Udvalget for Videnskab og Teknologi 2005-06, Udvalget for Videnskab og Teknologi 2005-06
KOM (2005) 0425 Bilag 1, UVT Alm.del Bilag 8
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
11. oktober 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings grundnotat vedrørende Kommissionens
meddelelse om eTilgængelighed, KOM(2005) 425.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
VTUT 0165
10. oktober 2005
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Sagsnr.
Dok-id
68422
386185
Internationalt og Telepolitisk
Center og IT- og Telestyrelsen
Lisbet Mark Ilve
Rasmus Shermer
Telefon
Telefax
E-post
3392 9869
7226 5577
[email protected]
Kommissionens meddelelse om eTilgængelighed - KOM(2005) 425
Resumé: Med meddelelsen udpeger Kommissionen tre indsatsområder, der tilsammen skal forbedre
handicappedes adgang til vidensamfundet.
De tre indsatsområder er offentlige indkøb, certificering og bedre udnyttelse af den nuværende lov-
givning. På disse områder vil Kommissionen videreføre eller iværksætte initiativer for at fremme
handicaptilgængeligheden.
Samtidig gennemgår meddelelsen en del af Kommissionens nuværende aktiviteter på eTilgængelig-
hedsområdet.
Såfremt man ikke med den nuværende indsats og strategi opnår væsentlige forbedringer, vil Kom-
missionen i samarbejde med medlemsstaterne overveje muligheden for specifik lovgivning om eTil-
gængelighed.
Baggrund
I forbindelse med Lissabon-strategien og den nyligt fremlagte i2010 strategi er det
Kommissionens målsætning, at EU’s befolkning i så stort omfang som muligt skal
kunne deltage i udviklingen af vidensamfundet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Formålet med meddelelsen er, at der iværksættes initiativer på europæisk plan, der
kan fremme alles deltagelse i vidensamfundet, herunder personer med funktions-
nedsættelser.
Kommissionen ønsker med meddelelsen at fremme en ensartet tilgang til eTilgæn-
geligheds-initiativer i medlemsstaterne og industrien. Kommissionen vil arbejde for,
at industrien tager et større ansvar for at udvikle produkter og tjenester til gavn for
handicappede.
Indhold
Meddelelsen blev offentliggjort den 13. september 2005.
Kommissionen anfører en række tekniske udfordringer og beskriver, hvordan den
teknologiske udvikling kan være en hindring for handicappede frem for at være en
fordel.
Kommissionen gennemgår de direktiver, resolutioner og diverse handlingsplaner,
hvor eTilgængelighed og handicappedes rettigheder til adgang til vidensamfundet
fastslås eller operationaliseres.
Kommissionen gennemgår tillige de aktiviteter, der er iværksat på europæisk plan
på områder som: standardisering, design for alle, web-tilgængelighed, kvalitetsmær-
ke, benchmarking og forskning.
Kommissionen nævner tre hovedindsatsområder, der er nødvendige for alles delta-
gelse i vidensamfundet. Det drejer sig om offentlige indkøb, certificering og bedre
udnyttelse af eksisterende lovgivning.
Offentlige indkøb i Europa udgør 16% af BNP. Dette er derfor et vigtigt middel,
hvis den offentlige sektor ønsker at påvirke industrien til at producere tilgængeligt
digitalt udstyr.
Kommissionen vil iværksætte et standardiseringsarbejde, hvor man vil identificere
og standardisere de funktionaliteter, som er nødvendige for, at et digitalt system er
tilgængeligt for alle.
Kommissionen foreslår, at der iværksættes en undersøgelse om, hvorvidt det er
muligt i højere grad at mærke eller certificere tilgængeligt digitalt udstyr.
I meddelelsen vurderer Kommissionen, hvorledes der kan opnås en bedre udnyttel-
se af eksisterende lovgivning. Kommissionen ser på en række direktiver, der sikrer
handicappedes rettigheder i forbindelse med adgangen til vidensamfundet, herunder
på ikke-diskriminations-bestemmelser og på mere specifikke regler, som f.eks. at
alle skal have adgang til alarmopkald.
I meddelelsen lægger Kommissionens op til, at der iværksættes en undersøgelse af,
hvordan man måler fremdrift på eTilgængelighedsområdet, og at denne foreslås
iværksat i 2005 og løbe frem til 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
209725_0004.png
4
I meddelelsen konkluderer Kommissionen, at de resultater, der opnås i de kom-
mende to år, skal bruges til at forme det initiativ, som er annonceret som 2008 Eu-
ropean Inititative on eInclusion
1
. De kommende to år skal således bruges til at ska-
be opmærksomhed, fremme brugen af værktøjer til brug for implementering af
eTilgængelighed, samle empiri og fortsætte interessent-konsultationer.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning er ikke kendt.
Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens meddelelse i sig selv er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Formålet med forslaget er at fremme en ensartet
tilgang til eTilgængeligheds-initiativer i medlemsstaterne, hvilket ikke kan ske ved
nationale foranstaltninger alene. eTilgængelighed har i sig selv en grænseoverskri-
dende karakter, da de fleste producenter er multinationale og deres produkter skal
sælges i mange forskellige lande. Det vil være en stor ekstraomkostning, hvis pro-
dukterne skal tilpasses 25 forskellige standarder.
Gældende dansk ret
Meddelelsen påvirker ikke i sig selv gældende dansk ret.
Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it- og telekommunikation.
Andre landes holdninger
I forbindelse med Kommissionens forelæggelse af meddelelsen for Rådsarbejdsgrup-
pen for telekommunikation den 16. september 2005 var der flere medlemsstater, der
gav udtryk for en positiv holdning. En del medlemsstater tog meddelelsen til efterret-
ning, mens ingen medlemsstater udtalte sig imod meddelelsen.
Foreløbig dansk holdning
Den foreløbige danske holdning er, at meddelelsen bør tages til efterretning. Danmark
støtter Kommissionen i deres tiltag på eTilgængelighedsområdet på flere af de udpe-
gede indsatsområder. Danmark er allerede langt fremme og samarbejder med Kom-
missionen og andre medlemsstater om videreudvikling og implementering af de værk-
tøjer, som eksisterer i Danmark på europæisk plan. Det er danske holdning, at medde-
lelsen udpeger netop de tre indsatsområder, der kan være med til at forbedre handicap-
tilgængeligheden i vidensamfundet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at give lovgivningsmæssige konsekvenser. Dog med
det forbehold, at Kommissionen nævner, at hvis der ikke sker væsentlige forbedringer
i de kommende år, vil det blive overvejet at fremsætte forslag til lovgivning.
1
Jf. m ed d elelsens afsnit 7 (Konklu sioner og op følgning)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Forslaget vurderes ikke i sig selv at give statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Såfremt indholdet i Kommissionens meddelelse giver anledning til efterfølgende ko-
ordinering af initiativer i medlemsstaterne, som fører til en bedre handicaptilgænge-
lighed, vil det have store positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Et tilgængeligt vidensamfund betyder, at alle borgere i Danmark får mulighed for at
bruge nye tjenester i for eksempel den digitale forvaltning. Det vil betyde, at en række
personer, der i dag står uden for arbejdsmarkedet på grund af tekniske barrierer, vil få
mulighed for aktivt arbejdsliv.
Samtidig er der undersøgelser, der er refereret i meddelelsen, der dokumenterer, at ca.
60% af befolkningen i den arbejdsdygtige alder vil have glæde af, at de digitale sy-
stemer, der bruges i forvaltningen eller i virksomhederne, lever op til tilgængelig-
hedskravene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketinget er ikke tidligere blevet præsenteret for forslaget.