Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

JRO/ J.nr. 81-475

Folketingets Boligudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 16. juni 2006

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 17. maj 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 51 (BOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 51:

 

”Vil ministeren redegøre for, hvorledes regeringen følger op på det kommunale tilsyn med, at helårshuse ikke bruges til fritidshuse og omvendt fritidshuse anvendes til helårsbeboelse?”



Svar:

 

I forlængelse af mit foreløbige svar af 31. maj 2006 på ovenstående spørgsmål har jeg modtaget følgende bidrag fra miljøministeren til brug for den endelige besvarelse:

”En bolig i et sommerhusområde må ifølge planlovens § 40, stk. 1 ”bortset fra kortvarige ferieophold m.v. ikke anvendes til overnatning i perioden fra 1. oktober til 31. marts, medmindre boligen blev anvendt til helårsbeboelse, da området blev udlagt til sommerhusområde, og retten til helårsbeboelse ikke senere er bortfaldet”.

Bestemmelsen indebærer, at en bolig i et sommerhusområde, som udgangspunkt ikke må benyttes til helårsbeboelse dvs. som bopæl i perioden fra 1. oktober til 31. marts.

Miljøministeriet har, siden Folketinget i 1998 besluttede at effektivisere kommunernes tilsyn med og håndhævelse af planlovens § 40 over for de ulovlige helårsbeboelser i sommerhusområderne, løbende fulgt med i det kommunale tilsyn med, at fritidshuse ikke anvendes til helårsbeboelse.

 

”Sommerhuskommunerne” indsender årligt oplysninger til Miljøministeriet om administrationen af de gældende regler for helårsbeboelse i sommerhusområderne.

På baggrund af de kommunale indberetninger orienterer miljøministeren årligt Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om udviklingen i såvel den lovlige som den ulovlige helårsbeboelse i sommerhusområderne. Dette har bl.a. til formål at holde udvalget orienteret om fremdriften i den afvikling af ulovlige helårsbeboelser, der i 1998 blev konstateret. Kommunerne fik i 1999 mulighed for at meddele op til 10-årige afviklingsdispensationer til de personer, der på dette tidspunkt boede ulovligt i deres sommerhus. Orienteringen af miljø- og planlægningsudvalget fortsætter derfor indtil videre til 2009, hvor de op til 10-årige afviklingsdispensationer senest udløber.

Til orientering kan oplyses, at ud af de ca. 200.000 sommerhuse i Danmark, var de ca. 16.800 helårsbeboede d. 31. marts 2005. Af disse var 16.400 lovligt helårsbeboede – ca. 7.000 i kraft af pensionistreglen, ca. 4.300 i kraft af afviklingsdispensationer og ca. 5.100 på andet grundlag, primært kommunale konkrete dispensationer til helårsbeboelse i ”særlige tilfælde”.”

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Charlotte Kruse Lange