Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 27 af
10. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
(AMU alm. del ).
Spørgsmål nr. 27:
I et brev dateret 15. september 2003 skriver Arbejdsdirektoratet til en dansk
borger, der gennem en del år har opholdt sig i Storbrita nnien:
"Hvis De ikke har været arbejdstager eller lignende i Storbritannien, er yde l-
sen starthjælp efter aktivloven. I det omfang De har været arbejdstager i et
andet EU-land, vil De være berettiget til kontanthjælp, i det
omfang betin-
gelserne for at få kontanthjælp i øvrigt er opfyldt."
To år senere i et brev dateret 17. oktober 2005 skriver samme kontorchef i
Arbejdsdirektoratet:
"Det er direktoratets opfattelse, at EU/EØS -borgere, herunder også danske
statsborgere, opnår arbejdstagerstatus i Danmark, når pågældende i en peri
o-
de her i landet præsterer en ydelse mod vederlag for en anden og efter de n-
nes anvisninger. Der skal være tale om en aktuel og reel økonomisk aktivitet,
der ikke blot er et marginalt supplement til anden forsørgelse." Og senere i
brevet for at præcisere: "Indtil personen opnår arbejdstagerstatus i Danmark,
vil pågældende således alene kunne modtage starthjælp."
Ministeren anmodes om at oplyse, hvilken af de to tolkninger af loven der
gæ lder. Såfremt der er fortolkningen i brevet fra 2005 der er gældende bedes
ministeren endvidere oplyse hvad baggrunden er for at praksis er skærpet så
markant.
Svar:
Efter § 11, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik er retten til kontanthjælp beti n-
get af, at ansøg eren har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de
seneste 8 år. B orgere, der efter EU-retten har ret til hjælpen, er fritaget fra 7-
årskravet , jf. lovens § 11, stk. 4.
Efter principielle overvejelser om betydningen af formuleringen i § 11, stk.
4, har Arbejdsdirektoratet i brevet af 17. oktober 2005 udtalt vejledende, at
bestemmelsen skal fortolkes således, at den fritager borgere, der har opnået
arbejdstagerstatus i Danmark efter EU-retten, fra at opfylde 7-årskravet.
Baggrunden er, at arbejdstagerstatus i et andet EU-land ikke giver ret til so-
cial bistand i Danmark efter EU-retten.
Der er ikke tale om en skærpelse af praksis, da Arbejdsdirektoratet ikke b e-
handler konkrete sager om ret til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Der
December 2005
Vores sag
352-0001/05-119-0408