Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 60 af 2. januar 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg ( Alm. del )   Spørgsmål nr. 60: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. december 2005 fra Peter Klingsten vedrørende ændring af syged   agpengeloven, jf. alm. del - bilag 85. Svar:   Peter Klingsten har i henvendelsen anført en række    bemærkninger til den del af Finanslovsaftalen for 2006 som vedrører  modernisering af sygedagpenge- loven, nærmere bestemt sygedagpeng  elovens regel om regres. Jeg kan oplyse, at regeringen den 1. februar 2006 vil fremsætte   forslag om en ny moderniseret lov om sygedagpenge, der blandt andet udmønter Finan s- loven 2006. Lovforslaget indeholder ændring af regresb  estemmelsen, således at en kommune ikke længere kan gør   e regreskrav gældende   over for en ar- bejdsgiver i sager, hvor en person ansat hos den pågældende a   rbejdsgiver har pådraget sig en arbejdsskade, der er omfattet af lov om arbejdsskadesi kring. I besvarelsen af § 20-spørgsmål nr.   S 820 af 8. november 2005, har jeg rede- gjort for de forhold, der taler for ændringen af regresbestemmelsen.   Forhol- dene er blevet afdækket i forbindelse med arbejdet i partsudvalget om m  o- dernisering af sygedagpengeloven. For det første,  harmonerer den gældende regresbestemmelse dårli   gt med forventningerne om arbejdsgivernes sociale engagement og stadigt mere aktive rolle i sygeopfølgningsarbejdet på virksomhederne.   Arbejdsgiverne kan således have vanskeligt ved at skulle samarbejde med kommunerne om oprettelse af løntilskudsjob, fleks job m.v., når de samtidig oplever, at  kom- munerne fører sager mod dem om tilbagebetaling af sygedagpenge. For det andet, er der samspillet med arbejdsgiverperioden på 14 dage. I sygedagpengeloven har man valgt at fordele udgifterne ved sygefraværet således , at arbejdsgiveren skal afholde udgiften til sygedagpenge til sine ansatte i de første 14 dage. I disse 14 dage skal arbejdsgiveren betale  syge- dagpenge til den ansatte uden hensyn til, om virksomheden er skyld i syge- fraværet eller ej. Efter arbejdsgiverpe  rioden på de 14 dage, er det  kommunen der udbetaler sygedagpenge. Der er således tale om en objektiv  fordeling af udgiftsbyrderne. Med den gældende adgang til at gøre regres gældende overfor en ansvarlig Januar 2006 Vores sag 304-0006 (06-139-0003)
2/2 skadevolder, også i arbejdsskadesager, sker der sål  edes en sammenblanding af principperne for afholdelse af udgifterne til dagpenge til sygemeldte lø n- modtagere. I øvrigt er arbejdsgiverne i modsætning til andre skadevoldere afskåret fra at få udgifterne i forbindelse med et regresansvar dækket af deres almindelige erhvervsansvarsforsikring. For det tredje, oplever særligt små virksomheder en manglende retssikke   r- hed, fordi sagerne om regres er meget komplicerede, da der skal ske en vur- dering af det såkaldte erstatningsretlige grundlag, og kommunerne samtidi g ikke altid sørger for at gøre det klart for virksomhederne, at en sygedagpe  n- gesag er blevet til en sådan tilbagebetalingssag. Det skal bemærkes, at ændringen i regresbestemmelsen ikke har betydning for den enkelte sygemeldtes ret til sygedagpenge, men alene vedrører en e f- terfølgende  ”udligning” mellem en ansvarlig skadevolder og kommunen. Ved at undtage arbejdsskaderne fra regresbestemmelsen er det i øvrigt vigtigt at holde sig for øje, at der ikke bliver tale om, at arbejdsgiverne ikke længere har ansv  ar for en arbejdsskade efter fx erstatningsansvarsloven, ar- bejdsmiljøloven eller anden lovgivning. Det ansvar har arbejdsgiveren fortsat, og det er således alene regreskravet  – den afledte ret    - der fjernes. Det er således ”udligningen” mellem arbejdsgiver   en og kommunen der fjernes. Udkast til forslag om lov om sygedagpenge blev sendt i høring den 20. d e- cember 2005. I høringssvaret fra K ommunernes Landsforening (KL), blev der rejst forslag om justeringer i regresbestemmelsen, herunder blandt andet indsætte  lse af en frist for forsikringsselskabernes orientering af kommunen i sager med udbetaling af erstatning, samt at der indsættes en konsekvens  , hvis fristen ikke overholdes. KL´s forslag om justeringer vil blive indarbejdet i lovforslaget inden fremsætte  lsen.