Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af
11. oktober 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
(AMU Alm. del).
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. oktober 2005 fra Dansk So-
cialrådgiverforening.
Svar:
Dansk Socialrådgiverforening har med sit brev til udvalget ønsket , at udval-
get drøfter, hvordan man vil forholde sig til de borgere, der rammes af loftet
for ydelser, fordi de efter socialrådgiverforeningens opfattelse uforskyldt ik-
ke kan leve op til målsætning en i forliget om Flere i Arbejde om hurtigst mu-
ligt at komme i arbejde.
Jeg vil gerne slå fast, at regeringen ingen planer har om at afskaffe lo ftet for
den samlede hjælp til ko ntanthjælpsmodtagere.
Et meget vigtigt formål med loftet er, at det bedre skal kunne betale sig at
arbejde. De seneste tal fra Finansministeriet viser, at der for 130.000 danske-
re er mindre end 50 kr. i daglig gevinst ved at gå på arbejde. Det vil regeri n-
gen gøre op med .
Jeg kan være enig i, at der er nogle, der har mere svær t end andre ved at
komme i arbejde, men hvorfor skal vi opgive at få disse personer i arbejde
eller i det mindste tættere på arbejdsmarkedet - af denne årsag . Det er nemlig
en kendsgerning, at der blandt de svageste kontanthjælpsmodtagere hvert år
er 10 pct., der kommer i arbejde.
Få timers arb ejde ugentligt kan være medvirkende til , at man beholder kon-
takten til arbejdsmarkedet, og hermed lettere kan komme tilbage på fuld tid,
når arbejdsevnen forbedres. Få timers arbejde kan også betyde at man ikke
mere omfattes af loftet for den samlede hjælp til kontanthjælpsmodtagere.
Foreningen har fremsendt nogle eksempler, der skal belyse kritikken.
Det fø rste eksempelhandler
ikke om loftet over ydelser til kontanthjælp s-
modtagere, men alene om hjælpen til unge. I eksemplet nedsættes hjælpen til
en ung kontanthjælpsmo dtager, der lider at spiseforstyrrelser, efter 9 mån e-
der. Hjælpen nedsættes til SU sa
tsen.
November 2005
Vores sag
05-119-0339