Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 12 af
21. oktober 2005 fra Folketingets arbejdsmarkedsudvalg
(Alm. del).
Spørgsmål nr. 12:
Hvilke redskaber kan kommunerne i dag anvende for at sikre, at modtagere
af kontanthjælp så vidt muligt komme r i arbejde?
Svar:
Hovedansvaret for at komme i arbejde ligger hos den enkelte. Den kommu-
nale beskæftigelse sindsats skal sikre den mest effektive og korteste vej fra
ledighed til ordinær beskæftigelse
, og på den vis understøtte den enkelte l e-
diges vej tilbage til beskæftigelse.
Der indgår mange forskellige elementer i indsatsen, som ud fra individuelle
hensyn og behov kombineres med henblik på at sikre, at ledige får de bedste
betingelser for hurtigt at komme i arbejde.
For det første kan nævnes visit ationsværktøjet, som oplyst i besvarelsen af
spørgsmål 10, som giver et overblik over den enkelte borgers beskæftige
l-
sessituation.
For det andet findes der regler om et individuelt tilpasset kontaktforløb med
fokus på jobsøgning og jobformidling, hvor de r er personlig kontakt mindst
hver 3. ydelsesmåned. Kontaktforløbet gælder for alle ledige, men skal tilret-
telægges fleksibelt under hensyn til den enkelte s behov og kvalifikationer.
Kontakten fortsætter gennem hele l edighedsforløbet.
Kontaktforløbet kan fx bestå af afklaringssamtaler om kvalifikation er og job-
muligheder, støtte til udformning af ansøgninger, kurser i jobsøgning og ve j-
ledning i brug af selvbetjeningsredskaber. For personer, der modtager hjælp
af andre årsager end ledighed, skal kontakten være hyppigere, når det
skø nnes nødvendigt for at bringe den enkelte tættere på a
rbejdsmarkedet.
Desuden skal alle arbejdsmarkedsparate kontant
-
og starthjælpsmodtagere
udarbejde et CV i Jobnet, som skal danne grundlag for jobsøgningen, og der
afholdes en CV-samtale, som sikrer, at oplysningerne i CVet er fyldestgø-
rende. Alle jobsøgende kan tillige benytte databasen Jobbank til at søge a lle
de ledige job, der annonceres her af såvel offentlige som private arbejdsgiv e-
re.
For så vidt angår aktive tilbud a nvender kommunerne aktiveringsredskaber-
ne vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse med lø n-
November 2005
Vores sag
05-022-60 / 304-0006