Til

Folketinget - Boligudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 - 41 af 31. marts 2006.

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /Birgitte Christensen

                        


Spørgsmål 35:

Ministeren bedes oplyse, hvad ejendomsværdiskatten har været i de sidste 5 år fordelt på størrelse af ejendom,  både i værdi (opdelt i ejendomsværdi på eks. 1,2,3….millioner kr.) og boligareal (f.eks. 100 m2, 200 m2, 300m2…..). Der ønskes tilsvarende en fordeling af besparelsen ved fastfrysningen af ejendomsværdiskatten.

 Svar:

I nedenstående tabel er vist de ønskede fordelinger af ejendomsværdien m.v. i hvert af årene 2000 – 2005. Beregningerne er udført på basis af Lovmodelberegninger på stikprøver af befolkningen i de respektive år. Tallene for 2005 er skøn bygget på grundlag af den seneste prognose fra SKAT for udviklingen i ejendomsværdier ved vurderingen pr. 1.10. 2005. Disse skøn er behæftet med langt større usikkerhed end skønnene for de øvrige år.

Der er i sagens natur ikke angivet skøn over skattestoppet for ejendomsværdiskat i 2000 og 2001, hvor skattestoppet ikke var indført.

Ejendomsværdi og virkning af skattestop for ejendomsværdiskat. 2000 – 2005.

 

2000

2001

2002

2003

2004

2005*

Ejendomsværdi

Ejendomsværdiskat

Ejendomsværdiskat

Ejendomsværdiskat

Virkning af skattestop

Ejendomsværdiskat

Virkning af skattestop

Ejendomsværdiskat

Virkning af skattestop

Ejendomsværdiskat

Virkning af skattestop

Kr.

Mio. kr.

Under 500.0000

835

791

531

22

414

80

374

85

182

65

500.000 – 1 mio.

3.216

3.435

3.362

112

3.286

374

3.331

436

2.092

640

1 mio. – 1,5 mio.

2.529

2.791

2.930

94

2.738

287

2.864

316

2.897

782

1,5 mio. – 2,0 mio.

1.098

1.359

1.731

73

1.714

241

1.826

249

1.956

541

2,0 mio. – 2,5 mio.

409

567

716

36

909

137

954

135

1.364

394

2,5 mio. – 3,0 mio.

144

241

331

22

420

63

469

67

890

254

Over 3 mio.

151

309

552

41

668

120

683

112

1.368

423

I alt

8.383

9.494

10.154

400

10.150

1.300

10.500

1.400

10.750

3.100

Anm.:          Lovmodelberegninger på basis af stikprøver for de respektive år. For 2000 og 2001 stikprøver på ca. 1 pct. af befolkningen, øvrige år stikprøver på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

*                  Fremregnede 2004-oplysninger på basis af den seneste prognose for vurderingen pr. 1.10. 2005.

 

Der findes ikke oplysninger om boligareal i Lovmodellen for samtlige ejerboliger. Derfor kan den ønskede fordeling efter boligstørrelse ikke laves.

Spørgsmål 36:

Ministeren bedes oplyse, hvad grundskylden har været de sidste 5 år fordelt på ejendomstype og størrelsen af grunde, f. eks. 500 m2, 1000 m2, 1500 m2 og 2000 m2 og derover. Der ønskes desuden en tilsvarende fordeling af besparelser som følge af den grænse, der er lagt for stigningen i grundskylden.

Svar:

Grundskyld og loftet over stigningen i grundlaget for grundskylden hører under Indenrigs-og Sundhedsministeriets ressort. Jeg vil vende tilbage med et svar, når Indenrigs- og Sundhedsministeriets bidrag foreligger.


Spørgsmål 37:

Ministeren bedes oplyse, hvad skatteværdien er af rentefradraget fordelt på arten af renteudgifter de sidste 5 år. Der ønskes desuden en fordeling af rentefradraget (omregnet til skatteværdi) fordelt på indkomstgrupper.

