standardværd i- er, jf. skema 1 skal fordeles på fø  lgende hovedkategorier: Skema 2 TJ Husholdninger Offentlig sektor Erhverv Vinduer Klimaskærm (bortset fra vinduer) Kedler samt varme- og ventilationsanlæg Belysning (El)Apparater Procesenergi Trykluft Øvrig For første halvår indberettes alene skema 1, der kan indeholde foreløbige tal for de realiserede besparelser. Indberetningen sker senest den 15. august. For andet halvår indberettes både skema 1 og skema 2. Indberetningen indeholder endelig  e tal for hele året. Indberetningen sker senest den 15. februar i det følgende år.