Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Dato: 14. december 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Arbejdsmarkedsudvalgs  brev  af  24. november 2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr.    43 (AMU Alm. del). Spørgsmål nr.   43: ” Ministeren  bedes  oversende  en  beskrivelse  af  det  retssikkerhedsprojekt, som ministeren omtalte under besvarelsen af samrådsspørgs  mål C. ” Svar: Socialministeriet  har  løbende  initiativer  i  gang,  som  skal  forbedre  komm u- nernes overholdelse af lovgivningen. Projekt ”Retssikkerhed og Formi dling” er blot et af mange initiativer, som skal medvirke til at forbedre retssikker- heden i kommunerne. Projekt ”Retssikkerhed og Formidling” løb fra marts 2003 til juni 2004   . Med dette projekt blev der sat fokus på borgernes oplevelse af retssikkerh e- den i deres egne sager. Projektet bestod af 3 delprojekter: ”Den sociale lo v- givnings  form  og  formulering”,  ”Borgerens  medvirken  i  sociale  sager”  og ”For mulering og formidling af afgørelser”. Den sociale lovgivnings form og formulering Projektet undersøgte om  lovgivningen er formuleret, så borgerne kan læse og forstå den. Projektet undersøgte, om  der er en sammenhæng mellem forskellige lov  - og paragraftyper, og hvor godt borgerne forstår den sociale lovgivnings indhold og rækkevidde. Nye metoder til lovarbejdet Deloitte  Business  Consulting  varetog  projektet  og  udarbejdede  en  rapport Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LHN/ J.nr. 042-2030
2 med  forslag  til  metoder,  som  fremover  kan  bruges  i  lovgivningsarbejdet. Målet  var at formulere lovene, så  almindelige borgere kan forstå hvilke pli g- ter og hvilke rettigheder, loven giver dem. Afslutning af projektet Deloittes rapport viste, at borgerne i stigende omfang læser   lovens tekst, men først når de kommer i kontakt med det sociale system. Rapporten viste også, at der er mange ting, som borgerne ikke kan forstå. Borgerens medvirken i sociale sager Projektet  handlede  om borgernes  medvirken  i  sociale  sager  med  udgangs- punkt i § 4 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område  . § 4 fastslår, at borgerne skal have mulighed for at me dvirke ved behandlingen af deres egen sag. Praksis i socialforvaltningerne Undersøgelsen  belys te,  hvordan  §  4  fungerer  i  praksis  ud  fra  forskellige vinkler og perspektiver. Det  blev blandt andet foreslået,  at der skal ses næ  r- mere  på  kommunikationen,  magtrelationerne  og  organisationskulturen  i  s o- cialforvaltningerne,  da  socialforvaltningernes  måde  at  gøre  tingene  på  har betydning for borge rnes retssikkerhed. Afslutning Hovedkonklusionen   på   undersøgelsen   om   borgernes   medvirken var,   at kom munerne   ikke   bruger   sagsbehandlingsreglerne   i   retssikkerhedsloven systematisk. Der er ikke nok opmærksomhed på sagsbehandlingsreglerne   , og derfor  inddrager  sagsbehandlerne  borgerne,  når  de  synes,  det  er  ”hensigt  s- mæssigt”. Formulering og formidling af afgørelser Projektet satte fokus på formuleringen og formidlingen af afgørelser i sociale sager, da det er et afgørende element i oplevelsen af r etssikkerhed, at borge- ren  kan  læse  og  forstå  den  afgørelse,  der  bliver  truffet  i  ens  sag samtidig med, at afgø s krav til indholdet i afgørelserne. Initiativer affødt af  Projekt Retssikkerhed og Formidling: I  marts  2004  blev  pjecen  ”At  skrive  en  afgørelse”  sendt  ud  til  alle kommuner og amtskommuner. Pjecen er rettet mod sagsbehandlere, der  træffer afgørelser i  sociale  sager   ,  og  indeholder  ud  over  en  op- skrift på at skrive en afgørelse  , hjælpelister i form af en tjekliste med spø rgsmål til at kontrollere, om regle rne er blevet fulgt. I 2004 blev der sendt 2 borger-rettede pjecer ud: Den ene er pjecen ”Sådan forløber din sag”, som beskriver, hvilke rettigheder borg eren
3 har i forhold til sagsbehandlingen af sociale sager. Den anden er pje- cen ”Hvis du vil klage”  , der beskriver hvordan man klager, og hvad der  sker  under  en  klagebehandling.  Pjecerne  er  ment  som  et  ud- gangspunkt for borgerens dialog med sagsbehandleren i kommunen og vil også hjælpe sagsbehandleren med at fokusere på at o verholde sagsbehandlingsreglerne. Der er blevet udsendt en inspirationspjece (”Få borgerens medvirken i sagsbehandlingen til at lykkes”) til kommunerne. Pjecen  giver gode råd  om ,  hvordan  kommunerne  kan  sikre, at lovgivningens  krav  om borgerinddragelse bliver overholdt. Pjecen henvender sig til sagsbe- handlere, det administrative og politiske niveau i kommunerne I  forbindelse  med  ændringerne  i  den  sociale  lovgivning,  der  skulle implementere  kommunalreformen,  er  lov  om  social  service  blevet skrevet igennem, så den er mere klar. Yderligere oplysninger om projektet kan findes www.social.dk/retssikkerhed. Eva Kjer Hansen /Mikael Lynnerup Kristensen