Til
Folketinget - Boligudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 - 41 af 31. marts 2006.
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Birgitte Christensen
                       Â
Spørgsmål 35:
Ministeren bedes oplyse, hvad ejendomsværdiskatten har været i de sidste 5 år fordelt på størrelse af ejendom, både i værdi (opdelt i ejendomsværdi på eks. 1,2,3….millioner kr.) og boligareal (f.eks. 100 m2, 200 m2, 300m2…..). Der ønskes tilsvarende en fordeling af besparelsen ved fastfrysningen af ejendomsværdiskatten.
I nedenstående tabel er vist de ønskede fordelinger af ejendomsværdien m.v. i hvert af årene 2000 – 2005. Beregningerne er udført på basis af Lovmodelberegninger på stikprøver af befolkningen i de respektive år. Tallene for 2005 er skøn bygget på grundlag af den seneste prognose fra SKAT for udviklingen i ejendomsværdier ved vurderingen pr. 1.10. 2005. Disse skøn er behæftet med langt større usikkerhed end skønnene for de øvrige år.
Der er i sagens natur ikke angivet skøn over skattestoppet for ejendomsværdiskat i 2000 og 2001, hvor skattestoppet ikke var indført.
Ejendomsværdi og virkning af skattestop for ejendomsværdiskat. 2000 – 2005.
|
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005* |
||||
Ejendomsværdi |
Ejendomsværdiskat |
Ejendomsværdiskat |
Ejendomsværdiskat |
Virkning af skattestop |
Ejendomsværdiskat |
Virkning af skattestop |
Ejendomsværdiskat |
Virkning af skattestop |
Ejendomsværdiskat |
Virkning af skattestop |
Kr. |
Mio. kr. |
|||||||||
Under 500.0000 |
835 |
791 |
531 |
22 |
414 |
80 |
374 |
85 |
182 |
65 |
500.000 – 1 mio. |
3.216 |
3.435 |
3.362 |
112 |
3.286 |
374 |
3.331 |
436 |
2.092 |
640 |
1 mio. – 1,5 mio. |
2.529 |
2.791 |
2.930 |
94 |
2.738 |
287 |
2.864 |
316 |
2.897 |
782 |
1,5 mio. – 2,0 mio. |
1.098 |
1.359 |
1.731 |
73 |
1.714 |
241 |
1.826 |
249 |
1.956 |
541 |
2,0 mio. – 2,5 mio. |
409 |
567 |
716 |
36 |
909 |
137 |
954 |
135 |
1.364 |
394 |
2,5 mio. – 3,0 mio. |
144 |
241 |
331 |
22 |
420 |
63 |
469 |
67 |
890 |
254 |
Over 3 mio. |
151 |
309 |
552 |
41 |
668 |
120 |
683 |
112 |
1.368 |
423 |
I alt |
8.383 |
9.494 |
10.154 |
400 |
10.150 |
1.300 |
10.500 |
1.400 |
10.750 |
3.100 |
Anm.:         Lovmodelberegninger på basis af stikprøver for de respektive år. For 2000 og 2001 stikprøver på ca. 1 pct. af befolkningen, øvrige år stikprøver på ca. 3,3 pct. af befolkningen. *                 Fremregnede 2004-oplysninger på basis af den seneste prognose for vurderingen pr. 1.10. 2005. |
Der findes ikke oplysninger om boligareal i Lovmodellen for samtlige ejerboliger. Derfor kan den ønskede fordeling efter boligstørrelse ikke laves.
Spørgsmål 36:
Ministeren bedes oplyse, hvad grundskylden har været de sidste 5 år fordelt på ejendomstype og størrelsen af grunde, f. eks. 500 m2, 1000 m2, 1500 m2 og 2000 m2 og derover. Der ønskes desuden en tilsvarende fordeling af besparelser som følge af den grænse, der er lagt for stigningen i grundskylden.
Svar:
Grundskyld og loftet over stigningen i grundlaget for grundskylden hører under Indenrigs-og Sundhedsministeriets ressort. Jeg vil vende tilbage med et svar, når Indenrigs- og Sundhedsministeriets bidrag foreligger.
Spørgsmål 37:
Ministeren bedes oplyse, hvad skatteværdien er af rentefradraget fordelt på arten af renteudgifter de sidste 5 år. Der ønskes desuden en fordeling af rentefradraget (omregnet til skatteværdi) fordelt på indkomstgrupper.
