Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 14 af
21. oktober 2005 fra Folketingets arbejdsmarkedsudvalg
(Alm. del).
Spørgsmål nr. 14:
I hvilket omfang kan kommunerne fratage kontanthjælpen fra kontan t-
hjælpsmodtagere, hvis denne afviser tilbud om aktivering, job eller danskun-
dervisning?
Svar:
Formålet med at give kontanthjælp er at sætte modtageren i stand til at klare
sig selv. Modtageren og ægtefællen skal derfor efter evne udnytte og udvikle
deres arbejdsevne (stå til rådighed), herunder ve d at tage imod tilbud om ar-
bejde eller aktivering.
Betingelsen for at modtage kontanthjælp er,
1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af
sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,
2) at ændringerne bevirker, at ansøgere n ikke har mulighed for at skaffe det
nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og
3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.
Systemet bygger således på et selvforsørgelsesprincip, men til forskel fr a ar-
bejdsløsheds forsikringssystemet også på princippet om ægtefællers gensid
i-
ge forsørgelsespligt .
Heraf følger, at en afvisning af at stå til rådighed indebærer, at der ikke kan
udbetales hjælp til parret, uanset om parret måtte opfylde de andre betinge l-
ser for at modtage hjælp. Det er p ræciseret i § 41 i lov om aktiv socialpoliti k,
hvoraf fremgår, at
hjælpen ophører, hvis ansøgeren eller ægtefællen uden rimelig grund
afviser et tilbud om arbejde, aktivering o.l., så længe muligheden for
at benytte tilbudet består, og
hjælpen endvidere o phører, hvis modtageren eller ægtefællen uden
rimelig grund har gentagne udeblivelser fra et tilbud og udeblivelser-
ne har et så betydeligt omfang, at fraværet kan ligestilles med en a f-
visning.
I forbindelse med Flere i arbejde blev disse grundregler su ppleret. Således
nedsættes hjælpen i dag med 1/3 i 3 uger, hvis en person eller dennes ægt
e-
fælle afviser et tilbud om aktivering, job eller danskundervisning.
November 2005
Vores sag
05-022-60 / 304-0006