Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

 

 

 

 

Dato: 16. marts 2006

 

 

 

 

 

Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg har i skrivelse af 10. februar 2006 (alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 79:

 

Spørgsmål nr. 79:

”Ministeren bedes oplyse, hvilke tiltag ministeren på foranledning af TDC-kampagnen "Fars Kram" - der har modtaget Ligestillingsministeriets Mandepris for kampagnen og fået flere nye fædre til at anvende deres mulighed for 10 ugers forældreorlov med løn - har igangsat for at opfordre fædre til at tage barsel.”

 

Svar:

Efter indførelsen af den fleksible barselorlov gennemførte regeringen en oplysningskampagne for at gøre forældre og virksomheder opmærksomme på de muligheder, der lå i de efter lovgivningen fastsatte regler om ret til fravær og ret til dagpenge. Dette skete bl.a. i form af trykning af pjecerne om fleksibel barselorlov til forældre og til virksomheder. Disse pjecer er der fortsat stor efterspørgsel efter.

 

Lovgivningen om den fleksible barselorlov er en ramme, som parterne på arbejdsmarkedet kan udbygge bl.a. ved at indgå aftaler om fuld løn under dele af den orlov, hvori der er ret til dagpenge.

 

Det er min opfattelse, at kendskabet til de muligheder, der følger af de overenskomstmæssige aftaler om løn under barsel, skal udbredes af de parter, der har indgået aftalerne.

 

Jeg har med tilfredshed noteret mig, at en stor virksomhed som TDC har ført en kampagne med opfordring til fædre om at udnytte deres ret til at tage op til 10 ugers forældreorlov med løn. Endvidere har jeg med tilfredshed noteret mig, at flere faglige organisationer fører kampagner for at gøre mænd opmærksomme på deres muligheder og rettigheder i forbindelse med barselorlov.

 

Der er min opfattelse, at det både er mest hensigtsmæssigt og giver den bedste effekt, når opfordringen til mænd om at udnytte deres muligheder for at holde barselorlov med løn kommer fra de parter, der har indgået overenskomster herom.

 

I forlængelse af den forventede vedtagelse af loven om barseludligning vil Familie- og Forbrugerministeriet orientere virksomhederne om de muligheder, der ligger heri. 

 

 

 

 

Lars Barfoed

/Mette Arnsfelt McPhail