Notat VTUT 0165 SUP 23. november 2005 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 68422 Dok-id 398485 Internationalt og Telepolitisk Center og IT- og Telestyrelsen Lisbet Mark Ilve Rasmus Schermer Telefon 3392 9869 E-post [email protected] Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg Kommissionens meddelelse om eTilgængelighed   –  KOM(2005) 425 Resumé: Med meddelelsen udpeger Kommissionen tre indsatsområder, der tilsammen skal forbedre handicappedes adgang til vidensamfundet. De tre indsatsområder er offentlige indkøb, certificering og bedre udnyttelse af den nuværende lovgivning. På disse områder vil Kommissionen videreføre eller iværksætte initiativer for at fremme handicaptilgængeligheden. Samtidig bliver en del af Kommissionens nuværende aktiviteter på eTilgængelighedsområdet beskrevet. Såfremt man ikke med den nuværende indsats og strategi opnår væsentl ige forbedringer, vil Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne overveje muligheden for specifik lovgivning om eTilgængeli  ghed. Formandskabets udkast til rådskonklusioner støtter op om Kommissionens meddelelse og lægger op til, at Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne gennemfører de initiativer, der er foreslået iværksat i meddelelsen, og opfordrer til, at medlemsstaterne og industrien fortsætter med at fremme og implementere tilgængelighed i forbindelse med udvikling af nye teknologier og tjenester. Baggrund I forbindelse med Lissabon-strategien og Kommissionens meddelelse om en i2010 strategi1 er det Kommissionens målsætning, at EU’s befolkning i så stort omfang som muligt skal kunne deltage i udviklingen af vidensamfundet. Formålet med meddelelsen er, at iværksætte initiativer på europæisk plan, der kan fremme alles deltagelse i vidensamfundet, herunder personer med funktionsnedsættelser. Kommissionen ønsker med meddelelsen at fremme en ensartet tilgang til eTilgængeligheds  -initiativer i medlemsstaterne og industrien. Kommissionen vil 1 Kommissionens meddelelse i2010 –  Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse   –  KOM(2005) 229
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2 arbejde for, at industrien tager et større ansvar for at udvikle produkter og tjenester til gavn for handicappede. Indhold Meddelelsen Meddelelsen blev offentliggjort den 13. september 2005. Kommissionen anfører en række tekniske udfordringer og beskriver, hvordan den teknologiske udvikling kan være en hindring for handicappede fre  m for at være en fordel. Kommissionen gennemgår de direktiver, resolutioner og diverse han dlingsplaner, hvor eTilgængelighed og handicappedes rettigheder til adgang til v  idensamfundet fastslås eller operationaliseres. Kommissionen gennemgår tillige de ak tiviteter, der er iværksat på europæisk plan på områderne standardisering, design for alle, web  -tilgængelighed, kvalitetsmærke, benc  hmarking og forskning. Kommissionen nævner tre hovedindsatsområder, der er nødve ndige for at sikre alles deltagelse i vidensamfundet. Det drejer sig om offentlige indkøb, certificering og bedre udnyttelse af eksisterende lovgivning. Offentlige indkøb i Europa udgør 16% af BNP. Dette er derfor et vigtigt middel, hvis den offentlige sektor ønsker at påvirke industrien til at pr  oducere tilgæng  eligt digitalt udstyr. Kommissionen vil iværksætte et standardiseringsarbejde, hvor man vil identificere og standardisere de funktionaliteter, som er nødvendige for, at et digitalt system er tilgængeligt for alle. Kommissionen foreslår, at  der iværksættes en undersøgelse af, hvorvidt det er muligt i højere grad at mærke eller certificere tilgængeligt digitalt udstyr. I meddelelsen vurderer Kommissionen, hvorledes der kan opnås en bedre udnyttelse af eksisterende lovgivning. Kommissionen ser på en række direktiver, der sikrer handicappedes rettigheder i forbindelse med adgangen til vidensamfundet, herunder på ikke -diskriminations-bestemmelser og på mere specifikke regler, som f.eks. at alle skal have adgang til alarmopkald. I meddelelsen læ  gger Kommissionen op til, at der iværksættes en undersøgelse af, hvordan man måler fremdrift på eTilgængelighedsområdet. Undersøgelsen foreslås iværksat i 2005 og forventes afsluttet i 2007. I meddelelsen konkluderer Kommissionen, at de resultater, der opnås i de kommende to år, skal bruges til at forme det initiativ, som er annonceret som
