Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Â
Dato: 26. april 2006 |
                                |
Folketinget har i skrivelse af 21. marts 2006 ad alm. del – spørgsmål 103 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål :
Spørgsmål :
â€Ministeren bedes redegøre for hvilke internationale regler, herunder EU-regler om beskyttelse af kvinder pÃ¥ barsel, der skal beskytte mor og barn, som Danmark skal følge og herunder oplyse, om kontanthjælpsloftet, for sÃ¥ vidt dette rammer kvinder pÃ¥ barsel, er i overensstemmelse med disse regler.â€
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet nedenstående bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, idet spørgsmål om kontanthjælp henhører under Beskæftigelsesministeriets ressortområde:
†1) Ad Rådets direktiv 92/85/EØF af 19. oktober 1992 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere som er gravide, som lige har født, eller som ammer (tiende særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF):
Direktivet indeholder bestemmelser om beskyttelse af kvinder på barsel. Bestemmelserne skal beskytte mor og barn.
Direktivet gælder alene de kontanthjælpsmodtagere, der i EU-rettens forstand kan betragtes som arbejdstagere. Det fremgår således af artikel 8, at
1. medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger til at sikre arbejdstagere som defineret i artikel 2 barselsorlov i mindst 14 sammenhængende uger fordelt før og/eller efter fødslen i overensstemmelse med national lovgivning og/eller praksis.
2. Den i stk. 1 nævnte barselsorlov skal omfatte en obligatorisk barselsorlov på mindst to uger fordelt før og/eller efter fødslen i overensstemmelse med national lovgivning og/eller praksis.
Om rettighederne i den forbindelse fremgår det af artikel 11, stk. 2:
I det tilfælde, der er omhandlet i artikel 8:
a) …
b) skal bevarelse af lønnen og/eller oppebærelse af en passende ydelse sikres de i artikel 2 definerede arbejdstagere.
3) Den ydelse, der er omhandlet i nr. 2), litra b), anses for passende, når den sikrer en indtægt, der mindst svarer til den, som den pågældende arbejdstager ville få under sygeorlov, eventuelt inden for et loft fastsat i henhold til den nationale lovgivning.
Da hjælpen til en barslende kontanthjælpsmodtager svarer til hjælpen til en tilsvarende sygdomsramt kontanthjælpsmodtager, ses loftreglerne at være i overensstemmelse med direktivet.
2) Europarådet/Den europæiske Socialpagt
Socialpagtens beskyttelsesbestemmelser gælder også alene erhvervsmæssigt beskæftigede kvinders ret til beskyttelse.
Herom fremgår det af artikel 8 i Socialpagten:
For at sikre en effektiv udøvelse af erhvervsmæssigt beskæftigede kvinders ret til beskyttelse forpligter de kontraherende parter sig til
 b) forbyde beskæftigelse af kvindelige arbejdere ved minearbejde under jorden, og. . . .
Pagten gælder som nævnt kun for erhvervsmæssigt beskæftigede barslende kvinder. Findes der imidlertid barslende kvinder på kontanthjælp, der efter Socialpagten måtte kunne anses for erhvervsmæssigt beskæftigede, ses loftsreglerne at være i overensstemmelse med Socialpagten.
3) FN
FN-pagten om sociale, politisk og økonomiske rettigheder indeholder ogsÃ¥ bestemmelser om kvinder pÃ¥ barsel, jf. artikel 10, stk. 2. Denne formulering svarer – skønt mindre detaljeret - til teksten i Socialpagten, hvorfor konklusionen vedrørende Socialpagten ogsÃ¥ gælder i denne sammenhæng.â€
Jeg kan henholde mig til Beskæftigelsesministeriets udtalelse.
Lars Barfoed
                                                                                                         /Pernille Moll