Svar:
I nedenstående tabel er vist størrelsen af de private renteudgifter i årene 1999 – 2004 samt vist skøn over skatteværdien af disse fradrag.
Det skal bemærkes, at man i skattesystemet ikke opererer med et egentligt fradrag for renteudgifter. Man beregner summen af renteindtægter og renteudgifter - nettokapitalindkomst. Er nettokapitalindkomsten negativ, kan den fradrages i grundlaget for de kommunale skatter – den skattepligtige indkomst. Man kan således ikke ophæve rentefradraget isoleret, men må i stedet ophæve fradraget for negativ nettokapitalindkomst.
Private renteudgifter og sammensætningen heraf 1999 – 2004.
Private renteudgifter |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Renteudgift til pengeinstitut m.v. |
17.980 |
20.530 |
21.490 |
19.740 |
18.420 |
18.930 |
Renteudgift til realkreditinstitut m.v. |
43.140 |
44.150 |
47.230 |
47.150 |
46.690 |
43.710 |
Renteudgift anden gæld inkl. pantebreve og studielån |
1.390 |
1.330 |
1.350 |
1.220 |
1.150 |
1.115 |
Samlede private renteudgifter |
62.510 |
66.010 |
70.070 |
68.110 |
66.260 |
63.755 |
Skatteværdi heraf* |
25.070 |
23.960 |
23.260 |
22.680 |
22.060 |
21.230 |
Kilde:    Optællinger af SKAT’s administrative registre. *           Skøn. Beregnet ud fra den landsgennemsnitlige marginalskat for negativ nettokapitalindkomst. |
I nedenstående tabel er vist en indkomstfordeling af skatteværdien af de private renteudgifter i 2004 på basis af lovmodelberegninger.
Indkomstfordeling af skatteværdien af private renteudgifter i 2004.
Personlig indkomst tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal personer |
Skatteværdi af private renteudgifter* |
|
Gennemsnit |
Sum |
||
Kr. |
(1.000) |
Kr. |
Mio. kr. |
Under 100.000 |
1.010 |
1.035 |
1.045 |
100.001 – 200.000 |
1.545 |
2.770 |
4.270 |
200.001 – 250.000 |
700 |
5.660 |
3.955 |
250.001 – 300.000 |
555 |
7.255 |
4.015 |
300.001 – 400.000 |
495 |
8.830 |
4.380 |
400.001 – 500.000 |
150 |
10.995 |
1.675 |
500.001 – 600.000 |
60 |
12.340 |
750 |
Over 600.000 |
70 |
16.240 |
1.145 |
I alt |
4.585 |
4.630 |
21.235 |
Anm.:     Lovmodelberegninger på basis af en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen i 2004. *             Skøn. Beregnet ud fra den landsgennemsnitlige marginalskat for negativ nettokapitalindkomst på 38,8 pct. i 2004 |
Spørgsmål 38:
Ministeren bedes oplyse, hvad skatteprovenuet ville være for kommunerne, hvis både rentefradraget, ejendomsværdien og grundskylden udfases.
Svar:
En afskaffelse af ejendomsværdiskatten, grundskylden og rentefradraget vil alene vedrøre kommunerne. Ejendomsværdiskatten skønnes i 2006 at udgøre ca. 11 mia. kr., og en afskaffelse vil betyde et provenutab for kommunerne af samme størrelse.
Som førnævnt kan fradraget for renteudgifter ikke fjernes isoleret, men kræver at fradraget for negativ nettokapitalindkomst afskaffes. Det skønnes i 2006 at medføre en provenugevinst på ca. 21 mia. kr. for kommunerne.
Grundskylden skønnes for 2006 at indbringe et provenu på ca. 15,2 mia. kr., og en afskaffelse vil umiddelbart indebære et tilsvarende provenutab for kommunerne. Erhvervsdrivende har dog fradrag for grundskyld. Det betyder, at indkomstskatteprovenuet kan stige som følge af lavere fradrag for betalt grundskyld.
Spørgsmål 39:
Ministeren bedes oplyse, hvad kommunernes skatteprovenu ville være, hvis alle kommuner indførte den maksimale dækningsafgift og hvad ville provenuet være, hvis der blev opkrævet det dobbelte af den i dag maksimale dækningsafgift.
