Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 12 af 21. oktober 2005 fra Folketingets arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del). Spørgsmål nr. 12: Hvilke redskaber kan kommunerne i dag anvende for at sikre, at modtagere af kontanthjælp så vidt muligt komme   r i arbejde? Svar:   Hovedansvaret for at komme i arbejde ligger hos den enkelte. Den kommu- nale beskæftigelse  sindsats skal sikre den mest effektive og korteste vej fra ledighed til ordinær beskæftigelse , og på den vis understøtte den enkelte l  e- diges vej tilbage til beskæftigelse. Der indgår mange forskellige  elementer i indsatsen, som ud fra individuelle hensyn og behov kombineres med henblik på at sikre, at  ledige får de bedste betingelser for hurtigt at komme i arbejde. For det første kan nævnes visit   ationsværktøjet,    som oplyst i besvarelsen af spørgsmål 10, som giver et overblik over den enkelte borgers beskæftige l- sessituation. For det andet findes der regler om et individuelt tilpasset kontaktforløb med fokus på jobsøgning og jobformidling, hvor de  r er personlig kontakt mindst hver 3. ydelsesmåned.  Kontaktforløbet  gælder for alle ledige, men   skal tilret- telægges fleksibelt under hensyn til den enkelte  s behov og kvalifikationer. Kontakten fortsætter gennem hele l  edighedsforløbet. Kontaktforløbet kan  fx bestå af afklaringssamtaler om kvalifikation er og job- muligheder, støtte til udformning af ansøgninger, kurser i jobsøgning og ve   j- ledning i brug af selvbetjeningsredskaber. For personer, der modtager hjælp af andre årsager end  ledighed, skal kontakten være hyppigere,   når  det skø nnes nødvendigt for at bringe den enkelte tættere på a rbejdsmarkedet. Desuden skal alle arbejdsmarkedsparate kontant - og starthjælpsmodtagere udarbejde et CV i Jobnet, som skal danne grundlag for jobsøgningen, og der afholdes en CV-samtale, som sikrer, at oplysningerne i CV’et er fyldestgø- rende. Alle jobsøgende kan tillige benytte databasen Jobbank til at søge a  lle de ledige job, der annonceres her af såvel offentlige som private arbejdsgiv e- re. For så vidt angår aktive tilbud a  nvender kommunerne aktiveringsredskaber- ne vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse med lø   n- November 2005 Vores sag 05-022-60 / 304-0006
2/22 tilskud. Disse skal anvendes målrettet m ed henblik på  at forbedre kontant- og starthjælpsmodtageres muligheder for at komme i arbejde. Forud for afgivelse af et aktivt tilbud skal den ledige have udarbejdet en job- plan, der beskriver personens beskæftigelsesmål og angiver   , hvilke tilbud der kan bidrage til opfyldelse af målet.  Indholdet og detaljeringsgraden i jobpla- nen afhænger af den enkelte le  dige og af, hvad formålet med tilbudet er. Det vil i nogle tilfælde være tilstrækkeligt at udarbejde en kort og overordnet jobplan, men for personer, der har andre problemer end ledighed, vil der kunne udarbejdes længere og mere detaljerede jobplaner  ,so  m fx indeholder aktiviteter, der skal stabilisere og forbedre personens forhold forud for delta- gelse i et aktivt tilbud.