Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 54 af
15.december 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.
Spørgsmål nr. 54:
Ministeren gav under besvarelsen af samrådsspørgsmål F,G, og H tilsagn om
at ville undersøge, om Arbejdstilsynets akutva gt er bemandet med et
tilstrækkeligt antal medarbejdere der er i besiddelse af rigtige kvalifikationer.
Herudover bedes ministeren undersøge hvorvidt akutvagten er nem at få
kontakt til. Ministeren bedes sende et notat herom når undersøgelsen er
færdig.
Svar:
Opkald til Arbejdstilsynets akutvagt på bygge - og anlægsområdet sker t y-
pisk, når politiet står ude på et ulykkessted. Politiet ringer enten op via Ar-
bejdstilsynets Call Center (hovednummeret), eller på nogle særlige akut -
telefonnumre, som de fire tilsynscentre har givet til politiet. Det sikrer, at po-
litiet altid - på alle tider af døgnet - kan komme i forbindelse med Arbejdstil-
synet.
I de tilfælde, hvor en ansat inden for Arbejdstilsynets åbningstid ringer op
med oplysning om en ulykke og ønske r, at der kommer en tilsynsførende ud
på en konkret byggeplads - vil Arbejdstilsynets Call Center notere de rele-
vante oplysninger. De ansatte i Arbejdstilsynets Call Center er instrueret i,
hvordan disse opkald skal håndteres, herunder hvem der skal inddrages for at
vurdere, om der skal sendes en tilsynsførende ud med det samme.
Arbejdstilsynet arbejder for tiden på at etablere en praktisk og teknisk lø s-
ning på håndteringen af de opkald fra ansatte eller arbejdsgivere om alvorli-
ge arbejdsulykker og dødsulykk er, som sker uden for Arbejdstilsynets å b-
ningstid. Løsningen, som forventes at være på plads den 1. februar 2006, vil
dermed sikre, at alle akutte opkald
- bliver be-
svaret og håndtere t både før og efter Arbejdstilsynets normal e å bningstid.
Januar 2006
Vores sag
204-0006/20050097236