ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 7. december 2005 Besvarelse af spørgsmål   8 alm. del stillet af Folketingets Boligudvalg den 8. november 2005 Spørgsmål 8: Ministeren  bedes  kommentere  den  vedlagte  annonce  om  nedlæggelse  af andelsboligforeninger   og   bekræfte,   at   det   fortsat   efter   lovindgrebet   i foråret    2005    er    muligt –     at    nedlægge andelsboligforeninger  skattefrit  ved  at  sælge  dem  til  investor,  der  driver ejendommen  videre  som  udlejningsejendom  –   oftest  med  de  hidtidige andelshavere som lejere. Svar: Med lov nr. 521 af 21. juni 2005 blev der indført et forbud mod, at en a n- delsboligforening  erhverver  en  ejendom,  der  ejes  af  en  andelsboligfor- ening, eller som inden for de seneste 5 år har været ejet af en andelsboli   g- forening. Formålet  hermed  var  at  mindske  muligheden  for,  at  andelsboli gforenin- ger i spekulationsøjemed opløser foreningen og sælger ejendommen til en ny  andelsboligforening  -  eventuelt  med  de  samme  medlemmer  -  til  en langt højere pris end den, de ville have opnå  et ved salg af de enkelte an- dele under iagttagelse af andelsboliglovens maksimalprisbestemmelser. Lovændringen forhindrer ikke, at en andelsboligforening lader sig opløse og sælger ejendommen til en investor, som driver ejendommen som u  d- lejningsejendom.  Hvis  dette  også  blev  forbudt,  ville  det  være  ensbet   y- dende med, at private andelsboligforeninger var afskåret fra at opløse sig selv (likvidation). Der kan imidlertid være gode grunde til, at en andel  s- boligforening beslutter sig for likvidation. En likvidation kan f.eks. være øn skelig,  fordi  andelsboligforeningen  ikke  har  råd  til  at  vedligeholde ejendommen,  eller  fordi  der  ikke  er  nogen  andelshavere,  som  vil  være  i bestyrelsen. Med lovindgrebet blev det sikret, at andelsboligmarkedet fortsat er koblet til lejeboligmarkedet og dermed de regler om lejefastsættelse, der er p  å- lagt dette marked. Udgangspunktet  for  lejefastsættelse  i  private  udlejningsejendomme  er  i de fleste større byer den omkostningsbestemte leje. Det betyder, at inv e- stor kun kan forhøje husle jen efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2, hvis ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 der sker en gennemgribende modernisering af lejemålet. En huslejeforh ø- jelse efter denne bestemmelse kræver som udgangspunkt meget væsentl i- ge investeringer. Dermed vil en investor skulle investere i privat ”byfo r- nyelse”,  førend  en  lejlighed  kan  løftes  ud  af  det  omkostningsb   estemte huslejeprincip. Hvis en privat andelsboligforening sælger sin ejendom, har de andelsh  a- vere,  som  ikke  ønsker  at  fraflytte  ejendommen,  ret  til  at  blive  boende  i ejendommen  som  lejere.  For  disse  lejere  vil  lejeforholdet  være  omfattet af  de  almindelige  regler  i  lejelovgivningen.  Kun  i  tilfælde  af  lejerskifte vil udlejer kunne gennemføre forbedringer og derefter forhøje huslejen. Lovændringen indebærer således ikke ændringer i vilkår ene for overdra- gelse af en andelsboligejendom til en investor, der vil drive ejendommen som en udlejningsejendom.   Jeg har ikke mulighed for at vurdere indholdet i den form for ”gå  -hjem- møder”, som der indbydes til i annoncen fra Colliers. Økonomi  - og Erhvervsministeriet følger udviklingen på området nøje, og jeg vil ikke udelukke, at det kan blive nødvendigt at iværksætte yderlig e- re initiativer.   Som jeg tilkendegav i juni 2005 i forbindelse med behandlingen  af lov- forslag nr. L 173, vil jeg et år eft er lovens ikrafttræden oversende en st  a- tus  til  Boligudvalget  vedrørende  salg  af  private  andelsboligforening s- ejendomme.