Svar:

I nedenstående tabel er vist størrelsen af de private renteudgifter i årene 1999 – 2004 samt vist skøn over skatteværdien af disse fradrag.

Det skal bemærkes, at man i skattesystemet ikke opererer med et egentligt fradrag for renteudgifter. Man beregner summen af renteindtægter og renteudgifter  - nettokapitalindkomst. Er nettokapitalindkomsten negativ, kan den fradrages i grundlaget for de kommunale skatter – den skattepligtige indkomst. Man kan således ikke ophæve rentefradraget isoleret, men må i stedet ophæve fradraget for negativ nettokapitalindkomst.

Private renteudgifter og sammensætningen heraf 1999 – 2004.

Private renteudgifter

1999

2000

2001

2002

2003

2004

Renteudgift til pengeinstitut m.v.

17.980

20.530

21.490

19.740

18.420

18.930

Renteudgift til realkreditinstitut m.v.

43.140

44.150

47.230

47.150

46.690

43.710

Renteudgift anden gæld inkl. pantebreve og studielån

1.390

1.330

1.350

1.220

1.150

1.115

Samlede private renteudgifter

62.510

66.010

70.070

68.110

66.260

63.755

Skatteværdi heraf*

25.070

23.960

23.260

22.680

22.060

21.230

Kilde:     Optællinger af SKAT’s administrative registre.

*            Skøn. Beregnet ud fra den landsgennemsnitlige marginalskat for negativ nettokapitalindkomst.

 

I nedenstående tabel er vist en indkomstfordeling af skatteværdien af de private renteudgifter i 2004 på basis af lovmodelberegninger.

Indkomstfordeling af skatteværdien af private renteudgifter i 2004.

Personlig indkomst tillagt positiv nettokapitalindkomst

Antal personer

Skatteværdi af private renteudgifter*

Gennemsnit

Sum

Kr.

(1.000)

Kr.

Mio. kr.

Under 100.000

1.010

1.035

1.045

100.001 – 200.000

1.545

2.770

4.270

200.001 – 250.000

700

5.660

3.955

250.001 – 300.000

555

7.255

4.015

300.001 – 400.000

495

8.830

4.380

400.001 – 500.000

150

10.995

1.675

500.001 – 600.000

60

12.340

750

Over 600.000

70

16.240

1.145

I alt

4.585

4.630

21.235

Anm.:      Lovmodelberegninger på basis af en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen i 2004.

*              Skøn. Beregnet ud fra den landsgennemsnitlige marginalskat for negativ nettokapitalindkomst på 38,8 pct. i 2004

 


Spørgsmål 38:

Ministeren bedes oplyse, hvad skatteprovenuet ville være for kommunerne, hvis både rentefradraget, ejendomsværdien og grundskylden udfases.

Svar:

En afskaffelse af ejendomsværdiskatten, grundskylden og rentefradraget vil alene vedrøre kommunerne. Ejendomsværdiskatten skønnes i 2006 at udgøre ca. 11 mia. kr., og en afskaffelse vil betyde et provenutab for kommunerne af samme størrelse.

Som førnævnt kan fradraget for renteudgifter ikke fjernes isoleret, men kræver at fradraget for negativ nettokapitalindkomst afskaffes. Det skønnes i 2006 at medføre en provenugevinst på ca. 21 mia. kr. for kommunerne.

Grundskylden skønnes for 2006 at indbringe et provenu på ca. 15,2 mia. kr., og en afskaffelse vil umiddelbart indebære et tilsvarende provenutab for kommunerne. Erhvervsdrivende har dog fradrag for grundskyld. Det betyder, at indkomstskatteprovenuet kan stige som følge af lavere fradrag for betalt grundskyld.

Spørgsmål 39:

Ministeren bedes oplyse, hvad kommunernes skatteprovenu ville være, hvis alle kommuner indførte den maksimale dækningsafgift og hvad ville provenuet være, hvis der blev opkrævet det dobbelte af den i dag maksimale dækningsafgift.