Svar:
Dækningsafgiften hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriets ressort. Jeg vil vende tilbage med et svar, når Indenrigs- og Sundhedsministeriets bidrag foreligger.
Spørgsmål 40:
Ministeren bedes oplyse, hvad den samlede værdi af værdistigninger er på boliger de sidste 25 år – samlet og fordelt på værdien af boliger.
Spørgsmål 41:
Ministeren bedes oplyse, hvad den samlede værdistigning af ejendomme, der ikke bruges til bolig, de sidste 25 år, samlet og fordelt på typer, værdi og beskatning af værdistigninger har været.
Svar:
Der er sket meget med boligmassen i de seneste 25 år – der er bygget nye boliger, andre boliger er renoveret, der er bygget til eller om m.v. Kvaliteten af et gennemsnitshus er derfor højere i dag end den var for 25 år siden. Værdistigningerne skal også vurderes i lyset af den almindelige inflation i perioden. Samme forhold gør sig også gældende for de andre typer af ejendomme.
Boligernes værdi kendes primært fra de offentlige vurderinger eller årsreguleringer. Den vurdering, der ligger tættest på at være 25 år gammel, er vurderingen pr. 1.1. 1981, mens den nyeste vurderingsstatistik vedrører ejendomsvurderingen pr. 1.10.2004.
I tabellen nedenfor er vist uddrag af vurderingsstatistikken for 1981 og 2004, der viser værdien af de vurderede ejendomme i 1981 og 2004.
Ejendomsværdier i 1981 og 2004.
|
1981 |
2004 |
Forskel |
|||
|
Antal vurderinger |
Ejendomsværdi |
Antal vurderinger |
Ejendomsværdi |
Antal vurderinger |
Ejendomsværdi |
|
|
Mia. kr. |
|
Mia. kr. |
|
Mia. kr. |
Beboelse i alt: |
1.124.976 |
399 |
1.375.155 |
1.898 |
250.179 |
1.499 |
   Heraf enfamiliehuse |
928.347 |
326 |
1.130.943 |
1.310 |
202.596 |
983 |
Sommerhuse: |
172.238 |
31 |
186.871 |
143 |
14.633 |
112 |
Andre vurderinger |
485.881 |
370 |
426.392 |
1.427 |
-59.489 |
1.057 |
 heraf landbrug m.v. |
157.352 |
111 |
103.792 |
366 |
-53.560 |
255 |
 heraf forretning |
26.123 |
29 |
38.688 |
251 |
12.565 |
223 |
 heraf fabrik og lager |
16.990 |
33 |
20.088 |
161 |
3.098 |
128 |
 heraf blandet beboelse og forretning |
67.625 |
51 |
43.848 |
155 |
-23.777 |
103 |
 heraf andre kommunale ejendomme |
11.669 |
65 |
12.772 |
165 |
1.103 |
100 |
I alt: |
1.783.095 |
801 |
1.988.418 |
3.468 |
205.323 |
2.668 |
Kilde:Â Vurderingsstatistik for vurderingen pr. 1.1.1981 og vurderingen 1.10.2004. |
Ved ejendomsvurderingen i 1981 var den samlede ejendomsværdi af boliger (ekskl. sommerhuse og blandede ejendomme m.v.) ca. 400 mia. kr. i årets priser. Heraf udgjorde ejendomsværdien for enfamiliehuse m.v. ca. 325 mia. kr.
Ved årsreguleringen pr. 1.10.2004 var den tilsvarende ejendomsværdi for samtlige boliger (igen ekskl. sommerhuse og blandede ejendomme m.v.) på ca. 1.900 mia. kr. Heraf udgjorde ejendomsværdien for enfamiliehuse m.v. ca. 1.310 mia. kr.
Andre typer af ejendomme var vurderet til ca. 370 mia. kr. i 1981, hvoraf landbrug udgjorde ca. 110 mia. kr. I 2004 var dette tal vokset til ca. 1.425 mia. kr., hvoraf landbrug udgjorde ca. 366 mia. kr.
Der findes ikke oplysninger, der gør det muligt at fordele værdistigningerne efter boligernes oprindelige værdi i 1981, ligesom der ikke findes oplysninger om eventuel beskatning af værdigevinster i perioden.