Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 406457 Udvalget for videnskab og teknologi Folketinget Christiansborg 1240  København K I forlængelse af samråd d.d. vedrørende gruppeprøver fremsendes hermed i 5 eksemplarer mit talepapir. Med venlig hilsen Helge Sander ./.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2 Talepapir til åbent samrå  d den 22.12.05 kl. 12.30-13.30 1. Indledning Udvalgene har stillet de samme spørgsmål til både undervisningsministeren og mig. Vi har naturligvis udarbejdet svarene på disse spørgsmål som et gruppearbejde. Derfor kan svarene i nogen grad ligne hinanden. 2. Spørgsmål S: Gør de seneste ugers kraftige reaktioner imod afskaffelse af gruppeeksamen og gruppeopgaver indtryk på ministeren, herunder at 70 virksomheder samt flere folketingsmedlemmer fra V og K F den 16. december 2005 –  jf. Nordjyske Stiftstidende har kritiseret regeringens indgreb i eksamensformer? Svar: Jeg har naturligvis hæftet mig ved reaktionerne. Men jeg gør opmærksom på, at jeg også har modtaget mange henvendelser, der støtter regeringens f orslag. Og jeg tror, at mange af de negative reaktioner beror på misforståelser af, hvad regeringens beslutning egentlig går ud på. Man tror, at regeringen vil afskaffe gruppearbejdet, og det vil regeringen ikke. Man mener også, at gruppearbejde forudsætte   r en gruppeeksamen. Det mener regeringen heller ikke. 3. Spørgsmål T: Videnskabsministeren udtalte ved det åbne samråd i Videnskabsudvalget den 7. december 2005, at han ikke var enig i, at erhvervslivets organisationer var imod regeringens afskaffelse af gruppeeksamen. Således sagde ministeren: ”Jeg greb telefonen i aftes. Hans Skov Christensen bekræftede, at det er DI’s klare holdning at støtte regeringens forslag. Det måtte jeg gerne citere ham for med navns nævnelse. DHS bevæger sig vist i samme retning .” Ministeren bedes kommentere, om det er normal praksis for regeringen også at ringe rundt til kritiske organisationer, for at få dem til at trække holdninger tilbage? Svar: Det er korrekt, at jeg kontaktede Hans Skov Christensen for at få en uddybning af DI’s holdning til spørgsmålet. Det fik jeg. Hans Skov Christensen bekræftede, at DI støtter regeringens forslag. Der er siden opstået diskussion om, hvordan og hvorledes det skriftlige projekt skal eller kan indgå i bedømmelsen. Taleudkast af 22. december 2005          
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 Her har DI været ude m  ed en række synspunkter, som jeg har noteret mig. Det ser vi på nu sammen med en række andre synspunkter. Vi er i disse timer i gang med at færdiggøre et bekendtgørelsesudkast, som vi snarest sender i høring. 4. Spørgsmål U: Ministeren bedes forklare, hvordan citaterne i vedhæftede pressecitater skal forstås i forhold til at støtte afskaffelse af gruppeeksamen og gruppeopgaver. Svar: Udover at Dansk Handel og Service medgiver, at der er plads til forbedringer af de nuværende eksamensformer  , og at Dansk Industri udtaler, at det giver god mening at rydde op i gruppeeksamener, da det er gået over gevind, er der ikke noget i de vedhæftede pressecitater, der støtter afskaffelse af gruppeprøver. Hvad angår gruppeopgaver viser citaterne tydeligt, at der, på det   tidspunkt citaterne blev bragt, var nogen forvirring om, hvorvidt regeringen også havde afskaffet gruppearbejde og gruppeopgaver. Det vil vi som bekendt ikke. Og vi har heller ikke stillet krav om, at de enkelte afsnit i en gruppeopgave skal navngives, medmindre der skal gives en selvstændig karakter for dette. 5. Spørgsmål V: Undervisningsminister Bertel Haarder udtalte til Berlingske Tidende den 16. december 2005, at ”Jeg kan kun sige, at Dansk Industri støtter regeringens holdning i et og alt,”. Minis teren bedes præcisere, hvad Dansk Industri efter ministerens mening –  også jf. spørgsmål T og U    –  er enig med regningen i. Svar: Som jeg tidligere har nævnt, har DI været i pressen med en række synspunkter, som vi nu ser nærmere på. 6. Spørgsmål W: Hvorfor finder ministeren det rimeligt at ændre eksamens  - og undervisningsformer i hele uddannelsessektoren via en bekendtgørelse uden en bred politisk drøftelse med partierne? Svar: Folketinget har i universitetslovens § 8 givet ministeren en bemyndigelse til at fastsætte regler om uddannelserne   –  herunder om eksamen og eksamensformer. Der er ikke tale om, at der ændres i undervisningsformerne. Der ændres alene i, at den prøveform, der skal gælde fremover, er den individuelle prøve. Intet overilet. Nu komm er der en grundig høring og dialog med de berørte parter. 7. Spørgsmål X: Ministeren bedes redegøre for, på hvilke måder afskaffelse af gruppeeksamen og kravet om, at de studerende skal skrive navn på de enkelte afsnit i en
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 gruppeopgave, vil påvirke unde rvisningsformen på sigt både i grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Svar: Jeg kan kun udtale mig om universitetsuddannelserne. Det fremgår af de gældende regler i eksamens   -bekendtgørelsens § 3, stk. 4, jeg citerer: ”I en skrif tlig gruppeopgave, der ikke følges  op af en mundtlig gruppeprøve, skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, et en individuel bedømmelse finder sted.” Flere universiteter/uddannelser anvender denne prøveform i dag. Det er såled es muligt at individualisere et skriftligt gruppearbejde. Herudover er det et krav i dag, at der foretages en individuel bedømmelse af studerende ved mundtlige gruppeprøver. Noget andet er, om det reelt er muligt for eksaminator og censor at foretage en individuel bedømmelse af alle i gruppen. Det mener regeringen ikke, at det er. Derfor ønsker regeringen, at det er én studerende- og ikke flere - der sidder ved eksamensbordet. 8. Spørgsmål Y: Ministeren bedes redegøre for, om han er indstillet på event  uelt at fravige kravet om, at de studerende skal sætte navn på hvert enkelt afsnit, de har skrevet i en gruppeopgave, sådan som det fremgår af Nordjyske Stiftstidende den 16. december. Svar: Som nævnt fremgår det allerede i dag af eksamens   -bekendtgørelsen , at i en skriftlig gruppeopgave, der ikke følges   op af en mundtlig gruppeprøve, skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Det vil sige, at hvis der er tale om et skriftligt gruppearbejde, som ikke skal fremlægges ved en mundtlig eksamen, så s   kal der allerede i dag ske en individuel bedømmelse. Flere universiteter/uddannelser anvender denne prøveform i dag. Så i praksis fungerer dette således allerede. Det er derfor ikke nyt at skulle individualisere et skriftligt gruppearbejde. 9. Spørgsmål Z  : Ministeren bedes som baggrund for samrådet fremsende en oversigt over samtlige bekendtgørelser, ministeren har ændret    -herunder ordlyden i de tidligere og de nugældende bekendtgørelser. Svar: Jeg går ud fra, at udvalget tænker på bekendtgørelser, der om handler eksamen og eksamensformer. Jeg har i den tid, universiteterne har ligget i Videnskabsministeriet, kun udstedt én bekendtgørelse om dette spørgsmål. Det er bekendtgørelse nr. 867 af 19. august 2004 om eksamen ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen). Bekendtgørelsen skulle være sendt til udvalget i går.