Svar:

Dækningsafgiften hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriets ressort. Jeg vil vende tilbage med et svar, når Indenrigs- og Sundhedsministeriets bidrag foreligger.

Spørgsmål 40:

Ministeren bedes oplyse, hvad den samlede værdi af værdistigninger er på boliger de sidste 25 år – samlet og fordelt på værdien af boliger.

Spørgsmål 41:

Ministeren bedes oplyse, hvad den samlede værdistigning af ejendomme, der ikke bruges til bolig, de sidste 25 år, samlet og fordelt på typer, værdi og beskatning af værdistigninger har været.

Svar:

Der er sket meget med boligmassen i de seneste 25 år – der er bygget nye boliger, andre boliger er renoveret, der er bygget til eller om m.v.  Kvaliteten af et gennemsnitshus er derfor højere i dag end den var for 25 år siden. Værdistigningerne skal også vurderes i lyset af den almindelige inflation i perioden. Samme forhold gør sig også gældende for de andre typer af ejendomme.

Boligernes værdi kendes primært fra de offentlige vurderinger eller årsreguleringer. Den vurdering, der ligger tættest på at være 25 år gammel, er vurderingen pr. 1.1. 1981, mens den nyeste vurderingsstatistik vedrører ejendomsvurderingen pr. 1.10.2004.

I tabellen nedenfor er vist uddrag af vurderingsstatistikken for 1981 og 2004, der viser værdien af de vurderede ejendomme  i 1981 og 2004.

Ejendomsværdier i 1981 og 2004.

 

1981

2004

Forskel

 

Antal

vurderinger

Ejendomsværdi

Antal

vurderinger

Ejendomsværdi

Antal

vurderinger

Ejendomsværdi

 

 

Mia. kr.

 

Mia. kr.

 

Mia. kr.

Beboelse i alt:

1.124.976

399

1.375.155

1.898

250.179

1.499

    Heraf enfamiliehuse

928.347

326

1.130.943

1.310

202.596

983

Sommerhuse:

172.238

31

186.871

143

14.633

112

Andre vurderinger

485.881

370

426.392

1.427

-59.489

1.057

  heraf landbrug m.v.

157.352

111

103.792

366

-53.560

255

  heraf forretning

26.123

29

38.688

251

12.565

223

  heraf fabrik og lager

16.990

33

20.088

161

3.098

128

  heraf blandet beboelse og forretning

67.625

51

43.848

155

-23.777

103

  heraf andre kommunale ejendomme

11.669

65

12.772

165

1.103

100

I alt:

1.783.095

801

1.988.418

3.468

205.323

2.668

Kilde:  Vurderingsstatistik for vurderingen pr. 1.1.1981 og vurderingen 1.10.2004.

 

Ved ejendomsvurderingen i 1981 var den samlede ejendomsværdi af boliger (ekskl. sommerhuse og blandede ejendomme m.v.) ca. 400 mia. kr. i årets priser. Heraf udgjorde ejendomsværdien for enfamiliehuse m.v. ca. 325 mia. kr.

Ved årsreguleringen pr. 1.10.2004 var den tilsvarende ejendomsværdi for samtlige boliger (igen ekskl. sommerhuse og blandede ejendomme m.v.) på ca. 1.900 mia. kr. Heraf udgjorde ejendomsværdien for enfamiliehuse m.v. ca. 1.310 mia. kr.

Andre typer af ejendomme var vurderet til ca. 370 mia. kr. i 1981, hvoraf landbrug udgjorde ca. 110 mia. kr. I 2004 var dette tal vokset til ca. 1.425 mia. kr., hvoraf landbrug udgjorde ca. 366 mia. kr.

Der findes ikke oplysninger, der gør det muligt at fordele værdistigningerne efter boligernes oprindelige værdi i 1981, ligesom der ikke findes oplysninger om eventuel beskatning af værdigevinster i perioden.