Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 134 af 21. juni 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del). |
Spørgsmål nr. 134:
Svar:
Borgerens retssikkerhed er beskrevet i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven). Det fremgår bl.a. af § 4, at borgeren skal medinddrages i sagsbehandlingen og kommunen skal tilrettelægge sagsbehandlinger således, at borgeren kan udnytte denne mulighed. Tilsvarende har kommunen efter § 5 pligt til at behandle sagen i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale og beskæftigelsesmæssige lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.
Reglerne om varighedsbegrænsning af sygedagpengene har hjemmel i sygedagpengeloven, der tillige angiver klageadgangen.
Såvel kommunen som borgeren vil ved rigtig rådgivning og vejledning være opmærksomme på bl.a. varighedsbegrænsningen, og hvad der kan gøres forinden varighedsbegrænsningen skulle indtræde.
En borger, der ikke mener at der er truffet en rigtig afgørelse i hans/hendes sag, kan efter sygedagpengeloven og retssikkerhedsloven klage til de sociale nævn, og i visse sager også til Ankestyrelsen.
Med en decentral forvaltning af sygedagpengeområdet følger også en stor opgave med at arbejde for en ensretning af de decentrale forvaltningers afgørelser. Man har valgt at løse denne opgave ved hjælp af det ankesystem, som vi har i dag, hvor de decentrale myndigheder retter ind efter den øverste ankemyndigheds afgørelser.
Det ankesystem, vi har i dag er netop for sikre, at en borgers sag under de samme betingelser bliver afgjort på samme måde, uanset hvor i landet borgeren bor.
Den praksiskoordinering og vejledning, som Ankestyrelsen som øverste administrative myndighed varetager, er et vigtigt led i arbejdet for at sikre borgerens retssikkerhed. Praksiskoordineringen omfatter bl.a. udsendte principafgørelser, vejledning og praksisundersøgelser. Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål 133, arbejder Ankestyrelsen med at videreudvikle denne praksiskoordinering.
Jeg mener således, at der i forvaltningen af bl.a. sygedagpengelovgivningen helt bredt gøres et stort arbejde for at sikre borgerens retssikkerhed.
Endelig mener jeg, at det retsgrundlag, der administreres efter, generelt har betydning for borgernes retssikkerhed. Netop i erkendelse heraf, fremsatte jeg det forslag om en ajourført og bedre struktureret sygedagpengelov, som nu er vedtaget af Folketinget, og som trådte i kraft 3. juli.
Â