Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 af 11. oktober 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del – bilag 12). Spørgsmål nr. 5: Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. oktober 2005 fra Rejsear- bejdere.dk, jf. alm. del - bilag 12. Svar:   Jeg kan oplyse, at lovforslaget om ændring af udstationeringsloven forventes fremsat i januar 2006. Lovforslaget er i øjeblikket  til høring med  svarfrist til den 14. december 2005 . Forslaget går  ud på at forlænge revisionsfristen med 3 år , men indeholder derudover ikke ændringer  . I lighed med tidligere har behovet for at imple- mentere udstationeringsdirektivets bestemmelse om mindsteløn  været drø   ftet med arbejdsmarkedets parter, som fortsat ikke mener, at der er behov for ændringer i udstati sloven vedr. mindsteløn . I Danmark sikres ordnede løn - og arbejdsvilkår først og fremmest ved, at de faglige organisationer indgår kollektive overenskomster med arbejdsgiverne. For at opnå  overenskomst kan de faglige organisationer iværksætte stre jke eller blokade overfor en arbejdsgiver. Det gælder både i forhold til danske og udenlandske arbejdsgivere. Efter udstationeringsdirektivet skal medlemsstaterne påse, at den udstation e- rede lønmodtager sikres den almindelige gældende mindsteløn. Direktiv et indeholder samtidig en mulighed for at lande, der som Danmark ikke har al- men-gyldige overenskomster, kan undlade at gennemføre udstationeringsd i- rektivets bestemmelse om mindsteløn. I forbindelse med gennemførelsen af  direktivet blev det nøje overvejet, hvorvidt Danmark skulle anvende muligheden for at opstille krav om mind- steløn. Der var imidlertid enighed om, at  der ikke var behov for en regule- ring af mindsteløn, og at eventuelle problemer med underbetaling  ville kun- ne løses gennem fagforeningernes mul ighed for på sædvanlig vis at forsøge at indgå overenskomster med virksomhederne. Der var også enighed om at følge situationen, hvorfor der blev indsat en revisionsb estemmelse i loven. Regeringen er opmærksom på, at der i forbindelse med EU   -udvidelsen er en stor udfordring for fagbevægelsen i at være med til at sikre ordnede løn - og arbejdsvilkår  for udenlandske arbejdstagere. Men så længe arbejdsmarkedets December 2005 Vores sag 6501-0010
2/2 parter vurderer, at de kan håndtere evt. problemer med underbetaling , mener jeg ikke, at der er behov for en lovfastsat mindsteløn. Et andet aspekt vedrørende en lovfastsat minsteløn er, at man ikke bare kan lade udstationerede lønmodtagere følge gældende kollektive overensko m- ster. Ifølge EU -retten må der ikke ske forskelsbehandling med hensyn til de vilkår , der stilles til udenlandske virksomheder, og de vilkår, som stilles til nationale virksomheder. Det betyder bl.a., at hvis udenlandske virksomheder skal være omfattet af danske overenskomster, vil samme krav skulle stilles til danske virksomheder. Dette kan kun sikres ved, at man i Danmark for- pligter alle virksomheder til at give overenskomstmæssige lønvilkår. Et s dant krav vil imidlertid være et væsentligt indgreb i aftalefriheden på det danske arbejdsmarked og jeg vurderer, at et sådant tiltag  ikke vil stå i forhold til udfordringerne med udstationerede arbejdstagere på nuvære   nde tidspunkt. Udtalelsen om konfliktretten fra kommissæren for Indre Marked   – Charlie McGreevy – giver mig    heller ikke anledning til at ændre udstationeringsl  o- ven. Men udtalelsen har selvfølgelig vakt undren , idet udtalelsen er med til at så tvivl om det kollektive overenskomstsystem og den måde, hvorpå vi i de nordiske lande fastsætter rimelige løn   - og arbejdsvilkår og skaber konku r- rence på lige vilkår.   Udtalelsen har også va kt opsigt i Sverige i forbindelse med den verserende retssag ved EF-domstolen, hvor den svenske arbejds- domstol har bedt EF-domstolen tage stilling til, om det er foreneligt med EU-retten, når faglige organisationer konflikter for at opnå overenskomst med en udenlandsk arbejdsgiver. Fagforeningers ret til at konflikte for at opnå overenskomst er et helt grun d- læggende element i det danske arbejdsmarkedssystem. Derfor   vil den danske regering i forbindelse med den verserende svenske sag ved EF-domstolen afgive et indlæg i sagen, som forsvarer den gældende retstilstand vedr. det kollektive overenskomstsystem, ligesom regeringen vil gøre gældende, at fagforeningers konfliktret er fuldt ud forenelig med EU-retten. Med hensyn til Kommissionens svar af 7. juli 2005 på den klage, som Fo r- eningen Rejsearbejdere har indgivet vedrørende den danske implementering af udstationeringsdirektivet, giver svaret mig ikke anledning til bemærkni ger. Med hensyn til ønsker om  lovinitiativer, som skærper kravet til registrering også i forbindelse med udstationering,  kan jeg oplyse, at regeringen på ska t- teområdet som led i Fair -play-initiativet vil foreslå, at alle aftaler om bygge - og anlægsarbejde mellem en dansk virksomhed og en udenlandsk undere  n- treprenør skal indberettes til to ld- og skatteforvaltningen uanset arbejdets va- righed. Alle oplysninger vedrørende aftalen skal foreligge på det tidspunkt, hvor den udenlandske virksomhed begynder arbejdet i Danmark. Indberet- ningspligten vil blandt andet også omfatte navn og adresse på un  derentrepre- nørens udstationerede ansa tte.