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 2008 European Inititative on eInclusion2. De kommende to år skal således bruges til at skabe opmærksomhed, fremme brugen af værktøjer til brug for implementering af eTilgængelighed, samle empiri og fortsætte interessent - konsultationer. Udkast til rådskonklusioner Konklusionerne støtter initiativerne og konklusionerne i Kommissionens meddelelse om eTilgængelighed, herunder at adgangen til IKT kan have en positiv indflydelse på beskæftigelse og livskvalitet for personer med funktionsnedsættelse, og at skabelsen af et tilgængeligt vidensamfund er et af de instrumenter, der kan være med til at nå de økonomiske og sociale målsætninger i Lissabon-strategien. Kommissionens intentioner om at evaluere effektiviteten af de iværksatte initiativer og efter to år, om nødvendigt at foreslå yderligere tiltag på området anerkendes. Kommissionen opfordres til i samarbejde med medlemsstaterne at gennemføre de initiativer, der er iværksat   i forbindelse med meddelelsen, og medlemsstaterne og industrien opfordres til at fortsætte med at fremme og implementere tilgængelighed i forbindelse med udvikling af nye teknologier og tjenester. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. Nærhedsprincippet Det er regeringens vurdering, at Kommissionens meddelelse er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.   Formålet med forslaget er at fremme en ensartet tilgang til eTilgængeligheds  -initiativer i medlemsstaterne, hvilket ikke kan ske ved nationale foranstaltninger alene. eTilgængelighed har i sig selv en grænseoverskridende karakter, da de fleste producenter er multinationale, og deres produkter sælges i mange forskellige lande. Det vil være en stor ekstraomkostning, hvis produkterne skal tilpasses 25 forskellige standarder. Gældende dansk ret Meddelelsen i sig selv påvirker ikke gældende dansk ret. Høring Grundnotatet blev sendt i høring i EU -Specialudvalget for it og telekommunikation for bemærkninger den 2  8. oktober 2005. Ved høringsfristens udløb var der ikke modtaget nogle bemærkninger. 2 Jf. meddelelsens afsnit 7 (Konklusioner og opfølgning)
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 Foreløbig dansk holdning Danmark støtter Kommissionen i dens tiltag på eTilgængelighedsområdet på de udpegede indsatsområder. Danmark er allerede langt fremme og samarb ejder med Kommissionen og andre medlemsstater om videreudvikling og implementering af de værktøjer, som eksisterer i Danmark og på europæisk plan. Det er dansk holdning, at meddelelsen udpeger netop de tre indsatsområder, der kan være med til at forbedre h  andicaptilgængeligheden i vidensamfundet. Udkastet til konklusioner støtter op om initiativerne i Kommissionens meddelelse, som er i overensstemmelse med den danske it og telepolitik på området. Initiativerne implementeres i et tæt samarbejde med Kommissi   onen og de andre medlemsstater for at fremme eTilgængelighed på europæisk plan bedst muligt. Andre landes holdninger En række medlemsstater tog meddelelsen til efterretning. Frankrig bemærkede, at man gerne havde set Rådet anerkende behovet for yderliger e udvikling på eTilgængelighedsområdet, og fandt, at der også burde fokuseres på områderne standardisering og offentlige udbud i forbindelse med eTilgængelighed   –  et synspunkt som Frankrig også har fremført under drøftelserne af konklusionerne. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Kommissionens meddelelse eller vedtagelsen af formandskabets konklusioner vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Hverken Kommissionens meddelelse eller Rådets konklusioner vurderes at medføre statsfinansielle konsekvenser. Samfundsøkonomiske konsekvenser Såfremt indholdet i Kommissionens meddelelse giver anledning til nye initiativer og efterfølgende koordinering af initiativer i medlemsstaterne, som fører til en bedre handicaptilgænge  lighed, vil det have store positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Et tilgængeligt vidensamfund betyder, at alle borgere i Danmark får mulighed for at bruge nye tjenester i for eksempel den digitale forvaltning. Det vil betyde, at en række personer, der   i dag står uden for arbejdsmarkedet på grund af tekniske barrierer, vil få mulighed for aktivt arbejdsliv. Samtidig er der undersøgelser, som refereret i meddelelsen, der dokumenterer, at ca. 60% af befolkningen i den arbejdsdygtige alder vil have glæde   af, at de digitale systemer, der bruges i forvaltningen eller i virksomhederne, lever op til tilgængelighedskravene.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 5 Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget grundnotat og samlenotat vedr. råd smødet (transport, telekommunikation og energi  –  tele-delen) fremsendt ved Udenrigsministeriets brev af henholdsvis den 11. oktober 2005 og den 17. november 2005.