Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 27 af 10. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (AMU alm. del ). Spørgsmål nr. 27: ” I et brev dateret 15. september 2003 skriver Arbejdsdirektoratet til en dansk borger, der gennem en del år har opholdt sig i Storbrita nnien: "Hvis De ikke har været arbejdstager eller lignende i Storbritannien, er yde  l- sen starthjælp efter aktivloven. I det omfang De har været arbejdstager i et andet EU-land, vil De være berettiget til kontanthjælp, i det omfang betin- gelserne for at få kontanthjælp i øvrigt er opfyldt." To år senere i et brev dateret 17. oktober 2005 skriver samme kontorchef i Arbejdsdirektoratet: "Det er direktoratets opfattelse, at EU/EØS  -borgere, herunder også danske statsborgere, opnår arbejdstagerstatus i Danmark, når pågældende i en peri o- de her i landet præsterer en ydelse mod vederlag for en anden og efter de  n- nes anvisninger. Der skal være tale om en aktuel og reel økonomisk aktivitet, der ikke blot er et marginalt supplement til anden forsørgelse." Og senere i brevet for at præcisere: "Indtil personen opnår arbejdstagerstatus i Danmark, vil pågældende således alene kunne modtage starthjælp." Ministeren anmodes om at oplyse, hvilken af de to tolkninger af loven der gæ  lder. Såfremt  der er fortolkningen i brevet fra 2005 der er gældende bedes ministeren endvidere oplyse hvad baggrunden er for at praksis er skærpet så markant.” Svar:   Efter § 11, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik er retten til kontanthjælp beti  n- get af, at ansøg eren har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år. B orgere, der efter EU-retten har ret til hjælpen,   er fritaget fra 7- årskravet , jf. lovens § 11, stk. 4. Efter principielle overvejelser om betydningen af formuleringen i § 11, stk. 4, har Arbejdsdirektoratet i brevet af 17. oktober 2005 udtalt vejledende, at bestemmelsen skal fortolkes således, at den fritager borgere, der har opnået arbejdstagerstatus i Danmark efter EU-retten, fra at opfylde 7-årskravet. Baggrunden er, at arbejdstagerstatus i et andet EU-land ikke giver ret til so- cial bistand i Danmark efter EU-retten. Der er ikke tale om en skærpelse af praksis, da Arbejdsdirektoratet ikke b  e- handler konkrete sager om ret til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Der December  2005 Vores sag 352-0001/05-119-0408
2/2 er derimod tale om en principiel afklaring af rækkevidden af EU  -retten i for- hold til ret til hjælp. Ankestyrelsen har i to afgørelser    fra den 15. december 2005 bekræftet den fortolkning , som Arbejdsdirektoratet har udtrykt i brevet af 17. oktober 2005.