Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 44 af 25. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (AMU Alm. del). Spørgsmål nr. 44: Ministeren bedes kommentere den anonymiserede henvendelse vedrørende kontanthjælp til syge, jf. alm. del  - bilag 63. Svar:   Henvendelsen vedrører  kritik af den kommunale sagsbehandling i forbindel- se med udbetaling af hjælp til en   ung mand på 21 år  , der er alvorligt syg. Det gør dybt indtryk, når jeg som her hører om, at alvorlig sygdom rammer et helt ungt menneske. Jeg er helt enig med brevskriveren i, at det er i situa- tioner som denne, er det er helt centralt, at vores velfærdssystem virker e  f- fektivt, og at der g ive   s den bedst mulige hjælp. Det er vigtigt, at kommunen ikke belaster alvorligt syge unødvendi gt, men i stedet hjælper i forhold til den enkeltes individuelle behov. Jeg vil derfor også  godt slå fast, at d et ikke er regeringens politik, at syge kontanthjælpsmodtagere skal mødes med mistro og stive regler   , når de har brug for hjælp fra det offen  tlige. Tværtimod søger vi løbende at tilpasse re g- lerne med henblik på , at rammerne for den lokale service er bedst mulig. Det er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for den kommunale sagsbe- handling. Den skal inden for lovgivningens rammer tilrettelægge   sagsbe- handlingen, således at  borgerens behov bedst muligt tilgodeses. Rammerne for behandling af sager om kontanthjælp er først og fremmest    fastsat i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område   og lov om aktiv socialpolitik. Generelt om reglerne kan jeg oplyse, at kommunen skal behandle ansøgni n- ger om hjælp   i forhold til alle de muligheder for hjælp  , der er efter den socia- le lovgivning – lhedsvurdering af sagen. Kommunen skal løbende følge sagen og sikre s  ig, at betingelserne for hjæ  l- pen er opfyldt, og kommunen skal samtidig være opmærksom på , om der er behov for andre former for hjælp til den pågældende , f.eks. hjælp  emulighe- der efter serviceloven. Sagen skal følges op sen est 3 måneder efter sen este henvendelse, eller 3 må neder efter at sagen senest har været vurderet. December 2005 Vores sag 05-119-0430/304-0006
2/2 Det er kommunen, der har ansvaret for at få oplyst en sag i t ilstrækkeligt o  m- fang, men kommunen kan bede personen, der søger om hjælp   , om at med- virke til de få de nødvendig oplysninger frem  , herunder om at fremskaffe lægee  rklæringer.   Der må kun bedes om de oplysninger , der har betydning for sagen. Kommunen kan med samtykke fra borgeren indhente oplysninger fra andre myndigheder til brug for sagen. Samlet gælder  , at reglerne skal medvirke til at sikre, at borgeren får indfl y- delse på sin egen sag , og at der ikke indhentes oplysninger uden borgerens viden eller medvirken. Opfølgningen på hjælpen skal sikre , at hjælpen udb  e- tales korrekt, men den skal også bidrage til at sikre , at evt. nye behov hos borgeren kan tilgodeses. Det er min opfattelse, at der er en god balance i de regler der gælder for b  e- handling af sager om kontanthjælp  , således at både borgernes behov kan ti  l- godeses, samtidig med at der sikres den nødvendige dokumentation for re t- ten til udbetaling af ydelserne. Det er også mit indtryk, at langt de fleste kommuner udfylder rammerne med fornøden hensyntagen til den enkeltes særlige    individuelle behov for støtte, men man kan næppe gardere sig helt imod  , at der kan opstå situationer so m den pågældende. Hvis man er utilfreds med    sagsbehandlingen,kan man   rette henvendelse til borgmesteren eller kommunalbestyrelsen herom, så komm u- nen fremover kan yde en bedre service.